اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لوازم‌خانگی بی‌قیمت شد!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

از تبانی تا پاسکاری توپ گرانی ؛

لوازم‌خانگی بی‌قیمت شد!

بازار لوازم‌خانگی این روزها حکایت غریبی دارد؛ انگار مردم راه را اشتباه آمدند و مسیر را گم کرده‌اند.

این بازار اگرچه عنوان لوازم‌خانگی را یدک می‌کشد، اما گویا باید پیامدهای وحشتناک هر آنچه در بازار ارز، طلا و سکه رخ می‌دهد را در این بازار دید؛ وحشتناک به این دلیل که این بازار با نرخ سکه و طلا همراه می‌شود و قیمتها ساعت می‌زند و این وسط برخی شرکتها و واسطه‌ها نیز در گرانی روزافزون بیشتر همراهی می‌کنند!

بلبشوی قیمتی در این بازار سبب شده، بسیاری از شهروندان از گرانی‌های اخیر سرخورده و به در بسته بخورند، آنها با قیمتهایی روبه‌رو می‌شوند که جز عصبانیت از اوضاع به هم ریخته این بازار چیزی عایدشان نمی شود.این بازار نه تنها حساب و کتاب را از مردم گرفته و آنها را گیج کرده، بلکه کاری کرده که چرتکه واسطه‌ها و دلالان کم بیاورد، آنها حساب و کتاب می‌کنند چنانچه محصولات خود را به قیمتهای گذشته عرضه کنند، ضرر می‌کنند و باز باید همان سرمایه به دست آمده را صرف خرید همان کالاها با قیمت بالاتری کنند، اینجاست که چشم روی همه چیز می‌بندند و به قول امروزی‌ها به روز می‌شوند!

خریداران نیز هنوز از یاد نبرده‌اند که مسؤولان از عدم افزایش قیمت لوازم‌خانگی و رؤسای اتحادیه‌ها نیز از افزایش حداکثر 5تا 10درصدی خبر می‌دادند، اما هرگز انتظار نداشتند این روزها لوازم‌خانگی قیمت مشخصی نداشته باشد.

سه بار افزایش قیمتفعالان بازار نیز خود تصریح دارند که قیمت برخی لوازم‌خانگی از اوایل سال سه بار افزایش یافته و تقریباً در کمتر از یک‌سال بیش از 50‌درصد رشد داشته است!بدتر از آن اینکه این وضعیت سبب شده، قیمت لوازم‌خانگی داخلی از قیمت لوازم‌خانگی خارجی سبقت بگیرد و آنچه نباید اتفاق بیفتد رخ دهد، این فرایند معکوس نیز درحالی است که نمایندگی‌های خارجی با اینکه محصولات خود را 10تا 15درصدی گران کرده‌اند باز هم به گرد گرانی محصولات داخلی نمی‌رسند.

آن‌گونه که فعالان این بازار تصریح دارند، برخی از شرکتهای داخلی طی سال‌جاری برای چندمین بار است که قیمت محصولات خود را بین 10‌تا 20‌درصد گران کرده‌اند و آخرین مرحله این گرانی به 12‌روز پیش تا به امروز برمی‌گردد که طی همین مدت 12‌درصد گران کرده‌اند.

سوء استفاده کره‌ای‌هابازار لوازم‌خانگی خارجی نیز دست کمی از بازار داخلی‌ها ندارد. فعالان این بازار می‌گویند قیمت محصولات ال‌جی و سامسونگ نیز بین 10تا 20‌درصد گران شده است، به طور مثال ال‌سی‌دی‌42 که تاچند روز پیش یک‌میلیون و130 هزار تومان قیمت داشته به مرز یک‌میلیون و280 هزار تومان رسیده است.

به باور فعالان این بازار اگرچه قیمت محصولات خارجی گران شده است، اما به نظر می‌رسد بازار محصولات داخلی بیش از آنها به هم ریخته باشد، از همین رو مصرف‌کنندگانی که به دنبال خرید محصول ایرانی با کیفیت مطلوب هستند با توجه به گرانی روزافزون و کاهش تولید مجبورند به خرید کالاهای خارجی تن دهند.

م.س فعال این بازار می‌گوید: رکورددار گرانی در بازار لوازم‌خانگی مربوط به انواع یخچال و صوتی تصویری‌هاست، به طوری‌که قیمت یک یخچال 450‌هزار تومان افزایش یافته است و ال‌سی‌دی که در بازار یک‌میلیون و630هزار تومان عرضه می‌شده است با 270هزار تومان رشد به یک‌میلیون و900‌هزار تومان رسیده است.البته وی تصریح می‌کند، هیچ‌کدام از قیمتهای لوازم‌خانگی رسمی نیست و هرچه شرکت تولیدکننده قیمت‌گذاری کند بازار نیز از آن تبعیت می‌کند!

