اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی در پاکستان: با عربستان نه رقابت داریم و نه دشمنی می‌کنیم/سرنوشت خط لوله گاز ایران-پاکستان



اخبار,اخبار سیاست خارجی , لاریجانی در پاکستان

 

اخبار سیاست خارجی - لاریجانی در پاکستان: با عربستان نه رقابت داریم و نه دشمنی می‌کنیم/سرنوشت خط لوله گاز ایران-پاکستان

رییس مجلس شورای اسلامی در پی اظهارات رهبر حزب ملی عوام پاکستان مبنی بر این‌که «وحدت میان مسلمانان هیچ وقت شکل نمی‌گیرد مگر این‌که ایران و عربستان متحد شوند» گفت: توصیه شما درست است ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و گاز پاکستان که در نشست عمومی لاریجانی با رهبران احزاب پاکستان سخن می‌گفت با تاکید بر اهمیت خط لوله گاز برای پاکستان گفت: ما به این موضوع به عنوان تعهد کاری نگاه نمی‌کنیم، بلکه سمبل برادری بین دو کشور است.

او گفت: این را هم می‌دانیم که ایران 90 درصد کار را از طرف خودش به اتمام رسانده و حدود 250 کیلومتر تا مرز پاکستان باقی مانده است. نمی‌خواهم وارد جزییات شوم که در 4 سال اخیر چه اتفاقی افتاده اما علی‌رغم تلاش جدی کشور پاکستان نتوانسته آن‌چه که به خود مربوط بوده را تکمیل کند. به آقای زنگنه وزیر نفت ایران اطمینان داده‌ام که این مساله به این خاطر نبوده که ما سعی خودمان را نکردیم اما وضعیت بین‌المللی جوری شد که نتوانستیم به انجام رسانیم.

او ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد پیشرفت های خوبی باشیم و گفت که انتظار می‌رود در 24 ماه آینده این پروژه تکمیل شود.

وزیر نفت و گاز پاکستان همچنین گفت: با یک سری از شرکت‌های ایرانی در مورد خرید محصولات پتروشیمی، ال ان جی و ال پی جی وارد مذاکره شده‌ایم و امیدواریم سهم همکاری‌های دو کشور گسترش پیدا کند و این خط لوله به میزان 3 میلیارد دلار به میزان حجم روابط تجاری اضافه کند.

علی لاریجانی نیز پس از توضیحات وزیر نفت پاکستان گفت: خط لوله گاز حتما به نفع دو کشور است. چه بسا این‌که ایران به کشور ترکیه گاز ارسال می‌کند ضمن این‌که پروژه‌های دیگری برای کشورهای آسیای میانه داریم.

او با بیان این‌که «پروژه گاز با پاکستان می‌تواند روابط جدید و پایداری را در منطقه ایجاد کند» گفت: مهم این است که کشورهای همسایه باید قدر همدیگر را در همه شرایط بدانند. از این‌که گفتید ظرف ماه‌های آینده پروژه گاز به نتیجه می‌رسد خوشحال شدم و به آقای زنگنه نیز توصیه می‌کنم هرچه سریع‌تر در این خصوص به نتیجه برسیم.

محمود خان اتکزی رهبر حزب ملی عوام پاکستان نیز در این نشست با تاکید بر این‌که «اگر صلح نباشد در منطقه پیشرفت نخواهیم کرد» گفت: فکر می‌کنم متاسفانه بی‌اعتمادی بین همسایه‌های بلافصل مثل افغانستان ، پاکستان و ایران وجود دارد که گاه همدیگر را متهم می‌کنند که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. باید این بی‌اعتمادی‌ها رفع شود. امیدوارم با همکاری ایران، پاکستان و افغانستان پس از چند ماه شاهد باشیم که تروریست از منطقه می‌رود.

او گفت: وحدت میان مسلمانان هیچ وقت شکل نمی گیرد مگر این‌که ایران و عربستان با هم متحد شوند.

علی لاریجانی نیز پس از اظهارات رهبر حزب ملی عوام گفت: اگر ایران ، پاکستان و افغانستان مصمم باشند با تروریسم مقابله کنند موفق می‌شوند؛ زیرا هم پاکستان سازمان اطلاعاتی قوی دارد و هم ایران. اگر اراده کنند با اشرار مقابله کنند موفق می‌شوند. برای مبارزه با تروریسم ما پای کار هستیم تا نگذاریم برخی اشرار در منطقه مرزها را خراب کنند.

رییس قوه مقننه کشورمان همچنین گفتک: توصیه شما برای ایران و عربستان درست است ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. ما مسلمانان همه امت واحده هستیم و نباید علیه هم کار کنیم. ما نه رقابت داریم و نه دشمنی می‌کنیم. واقعا مسلمان‌ها را برادر هم می‌دانیم؛ لذا برخی مسائل را باید با گفت‌وگو حل کرد.

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
تکمیل خط لوله انتقال گاز به پاکستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را ...



 

 

 

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را جزو تحریم‌های ایران دانست

طی موضعی مداخله‌جویانه؛

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را جزو تحریم‌های ایران دانست


«ریچارد هالبروک» طی موضع‌گیری توجیه‌ناپذیری به اسلام‌ آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران ممکن است خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را نیز در بر بگیرد.

فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان طی موضع‌گیری توجیه‌ناپذیری به اسلام‌ آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران ممکن است خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را نیز در بر بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه، «ریچارد هالبروک»، مشارکت شرکت‌های پاکستانی و دولت ایران در طرح انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را مشمول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران دانست و هشدار داد که پاکستان خود را «بیش از حد متعهد» به انجام این قرارداد نکند.

هالبروک در پاسخ به این پرسش ‌که این تحریم‌ها چگونه می‌تواند پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، در سخنانی مداخله‌جویانه گفت: «هم اکنون قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا در حال تدوین است و پاکستان باید تا تصویب نهایی این قانون منتظر بماند.»

وی با توجه به پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان، گفت: «می‌دانیم که پاکستان برای تامین انرژی خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو است اما قوانین در حال تدوین در کنگره آمریکا ممکن است که این پروژه را نیز در بر بگیرد.»

قرارداد ساخت خط لوله و انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان هفته گذشته پس از ماه‌ها رایزنی بین دو کشور نهایی شد و قرار است با اجرایی شدن این قرارداد از ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی، روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای مدت ۲۵ سال به پاکستان صادر شود.

این طرح که «خط لوله صلح» نامگذاری شده است، قرار بود در دهه ۱۹۹۰ میلادی به اجرا در آید و گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند اما هند از مشارکت در این پروژه خودداری کرده است...../تحلیل:ایلنا