اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«لابی کردن» از کجا آمده است؟


اصطلاح «لابی کردن» در دنیای سیاست بسیار شنیده می شود و در گفتارها و نوشتارهای سیاسی با اهداف مختلف و دو بار مثبت و منفی به کار می رود.

عصر ایران: اصطلاح «لابی کردن» در دنیای سیاست بسیار شنیده می شود و در گفتارها و نوشتارهای سیاسی با اهداف مختلف و دو بار مثبت و منفی به کار می رود.

در روزهایی که بحث های مربوط به رای اعتماد درگرفته بود این اصطلاح را باز شنیدیم و در تازه ترین مورد نیز در مناظره تلویزیونی روز جمعه ،عباس سلیمی نمین – یکی از شرکت کنندگان – چند بار اتهام وجود «لابی» های پنهان را مطرح کرد و در این مورد خاص منظور او زد و بند های پشت پرده بود و می خواست رفتاری غیر اخلاقی را نسبت دهد. در مواردی هم منظور ازاصطلاح «لابی» نفوذ نهاد ها و محافل است. مثلا وقتی می گویند:«لابی یهودی ها در آمریکا» منظور نفوذ آنان در سیاست گذاری های ایالات متحده است.

اصطلاح « لابی کردن» اما دقیقا از کجا آمده و آیا با «لابی» با همان معنای مصطلح در هتل ها و مجموعه های مسکونی ( ورودی هال مانند) نسبتی دارد؟

پاسخ این پرسش را می توان در کتاب « مارک و پلو» یافت؛ سفر نامه منصور ضابطیان در دورانی که همچنان روزنامه نگار بود. [ضابطیان البته در سال های اخیر با  برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش سیما شهرت بیشتری کسب کرده است. «مارک و پلو» داستان سفر به چند کشور دنیا با کمترین هزینه است و به قصد تشویق به سفر بدون بیم از صرف هزینه های بسیار نوشته شده و خوش بختانه مورد استقبال قرار گرفته است.]

در صفحه 148 و در فصل مربوط به ایالات متحده آمریکا می خوانیم:

«نزدیک کاخ سفید یک هتل قدیمی هست به نام هتل ویلارد که لابی نسبتا بزرگی دارد. اتفاقا آنچه این هتل را معروف کرده همین لابی است. سال ها پیش رییس جمهوری وقت آمریکا عصرها که می خواسته خستگی در کند از کاخ سفید قدم زنان به هتل می رفته در لابی می نشسته و یک قهوه سفارش می داده است.

 بسیاری از مردم و صاحبان صنایع یا هنرمندان که مشکل داشته اند و دست شان به رییس جمهوری نمی رسیده این ماجرا را می دانستند. آنها میزهای اطراف رییس جمهور را رزرو می کردند و دو تا دوتا درباره مسایل مملکت طوری حرف می زدند که صدای شان به گوش رییس جمهور برسد  و غیر مستقیم روی او اثر بگذارد . حتی بعضی ها هم پیشتر می رفته اند و مستقیما با خود رییس جمهور گفت و گو می کردند و اصطلاح لابی کردن دقیقا از همین جا ریشه گرفته است.»


ویدیو مرتبط :
پتینه روی درب لابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواضع هوشمندانه احمدی نژاد در نیویورك؛ لابی صهیونیستی نگران است



 

 

 

مواضع هوشمندانه احمدی نژاد در نیویورك؛ لابی صهیونیستی نگران است

همگام با رییس جمهور/

مواضع هوشمندانه احمدی نژاد در نیویورك؛ لابی صهیونیستی نگران است

نیویورك - 'دشمنی ها نتیجه ای در بر ندارد ، تحریم ها ، غیرقانونی و بی تاثیر است و بهترین راهبرد برای آمریكا ، پایان دادن به كینه ورزی و دوستی با ملت متمدن ، مقتدر و عزیز ایران است.'.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این نكات را آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با رسانه های آمریكایی مورد تاكید قرار می دهد و این موضع هوشمندانه همان چیزی است كه صهیونیست های ذی نفوذ در داخل هیات حاكمه آمریكا را به شدت آزار می دهد.

بر اساس گزارشهای منتشره در رسانه های آمریكایی ، اختلاف نظر میان طیف های مختلف این كشور در خصوص تاثیرات سیاست خصمانه كاخ سفید دربرابر جمهوری اسلامی ایران ، با گذشت زمان تشدید می شود و دولتمردان آمریكایی اینك در برابر واقعیت گریز ناپذیر ناكارآمدی تحریم هایی قرار گرفته اند كه برای تحمیل آن به ایران و همصدا كردن برخی از همپیمانان غربی ، هزینه های قابل توجه سیاسی ، اقتصادی و اعتباری ، پرداخت كرده اند.

رییس جمهور عصر روز یكشنبه در نیویورك به سردبیران ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح كرد كه در سایه دشمنی های بی وقفه دولت آمریكا طی 30 سال گذشته ، پیشرفت های ایران در ابعاد گوناگون و به صورت جهشی انجام شده است.

لابی صهیونیسم در آمریكا در تلاش است تا به افكار عمومی و افكار خصوصی در آمریكا چنین القاء كند كه تحریم های تحمیل شده بر ایران ، در حال به زانو در آوردن این كشور است .

مصاحبه های رییس جمهور با رسانه های آمریكایی در نیویورك و نشر نظرات و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در سطح افكار عمومی این كشور ، موجب بی اثر شدن تلاشهایی خصمانه ای می شود كه صهیونیست ها و افراطیون آمریكایی برای فریب مدیران ، مقامات و مردم آمریكا به عمل می آورند.

رییس جمهور كه شامگاه روز شنبه وارد نیویورك شد ، صبح یكشنبه در دیدار با بان كی مون دبیركل سازمان ملل ، تأكید كرد كه ملت ایران از تحریم‌ها هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

آقای احمدی نژاد به وی یاد خاطرنشان كرد كه به‌طور قطع ، تحریم تأثیری در اقتصاد ایران ندارد و ملت ایران قادر است نیازهای خود را به راحتی تأمین كند.

رییس جمهور شنبه شب نیز در مصاحبه با شبكه تلویزیونی ای بی سی تصریح كرد كه این تحریم های غیرقانونی ، ضربه سختی را به اعتبار شورای امنیت سازمان ملل وارد آورده است و چند كشور غربی پیش از آنكه ایران را تحریم كنند در واقع ، خودشان را تحریم كرده اند.

از قطع ارتباط سیاسی و رسمی آمریكا با جمهوری اسلامی ایران 30 سال سپری شده و اكنون این باور شكل گرفته است كه آمریكا از رهگذر تحریم ایران ، نوعی از تحریم را به كشورهای غربی دارای مناسبات رسمی با ایران تحمیل كرده است.

در این مصاحبه ، آقای احمدی نژاد بر درونزا بودن اقتصاد ایران تاكید كرد و به طرف آمریكایی اطمینان داد كه 95 درصد اقتصاد ایران در داخل كشور تولید و مصرف می شود و ملت ایران به خوبی آموخته است كه چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل كند.

خبرنگار تلویزیون ای بی سی آمریكا در مصاحبه خود با رییس جمهور ایران تلاش كرد چنین وانمود كند كه ایران تحریم ها را جدی نگرفته است اما آقای احمدی نژاد به وی گفت : ملت ایران این تحریم ها را جدی گرفته و برای مقابله با آن و تبدیل تهدیدها به فرصت ها ، برنامه ریزی كرده است اما جدی گرفتن تحریم ها با بی تاثیر بودن آنها متفاوت است...../تحلیل:عصرایران