وی در عین حال می‌گوید: درست است که برخی از کارخانجات قیمت محصولات خود را بی‌حساب و کتاب افزایش داده‌اند، اما در این بین برخی از واسطه‌ها نیز مقصرند، زیرا در انباری که محصولات لوازم‌خانگی آن به ارزش 600‌میلیون تومان می‌باشد چنانچه گرانی‌های اخیر روی آن اعمال شود سود هنگفتی نصیب این واسطه‌ها می‌شود، در صورتی‌که خریدها با قیمتهای قبلی بوده است.وی با بیان اینکه بازار با توجه به گرانی‌های اخیر در رکود کامل بسر می‌برد، اضافه کرد: قیمت محصولات داخلی طی چند روز به صورت رسمی بین 8‌تا 10‌درصد و محصولات خارجی 15‌درصد افزایش داشته‌اند، در عین حال این کالاها قیمت مشخصی ندارند.

م‌.خ فعال دیگر این بازار می‌گوید: نوسان نرخ ارز سبب شده قیمت لوازم‌خانگی بشدت افزایش یابد.وی می‌گوید: برخی برندهای معروف نسبت به سال گذشته تا 70‌درصد افزایش قیمت داشته است.این فعال بازار به این نکته اشاره می‌کند: گرانی و کم‌فروشی شرکتها سبب شده در عین اینکه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد عطش بازار بیش از گذشته شود.

وی ادامه می‌دهد: از مشتریان خجالت می‌کشیم که بگوییم قیمت لوازم‌خانگی طی چند ماه تا بیش از 50‌درصد افزایش یافته و کاسبی تعطیل شده است.این فعال بازار می‌گوید: بازار مملو از محصولات خارجی است، اما محصولات داخلی کمیاب شده که به نظر می‌رسد تولید شرکتهای داخلی کاهش یافته باشد.اما رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در این باره می‌گوید: وضعیت بازار لوازم‌خانگی با توجه به افزایش نرخ دلار بلاتکلیف است.محمد طحان‌پور با بیان این مطلب اظهار می‌دارد: کالاها و لوازم وارداتی افزایش قیمت داشته، ولی مدلها نیز تغییر کرده است.وی با بیان اینکه شرکتها در عرضه لوازم‌خانگی به بازار کندتر عمل می‌کنند، می‌افزاید: در ماه رمضان خرید و فروش کالا کاهش یافته است.

دستگاه‌های نظارتی و انتظار مردمحکایت بازار لوازم‌خانگی اگرچه برای تولیدکننده و فعال بازار ممکن است خوشایند یا ناخوشایند باشد، اما برای مصرف‌کننده بسیار غیرمنتظره است، مصرف‌کننده‌ای که از بی‌قیمتی کالا در بازار رنج می‌برد و باید تاوان همه مشکلات تولید تا عرضه و همچنین زیاده‌خواهی برخی‌ها را بدهد.مردم می‌پرسند متولی نظارت و ساماندهی این بازار کیست؟سازمان حمایت، تعزیرات و یا 124 و یا اتحادیه مربوط، اینکه چرا هیچ واکنشی از سوی نهادهای نظارتی دیده نمی‌شود بیشتر عذابشان می‌دهد.

آنها می‌گویند: اگر گرانی‌ها دارای مجوز است علت آن را بیان کنند نه اینکه قیمتها در دست عده‌ای فرصت‌طلب رقم خورد و دایم در بازار موج‌سازی کنند.مردم همچنین می‌پرسند چرا دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند جلوی بلبشوی قیمتی در این بازار را بگیرند، اینکه به فاصله چند ساعت از گرانی ارز لوازم‌خانگی چند برابر آن گران می‌شود با چه منطق و معیاری قابل پذیرش است؟/قدس آنلاین


ویدیو مرتبط :
لوازم خانگی نخرید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت لوازم خانگی افزایش نخواهد یافت



 

قیمت لوازم خانگی افزایش نخواهد یافت

 

 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور در مورد تأثیر هدفمندکردن یارانه ها به قیمت لوازم خانگی گفت: فکر نمی کنم سال آینده قیمتها افزایش پیدا کند اما تولید کم می شود.

 


محمد طهان پور در گفتگو با فارس اظهار داشت: بیشتر کالاهای ایرانی را در بازار با برند خارجی می فروشند، در حالی که بسیاری از کالاهای ایرانی با کیفیت تر از کالاهای خارجی است.

 


طهان پور با تأیید اینکه تولید کنندگان ایرانی بیشتر ترجیح می دهند کالای خود را با برندهای خارجی بفروشند، اظهار امیدواری کرد در سال آینده با واگذاری نظارت و کنترل قیمتها به خود اتحادیه لوازم خانگی، بسیاری از این مشکلات برطرف بشود.

 


وی گفت: کالاهای چینی معمولاً کیفیت بدی ندارند اما واردکنندگان به دلیل اینکه قیمت تمام شده کالا کمتر باشد و سود بیشتری ببرند، کالاهای بی کیفیت وارد می کنند.