اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متكی: هركس به ایران حمله كند، ...





متكی: هركس به ایران حمله كند، پشیمان خواهد شد



متكی تأكید كرد كه شما نمی‌توانید حقوق یك كشور را نادیده بگیرید و یك كشور را مجبور به مصالحه كنید. ما برای دفاع از حقوق خودمصمم هستیم و هركس به ایران حمله كند پشیمان می‌شود.


وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یك مجله آلمانی ضمن تأكید بر این مسئله كه هیچ‌كس نمی‌تواند حقوق یك كشور را نادیده بگیرد، تصریح كرد كه ایران برای دفاع از حقوق خود مصمم است و هر آنكس كه به ایران حمله كند، پشیمان خواهد شد.


"منوچهر متكی " در مصاحبه با مجله آلمانی "اشپیگل " تأكید كرد كه هیچ‌كس نمی‌تواند حقوق یك كشور را نادیده بگیرد و ما برای دفاع از حقوق خود مصمم هستیم و هر آنكس كه به ایران حمله كند، پشیمان خواهد شد.


ایران بیش از حق خود را نمی‌خواهد


اشپیگل در بخشی از مصاحبه با متكی در حالی كه تلاش می‌كرد گزارش دهد میان مقامات ایران اختلاف وجود دارد، خطاب به متكی اعلام كرد: هنوز كاملاً مشخص نیست كه تهران چه می‌خواهد. "محمود احمدی‌نژاد " رئیس‌جمهوری ایران اخیراً اعلام كرد كه قصد دارد در 8 سپتامبر (17 شهریورماه) پس از پایان ماه رمضان، مذاكرات را از سرگیرد. اما درست مدتی پس از آن، حضرت آیت‌الله "علی خامنه‌ای " رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت‌وگو با آمریكا را رد كرد. بعد از این چه خواهد شد؟


وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال تصریح كرد: شما باید این مسائل را با دقت از یكدیگر جدا كنید. ما می‌خواهیم با گروه وین در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای گفت‌وگو كنیم. ما اورانیوم كم غنی شده را در قبال دریافت سوخت 20 درصدی مورد نیاز رآكتور تحقیقاتی تهران ارائه می‌دهیم. شركای مذاكره‌كننده ما شامل فرانسه، روسیه، آمریكا، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین می‌شود. پیشنهاداتی نیز مطرح شده است كه برزیل و تركیه نیز در این مذاكرات شامل شوند.


وی ادامه داد كه ما هیچ‌گاه بیشتر از آنچه كه حق خودمان است طلب نمی‌كنیم. ما این حق را بدون كمك‌های خارجی به وجود آورده‌ایم و من فكر می‌كنم كه در زمان حال، بهترین چیز به رسمیت شناختن این حق در چارچوب مفاد و قواعد مناسب است.


رژیم صهیونیستی موجودیت خود را با حمله به ایران به خطر خواهد انداخت


متكی تأكید كرد: ما می‌خواهیم گفت‌وگو كنیم اما اول آنكه ساختار گروه كه شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان می‌شود باید تغییر كند، كشورهای دیگر نیز باید به این گروه افزوده شوند، گفت‌وگوها در این ساختار جدید از سرگرفته می‌شود.


وزیر خارجه ایران در خصوص تمایل احمدی‌نژاد برای گفت‌وگوهای مستقیم با رئیس‌جمهوری آمریكا گفت: آقای احمدی‌نژاد تمایل خود برای شركت در مناظره عمومی با "باراك اوباما " رئیس‌جمهوری آمریكا ابراز تمایل كرده است. این مسئله با گفت‌وگوهای رسمی میان آمریكا و ایران كه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آن سخن گفتند، متفاوت است.


متكی تأكید كرد كه شما نمی‌توانید حقوق یك كشور را نادیده بگیرید و یك كشور را مجبور به مصالحه كنید. ما برای دفاع از حقوق خود مصمم هستیم و هركس به ایران حمله كند پشیمان می‌شود.


وزیر امور خارجه كشورمان سپس در خصوص تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اعلام كرد: اسرائیل سالها است كه چنین تصمیمی دارد. رژیم صهیونیستی دقیقاً می‌داند كه چه سرنوشتی در اینجا انتظارش را می‌كشد. رژیم صهیونیستی موجودیت خود را با حمله به ایران به خطر خواهد انداخت.


