اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای قتل شهروند بی گناه توسط ماموران شهرداری به کجا رسید؟



اخبار,اخبار اجتماعی , شورای شهر تهران

 

اخبار اجتماعی - ماجرای قتل شهروند بی گناه توسط ماموران شهرداری به کجا رسید؟

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در جلسه علنی این شورا پس از شنیدن گزارش مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران، درباره حادثه‌ای که منجر به مرگ علی چراغی شد، انتقاد کرد به اینکه در گزارش وی اشاره‌ای به علت درگیری میان این کارگر و عوامل پیمانکار نشده است.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در جلسه علنی  این شورا پس از شنیدن گزارش مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران، درباره حادثه‌ای که منجر به مرگ علی چراغی شد، انتقاد کرد به اینکه در گزارش وی اشاره‌ای به علت درگیری میان این کارگر و عوامل پیمانکار نشده است.

به گزارش «تیک»، او گفت: «گفته شده بر اساس گزارش‌های واصله این فرد مبادرت به جمع‌آوری نخاله می‌کرده است؛ اما نیامده است که چرا این کار به درگیری منجر شد.»

علی چراغی، کارگر ۴۱ ساله، روز ۱۶ مرداد دربرابر دیدگان پسر ۱۴ ساله‌اش توسط عوامل پیمانکار بازیافت منسوب به منطقه ۴ شهرداری تهران با پنجه بوکس مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او پس از یک هفته بر اثر شدت جراحات وارده و موثر واقع نشدن دو عمل جراحی در بیمارستان درگذشت. از او ۴ فرزند بر جای مانده‌اند.

پیش از آن‌که رحمت‌الله حافظی انتقادات خود را بیان کند، معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، در گزارش خود درباره حادثه قتل علی چراغی گفته بود: «مرحوم چراغی چند روزی بوده که مشغول جمع‌آوری اشیاء بازیافتی منطقه بوده است. در مسیر حرکت او تعدادی از کسانی که مشغول کار در شرکت وابسته به پیمانکار شهرداری هستند جلوی وی را می‌گیرند و خودرو را متوقف می‌کنند. او تقاضای اجرای قانون و حضور پلیس ۱۱۰ را می‌کند، اما با این پاسخ مواجه می‌شود که شما افراد محلی این منطقه در حال جمع‌آوری بازیافتی هستید و منطقه مربوط به ما و تقسیم‌شده است.»

طبق گزارش معصومه آباد، عوامل قتل علی چراغی وابسته به یک شرکت پیمانکار بوده‌اند، اما به طور غیرقانونی از آرم "سازمان بازیافت" که زیرمجموعه شهرداری است استفاده می‌کرده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به قراردادی که میان شرکت‌های پیمانکاری با شهرداری بسته شده اشاره کرد و گفت: «در این قرارداد تمهیدات خوبی گنجانده شده‌، اما مشخص نیست که نظارت بر اجرای این قرارداد بر عهده کیست.» او خواستار آن شد که شهرداری پاسخ دهد بابت نظارت بر اجرای این قرارداد چه کرده است.

حافظی سپس درباره "باج‌خواهی عوامل شهرداری" گفت: «آیا می‌دانستید عوامل شهرداری خودروهایی را که در سطح شهر می‌گردند و پسماند جمع‌آوری می‌کنند به ستادی می‌برند، ۱۵۰ هزار تومان از آن‌ها می‌گیرند و بعد به آن‌ها گرین‌کارت می‌دهند تا در محدوده پیمانکاران تردد کنند و به کار خود ادامه دهند؟»

او درباره مسئولیت شهرداری در این مورد گفت که اگر این ارگان این موضوع را نمی‌دانسته که "عذر بدتر از گناه است" و اگر می‌دانسته چرا کاری نکرده است.

حافظی سپس اشاره کرد به این‌که رشوه و باج‌گیری در شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیکی توسط پیمانکاران "بیداد می‌کند" و "قتل علی چراغی نیز بابت باج‌خواهی عوامل پیمانکار" بوده است. حافظی پیشنهاد کرد که شهرداری ملزم به ارائه لایحه‌ای دو فوریتی در خصوص مبارزه با فساد و رشوه به شورای شهر شود.

مرگ علی چراغی با واکنش‌ها و انتقادات شدید نمایندگان مجلس و شورای شهر به شهرداری تهران همراه بوده است.

در مجلس شورای اسلامی از به کار گماشتن "قلدران و زورگویان"، در شورای شهر تهران از استخدام "لات‌ها" و در خود شهرداری از استخدام "قلچماق‌ها" برای انجام کارهای شهرداری انتقاد شد.

