اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای آب بستن در بودجه چیست؟



ماجرای آب بستن در بودجه چیست؟

اصلی‌ترین دلیل كسری بودجه برآورد غیرواقعی هزینه‌های دستگاه‌هاست. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم همواره دچار كسری بودجه هستند به مفهوم دیگر بودجه‌نویسان و مدیران سیاسی از نیاز واقعی این دو وزارتخانه اطلاع دارند ولی لحاظ آن در بودجه موجب به هم خوردن تعادل كل بودجه می‌شود به همین دلیل از بخشی از نیاز واقعی آنها كاسته می‌شود و بدین ترتیب لایحه بودجه از حیث هزینه، كم‌شماری می‌شود.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در فرایند بودجه‌ریزی یك جزء به‌صورت كامل و بخشی از جزء دیگر به مجلس ارتباط پیدا می‌كند و سایر اجزا آن در اختیار دولت و سایر نهادهای نظارتی است به عبارت دیگر از فرایند تهیه، تنظیم و تصویب بودجه «تصویب» و «نظارت» در حوزه عمل مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

غلام‌رضا تاج‌گردون ضمن بیان مطلب فوق با انتقاد از نظام بودجه‌ریزی كشور، گفت: ایرادات اساسی بودجه از دیرباز وجود داشته است ولی چالش‌های این نظام و وابستگی بیشتر به نفت بیشتر شده است. چالش‌های نظام بودجه‌ریزی كشور عمدتا ساختاری و مربوط به چگونگی تنظیم و تصویب بودجه است. در نحوه تنظیم بودجه با اشكالات مختلفی مواجهیم. بودجه‌بندی در كشور همواره به شیوه سنتی انجام شده است. این شیوه طی سال‌های اخیر بسیار سنتی‌تر شد. در این شیوه، بودجه‌ریزی، متناسب با مصارف انجام می‌شود و به عبارت دیگر «خواست‌ها» و «انتظارات» نوشته می‌شود و بر محور خواست‌ها، منابع تعریف می‌شود در حالی كه شیوه درست بودجه‌نویسی، ارزیابی منابع و تنظیم بودجه براساس منابع است.

نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: خواسته‌های بودجه‌ای دولت‌ها اساسا نامحدود است و این عامل موجب متورم شدن بودجه‌های سالانه می‌شود. دولت‌ها از گذشته تا به حال متناسب با خواست‌هایشان بودجه را تنظیم می‌كنند، به همین دلیل سال‌هاست بودجه‌ریزی عملیاتی مطرح شده یا در گذشته‌ها بودجه «صفر» كه اكنون منسوخ شده است، مطرح بود. این مسئله اساسی‌ترین چالش در مرحله تنظیم بودجه است. دولت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و افراد نیز فشار می‌آورند و عدد بودجه را افزایش می‌دهند و بودجه در فضای انتظارات و خواست‌های معقول و نامعقول تنظیم و تصویب می‌شود.

تاج‌گردون افزود: در بودجه‌ریزی اصطلاح «آب بستن به بودجه» كاربرد زیادی دارد. كاربرد اصلی این اصطلاح زمانی است كه تنظیم‌كنندگان بودجه بخواهند بین درآمدها و هزینه‌ها تعادل برقرار كنند. حال سؤال اینجاست كه فرایند آب ریختن در بودجه چطور انجام می‌شود؟ آب ریختن در بودجه از وجه هزینه‌ها یعنی كم‌شماری هزینه‌ها و در وجه درآمدها یعنی پرشماری درآمدها. این كار برای متعادل كردن هزینه‌ها و درآمدهای بودجه انجام می‌شود و اصلا به این دلیل است كه پس از تصویب لوایح بودجه، كسری بودجه خودنمایی می‌كند.

نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بررسی دلایل كسری بودجه سالانه دولت‌ها، گفت: اصلی‌ترین دلیل كسری بودجه برآورد غیرواقعی هزینه‌های دستگاه‌هاست. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم همواره دچار كسری بودجه هستند به مفهوم دیگر بودجه‌نویسان و مدیران سیاسی از نیاز واقعی این دو وزارتخانه اطلاع دارند ولی لحاظ آن در بودجه موجب به هم خوردن تعادل كل بودجه می‌شود به همین دلیل از بخشی از نیاز واقعی آنها كاسته می‌شود و بدین ترتیب لایحه بودجه از حیث هزینه، كم‌شماری می‌شود.

نماینده مردم گچساران افزود: از جهت درآمد نیز به‌دلیل محقق نشدن درآمدها اعدادی به‌صورت فرضی مبنای بودجه‌نویسان قرار می‌گیرد و همان اعداد فرضی درآمدهای احتمالی را پوشش می‌دهد. به‌طور مثال در بحث مالیات بر واردات با نرخ مؤثر 11 درصد، باید سالانه 85 میلیارد دلار واردات انجام شود تا درآمد ناشی از مالیات بر واردات محقق شود. این حجم واردات اصلا امكان‌پذیر نیست ولی چون عدد واردات در بودجه قرار نمی‌گیرد و عدد مالیات در بودجه ثبت می‌شود، عدد مالیات بر درآمد از سوی برنامه‌ریزان 40 درصد افزایش می‌یابد و وقتی این درآمد محقق نمی‌شود در بودجه آب ریخته می‌شود تا كفه هزینه‌ها و درآمدها متعادل شود.

وی با بیان این‌كه در مرحله تصویب بودجه در مجلس نیز تقریبا چنین مسیری طی می‌شود، گفت: با آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس تقاضای افزایش بودجه دستگاه‌ها و شركت‌ها رشد فزاینده‌ای می‌یابد. در مجلس نیز در هزینه‌ها، كم شماری تكرار می‌شود و در حقیقت كسری بودجه، متورم‌تر می‌شود. ردپای درآمدهای نفتی در بودجه‌های سالانه سال به سال پررنگ‌تر شده است. آمار و ارقام اثبات می‌كند بودجه هر سال نفتی‌تر شده است.

معاون اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق با اشاره به شیوه‌های نشان ندادن كسری بودجه، گفت: برای این‌كه این مسئله خودنمایی نكند، سود سهام و مالیات بر عملكرد در بودجه منظور می‌شود. این پارامتر به‌صورت مستقیم به درآمدهای نفتی ارتباط یافته و سایر درآمدها نظیر واردات به‌صورت غیرمستقیم به درآمدهای نفت ارتباط پیدا می‌كند. وابستگی بودجه به نفت روز به روز در حال گسترش است. این مسئله موجب افزایش هزینه‌های جاری و دست‌اندازی بیشتر به درآمدهای نفتی شده است.

نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودجه عملیاتی را نیاز امروز كشور دانست و تصریح كرد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی كشور فرایند بسیار سختی است و چند سالی است كه سخت‌تر هم شده است. چسبندگی مصرف در نهادهای دولتی به حدی شدت گرفته كه كاستن از عدد بودجه را تقریبا ناممكن كرده است علاوه بر آن تا ساختار بودجه‌ریزی تغییر نكند، نمی‌توان با دستگاه‌های اجرایی دراین‌باره حرف كارشناسی زد. بهترین روشی كه در بودجه‌ریزی باید عملی شود ولی چند سالی است كه مسكوت مانده است، بودجه‌ریزی عملیاتی است. كار باید از یكی، دو دستگاه اجرایی شروع شود تا به جامعه و نظام اجرایی علامت داده شود مسئولان كشور سعی در حل چالش‌های نظام بودجه‌نویسی كشور كرده‌اند در این صورت مسیر برای عملیاتی شدن نظام بودجه‌ریزی هموارتر و شفاف‌تر می‌شود.

