اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مأموریت اصلی فهرست امید در مجلس دهم از زبان عارف



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,عارف

منتخب اول مردم تهران در انتخابات مجلس دهم با ذکر این که بعد از انتخابات٩٢ آرایش سیاسی در کشور رنگ امید و آرامش و عقلانیت به خود گرفته است گفت: این هدفی بود که ما در سال ٩٢ دنبال کردیم و نتیجه گرفتیم. به همین دلیل عنوان شعارمان را در کنار رونق اقتصادی، امید و آرامش گذاشتیم.

به گزارش روزنامه شرق؛ محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران در انتخابات مجلس دهم، از مأموریت فهرست امید در مجلس دهم که نقاط اشتراک و حساسیت‌های جناح مقابل را می‌شناسد، سخن می‌گوید و اینکه این فراکسیون تلاش می‌کند با تعامل با رقیب به تفاهم برسد. هویت اجتماعی و اقتصادی مجلس دهم، ریاست مجلس، میثاق‌نامه حامیان دولت و ریاست مجلس دهم از جمله سؤال‌هایی است که پاسخ عارف به آنها شنیدنی است. او جمعه هفته گذشته در قالب برنامه انتخاباتی «گام دوم» با همفکرانش و با استقبال و همراهی جلال جلالی‌زاده، سیدهاشم هدایتی و سیدمعروف صمدی از چهره‌های اصلاح‌طلب کردستان به سنندج سفر کرد و سالار مرادی از حوزه انتخابیه سنندج و امید کریمان در حوزه مریوان و سروآباد را دو کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون (فهرست امید) در مرحله دوم انتخابات در کردستان معرفی کرد.

 

با او در حاشیه این برنامه انتخاباتی گفت‌وگویی کوتاه کردیم.


‌بعد از انتخابات، آرایش سیاسی کشور دچار چه تحولاتی شده است؟
به‌طورکلی بعد از انتخابات٩٢ آرایش سیاسی در کشور رنگ امید و آرامش و عقلانیت به خود گرفته است. این هدفی بود که ما در سال ٩٢ دنبال کردیم و نتیجه گرفتیم. ما این مسیر را دنبال کردیم و تلاش کردیم در انتخابات ٩٤ به نتیجه برسیم. به همین دلیل عنوان شعارمان را در کنار رونق اقتصادی، امید و آرامش گذاشتیم. در نهایت ائتلافی به نام «امید» شکل گرفت با این نیت که برای جامعه پیام داشته باشد؛ توجه به مطالبات و خواسته مردم، ان‌شاءالله این روند و این پروسه را در فعالیت‌های سیاسی‌مان دنبال می‌کنیم.


مأموریت فهرست امید در مجلس دهم چیست؟ همفکران شما به‌طورکلی در مجلس چه اهدافی و اولویت‌هایی را دنبال می‌کنند؟
ما برنامه‌هایمان را اعلام کرده‌ایم. در جریان تبلیغات انتخاباتی، در قالب ١٢٨ بند برنامه‌هایمان را به مردم اعلام کردیم و نظر ما اجرای همان برنامه‌هاست. مأموریت اصلی ما ارتقای جایگاه مجلس و توجه به مطالبات مردم است؛ این مهم‌ترین جهت‌گیری همفکران ماست. مجلس باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد و چنانکه امام فرمودند در رأس امور باشد. راهبرد ما هم این است که با فراکسیون‌های مختلف حداکثر تعامل را داشته باشیم. به همین دلیل اولویت را به برنامه‌های مشترک دادیم. به‌‌ویژه در زمینه برنامه‌های اقتصادی، اختلافی بین جریان‌های مختلف نمی‌بینم. در مرحله بعد اولویت‌های اجتماعی را در برنامه قرار داد‌ه‌ایم. به‌طورکلی در برنامه ١٢٨ ماده‌ای، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را در رأس دیده‌ایم. اگر فراکسیون امید اکثریت را به دست بیاورد و البته امیدواریم با همکاری دیگر فراکسیون‌های مجلس بتوانیم این مسیر را ادامه بدهیم.


‌می‌دانید که در مجلس ششم با اینکه اصلاح‌طلبان از اکثریت مطلق برخوردار بودند، اما نتوانستند برنامه‌های خود را پیش ببرند. شما که چنین اکثریتی ندارید.
ما اولویت‌هایی را سرلوحه برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم که به نظرم حتی از ناحیه رقیب با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود. احساس من این است با همدلی و همفکری‌ای که در مجلس دهم خواهیم داشت، پیرامون اولویت‌های مشترک می‌توانیم به اهدافمان برسیم. اعتقاد ما این است که باید حداکثر تعامل را با رقیب داشته باشیم و در سایه این تعامل‌ها به تفاهم برسیم.


‌به‌هرحال جدای از تعارفات سیاسی، برخی اختلاف‌نظرها جدی‌تر از آن است که بتوان انتظار حمایت مخالفان را داشت. همین الان برخی طیف‌های رقیب، تضعیف دولت و اختلاف میان حامیان دولت را نشانه گرفته‌اند.
اختلاف نظر و عقیده ماهیتا بد نیست؛ تفاوت اندیشه می‌تواند باعث رشد و حرکت شود. ما باید ابتدا نگاه تعاملی داشته باشیم و در مرحله دوم نظر اکثریت را بپذیریم. مجلس دهم مجلسی خواهد بود که مبنای آن حرکت براساس قانون و پذیرش تنوع و البته رأی اکثریت است و اکثریت هر تصمیمی گرفت همه باید تمکین کنند.


تعامل شما با دولت چگونه خواهد بود؟
مجلس همسو، می‌تواند به پیشبرد اهداف دولت کمک کند.


‌در این صورت فکر می‌کنید رقبای شما چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند و چه واکنشی خواند داشت؟
این را باید خودشان پاسخ دهند، از آنها بپرسید؛ ما برنامه‌های خودمان را داریم.


‌در سفرهای شما به مناطقی مانند کردستان با مطالبات خاص این مناطق از جمله با تقاضای مشارکت سیاسی در مدیریت کلان کشور مواجه می‌شوید. برای طرح و پیگیری این مطالبات و از جمله پیگیری بیانیه شماره ٣ دکتر روحانی چه رویکردی دارید؟
مبنای کار ما این است که ان‌شاءالله فصل سوم قانون اساسی و اصولی که در این فصل آمده- با توجه به شرایط کشور- عملیاتی شود؛ بندهایی هم که عملیاتی شده، جدی‌تر دنبال شود و برخی بندها را هم که به هر دلیلی ساکت و راکد شده، اجرائی کنیم.


‌از هم‌اکنون و حتی در روزهای نخست بعد از پیروزی فهرست امید در تهران نام شما و آقای لاریجانی برای ریاست مجلس دهم در افکار عمومی مطرح است. راجع به این موضوع هنوز نمی‌خواهید موضع شفافی داشته باشید؟
بعد از اینکه مجلس تشکیل شد، ان‌شاءالله با تفاهم و قاعدتا با پذیرش نظر اکثریت، رئیس و ترکیب هیأت‌رئیسه مشخص خواهد شد.


‌آیا ممکن است در وزن‌کشی‌ها و رأی‌گیری‌های مجلس، بازیگران ورق‌ها را با اهدافی دیگر به کار نگیرند و سرنوشت انتخاب شهردار تهران تکرار شود؟
نه این‌گونه نیست؛ همه اعتقاد دارند و البته همه دوستان ما میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند. همه به این تعهدنامه مقید هستیم.


‌‌یعنی از فهرست مطمئن هستید؟
درون انسان با خداست؛ اما در آنچه ما در ظاهر دیدیم و به حیطه فعالیت انسانی مربوط می‌شود، به تفاهم رسیدیم، بله، مطمئن هستم، چون همه با اعتقاد راسخ به این مسیر در فهرست امید قرار گرفته‌اند.

 

 اخبارسیاسی  -  شرق 


ویدیو مرتبط :
فهرست برنامه های تلویزیونی ورادیویی محمدرضا عارف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدرضا عارف : تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, عارف

محمدرضا عارف اظهار کرد: با نهایی شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده فراکسیون امید برای مجلس آینده تشکیل خواهد شد.

رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایسنا ، خاطر نشان کرد: بحمدالله شاهد موفقیت لیست امید در دور دوم بودیم و در این شرایط امیدواریم مجلس آینده بر اساس اولویت‌های ترسیمی در حوزه اقتصادی و معیشتی و بر اساس برنامه 128 بندی که در گذشته اعلام شده بود و هم‌چنین ساماندهی برخی آسیب های اجتماعی عملکرد مثبتی داشته باشد. و ان شاء الله روال عملیاتی این برنامه ها نیز در هفته آینده و پس از تشکیل فراکسیون امید تبیین می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد ریاست مجلس آینده گفت:‌ تعیین ریاست مجلس حق مجلس است و پرداختن زودهنگام به این موضوعات شاید به صلاح نباشد اما با تشکیل فراکسیون‌ها و سیاست‌های مرتبط با این فراکسیون‌های مختلف این موضوعات نیز قابل بررسی است و ان شاء الله با یک تعامل مطلوب با فراکسیون های مختلف و پس از مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات در دور دوم فراکسیون ها این موضوع را نیز در دستور کار خود قرار خواهند داد.

عارف در خصوص امکان اجماع با لاریجانی در مورد سیاست مجلس گفت: اولویت ما برای مجلس آینده تعامل با فراکسیون های مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلان و ترسیمی است و قصد نداریم در مجلس آینده تقابل فراکسیون‌ها را ایجاد کنیم، بلکه با تعامل و همفکری در مسیر اهداف کلان کشور گام بر می داریم.

  اخبارسیاسی - ایسنا