اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مانع تراشي دراجراي هدفمند كردن يارانه‌ها



 

 

مانع تراشي دراجراي هدفمند كردن يارانه‌ها

 

رئيس‌جمهوردر مراسم تجليل از اصحاب رسانه حوزه دولت:

مانع تراشي عمدي در اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها به دور ازجوانمردي است


براي اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها آنچه در بودجه نوشته شده قابل اجرا نيست و جز زحمت براي مردم حاصلي ندارد/ خبررساني كاري است كه اگر دچار نقصان شود همه مردم دچار مشكل مي‌شوند/ براي كسي كه به دنبال آرمان‌هاي بزرگ است خستگي معنا ندارد.

ایلنا: رئيس‌جمهور‌ تاكيد كرد:‌كساني كه تعمدانه در برابر اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها مانع‌تراشي مي‌كنند، كار‌آنها به‌دور از جوانمردي است.
به گزارش ايلنا، محمود ‌احمدي‌نژاد در مراسم تجليل از اصحاب رسانه حوزه دولت با قدرداني از تلاش‌ها و زحمات آنان به اهميت كار اطلاع‌رساني اشاره كرد و‌اظهار داشت: اگر كار خبرنگاران نباشد،‌هيچ يك از اتفاقات و برنامه‌هايي كه در حال وقوع است، بازتاب نمي‌يابد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه اتفاقات بزرگي در داخل و جهان به وقوع پيوسته كه مقدمه اتفاقات بزرگ‌تري در‌آينده است، خاطر نشان كرد: با همت اصحاب رسانه و ملت ايران و همه عدالت‌خواهان جهان بايد به جايي برسيم كه ظلم بطور كامل ريشه‌كن شود و عدالت، دوستي و عزت جايگزين وضع موجود گردد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه وجود انگيزه، عشق و اميد به كار، باعث نشاط و خستگي ناپذيري مي‌شود، گفت: عشق، ايمان، سختكوشي و آرمان‌خواهي در اصحاب رسانه در حد بالايي وجود دارد.
‌رييس‌جمهور تصريح كرد: امروز خبر به اندازه هوا براي مردم ضروري است اما اين هوا بايد پاك و زلال باشد تا حيات‌آفرين شود به همين خاطر كار خبررساني مهم و مقدس است.
احمدي‌نژاد افزود: اگر در كاري عشق و اميد نباشد، آن كار سخت است، اما براي كسي كه به دنبال آرمان‌هاي بزرگ است خستگي معنا ندارد، زيرا در كار آرماني، شيريني و لذتي وجود دارد كه با هيچ چيز قابل معاوضه نيست.
وي فعاليت در عرصه پيام‌رساني را مقدس دانست و اظهار داشت: پيام‌رساني كاري معمولي نيست، خبررساني كاري است كه اگر دچار نقصان شود همه مردم دچار مشكل مي‌شوند.
رييس‌جمهور‌افزود: پيام‌رساني باعث برقراري ارتباط ملت‌ها،تغيير نگاه‌ها و پيونددهنده قلب‌ها به يكديگر است و در طول تاريخ همواره امر مقدسي محسوب مي‌شده است.
‌احمدي‌نژاد تصريح كرد: خبرنگاري كه گزارشي در حوزه‌هاي مختلف ارائه مي‌دهد، اگر در جريان آخرين تحولات آن حوزه نباشد، موفق نخواهد شد، تصوير درستي از موضوع ، گزارش ارائه دهد.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: در تنظيم عبارات يك خبر بايد تمام مفاهيم به مخاطب منتقل شود و اين مستلزم تسلط خبرنگاران بر آن حوزه است.
‌احمدي‌نژاد با قدرداني از همه دست‌اندركاران خبر و اطلاع‌رساني گفت: اگر در طول سفرها و مراوداتي كه با هم داشتيم از جانب بنده و يا همكاران اينجانب سختي و يا دشواري برايتان ايجاد شده، متواضعانه و صميمانه حلاليت مي‌طلبم.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه دنيا در حال تغيير و تحول است، گفت: امروز جامعه در مسير كمال در حال حركت است، در اين مسير هزاران عامل وجود دارد كه بايد دست به دست هم خط اين مسير كمالي را ترسيم و آن را بپيماييم.
وي لازمه موفقيت را در اختيار داشتن تمام عوامل و امكانات دانست و اظهار داشت: در تحولات اجتماعي از آنجا كه همه عوامل در اختيار ما قرار ندارد، به همين خاطر حتي اگر تصميمات بزرگي براي اصلاح گرفته مي‌شود در عرصه عمل، عوامل ديگري تأثيرگذاشته و مشكل ايجاد مي‌كند.
‌احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اظهارات خود به تشريح و تبيين برنامه هدفمند كردن يارانه‌ها پرداخت و آن را يك موضوع مهم ملي دانست و اظهار داشت: مسائل مهم كشور را مي‌توان به دو دسته داخلي و خارجي مي‌توان تقسيم‌بندي كرد در داخل مهمترين مسأله كشورمان اقتصاد است و همه اقتصاددانان بر اين موضوع اتفاق نظر دارند كه مشكل اصلي اقتصاد كشورمان، شيوه توزيع يارانه‌ها است. يعني اگر در اقتصاد وضعيت يارانه‌ها اصلاح شود، اقتصاد كشورمان سر‌و‌سامان خواهد گرفت.
رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در عرصه خارجي بسيار مقتدر است و حوزه نفوذ فرهنگي، سياسي كشورمان در قلوب ملت‌هاي عالم وارد شده است، گفت: امروز تهديد عليه ملت ايران در موضوع هسته‌اي متمركز شده است و معناي آن اين است كه اگر اين موضع برطرف شود در عرصه سياست خارجي و در محيط بين‌المللي در مسير پيشرفت قرار خواهيم گرفت. همان‌گونه كه اگر در عرصه اقتصادي هم هدفمندكردن يارانه‌ها به درستي اجرا شود، اقتصاد كشورمان به سرعت در مسير پيشرفت قرار خواهد گرفت.
رييس‌جمهور خاطر‌نشان كرد: در موضوع هسته‌اي تهديدات اصلي از كشورمان برداشته شده است و هيچ قدرتي توانايي مقابله با ملت ايران را ندارد و تقريباً اقتدار بلامنازع ايران را به رسميت شناخته‌اند اگر چه به خاطر تبعات سياسي آشكارا به آن اعتراف نمي‌كنند.
وي با اشاره به مشكلات اقتصادي كشورمان و برنامه‌ريزي براي حل ريشه‌اي آن گفت: يارانه‌ها ابزار كار دولت براي تنظيم اقتصاد كشور است به شرط آنكه درست توزيع شود.
رييس‌جمهور با اشاره به آثار توزيع يارانه‌ها به شيوه كنوني، گفت: اولين اثر آن توليد با بهره‌وري پايين است، يارانه‌ها بايد موجب بالا رفتن فن‌آوري، كاهش مصرف، پايين آمدن قيمت تمام شده كالا و افزايش كيفيت كالاها شود، اما در كشورمان نتيجه معكوس داشته است.
احمدي‌نژاد مصرف بيش از حد انرژي و كالا را دومين اثر توزيع يارانه‌ها به شيوه كنوني دانست و گفت: با نصف مصرف كنوني مي‌توان خدمات را به همين نسبت ارائه كرد.
رييس‌جمهور توزيع يارانه‌ها به شيوه عمومي را داراي اشكالاتي دانست و اظهار داشت:‌در اين شيوه هر‌كس بيشتر مصرف كرد يارانه بيشتري دريافت مي‌كند. با چنين شيوه‌اي 10 درصد بالاترين درآمد جامعه 36 برابر 10 درصد كمترين درآمد جامعه يارانه مصرف مي‌كند و امروز اصلاح اين وضعيت مورد توافق همه اقتصاددانان كشور است. دولت بيش از 4 سال است كه بر روي اين موضوع كار كرده است تا وضعيت توزيع عمومي يارانه‌ها اصلاح شود.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه طي سال‌هايي عده‌اي به دنبال حذف يارانه‌ها بودند و معتقد بودند كه بايد مردم قيمت واقعي كالاها را بپردازند، گفت: حذف يارانه‌ها كار بسيار خطرناكي بود كه خوشبختانه به انجام نرسيد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت به دنبال هدفمند كردن يارانه‌ها است، گفت: دولت نهم زمان زيادي براي اين موضوع گذاشت و شخصاً بيش از 1500 ساعت وقت گذاشته‌ام و‌از زواياي مختلف اين موضوع مورد بحث و بررسي قرار گرفته و امروز به برنامه‌ جامعي تبديل شده است. ابتداي سال گذشته اعلام كرديم كه قصد داريم اين برنامه را به اجرا درآوريم ابتدا عده‌اي با بهانه انتخابات، چنين مطرح كردند كه اجراي آن به مصلحت نيست، اما وقتي مقاومت و اصرار ما را ديدند خواستار ارايه لايحه شدند. روند رسيدگي به آن يكسال به طور انجاميد و به طور كامل دگرگون شده و منطق و انسجام آن گرفته شد و به قانون نامتجانسي تبديل گرديد. ولي با اين حال اعلام كرديم كه حاضريم آن را انجام دهيم به شرطي كه دولت 5 سال اجازه مديريت داشته باشد. علت اين شرط هم اين بود كه در برنامه‌هاي اقتصادي نمي‌توان مردم و توليدكنندگان را با شرايط متزلزل مواجه كرد. اگر بنا باشد هر سال قانون تغيير پيدا كند، توليدكنندگان و مردم نمي‌توانند براي فعاليت‌هاي خود برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري كنند.
احمدي‌نژاد افزود: با ادعاي اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها، تورم بسيار سنگيني به جامعه تحميل مي‌كند، رقم مورد نظر دولت براي هدفمندكردن يارانه‌ها به نصف تقليل پيدا كرد عده‌اي به عنوان اقتصاددان چنين مطرح مي‌كنند كه اگر اجازه بدهند 40 هزار ميليارد تومان براي هدفمند كردن يارانه‌ها هزينه شود، به قيمت بعضي كالاها 5 هزار درصد اضافه خواهد شد و اين مقدار درصد را 500 برابر عنوان مي‌كنند در حالي كه 5 هزار درصد، 50 برابر مي‌شود! كه البته اين نيز اصلاً با واقعيت انصباق ندارد.
رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دولت براي چهل هزار ميليارد تومان دلايل علمي دارد، گفت: بدون ترديد درباره اقتصاد بايد عالمانه تصميم گرفت، توزيع يارانه‌ها چندين هدف دنبال مي‌شود كه كاهش مصرف، ارتقاء بهره‌وري و اجراي عدالت از جمله آنها است و بي‌شك براي تحقق اين اهداف نيازمند همراهي مردم هستيم. بدون همراهي مردم طرح موفق نمي‌شود و بايد به گونه‌اي عمل كرد كه مردم همراهي و مشاركت داشته باشند.
احمدي‌نژاد گفت: براي كاهش مصرف بايد حداقلي به قيمت كالا افزوده شود تا اين كاهش اتفاق بيفتد.
رييس‌جمهورافزود: پولي كه در اختيار دولت قرار مي‌گيرد بايد به اندازه‌اي باشد كه بتواند در كوتاه‌ترين زمان ممكن بتوان خط توليد برخي صنايع را ارتقاء و اصلاح كرد و از سوي ديگر بتوان مبالغي در اختيار مردم قرار دهد كه اكثريت آنها احساس كنند وضعشان بهتر شده است دولت با چنين محاسباتي به عدد 40 هزار ميليارد تومان رسيده است.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: اعداد و ارقامي كه در رسانه‌ها از سوي عده‌اي درباره افزايش ميزان تورم عنوان مي‌شود اعدادي ساختگي و براي ترساندن مردم است و هدف اصلي آن جلوگيري از اجراي اين برنامه مي‌باشد. اين در حالي است كه پيش‌بيني ما اين است كه اگر اجرا شود، وضعيت مردم بهبود پيدا خواهد كرد.
رييس‌جمهور افزود: عده‌اي به دولت ايراد مي‌گيرند كه چرا برنامه‌هايش را به آنها اعلام نمي‌كند و از آن دو نتيجه مي‌گيرند كه يا برنامه نداريد و يا به آنها اعتماد وجود ندارد كه پاسخ هر دوي اين نتايج منفي است. چرا كه اگر به فرض امروز اعلام شود كه قيمت بنزين از ابتداي تيرماه 100 تومان افزايش پيدا خواهد كرد بيش از اثر واقعي آن، دربازار قيمت‌ها افزايش پيدا خواهد كرد.
احمدي‌نژاد افزود: بررسي‌هاي انجام شده از بيش از 26 كشور كه اصلاح اقتصادي انجام داده‌اند حاكي از آن است كه فاصله اعلام و اجراي برنامه‌هاي اقتصادي حدود چند ساعت بوده است بنابراين اين موضوع اصل مهمي در اقتصاد است و در غير اين صورت قيمت‌ها به شدت افزايش پيدا خواهد كرد. معناي اين حرف بي‌اعتمادي هم نيست بلكه يك كار عالمانه اقتصادي و جلوگيري از سوء استفاده كساني است كه به دنبال فرصت هستند.
رييس‌جمهور تصريح كرد: دولت هدفمند كردن يارانه‌ها را به قدري روان تنظيم كرده است كه قدرت خريد 6 دهك اضافه مي‌شود و يك دهك ثابت مي‌ماند و سه دهك صرفاً از پس انداز ساليانه‌اش كم مي‌شود.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: در اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها همه بايد مشاركت و همراهي داشته باشند.
رييس‌جمهور گفت: آنچه در بودجه نوشته شده قابل اجرا نيست و جز زحمت براي مردم حاصلي ندارد.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه يارانه‌ها به همه مردم تعلق خواهد گرفت،‌گفت: كساني كه داوطلب دريافت يارانه باشند به همه آنها يارانه تعلق خواهد گرفت و البته به برخي اقشار مانند خانواده‌هاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي و روستائيان يارانه بيشتري پرداخت خواهد شد.
رييس‌جمهورافزود: البته در كار جمع‌آوري اطلاعات خانوار وجود درصدي از انحراف قابل پذيرش است كه براي اصلاح اين موارد زماني پيش‌بيني شده است كه خانواده‌ها با مراجعه با آن مي‌توانند اطلاعات صحيح خود را وارد كنند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اختصاص نصف مبلغ پيشنهادي دولت براي هدفمند كردن يارانه‌ها، اجراي اين قانون را با بن‌بست مواجه نمي‌كند، اظهار داشت: براي اين موضوع نيز راه‌حلي داريم كه به زودي آن را اعلام خواهيم كرد.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: كساني كه تعمدانه در برابر اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها مانع‌تراشي مي‌كنند، كار آنها به‌دور از جوانمردي است.
در ابتداي اين ديدار تعدادي از خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران به نمايندگي از ساير همكاران خود ، ديدگاه‌ها و پيشنهادات خود را با رييس‌جمهور در ميان گذاشتند.