وی احكام قانون بودجه را احكامی متعارض دانست و اظهار كرد: با تدوین 101 حكم، اركان بودجه به هم ریخته می‌شود و وقتی بودجه بهم می‌ریزد تازه دادمان بلند می‌شود كه چرا دولت رفتار غیرقانونی داشته است غافل از این‌كه ما مجلسی‌ها با دادن «مجوزهای خاص» در قوانین برنامه و بودجه كاری می‌كنیم كه بودجه با آنچه در ذهن داریم فاصله معناداری پیدا می‌كند. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو تغییر دیدگاه و رفتار مدیران سیاسی و اقتصادی كشور دانست و افزود: از مفهوم مقاومت چنین استنباط می‌شود كه باید مدت‌دار باشد و به این زمان محدود نباشد. مقام معظم رهبری نیز مبحث به این مهمی را برای یك دوره كوتاه مطرح نكرده‌اند.

تاج‌گردون با بیان این‌كه بحث اصولی در اقتصاد مقاومتی این است كه اقتصاد كشور به‌گونه‌ای باز طراحی شود كه مقاوم شود، گفت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های كلی برنامه پنجم توسعه رگه‌های اقتصاد مقاومتی را زده است. به‌رغم این‌كه بسیاری از شاخص‌ها باید توسط مجلس تعریف شود ولی مقام معظم رهبری سیاست اقتصاد مقاومتی را در قالب سیاست‌های كلی ابلاغ كردند. با ابلاغ این سیاست‌ها، مردم، دولت و مجلس مكلف به اتخاذ چنین سیاست‌هایی شدند اما قوه مجریه به‌عنوان عامل اجرای قوانین به این تكلیف عمل نكرد و حالا گرفتار چالش‌های اقتصادی شده‌ایم.نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشدار داد: نباید شك كرد كه نفت در شرایط حاضر برای اقتصاد كشور یك تهدید و آسیب است. وابستگی بیش از حد بودجه به نفت شرایط بدی را برای كشور به‌وجود آورده است. دولت و مجلس باید این تهدید را در قالب قانون بودجه به فرصت تبدیل كنند.

وی افزود: قطع وابستگی بودجه به نفت یعنی تبدیل تهدید نفت به فرصت. اشكالی ندارد كه منافع ناشی از نفت را برای مدتی نداشته باشیم. درست است كه دشمن با تحریم نفت به مردم و مسئولان فشار وارد می‌كند اما تا جایی كه می‌توانیم باید از پرداختن به اختیارات و مجوزهایی كه موجب افزایش هزینه‌های جاری می‌شود، اجتناب شود. به‌طور مثال نهاد ریاست‌جمهوری به هر استان مجوز استخدام یك تا 3 هزار نفر را داده است. درست است كه این نیروها، جایگزین هستند و قانون مجوز این كار را داده است ولی شرایط اقتصادی كشور خوب نیست پس باید اقتصاد مقاومتی را در عمل پیاده كرد.

نماینده مردم گچساران با بیان این‌كه اگر تصمیم به اجرای اقتصاد مقاومتی باشد قانون بودجه سال 1391 باید تعدیل شود، تصریح كرد: درست است كه دولت مكانیزم «تخصیص» را در اختیار دارد ولی بودجه باید از نظر اولویت‌بندی تعدیل شود چراكه بودجه سال‌جاری، باز پیش‌بینی شده است ولی وقتی قرار بر مقاومت باشد باید رفتارها را تعدیل كرد. اولویت‌بندی بودجه با هدف هماهنگ كردن مخارج كشور و افزایش مقاومت در برابر تهدیدها باید به اجرا گذاشته شود. تاج‌گردون تاكید كرد: به دخالت مجلس در كار دولت اعتقادی ندارم. ولی اولویت در بودجه باید با هدف تعدیل در هزینه‌ها با هدف مقاومت در برابر تهدیدها انجام شود./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای دریافت #مالیات از پزشکان در #بودجه 99 به کجا رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای وجود "وایتكس" در آب تهران!!



از اضطراب عمومی تا "روشی بین‌المللی"

ماجرای وجود "وایتكس" در آب تهران!

در روزهای اخیر میان همه خبرهای ریز و درشت، ماجرای جدیدی در میان برخی گزارش‌ها به‌چشم می‌خورد كه نگرانی بسیاری از شهروندان تهرانی را درپی داشته است؛ وایتكس در آب تهران!