کسب و کار با بازیافت زباله به یکی از منابع درآمد سودآور در تهران تبدیل شده است. بر اساس آمار رسمی منابع وابسته به شهرداری تهران، ارزش روزانه زباله‌های تولید شده در تهران برابر با ۱۸۰ میلیون تومان است. به نظر می‌رسد که در استخدام قلدرها، لات‌ها و قلچماق‌ها تضمینی برای دست‌یابی به این درآمد دیده می‌شود.

مجتبی عبداللهی روز چهارشنبه گفت که شهرداری می‌تواند پروسه جمع‌آوری ضایعات، کاغذ، نان خشک، پلاستیک و غیره را در محدوده، شامل خرید و انتقال به پیمانکار واگذار کند. او تاکید کرد که پیمانکار وظیفه دارد از عوامل پلیس و اجرائیات در قوانین استفاده کند و جوازی مبنی بر شروع درگیری و نزاع ندارد.

عبداللهی توضیحی در این مورد نداد که شهرداری تا چه حد بر عملکرد پیمانکاران نظارت دارد.

شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، در واکنش به خبر ضرب و شتم و کشته شدن علی چراغی ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته بود که در سال چندین نفر هم از ماموران شهرداری طی درگیری با کسانی که سد معبر می‌کنند نقص عضو می‌شوند.

دستگیری ۴ متهم به قتل
در این میان مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، از دستگیری ۴ نفر از عوامل پیمانکار در رابطه با قتل علی چراغی خبر داده است.

عبداللهی گفته است که پرونده این واقعه در دادسرای جنایی در حال پیگیری است و ۴ متهم کاملا اعتراف کرده‌اند. به گفته عبداللهی پیمانکار نیز بازداشت و ماشین او نیز ضبط شده است.
اخبار اجتماعی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
جان دادن مرد دستفروش توسط ماموران شهرداری تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای قتل پدر عیاش به جرم آزار و اذیت مادر بی‌گناه



اخبار,اخبار حوادث ,قتل عمد

 

اخبار حوادث - ماجرای قتل پدر عیاش به جرم آزار و اذیت مادر بی‌گناه

یکی از افسران پلیس آگاهی یکی از ماموریت‌های ضمن خدمت خود را به عنوان یک خاطره بازگو کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در یکی از روزهای مهرماه سال 90  كه هوا كاملا طوفانی بود و باران شدیدی می‌بارید از طریق مركز پیام به پلیس آگاهی اعلام شد جسد فرد ناشناسی كه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است در كنار پارك ساحلی (تولم) شهر در حوزه صومعه سرا كشف و مامورین پاسگاه تولم صحنه را حفظ کرده اند.

بلافاصله  مأمورین دایره مبارزه با جرائم جنایی و مسئول تشخیص هویت آگاهی با هماهنگی بازپرس ویژه قتل و دكتر پزشكی قانونی به محل وقوع حادثه اعزام و مشاهده شد یك دستگاه خودروی سمند نوك مدادی رنگ در محل پارك و اطراف خودرو نوار ورود ممنوع صحنه قتل توسط عوامل تجسس پاسگاه حفظ شده است و تعداد زیادی از مردم روستا در اطراف صحنه جمع شده اند.

با نزدیك شدن به خودرو مشخص شد؛ در عقب خودرو كمی باز و مقداری لكه های خون روی آسفالت ریخته شده است و لاستیك سمت چپ و چرخ جلو پنچر است و شیشه های خودرو سالم و بدون شكستگی دارای بخار بوده بطوریكه داخل خودرو دیده نمی شد.

ابتدا از مسئول تشخیص هویت خواستم كه از صحنه عكس و فیلم برداری نماید، وقتی در جلو سمت راننده را باز كردم. روی صندلی راننده مقدارزیادی لخته خون وجود داشت و یك جفت دمپایی مردانه روی پدال های خودرو افتاده بود و یك دستگاه گوشی نیز زیر صندلی كاملا خون آلود بود.

خون زیادی روی پدال و ترمز و زیر صندلی راننده و روی صندلی و روی فرمان خودرو قرار داشت و دو عدد سنجاق آغشته به مواد مخدر روی صندلی سمت شاگرد وجود داشت.

در قسمت صندلی عقب خودرو جسد مردی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود قرار داشت، دكتر پزشكی قانونی پس از معاینات اولیه بعلت بارندگی شدید؛ جسد مقتول را به سرد خانه پزشكی قانونی و خودروی او پس از جمع مدارك و آثار‌برداری و نمونه برداری به پاركینگ سرپوشیده انتقال یافت كه در بازرسی دقیق از خودرو یك فقره تراول پنجاه هزارتومانی به همراه مقداری مواد مخدر از نوع شیشه در زیر که صندلی جاسازی شده بود كشف شد.

