اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لس‌آنجلس تایمز: ایران و آمریکا به مذاکره مستقیم نزدیک شده‌اند



ایران و آمریکا,مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

بنا بر ادعای روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز
ایران و آمریکا به مذاکره مستقیم نزدیک شده‌اند

یک روزنامه آمریکایی ادعا کرده است که تهران و واشنگتن پس از رد و بدل کردن پیام‌هایی در خصوص بحران سوریه، به مذاکره مستقیم نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی مدعی شد که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت جدید ایران در خصوص سوریه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در پشت پرده در حال حرکت به سوی گفتگوهای مستقیم هستند. هر دو دولت امیدوارند که این گفتگوهای مستقیم به کاهش تقابل دو کشور بر سر برنامه هسته‌ای ایران بینجامد.

بنابراین گزارش، باراک اوباما طی هفته‌های اخیر نامه‌هایی را با حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران رد و بدل کرده است. روحانی قرار است روز 24 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و مقامات آمریکایی می‌گویند که ممکن است با مقامات ایرانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کنند.

لس‌آنجلس تایمز همچنین مدعی است که هر دو دولت ایران و آمریکا بیانیه‌های آشتی‌جویانه‌ای را طی روزهای اخیر صادر کرده که نشان‌گر تمایل دو طرف به کاهش تنش‌هاست.

لس‌آنجلس تایمز همچنین به هدایت مذاکرات هسته‌ای توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جدید ایران اشاره کرده و از وی به عنوان تحصیل‌کرده آمریکا و نماینده محبوب ایران در سازمان ملل بین سال‌های 2002 تا 2007 نام برده است.

ظریف اخیرا اعلام کرده بود که قرار نیست بین مقامات ایرانی و آمریکایی در حاشیه اجلاس نیویورک دیداری صورت پذیرد، با این حال وی رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا بر سر مساله سوریه را تایید کرده است. پایگاه صهیونیستی دبکا نیز روز گذشته گزارشی را منتشر کرد که بر مبنای آن تمام توافق‌های پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و اوباما در خصوص سوریه، به تایید ایران رسیده است.

مقامات آمریکایی طی سال‌های اخیر بارها تمایل خود را به گفتگو با ایران ابراز داشته‌اند اما ایران تاکید کرده است که مذاکره با ایالات متحده تنها در صورتی مفید خواهد بود که این کشور دست از خصومت مستمر خود با ملت و دولت ایران برکشد. بدیهی است که به‌رسمیت شناختن حقوق مسلم هسته‌ای ایران از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب ان‌پی‌تی، تنها می‌تواند یکی از علائم کاهش خصومت واشنگتن با ایرانیان باشد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
افشاگری لس آنجلس تایمز و محکومیت توحش سربازان آمریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش لس‌آنجلس تایمز از تقویت موضع طرفداران گفت‌وگو با ایران در آمریکا



طرفداران گفت‌وگو با ایران در آمریکا,گفتگوی ایران و آمریکا

گزارش لس‌آنجلس تایمز از تقویت موضع طرفداران گفت‌وگو با ایران در آمریکا

یک روزنامه‌ی آمریکایی با اشاره به توصیه‌های اخیر به دولت اوباما در رابطه با ایران و انتخابات ریاست جمهوری ایران به این مساله پرداخت که آیا انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند در را به روی معامله هسته‌یی بگشاید.

به گزارش ایسنا، روزنامه "لس‌آنجلس تایمز" در گزارشی به قلم کارول ویلیامز، با ذکر این که تحریم‌های جاری علیه ایران موفق به تغییر رفتار تهران نشده است، افزود:‌ گروه رو به رشدی از دیپلمات‌ها و کارشناسان امنیتی عنوان می‌کنند که اکنون زمان آن است که آمریکا تاکتیک‌ها را تغییر دهد.

این گزارش حاکی است که استدلال‌هایی در میان سیاست‌گذاران با نفوذ خارجی در حال شکل‌گیری است مبنی بر این که پیشنهادات برای تحریم‌های شدید‌تر ایران به دلیل تقویت برنامه‌ی هسته‌یی این کشور فقط به وخیم‌تر شدن دورنمای امنیتی خاورمیانه متزلزل منجر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته از کنگره خواست طرح قانونی را که به تحریم بیش‌تر ایران به دلیل آن چه شکست در گشایش تاسیسات هسته‌یی به روی بازرسان بین‌المللی و خودداری از غنی‌سازی اورانیوم خوانده شده، منجر می‌شود، رد کند.

کری گفت: شما باید برای ما پنجره‌ای را برای تلاش در جهت کار کردن در کانال دیپلماتیک باقی گذارید.

بنابراین گزارش "پروژه‌ ایران"، گروهی دو حزبی متشکل از دیپلمات‌ها، مقامات امنیتی و نظامی پیشین آمریکایی که یک دهه را در تلاش برای تشخیص فرصت‌های گرم کردن روابط آمریکا – ایران صرف کرده‌اند، نیز در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، پیام دادند که باید به دیپلماسی فرصت داده شود.

35 امضاء کننده گزارش " گزینه‌های استراتژیک برای ایران: توازن میان فشار و دیپلماسی، زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، توماس پیکرینگ، سفیر پیشین آمریکا در روسیه و سازمان ملل، مایکل هایدن، مدیر پیشین سیا و جان لیمبرت، مقام پیشین وزارت خارجه که از جمله گروگان‌ها در حادثه سفارت پیشین آمریکا در ایران در سال80 - 1979 بود، را شامل می‌شود.

این کارشناسان توصیه کردند: آمریکا اکنون باید انرژی و خلاقیت بیش‌تری را برای مذاکره مستقیم با ایران در حالی اختصاص دهد که به جمع آوری ائتلاف بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن و منزوی کردن ایران می‌پردازد.

هم‌چنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفته است با باز نگه داشتن در به روی تهران چشم‌اندازهای بهتری برای حل موضوع بر سر بازرسی‌های سایت هسته‌یی فراهم می‌کند تا کنار گذاشتن گفت‌وگوها.

در ادامه این گزارش با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 که آخرین آن در قزاقستان برگزار شد آمده است: هیچ برنامه‌ای برای نشستی جدید در نظر گرفته نشد، اما مذاکره کنندگان هم‌چنان آن نشست را مفید می‌دانند.

لس‌آنجلس تایمز افزود: این تصمیمات جامعه بین‌المللی برای حفظ امید درباره‌ی ایران منعکس کننده امید آن‌ها به این است که انتخابات ریاست جمهوری بتواند پنجره‌ای را به روی کاهش تنش‌ها بگشاید.

در پایان این گزارش به نقل از نجم‌الدین مشکاتی، مشاور وزارت امور خارجه در دولت اول باراک اوباما توصیه شده است که برای حل مساله ایران اوباما به توصیه‌های افراد مجرب و معتبری نظیر پیکرنیگ و لیمبرت عمل کنند./ایسنا