تحریم‌ها، ایران را در مقابل بحران اقتصادی جهانی ایمن كرده است


متكی سپس در خصوص ناكارآمدی تحریم‌ها علیه ایران اعلام كرد كه غرب با استفاده از تبلیغات در نظر دارد تا تحریم‌ها كارآمد جلوه دهد اما ایران رشد اقتصادی به ویژه در بخش صنعت داشته است. در نرخ تورم كاهش دیده شده است. ترقی در بخش بازار و رشد ایران در بخش روابط تجاری با بسیاری از كشورها و حتی كشورهایی كه به نفع قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران رأی مثبت دادند، دیده می‌شود. تحریم‌ها ما را در مقابل بحران اقتصادی جهانی كه كشورهای دیگر را مورد هدف قرار داده است، ایمن كرده است. ما به خودكفایی رسیده‌ایم. ایران برای اولین بار در حال صادرات گندم است. علیرغم تحریم‌ها، ما ماهواره‌ای را به فضا پرتاب كردیم و در غنی‌سازی اورانیوم نیز به مهارت كامل رسیدیم.


وی در خصوص تحریم‌های یكجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران نیز اعلام كرد اروپا نسبت به ما به طور قطع از تحریم‌های ایران ضررهای بیشتری را متحمل خواهد شد. اروپا در رابطه با این سیاست، بازنده بزرگ‌تری خواهد بود. ما اخیراً روابط تجاری خود با اروپا را در سالهای اخیرا به طرز چشمگیری كاهش داده‌ایم. ما هم‌اكنون برخی از این كالاها را خود تولید می‌كنیم و برای باقی این كالاها تهیه‌كنندگان جدیدی پیدا خواهیم كرد. ما نگران تأمین بنزین و دیگر منابع انرژی خود نیستیم.../فارس


ویدیو مرتبط :
سوتی متكی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همکاری سعودی هابااسراییل برای حمله ایران



 

 

 

همکاری سعودی هابااسراییل برای حمله به ایران

 

روزنامه تایمز بریتانیا خبر داد

همکاری سعودی ها با اسراییل برای حمله احتمالی به ایران

اسراییلی ها برای حمله به ایران تا کنون مانورهای زیادی برگزار کرده اند . آنها می خواهند مطمئن شوند عملیات هوایی آنها علیه تاسیسات هسته ای ایران موفق خواهد بود و هیچ هواپیمایی سرنگون نخواهد شد . تمامی این اقدامات و مانورهای اسراییل با موافقت و اطلاع آمریکا انجام می شود.

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا روز شنبه ( 22 خرداد) با انتشار گزارشی ادعا کرد که مقامات عربستان سعودی به اسراییل اجازه داده اند که برای حمله به ایران از بخشی از حریم هوایی این کشور استفاده کند .

به گزارش عصر ایران، این روزنامه بریتانیایی به نقل از یک منبع آگاه نظامی آمریکا در منطقه نوشت : " عربستان سعودی یک کریدور هوایی ویژه در شمال این کشور را بدین منظور در اختیار اسراییل قرار داده است ."

این روزنامه در ادامه می نویسد که اسراییل حالا برای حمله به ایران علاوه بر عربستان نیاز به یک مسیر هوایی دیگر دارد .

این مقام آمریکایی به روزنامه تایمز گفت : " اسراییلی ها برای حمله به ایران تا کنون مانورهای زیادی برگزار کرده اند . آنها می خواهند مطمئن شوند که عملیات هوایی آنها علیه تاسیسات هسته ای ایران موفق خواهد بود و هیچ هواپیمایی سرنگون نخواهد شد . تمامی این اقدامات و مانورهای اسراییل با موافقت و اطلاع آمریکا انجام می شود. "

تایمز در ادامه به نقل از یک منبع دولتی در عربستان که نخواسته است نامش فاش شود می نویسد : " عربستان و اسراییل هر دو دغدغه و نگرانی های مشترکی درباره فعالیت های هسته ای ایران دارند و همه این را می دانند . ریاض در صورتی که اسراییل قصد حمله به ایران را داشته باشد این مسیر هوایی را در اختیار قرار خواهد داد ."

این روزنامه در ادامه 4 هدف اصلی و اولیه اسراییل برای حمله به ایران را تاسیسات غنی سازی نطنز و قم ، راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات بازفراوری اورانیوم در اصفهان می داند .

تایمز می نویسد دومین اولویت اسراییل نابودی نیروگاه هسته ای در بوشهر خواهد بود . با این حال این روزنامه می افزاید که اسراییل برای حمله به ایران مشکلات زیادی در پیش رو دارد نخست آنکه اسراییل باید مجهز به هواپیماهایی باشد که قادر باشد 2250 کیلومتر مسافت را پیموده و بعد از انجام عملیات برگردد . دوم اینکه اسراییل باید کریدورهای هوایی امنی را از فراز عراق ، عربستان و اردن برای این منظور در اختیار داشته باشد .

تایمز می نویسد که در زمان نخست وزیری ایهود اولمرت ، رژیم اسراییل برای حمله به ایران و اجازه گرفتن از مقامات عربستانی برای در اختیار قرار دادن یک کریدور هوایی با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرده بود ...../تحلیل:عصرایران