پس از استعلام خودرو مشخص شد كه مالك آن فردی به نام "شعبان" است كه با دعوت از خانواده او ؛ مقتول مورد شناسایی قرار گرفت.

ابتدا از همسر او تحقیق شد كه او بیان داشت ساعت ١٦٠٠ روز گذشته شوهرش برای تبدیل شلتوك به كارخانه برنجكوبی واقع در روستای هنده خاله رفته بودم و تا ساعت ١٠ شب با ایشان ارتباط تلفنی داشتم و چون پسرم شاهین دانشجو است و از طرفی به باشگاه فوتبال داخل سالن در صومعه سرا می رفت؛ با توجه به بارندگی هوا از اوخواستم كه به دنبال پسرم بروند و او را از باشگاه به خانه برسانند.

ساعت ٢٣٠٠ پسرم به خانه مراجعه كرد كه از او جویای پدرش شدم، او اظهار بی اطلاعی كرد و مدعی شد كه پدرش به دنبال او نرفته است و سپس به تلفن همراه او تماس گرفتم كه تلفن او روشن ولی متأسفانه كسی پاسخگو نبود و تا اینكه در ساعت ٠٢٠٠ بامداد تلفن شوهرم خاموش شد و روز بعد به كارخانه برنجكوبی رفته كه مالك كارخانه بیان داشت شوهر شما دیروز ساعت ١٧٠٠ به كارخانه مراجعه ولی چون برنج ایشان آماده نبوده از اینجا رفت.

سپس به خانه مراجعه كردم و با تماس با تمام اقوام و بستگان جویای  او شدم ولی هیچ كس از او خبر نداشت، تا اینكه در ساعت امروز به من اطلاع دادند كه شوهرش شما را به قتل رسانداند.

همسر مقتول در ادامه بیان داشت : قبول دارم كه شوهرم فردی معتاد بود ولی در خانه با من ودو فرزندش خوش برخورد بود و با كسی اختلاف نداشت و حتی سابقه نداشت یك شب در بیرون بماند ،نمی دانم چه كسی شوهرم را به قتل رسانده است و از پلیس تقاضای پیدا کردن قاتل شوهرم را دارم و تقاضای مجازات او را دارم.

در ادامه ازپسرمقتول شاهین ٢٢ ساله نیز تحقیق به عمل آمد که وی اظهارات مادرش را تایید کرد اما در خصوص ساعت حضورش در مكان‌ها و باشگاه و تماس با پدرش مقداری تناقض گویی داشته كه مادرش مدعی بود كه پسرش بعلت از دست دادن پدرش و مصیبت وارده دچار اختلال حواس شده و هذیان می گوید و به همین منظور نمی‌تواند اظهارات خود را دقیق عنوان نماید.

با استعلام از سوابق كیفری مقتول مشخص شد به دلیل یك فقره زنای محصنه در سال های قبل كه روانه زندان شده است، اما طی تحقیقاتی كه از افرادی كه او را دقیقاً می شناختند به عمل آمد اعتیاد و فساد اخلاقی؛ وی و رابطه و با زنان مفسده را تأیید كردند.

نظریه پزشكی قانونی اخذ وعلت تامه مرگ را ضربات شدید جسم تیز نظیر چاقو و كارد و خون ریزی شدید قفسه سینه و اصابت جسم تیز به قلب مقتو ل اعلام کردند.

در ادامه پیگیری پرونده و كنترل تماس مقتول به همراه پیامك های رد و بدل شده از شركت مخابرات اخذ و تحقیقات از مظنونین یكی پس از دیگری و افرادی كه مورد ظن پلیس بوده و یا از سوی وابستگان و اولیای دم مقتول به عنوان مظنون معرفی می شدند ادامه داشته كه به نتیجه نرسید.

 با توجه به اینكه شاهین پسر مقتول مدعی بود كه پدرش در آن روز اصلاً با خودروی خودش دنبالش نرفته است و از طرفی فاصله محل كشف جسد تا محل باشگاه حدوداً ٥كیلومتر است با كنترل فنی تلفن مقتول از مبادی زیربط مشخص شد كه تلفن همراه مقتول ٣٠ دقیقه قبل از به قتل رسیدن در حوالی محل قتل فعال بوده است.