ویدیو مرتبط :
دو با مانع ( اموزش دو با مانع )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدفمند کردن يارانه ها نقطه مقابل مردم نيست



رييس جمهوري تاکيد کرد: هدفمند کردن يارانه ها در جهت حمايت و پشتيباني از مردم است و نقطه مقابل آنها قرارندارد.


به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا محمود احمدي نژاد در ادامه سخنراني خود در اجتماع عظيم مردم مشهد تاکيد کرد : اين منطق که فردي با حقوق 200 هزار تومان پنجاه هزار تومان يارانه بگيرد و فردي که پنج تا پانزده ميليون تومان حقوق مي گيرد سه ميليون تومان يارانه دريافت کند غلط است.


وي افزود‌: اين منابع بايد در اختيار مردم ، بيمه درمان و احداث بيمارستان ها قرار گيرد تا فردي که بيمه ندارد يا بيمه اش قوي نيست مجبور نباشد براي تامين هزينه هاي عمل جراحي تمامي زندگي اش را بفروشد.

 

رييس جمهوري با بيان اينکه همه قشرهاي جامعه بايد تحت پوشش خدمات دولت باشند گفت: همه کساني که از دولت، خدمت و يارانه مي گيرند محترم هستند اما آيا با شيوه کنوني توزيع يارانه طي پنجاه سال گذشته مشکلات اقتصادي ما مرتفع و فقر ريشه کن شد؟.

 

احمدي تژاد تصريح کرد: عده اي مي خواهند منابع در اختيار قشر خاصي قرار گيرد و در بدنه مردم تقسيم نشود.

 

وي ادامه داد: چه کسي گفته که منابع بايد به جيب عده خاص برود و يا در بخش پر هزينه بوروکراسي اداري هزينه شود.

 

وي گفت: براي همين است که بيش از سه سال براي طرح هدفمند کردن يارانه ها مطالعه و بررسي شد و با فراخوان، نظر اقتصاد دانان را نيز دريافت کرديم.

 

رييس جمهوري طرح هدفمند کردن يارانه ها را متعلق به مردم دانست و تاکيد کرد اين طرح در خدمت منافع مردم است تا قدرت خريد بيشتري داشته باشند؛ اما با اجراي اين طرح سه دهک جامعه کمتر از گذشته پس انداز خواهند کرد.

 

احمدي نژاد بر مديريت مصرف منابع و انرژي تاکيد کرد و گفت: بازاريان ، شوراي اصناف و انجمن هاي صنعتي و کشاورزي همکاري مي کنند و مشکلي در زمينه اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها وجود ندارد.

 

وي طرح مذکور را براي ريشه کن کردن تورم ضروري دانست و گفت: در پنجاه سال گذشته بطور متوسط 15درصد تورم وجود داشته است به اين معنا که 15درصد از منابع از جيب حقوق بگير ثابت خارج و به حساب درآمدهاي غير ثابت واريز مي شود.

 

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود پي گيري امر مهم عدالت را ميثاق دولت با ملت و با امام (ره) و آرمان هاي انقلاب برشمرد و تاکيد کرد: برخي تصور نکنند با سر و صدا و مسائل حاشيه اي و فضا سازي موضوع عدالت از دستور کار دولت و ملت خارج شده است.

 

احمدي نژاد برپايي عدالت را مهم ولي دشوار و نيازمند ايستادگي و مقاومت دانست و خاطر نشان کرد: ديديد که وقتي چند جمله درباره عدالت گفته شد عده اي برآشفتند و از شرق و غرب عالم رسانه هاي استکباري و دنباله هاي آنان با سر و صدا و ردگم کردن ها به فضا سازي پرداختند.

 

وي افزود: دولت برآمده از ملت در برپايي عدالت مستحکم ايستاده و تا استيفاي همه حقوق ملت و برگرداندن آن به ملت ايستادگي مي کند و در برابر جو سازي ها لحظه اي عقب نشيني نخواهد کرد.

 

احمدي نژاد اظهار داشت: حسابرسي و حسابکشي دقيق و پي گيري همه موارد سال هاي اخير در دستور کار دولت است.

 

وي با بيان اينکه ايين نامه هاي مربوط در دست تدوين است گفت: به زودي ايين نامه مربوط به اجراي عدالت تصويب و اجرا مي شود.

 


*** به زودي واجدين شرايط حساب عدالت اعلام مي شوند

 

رئيس جمهوري هدف از هدفمند کردن يارانه ها را توزيع عادلانه منابع دانست و اعلام کرد: به زودي کساني فهرست افرادي که براي حساب عدالت نام نويسي و واجد شرايط هستند، اعلام مي شود.

 

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامي ايرنا، دکتر "محمود احمدي نژاد" در ادامه سخنان خود در اجتماع مردم مشهد با بيان اينکه برخي درصدد ترساندن مردم هستند، گفت: برنامه دولت اين است، کساني از يارانه ها استفاده کنند، که نيازمند باشند.

 

وي افرود: برخي مي خواهند وضعيت به همين صورت باشد تا عده قليل از اکثريت يارانه ها بهره مند شوند و اکثريت يارانه ها به افرادي که نيازمند واقعي هستند، تعلق نگيرد.

 

رئيس جمهوري، گفت: فرد روستايي در کشور وجود دارد که يارانه اي که دريافت مي کند، يک سي ام افراد ديگر است. بدين معني که در دهک دهم 35 برابر دهک اول يارانه مصرف مي شود.

 

احمدي نژاد با انتقاد از توزيع يارانه ها در بخش نهادهاي کشاورزي، افزود: دولت يارانه سم و کود مي دهد ؛ اما به دست کشاورز نمي رسد.

 

وي از همکاري مجلس شوراي اسلامي با دولت براي تصويب لايحه هدفمند کردن يارانه ها، قدرداني کرد و گفت: يکي دو نکته ديگر وجود دارد که اميدوارم به زودي اصلاح و لايحه آماده اجرا شود.