اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس افزایش می‌یابد



معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی گفت: در راستای مدیریت واردات وزارت بازرگانی در قالب برنامه پنجم توسعه، پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس و غیرضرور تا سقف 6 درصد به مجلس ارایه شده است.

 

محمود دودانگه استانداردگذاری، تعیین ضوابط و شرایط ورود کالا، تعرفه‌گذاری، سهمیه‌گذاری و منع و محدودیت واردات را چهار ابزار مدیریت واردات اعلام کرد و افزود: امروزه در کشورهای پیشرفته سعی دارند با ترکیبی هوشمندانه از ابزارهای مدیریت ضمن پیروی از قانون تجارت جهانی، بدون افزایش تعرفه و ممنوعیت، واردات را کنترل کنند.

وی ضابطه‌گذاری و استانداردگذاری را مهم‌ترین ابزار در مدیریت واردات اعلام کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما از این ابزار استفاده موثری نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی با اشاره به نقش 30 دستگاه در امر واردات گفت: دستگاه‌های مختلفی در کشور ما می‌توانند درخصوص شرایط، استانداردها و الزامات ورود کالا اظهارنظر کنند و با اعلام ضوابط واردات کالاها، مانع ورود هر نوع کالای کیفی به کشور شوند.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه‌بندی و افزایش تعرفه اساساً به صلاح اقتصاد کشور نیست، تصریح کرد: این ابزارها زمانی که نسبت به مضرر بودن واردات کالایی اطمینان داریم باید مورد استفاده قرار گیرد و در غیراینصورت باید اختیارات قانونی را در استانداردگذاری و تعیین تعرفه با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات ، به صورت مدیریت شده و هوشمندانه به کار گیریم.  

معاون برنامه‌ریزی و ا‌مور اقتصادی وزیر بازرگانی مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از ابزارهای مدیریت هوشمندانه واردات عنوان کرد و ادامه داد: وزارت بازرگانی در قالب برنامه پنجم پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس و غیرضرور تا سقف 6 درصد را ارائه داده است. وی خاطرنشان کرد: استفاده از مالیات بر ارزش افزوده همان مدیریت هوشمندانه واردات است.../مهر


ویدیو مرتبط :
مالیات بر ارزش افزوده شامل کالاهای اساسی نمی شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فهرست کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده



فهرست کالاهای معاف از مالیات

فهرست کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی با تاکید بر این که از کالاهای اساسی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود،‌گفت: مردم باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.

علی رضا طاری بخش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که کالاهای اساسی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، تصریح کرد: از محصولات کشاورزی فراوری نشده، کالاهای اساسی و خدمات بهداشتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان این که مردم برای خرید میوه و سایر کالاهای اساسی مانند برنج ،‌روغن ، گوشت و ... مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی کنند، ادامه داد:در مورد این کالاها به هیچ وجه مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود و مردم باید از این موضوع اطلاع داشته باشند.

بر این اساس طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال؛ آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر ، برنج، حبوبات و سویا ، شیر ، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان؛ کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات؛ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‌شود(مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود) اموال غیر منقول؛ انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی ،حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی وحمایتی؛ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم، خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه مجاز ‌و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند./ایسنا