ضمن شنود تلفن پسر مقتول مشخص شد؛ كه او با دختران زیادی رابطه تلفنی داشته و پسر شاكی مورد ظن پلیس قرار گرفت و با احضار مجددا او طی تحقیقات و سوالات متعدد در خصوص ساعت های حضورش و افرادی كه با او بودند مشخص شد كه او در بعضی از پاسخ سوالات خود دروغ گفته است،  لذا ظن پلیس به او بیشتر شد و مجددا تحقیقات از وی ادامه پیدا كرده و در نتیجه متهم زمانیكه متوجه شد پلیس او را محاصره کرده است اقدام به معرفی گواهان ساخته شده نمود.

تا اینكه یكی از گواهان معرفی شده از سوی او که یكی از دوستان دانشگاهی اش بود بیان داشت آنچه پیرامون متهم شهادت داده است دروغ است و این سناریو خود متهم به او تلقین كرده است.

وی ادامه داد: در آن روز حادثه اصلا با شاهین نبودم بلكه در شهرستان رشت بودم ولی چون با او دوست بودم و از طرفی او از من خواست كه من به پلیس عنوان نمایم كه با هم بودیم؛ اما الان وجدانم نارحت است واقعیت را گفتم.

بین متهم وشهود مواجهه حضوری انجام شد، متهم باز هم اعتراف نکرد و اظهار داشت چون پلیس مرا احضارمی کند برای فرار از احضارم شهود معرفی کرده ام در نتیجه باهماهنگی مرجع قضایی متهم تحت نظر قرار گرفت.

پس از تحقیقات از متهم او بیان داشت: خودش قاتل پدرش نبوده بلكه قاتل پدرش را می شناسد و برای نجات خود مشخصات افرادی را بیان می کرد كه با احضار آنان مشخص شد دلایل و مدارك و قرائن مبنی بر قتل پدرش از سوی آنان وجود ندارد.

پس از تحقیقات از متهم به مدت سه شبانه روز و ارائه دلایل و مستندات كافی  لب به اعتراف گشوده و جزئیات قتل پدرش را اینگونه بازگو کرد: از آنجائی كه پدرم فردی معتاد و عیاش و دنبال ناموس مردم بوده و مادرم را آزار و اذیت می كرد، من نیز نزد اقوام ودوستان سر خورده شده بودم و مورد سرزنش قرار می گرفتم، به همین دلیل نقشه قتل پدرم را كشیدم و با دوستم سعید هماهنگی كردم.

وی ادامه داد: ابتدا دوستم قبول نكرد و سپس برای من شرایط گذاشت كه من مدت یك سال با دختری دوست بودم ولی مادرش او را از ازدواج با من منصرف كرد؛ وقتی از اینجا به اصفهان نقل مكان كردند چون او و مادرش؛ به من خیانت كردند می خواهم آنها را به قتل برسانم و اگر با من همكاری کنی من نیز با تو همكاری می كنم كه پدرت را به قتل برسانی و به این منظور وی با من همكاری کرد.

متهم تصریح کرد: قرار ما در روز بارانی ساعت تعطیلی باشگاه كه در حاشیه شهر و نقطه خلوت بود و زمانیكه باشگاه تعطیل و كاركنان رفتند من با پدرم تماس گرفته او را به جلو باشگاه آورده و با برنامه ریزی و نقشه قبلی یك قبضه چاقو به پای خود بسته بودم ، صندلی جلو و كنار پدرم نشستم و سعید دوستم در پشت صندلی راننده سوار شد و زمانیكه پدرم خودرو را روشن كرد و قصد حركت داشت سعید از پشت گردن و دهان پدرم را گرفت و من از ناحیه گردن قفسه سینه شروع به زدن ضربات چاقو کردم و زمانیكه او را به قتل رساندیم؛ برای گمراه كردن پلیس جسد او را از صندلی جلو به صندلی عقب كشاندیم؛ و گوشی تلفن را زیر صندلی راننده انداختیم.

وی افزود: دوستم در حالیكه رانندگی می كرد جسد او را به تولم شهر محل كشف جسد انتقال دادیم و با توجه به اینكه پدرم اعتیاد داشت مقداری مواد مخدر را در كنار صندلی گذاشتیم و لاستیك خودرو را پنچر كردیم و آلت قتاله را به داخل رودخانه انداخته و سپس از آن مكان متواری شدم، كه سعید به خانه خود رفته و من رفتم در سرویس بهداشتی پارك لباس خونی خودم را شسته و به خانه برگشتم.

در ادامه با همكاری او متهم دیگر نیز دستگیر و پس از اعتراف به قتل مقتول با همدستی دوستش كه پسر مقتول بوده با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند. 

اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران