اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مبدأ و مقصد عمده کالاهای ترانزیتی کجاست؟



اخبار,اخبار اقتصادی,مبدأ و مقصد عمده کالاهای ترانزیتی ایران


اخبار اقتصادی - مبدأ و مقصد عمده کالاهای ترانزیتی کجاست؟

مشاور وزیر راه در امور حمل‌ و نقل گفت: طی 9 ماهه امسال مبدأ بیشتر کالاهای ترانزیتی که از ایران عبور کرده عراق و مقصد آن امارات بوده است.

شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با  ایسنا  با بیان اینکه باید تلاش کنیم مسیر‌هایی که برای عبور کالا از ایران وجود دارند برای تجار از اولویت بیشتری برخوردار شوند، اظهار کرد: گفت: فعال‌ترین مرز‌ کشور در ترانزیت ورود کالا پرویز‌خان در استان کرمانشاه که هم مرز با عراق است بوده و 32.5 درصد از کل سهم ترانزیت را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در ترانزیت ورود کالا بعد از مرز پرویز‌خان، بندر‌عباس در استان هرمزگان با سهم 28 درصد و مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی که هم مرز ترکیه است بیشترین سهم را داشته‌اند.

افندی‌زاده گفت: بندر امام در استان خوزستان با 33 درصد رتبه اول فعال‌ترین مرزهای کشور در ترانزیت خروج کالا را دارد و پس از آن بندرعباس در استان هرمزگان با 10.3 درصد و باشماق در استان کردستان هم مرز عراق با 6.8 درصد قرار دارند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ترانزیت کالا از شش میلیون تن در سال 87 به 11 میلیون و 600 هزار تن در سال گذشته رسیده است، گفت: ظرفیت کشورمان بسیار بیشتر از این میزان است و ما می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم که باید در این راستا مسیرهایی که از ایران عبور می‌کنند برای تجار از اولویت بیشتری برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده بود تا پایان سال جاری 12 میلیون تن ترانزیت داشته باشیم، اظهار کرد: هشت میلیون و 95 هزار و 827 تن در هشت ماهه‌ امسال ترانزیت داشتیم که 6.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد که از این میزان 96 درصد از طریق جاده‌ها و چهار درصد از طریق راه‌آهن صورت گرفته است.

افندی‌زاده گفت: شناسایی ظرفیت‌های جدید، اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها و فراهم کردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل از جمله فاکتورهای مهم در جهت افزایش ترانزیت محسوب می‌شود.

به گفته او اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این که استفاده از تکنولوژی‌ و فناوری‌ها به صورت یکپارچه برای همه سازمان‌ها و ارگان‌ها بسیار مهم است، گفت: آن چه در این زمینه مهم است ارتقای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت و کاهش هزینه‌های آن است.

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تلسکوپ Gran Telescopio Canarias به دنبال مبدأ هستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عمده‌ترین کالاهای وارداتی کدامند؟



اخبار,کالاهای وارداتی,اخبار اقتصادی


اخبار اقتصادی - عمده‌ترین کالاهای وارداتی کدامند؟

از 10 قلم کالای عمده وارداتی در کشور در 9 ماهه سال جاری هشت قلم کالا مربوط به غذا و دارو بوده است.

به گزارش ایسنا، برنج، کنجاله، ذرت، گندم، وسایل نقلیه موتوری پیستونی درونسوز با حجم سیلندر 1000 تا 1500 سانتیمتر مکعب، روغن خام سویا، شکر تصفیه نشده، پالم اولئین، مکمل‌های دارویی برای خرده فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند و ماژول نمایشگر متشکل از صفحه ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی پلاسما فقط دارای برد آدرس‌دهی 10 قلم کالای عمده وارداتی به کشور در 9 ماهه سال 1392 بودند.

براساس آمار گمرک ایران، این 10 قلم کالا حدود 25 درصد از کل ارزش واردات کالای ایران در مدت زمان یادشده به خود اختصاص دادند. همچنین در بین اقلام غذایی و دارویی وارداتی به کشور در 9 ماهه امسال بیشترین رشد واردات مربوط به برنج به میزان 99 درصد بوده است. در همین حال بیشترین افت واردات هم مربوط به گندم به میزان 53.83 درصد بوده است.

در 9 ماهه سال 1392 معادل یک میلیارد و 764 میلیون دلار برنج، یک میلیارد و 261 میلیون دلار کنجاله، 915 میلیون دلار ذرت، 869 میلیون دلار گندم، 611 میلیون دلار روغن خام سویا، 541 میلیون دلار شکر تصفیه نشده، 536 میلیون دلار پالم اولئین و 522 میلیون دلار مکمل‌های دارویی فاقد تولید مشابه داخلی وارد شد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا