اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لیست انتخاباتی مداحان هم آمد!



لیست انتخاباتی مداحان هم آمد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشرق نوشت: قرار است هیئت رزمندگان مسجد ارک با نام "جبهه نوسازی معنوی" در دور دوم انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه تهران فهرست انتخاباتی ارائه دهد. این فهرست انتخاباتی که از سوی  حاج حسین الله کرم و حاج منصور ارضی و تعدادی از مداحان مشهور تهیه شده، در برگیرنده 25 کاندیدا از دو جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی است./انتخاب


ویدیو مرتبط :
لیست انتخاباتی بسیجیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لیست انتخاباتی خاتمی و‌ هاشمی شوخی است



اخبار, حسین مرعشی


اخبار سیاسی - حسین مرعشی : لیست انتخاباتی خاتمی و‌ هاشمی شوخی است

«لیست خاتمی و‌ هاشمی برای انتخابات مجلس، شوخی است» این را حسین مرعشی می‌گوید. تحلیل می‌كنند كه خاتمی و‌ هاشمی قرار است برای انتخابات لیست بدهند؛ نمی‌دانند كه هیچ وقت شأن و جایگاه بزرگان اصلاحات بدان حد نیست كه در كارهای اجرایی انتخاباتی دخالت كنند. خاتمی محور جریان اصلاح‌طلبی است و محور بدان معناست كه همه سخن و حرف سید اصلاحات را می‌پذیرند؛ اما نسبت‌دادن لیست انتخاباتی به بزرگان اصلاحات و نزدیكان آنها چیزی نیست جز تحلیل اشتباه چند رسانه كم‌اطلاع كه هنوز از نقش آیت‌ا..‌هاشمی و خاتمی در جبهه اصلاحات اطلاعی ندارند.

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلبی است كه به این تحلیل‌ها و نقل‌قول‌ها واكنش نشان داد و آن را رد كرد. البته او یادآور شد كه اصلاح‌طلبان با تمام قدرت در انتخابات شركت می‌كنند. این فعال سیاسی در خصوص انتخابات مجلس دهم گفت :«اصلاح‌طلبان و مجموعه احزاب اصلاح‌طلب همراه و همسوی آقای خاتمی و از همه مهمتر همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لیستی مشترك در انتخابات شركت می‌كنند بنابراین ائتلاف با اصولگرایان و جبهه معتدل را اصلاح‌طلبان لازم نمی‌بینند. بنابراین این دیدگاه كه اصلاح‌طلبان شناخته شده در لیستی مشترك با دیگر گروه‌ها باشند فعلا منتفی است» مشروح مصاحبه حسین مرعشی با آرمان در ذیل آمده است :

 با توجه به اینكه بحث انتخابات مجلس دهم و نقش‌آفرینی آقای خاتمی بحث روز شده است، آیا آقای خاتمی در انتخابات پیش‌رو لیست می‌دهد؟ ظاهرا گفته می‌شود شما در مصاحبه‌ای با یك رسانه این بحث را طرح كرده‌اید؟
ما هیچ‌گاه نگفتیم كه خاتمی به طور مستقیم در انتخابات مجلس  یا انتخابات دیگری شركت می‌كند. من و دیگر اصلاح‌طلبان نقش خاتمی را به‌عنوان محور اصلاحات و البته محور گروه‌های اصلاح‌طلب قبول داریم اصولا هیچ گروه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند واقعیت نقش خاتمی را نفی كند. خاتمی محور جریان‌های اصلاح‌طلبی است. اما اینكه برخی از رسانه تحلیل می‌كنند كه خاتمی در انتخابات یا ارائه لیست‌ها نقش دارد تحلیل غلطی است.


 پس خاتمی چه نقشی دارد. مگر لیدر اصلاح‌طلبان نیست؟
خاتمی محور اصلاحات است. اما اینكه خاتمی بخواهد به طور مستقیم در انتخابات دخالت كند یا در ارائه لیست‌ها و ترتیب آنها نقش ایفا كند، نقش یك محور نیست. این نقش كه شما می‌گویید تحلیل رسانه‌ها است. همه گروه‌های اصلاح‌طلب خاتمی را به عنوان فرد مورد اعتماد و دارای جایگاه خود پذیرفته‌اند.


  اینكه گفته می‌شود خاتمی، ‌هاشمی و ناطق‌نوری در انتخابات مجلس آینده لیست اصلاح‌طلبان و انتخابات را هدایت می‌كنند، تعبیر صحیحی است؟
نه تحلیل صحیح و نه تعبیر صحیحی است، چه كسی گفته است كه خاتمی، ناطق و آیت‌ا... ‌هاشمی قرار است در انتخابات نقش اجرایی ایفا كنند و لیست بدهند. لیست خاتمی و‌ هاشمی برای انتخابات مجلس شوخی است. خاتمی محور اصلاح‌طلبان و آیت‌ا... ‌هاشمی رجل مورد اعتماد و تكیه‌گاه فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب است. بنابراین هیچ‌كدام از این افراد شناخته‌شده در انتخابات لیست نمی‌دهند. نقش این بزرگان تعریف شده است، وارد مسائل و درگیری‌های احزاب نمی‌شوند این حرف‌ها كه می‌زنید تحلیل است اما واقعیت این است كه خاتمی محور و شكل‌دهنده جریان اصلاحات است. هیچ گروه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند ادعا كند كه اصلاح‌طلب است اما در عین حال از خاتمی هم عبور كند. 


