اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مبتکر نوحه سینه‌زنی در ایران که بود؟


«سفینه مراثی و نوحه‌ها»، «ارجنامه دکتر ذبیح الله صفا»، «جغرافیای حافظ ابرو: بخش خراسان»، «تاریخ قهوه و قهوه‌خانه در ایران» و «اسناد نایب حسین کاشانی» از جمله کتابهایی است که به قلم سیدعلی آل‌داود به زودی روانه بازار نشر می شود.

«سفینه مراثی و نوحه‌ها»، «ارجنامه دکتر ذبیح الله صفا»، «جغرافیای حافظ ابرو: بخش خراسان»، «تاریخ قهوه و قهوه‌خانه در ایران» و «اسناد نایب حسین کاشانی» از جمله کتابهایی است که به قلم سیدعلی آل‌داود به زودی روانه بازار نشر می شود.

کتاب «سفینه مراثی و نوحه‌ها» به همت سیدعلی آل‌داود از سوی پژوهشگاه علوم انسانی منتشر می‌شود. نویسنده این کتاب، «یغمای جندقی»، مبتکر سرودن نوحه سینه زنی در ادبیات فارسی و شاعر معروف دوره قاجار بوده که پس از آن، پسرها و نواده هایش در همان زمینه طرح آزمایی کردند، مراثی و نوحه‌های زیادی سرودند. پرفسور ادوارد بروان هم در تاریخ ادبیات ایران (جلد چهارم) ذکر می‌کند که مرثیه سرایی در ادب فارسی رواج داشته ولی یغما مبتکر نوحه سینه‌زنی بوده است.

کتاب «ارجنامه دکتر ذبیح الله صفا» از دیگر کتاب های در دست انتشار «آل داود» است که سال گذشته تهیه و تدوین و به اتمام رسیده و دارای 600 صفحه است. این کتاب شامل دو بخش است. یک بخش آن مطالبی است که خود نویسنده جمع آوری کرده و متضمن شرح حال دکتر صفا و در ارتباط با مشاغل علمی و کارهایی است که او انجام داده است. بخش دوم کتاب هم نقد کتاب‌های دکتر صفا است.

سیدعلی آل‌داود در گفتگویی که با پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس داشته به این نکته اشاره کرده است که: «تفاوت این سلسله ارجنامه‌ها با سایر کتاب‌های مشابه جشن‌نامه، یادنامه در این است که به آثارش نگاهی انتقادی دارد. در حدود 30 مقاله در این کتاب داریم که همه را اساتید و بزرگان نوشته‌اند. نقد، بررسی و معرفی آثار آقای دکتر صفا است، البته با نگاه بیطرفانه. هم نکات انتقادی دارد، هم نکات برجسته و تالیفی که در هر کدام دیده می‌شود.»

بنابراین گزارش، کتاب «جغرافیای حافظ ابرو: بخش خراسان» نوشته سیدعلی آل‌داود هم کتابی دو جلدی است که جلد اول آن جغرافیای عمومی عالم و جغرافیای فارس به کرمان است که دکتر صادق سجادی چند سال گذشته آن را منتشر کرده‌است و جلد دوم یا بخش دوم این کتاب جغرافیای خراسان است که آن هم مشتمل بر سه مجلد است.

کتاب «تاریخ قهوه و قهوه‌خانه در ایران» نیز از این نویسنده به زودی از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر می شود. به گفته نویسنده، هر چند در این مورد، چند کتاب نوشته شده است، ولی کوشش کردم که قهوه را از زمان ورودش به ایران و پیدایش آن در جهان و همچنین ساخت اولین قهوه‌خانه‌ها در ایران تا دوره حاضر همراه با تصویر، مورد بررسی قرار دهم.

همچنین «اسناد نایب حسین کاشانی» دیگر کتاب سیدعلی آل‌داود هم از سوی انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی تا آخر امسال منتشر خواهد شد. این کتاب، حوادث و وقایع مربوط به نایب حسین ماشاالله خان کاشی و برگرفته از اسناد موجود در کتابخانه مجلس است.

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
نوحه خوانی و سینه زنی هیئت دانش آموزی قم ـ نوحه حضرت زهرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سینه‌ زنی و نوحه‌ خوانی در ورزشگاه آزادی


با توجه به فرا رسیدن ایام ماه محرم در ورزشگاه آزادی مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس: باشگاه پرسپولیس با همکاری سازمان لیگ قرار است امروز پیش از بازی این تیم برابر صبای قم برنامه‌های فرهنگی را در ورزشگاه آزادی اجرا کند. بر همین اساس قرار است پیش از بازی و با توجه به فرا رسیدن ایام ماه محرم در ورزشگاه آزادی نوحه خوانی و سینه‌زنی اجرا شود.

*با توجه به درگذشت مرحوم هادی نوروزی کاپیتان فقید تیم فوتبال پرسپولیس قرار است هانی فرزند مرحوم نوروزی همراه بازیکنان به زمین بیاید.

*قرار است بازیکنان پرسپولیس و صبا هم با اهدای شاخه گل به جایگاهی که برای مرحوم نوروزی در نظر گرفته شده یاد و خاطره این مرحوم را زنده نگه دارند.

*بازیکنان پرسپولیس با پیراهن‌های مشکی در بازی امروز بازی خواهند کرد اما با پیراهن‌هایی وارد زمین خواهند شد که عکس مرحوم نوروزی بر روی آن درج شده است.

*بازیکنان پرسپولیس امروز در ساعت 13 در هتل المپیک نهار را صرف خواهند کرد و برای استراحت به اتاق‌هایشان خواهند رفت. ساعت 15 و 30 دقیقه بازیکنان برای صرف عصرانه حاضر خواهند شد و جلسه فنی با حضور کلیه بازیکنان و کادر فنی رأس ساعت 16 در هتل المپیک برگزار خواهد شد. بعد از این جلسه هم اعضای تیم راهی استادیوم آزادی می‌شوند.

*قرار است در مراسم آغاز مسابقه، هانی نوروزی در اقدامی نمادین بازوبند کاپیتانی پرسپولیس که در این فصل در اختیار زنده یاد هادی نوروزی بود را به رضا نورمحمدی تحویل دهد.

دیدار تیم‌های پرسپولیس و صبای قم امروز از ساعت 18 و 24 دقیقه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.