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هنوز زمان زیادی از گزارش‌‌های منتشر شده درباره وجود وایتكس در شیر نمی‌گذرد كه خبرهایی مبنی بر استفاده از وایتكس در آب شرب پایتخت در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

تیتر گزارش‌ها در حالی شامل استفاده وایتكس در تصفیه آب تهران می‌شود كه در متن اخبار خبری از وایتكس نیست و "آب‌ژاول" به جای وایتكس مورد اشاره قرار گرفته است؛ اتفاقی كه مسئولان آبفای استان تهران استفاده از آن را از لحاظ فنی امری ضروری می‌دانند و علت آن را حفظ سلامت شهروندان عنوان می‌كنند.

 

* استفاده از آب ژاول به دستور وزارت بهداشت

معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ما به چند دلیل آب ژاول را در بخشی از گندزدایی شهر آب تهران جایگزین كلر كردیم؛ یكی از دلایل آن این است كه این دستور وزارت بهداشت و درمان بوده است و آقای ندافی، رییس مركز سلامت و بهداشت وزارت بهداشت و درمان نیز این موضوع را تایید كرده است كه استفاده از آب ژاول در گندزادایی آب تهران به دستور این وزارتخانه بوده است.

 

آب ژاول؛ گران تر از كلر!

با وجودی كه برخی رسانه‌ها از استفاده از آب‌ژاول برای گندزدایی آب پایتخت انتقاد كرده‌اند، مسئولان آب تهران می‌گویند استفاده از آب ژاول روشی جدیدتر، كم‌خطرتر و البته گران‌تر برای تصفیه آب تهران است.

نوذری‌پور در این زمینه می‌افزاید:‌ نگهداری سیلندرهای گاز كلر كه هركدام نزدیك به یك تن وزن دارند در نزدیكی بافت‌های مسكونی متراكم كار بسیار خطرناك و سختی است كه تاكنون نیز چندین بار در تهران منجر به بروز حوادثی شده است. از جمله این‌كه چند سال قبل فوت دو نفر را سبب شد و چندی پیش نیز یكی از كارشناسان مركز گندزایی به همین دلیل جان خود را از دست داد.

این مقام مسئول به ایسنا می‌گوید: با وجود این كه استفاده از آب ژاول در گندزایی آب هزینه‌ بالاتری نسبت به استفاده از كلر برای شركت آب و فاصلاب استان تهران دارد، ولی ما برای حفظ ایمنی شهروندان و رعایت اصول ایمنی به سمت این پروژه حركت كردیم و هزینه‌های سنگین آن را نیز تقبل كردیم؛ به‌طوری كه تغییر سیستم كاربری گندزایی آب از كلر به آب ژاول بیش از 15میلیارد ریال برای ما هزینه داشته است.

 

* "آب ژاول" و "وایتكس"؛ متفاوت اما با یك ریشه

معاون بهره برداری آبفای استان تهران با انتقاد از این‌كه متاسفانه برخی رسانه‌ها از آب ژاول به عنوان وایتكس نام برده‌اند، می‌گوید: آب ژاول و وایتكس هر دو از مشتقات كلر به شمار می‌روند اما با یكدیگر تفاوت دارند، ضمن این‌كه ما برای استفاده از آب ژاول استاندارد آشامیدنی از سوی سازمان استاندارد را داریم و آماده ارائه این گواهی‌ها به همه مراجع مسوول هستیم. از سوی دیگر شركت‌هایی كه آب ژاول را تولید می‌كنند همان شركت‌هایی هستند كه گاز و پودر كلر را برای گندزایی در اختیار ما قرار می‌دهند كه آن‌ها نیز تحت نظارت آزمایشگاه‌های خود ما و سازمان استاندارد قرار دارند.

نوذری‌پور در ادامه می‌گوید: هر محموله آب ژاولی كه از شركت‌ها خریداری می‌شود حتما تاییدیه سازمان استاندارد را دارد و در آزمایشگاه مجهزی كه در تهران در اختیار داریم نیز آن را تایید می‌كنیم.