 یعنی شما هم در كارگزاران با محوریت خاتمی در انتخابات شركت می‌كنید؟
بله؛ اصلاح‌طلبان  از اشتباهات گذشته درس گرفته‌اند ما هم همین طور محوریت و همراهی خاتمی را پذیرفته‌ایم و همراه با او گام برمی‌داریم. در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان با محوریت سیدمحمد خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد. هم‌اکنون هم جلساتی در شورای مشورتی خاتمی در همین راستا در جریان است که به موقع خود سیاست‌های آن اعلام خواهد شد. فعلا جلسات مشورتی تشكیل شده و محوریت با آقای خاتمی است. شورای هماهنگی هم در كار اجرایی ورود پیدا می‌كنند رسیدن به یک‌گزینه واحد از سوی یک‌جریان سیاسی، غایت کار تشکیلاتی و حزبی است که در جریان انتخابات گذشته به ظهور رسید. در جریان اصلاح‌طلبی برای رسیدن به وحدت اتفاق‌نظر وجود دارد و این اتفاق نظر با محوریت آقای خاتمی امکان‌پذیر است. اما درباره اینکه این محوریت به افراد خاص دیگری محدود شود هنوز با کسی صحبت و تعیین‌تکلیف نشده است. به اعتقاد من هر کس به اندازه ظرفیت و پتانسیلی که دارد از جمله گروه‌ها و اشخاص می‌تواند ایفای نقش کند. از قبیل آقای موسوی‌خویینی‌ها، آیت‌ا... ‌هاشمی، محمدرضا خاتمی و حتی ناطق‌نوری. 


 چرا ناطق‌نوری، ایشان به پایگاه انتخاباتی اصولگرایان تعلق دارند؟
هنوز آقای ناطق با اصولگرایان همكاری‌اش را آغاز نكرده است و به آنها جوابی نداده است. البته امیدواریم وحدت اصولگرایان اتفاق بیفتد و با محوریت شخصیت توانمند و معتدلی چون ناطق‌نوری امكان‌پذیر است. ما البته آرزوی فعال‌شدن جریان اصولگرا را داریم و از انشقاق آنها خوشحال نیستیم. 


 چرا مطمئن هستید كه نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان بتواند در انتخابات شرکت کنند؟
اگر رد صلاحیت هم شویم بازهم در انتخابات شركت می‌كنیم. علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستیم چون علاقه‌مند به كشور و نظام هستیم. بنابراین با گزینه‌های دیگری در انتخابات شركت می‌كنیم. بدنه اصلاح‌طلبان دارای نیروهای كارآمد و باتجربه است. به هر حال سرنوشت كشور برای ما مهم است.


 با افراد دیگری شركت می‌كنیم بدان معنا است كه مانند انتخابات شورای شهر لیست می‌دهید و بعد مشابه وقایع یك سال اخیر رخ می‌دهد؟
با افراد دیگری شركت می‌كنیم و این بدان معنا نیست كه تجربه اشتباه گذشته را تكرار می‌كنیم، ما به تجربه و توانمندی افراد حاضر در جریان اصلاحات امید داریم. بنابراین اشتباه انتخابات شورای شهر دیگر تكرار نمی‌شود. ما به دنبال لیستی هستیم كه بتواند مصالح مملكت را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن نقش ایفا كند. تجربه انتخابات شورای شهر و فعالیت یك‌ساله برخی افراد آن لیست به ما نشان داد كه باید با برنامه‌ریزی در انتخابات شركت كرد، متاسفانه ما در انتخابات گذشته تمام تمركزمان ریاست جمهوری بود كه خوب طبعا مهمتر از شورای شهر بود. به همین دلیل نتوانستیم اكثریت شورا را به دست بیاوریم و بیشتر بحث در انتخاب شهردار منحصر شده بود به رای یك یا دو نفر كه متاسفانه آن هم خوب مدیریت نشد. اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. 


 چه تضمینی وجود دارد كه این اتفاق دوباره تكرار نشود؟
قبلا ذكر كردم اصلاح‌طلبان نیروی قوی و با تجربه زیاد دارند. از هم‌اكنون هم شورای هماهنگی اصلاحات برنامه‌ریزی را برای انتخابات آغاز كرده است تا دچار اشتباه گذشته نشویم، انتخابات مجلس برای اصلاح‌طلبانی كه می‌خواهند دولت را حمایت كنند مهم است. بهتر بگویم؛ ما در انتخابات شورای شهر كم تجربه بودیم؛ و دغدغه دیگری داشتیم. برای ما انتخابات ریاست جمهوری مهمتر بود. اما اكنون این وضعیت متفاوت است می‌خواهیم مقتدرانه و با برنامه در انتخابات مجلس نهم شركت كنیم. 


