اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مبتلایان به آلزایمر به درد حساس‌ترند


در یک مطالعه جدید آشکار شد افراد مبتلا به آلزایمر و دیگر انواع اختلالات ادراکی ممکن است نسبت به درد حساس‌تر باشند.

خبرگزاری ایسنا: در یک مطالعه جدید آشکار شد افراد مبتلا به آلزایمر و دیگر انواع اختلالات ادراکی ممکن است نسبت به درد حساس‌تر باشند.

«روت دفرین» یکی از متخصصان این مطالعه گفت: مشاهدات انجام گرفته حاکیست افرادی که دچار آتروفی مغزی یا روند تحلیل رفتن اعصاب می‌شوند در برابر درد بیشتر آسیب‌پذیرند و به درد واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

متخصصان با بررسی مطالعات پیشین در مورد واکنش‌ به درد در بیماران مبتلا به اختلالات ادراکی یادآور شدند: در بیشتر این مطالعات آشکار شده که حس درد در بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط به مراتب بیشتر است.

همچنین متخصصان تاکید کردند: افراد مبتلا به اختلالات ادراکی در بیان و توصیف مشخصات احساس دردشان به دیگران با مشکل روبرو هستند که همین ناتوانی موجب می‌شود تشخیص و درمان موثر درد در آنان به سختی انجام شود.

به دلیل وجود این مشکلات ارتباطی، ممکن است این باور غلط ایجاد شود که حساسیت به درد در مبتلایان به این اختلالات کمتر است. به گفته این متخصصان، حساسیت به درد در مراحل پیشرفته بیماری آلزایمر نامشخص است و همچنین تاثیرات دیگر انواع اختلالات عصبی بر فرآیند احساس درد متغیر است.

ظاهرا واکنش‌ به درد در بیماران مبتلا به فراموشی پیشانی گیجگاهی کاهش می‌یابد اما در بیماران مبتلا به پارکینسون افزایش می‌یابد. همچنین ناتوانی‌های رشدی همچون اوتیسم و عقب ماندگی ذهنی با افزایش حساسیت به درد مرتبط است.

به گزارش خلیج تایمز، یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که فرآیند احساس درد اغلب در مبتلایان به اختلالات ادراکی تغییر می‌کند و اغلب با محرک‌های درد، این حساسیت تشدید می‌شود.


ویدیو مرتبط :
اپلیکیشنی برای مبتلایان به آلزایمر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقشه درد تهیه شد/ حساس ترین نقاط بدن به درد



اخبار ,اخبار علمی ,حساس ترین نقاط بدن به درد

 

اخبار حوادث - نقشه درد تهیه شد/ حساس ترین نقاط بدن به درد

تهیه نخستین نقشه از نقاط حساس به درد در بدن، حاکی از آن است که پیشانی و نوک انگشتان حساس ترین نقاط بدن نسبت به درد هستند.

به گزارش مهر، دانش پژوهان امیدوارند این مطالعه به افراد دچار دردهای مزمن کمک کند.

در این بررسی محققان با استفاده از لیزر و بدون آنکه ضربه ای به داوطلبان وارد کنند، درد در آنها را ارزیابی کردند؛ شیوه ای که در آینده می تواند برای نظارت بر آسیب عصبی در سراسر بدن مورد استفاده قرار گیرد.

این امر می تواند روش کمی و عددی برای نظارت بر پیشرفت یا عود یک بیماری ارائه کند.

دکتر "فلاویا مانچینی" از موسسه علوم اعصاب شناختی دانشگاه کالیفرنیا می گوید: بیش از یک قرن است که "تیز حسی" برای لامسه شناخته شده و روزانه در عصب شناسی برای ارزیابی وضعیت اعصاب حسی در بدن آزمایش می شود. اما تا کنون هیچ کس از این شیوه برای بررسی درد استفاده نکرده بود.

آنها در این مطالعه از یک جفت لیزر استفاده کردند تا حس ضعیفی از درد نوک سوزن را به 26 داوطلب سالم که چشمانشان بسته شده بود القا کنند.

در این آزمایش، لیزر به بخش های مختلفی از بدن این افراد تابانده شد بدون آنکه هیچگونه لمسی صورت بگیرد. دانش پژوهان قصد داشتند به این شیوه توانای انسان  در شناسایی محل آسیب دیده بدن -  تیزحسی فضایی – دریابند.

آنها گاهی اوقات از یک لیزر و گاهی دیگر از دو لیزر استفاده کردند و از داوطلبان در مورد میزان و محل درد پرسیدند.

دکتر "جاندومینیکو ایانتی" از پژوهشگران این طرح گفت: این بررسی نشان داد مردم چقدر دقیق می توانند درد در بخش های مختلف بدن را تشخیص دهند.

به گفته وی لامسه  و درد توسط سیستم های حسی مختلفی درک می شوند.

آنها دریافتند پیشانی و نوک انگشتان حساس ترین مناطق بدن نسبت به درد هستند.

این محققان دریافتند این الگوی فضایی در تمامی شرکت کنندگان بسیار ثابت است .

آنها این آزمایش را بر روی بیماری که قدرت لمس نداشت انجام داده و  به نتیجه مشابهی دست یافتند.

این مطالعه نشان می دهد تیزحسی برای درد نیازمند عمل حس کردن  و لامسه نیست.

نتایج این مطالعات در نشریه نورولوژی منتشر شده است.
اخبار علمی - ایسنا