به گفته این مقام مسوول 12 آزمایشگاه فرعی و یك آزمایشگاه مرجع در سطح استان تهران به طور مستمر كیفیت آب شرب شهروندان را كنترل می‌كنند كه آزمایشگاه مرجع ما مورد تایید سازمان محیط زیست است و حتی گواهی‌نامه‌های خارجی لازم را برای مرجع بودن اخذ كرده است.

 

* روشی خطرناك یا بین‌المللی؟!

استفاده از آب ژاول در حالی در تهران مورد انتقاد قرار گرفته است كه مسئولات تامین و تصفیه آب پایتخت معتقدند این روش در سطح بین‌الملل شناخته شده و مورد استفاده است و ایجاد حساسیت برای افكار عمومی در این زمینه بی‌دلیل بوده است.

معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران در این زمینه استفاده از آب ژاول برای گندزایی آب در سایر كشورهای پیشرفته را امری متداول دانست و می‌گوید: روش گندزایی با‌ آب ژاول در كشورهایی مانند ژاپن، آمریكا، بلژیك، انگلستان، روسیه، ایرلند، سنگاپور، مالزی، ایتالیا، كره، ویتنام، استرالیا و بسیاری از كشورهای دیگر در حال حاضر استفاده می‌شود و این روش شناخته شده‌ای در سطح دنیاست.

 

به گفته وی در كشوری مانند آمریكا، گزارش سال 2007 مركز آب و فاضلاب این كشور حاكی از آن است كه میزان تزریق گندزداها در آب تصفیه شده شامل 50 درصد گاز كلر، 30 درصد آب ژاول، 10 درصد پودر كلر و 10 درصد دیگر اوزون و كلرامین بوده است. در حال حاضر در تهران نیز 50 درصد گاز كلر، 30 درصد آب ژاول و 20 درصد پودر كلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نوذری‌پور با اشاره به این كه به نظر می‌رسد مطرح شدن استفاده از وایتكس در آب تهران به دلیل آن بوده است كه اخیرا گزارش‌های مبنی بر استفاده از وایتكس در شیر منتشر شده افزود: متاسفانه برخی بدون استناد به گزارش‌های رسمی، باتوجه به همزمانی ماجرای شیر برداشت‌های نادرستی انجام می‌دهند كه ممكن است كه در ذهنیت مردم ایجاد مشكل كند.

هم آب‌ژاول خطرناك است هم كلر؛ اما ...

 

معاون بهره برداری آبفای استان تهران با اشاره به این كه استفاده از آب ژاول در سیستم گندزایی آب تهران از دو سال گذشته آغاز شده است، می‌گوید: استفاده از این سیستم بیشتر در برخی ازمخازن شهر تهران كه داخل بافت‌های مسكونی هستند رایج است و این درحالی است كه آب تهران در مجموع از تركیب آب ژاول و گاز كلر تصفیه می‌شود و براساس نیاز و موقعیت جغرافیایی نسبت به استفاده از سیستم مخصوص برای گندزایی تصمیم‌گیری می‌شود.

 

به گفته وی آب ژاول، گاز و پودر كلر هر كدام به تنهایی برای سلامت انسان خطرناك است اما این گندزداها با رقیق‌سازی و استانداردهای بین‌المللی با درصدی پایین برای تصفیه آب استفاده می‌شوند، ضمن این‌كه روش‌های تصفیه آب دیگری از جمله استفاده از اشعه ماورای بنفش و استفاده از اوزون نیز برای تصفیه آب معمول است كه با توجه به این كه وزارت بهداشت به صورت سرزده و در هر نقطه از شهر از شیر آب خروجی نمونه‌برداری و آزمایش به عمل می‌آورد شهروندان باید این اطمینان خاطر را داشته باشند كه استفاده از این مشتقات هیچ خطری برای سلامت آن‌ها ندارد و نه تنها استفاده از آب ژاول به جای كلر هزینه‌های بالاتری را به شركت آب و فاضلاب تحمیل می‌كند، بلكه باعث می‌شود حمل‌ونقل آن سلامت شهروندان را به خطر نیندازد./ایسنا