 چرا دولت را می‌خواهید حمایت كنید. برخی از فعالان سیاسی معتقدند دولت حمایت چندانی از فعالیت‌های مدنی و سیاسی انجام نداده است؟
برخلاف آنها بنده احساس نمی‌کنم که روحانی در انجام وعده‌های خود وفادار نیست. من می‌توانم وفاداری روحانی را تایید می‌کنم ولی به نظرم برخی از همکاران روحانی هیچ تناسبی با این افکار ندارند .به نظر من روحانی با تجربه یک‌ساله‌ای که دارد، باید نوعی ترمیم را در کابینه و همکاران خود متناسب با نیازهای روز اعمال کرده و در این خصوص بازنگری کند. دولت باید در تقویت و همراهی رئیس‌جمهور از آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم جدی‌تر باشد.


 كدام افكار؟!
افكار آقای روحانی و برخی از همكارانش همراه و همسوی اصلاح‌طلبان است. هر چند روحانی در سابقه سیاسی اصلاح‌طلب نیست اما سعی می‌كند سبد رای خود را نگه دارد. سبد رای روحانی اصلاح‌طلبان، بدنه اجتماعی همراه آنها و برخی از فعالین جامعه مدنی است. ما حتما دغدغه‌های رهبری و نظام را مدنظر قرار می‌دهیم. بنابراین لیست اصلاح‌طلبان لیستی معتدل و مجرب خواهد بود. 


 یعنی امكان دارد با اصولگرایان ائتلاف كنید؟
این موضوع هیچ ضرورتی ندارد. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌توانند با اصولگرایان اتحاد تشکیل دهند. این دو جریان باید در عرصه سیاسی کشور با یکدیگر رقابت داشته باشند اما اینکه اصولگرایان صحنه را برای گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری باز گذاشته‌اند قدری خلاف انتظار ماست. به عقیده من و بسیاری از فعالین سیاسی و چهره‌های شناخته شده، اصولگرایان باید یک بار دیگر تشکیلات و سازمان خود را بازسازی کنند و از اشتباه استراتژیک خود فاصله بگیرند.


 شما گفتید كه خاتمی،‌ ‌هاشمی و ناطق در انتخابات لیست نمی‌‌دهند. آیا در انتخابات مجلس هم چهره‌هایی مثل خاتمی، ناطق‌نوری و آیت‌ا...‌ هاشمی همچون انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت؟
در مورد اینکه الزما همه این افراد در کنار هم قرار بگیرند، نمی‌توان از هم‌اکنون نظر داد اما تا امروز هنوز ناطق‌نوری قانع نشده است که همراه با دوستان دیگرش حرکتی را آغاز کند. البته ما هم از پراکندگی و افتراقی که در جبهه رقیب است، راضی و خوشحال  نیستیم. اصلاح‌طلبان زمانی قدرتمند می‌مانند که رقیب‌شان در صحنه مانده باشد. اتفاقی که در جبهه اصولگرا افتاده این است که بدنه متعادل و باتجربه اصولگرایان در حاشیه قرار گرفتند و گروه‌های تندرو مثل جبهه پایداری میدان‌دار شده‌اند و ما این اتفاق را برای کشور مفید نمی‌دانیم. ما فکر می‌کنیم همانطور که اصلاح‌طلبان جبهه نیرومند و واقعی در کشور بوده و حذف آنها به مصلحت کشور نیست، افتراق و اختلاف در جبهه اصولگرا هم به نفع کشور نیست. 


 پس برای انتخابات مجلس آینده؛ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان (منظور گروه‌های خارج از شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان است) صورت نمی‌گیرد؟
خیر؛ فعلا نیازی نمی‌بینیم، اصلاح‌طلبان دارای نیروهای متخصص و رجل فراوانی هستند. اصلاح‌طلبان و مجموعه احزاب اصلاح‌طلب همراه و همسوی آقای خاتمی و از همه مهمتر همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لیستی مشترك در انتخابات شركت می‌كنند بنابراین ائتلاف با اصولگرایان و جبهه معتدل را اصلاح‌طلبان لازم نمی‌بینند. بنابراین این دیدگاه كه اصلاح‌طلبان شناخته‌شده در لیستی مشترك با دیگر گروه‌ها باشند فعلا منتفی است. اصلاح‌طلبان با قدرت و توانمندی كافی در انتخابات شركت می‌كنند فعلا برنامه ما شركت حداكثری و با تمام قوا بدون دادن لیست مشترك با دیگر گروه‌هاست چرا كه دادن لیست را لازم نمی‌دانیم. فعلا جلسات شورای هماهنگی اصلاحات برای انتخابات آغاز شده است.

اخبار سیاسی- آرمان