اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كمیسیون امنیت ملی مجلس: تبادل سفیر با انگلیس نیازی به مصوبه مجلس ندارد



تبادل سفیر با انگلیس,بازگشایی سفارت انگلیس در ایران

كمیسیون امنیت ملی مجلس: تبادل سفیر با انگلیس نیازی به مصوبه مجلس ندارد

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برقراری روابط میان تهران و لندن در سطح كاردار غیرمقیم، نشانه موفقیت دیپلماسی دولت یازدهم است كه مجلس از آن حمایت می كند.

«سید حسین نقوی حسینی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب از تحرك دیپلماتیك دولت حمایت كرده اند، اظهار امیدواری كرد: این تحرك و رویكرد در دیپلماسی دولت یازدهم همچنان ادامه داشته باشد تا ملت شاهد موفقیت های بیشتری در عرصه سیاست خارجی باشد.

وی درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره روابط میان ایران و انگلیس در سطح كاردار اظهار داشت: این مصوبه مربوط به شرایط ویژه آن دوران بود و امروز به مصوبه نیاز نداریم.

نقوی حسینی اظهارداشت: در شرایط فعلی برای ارتقای روابط سیاسی ایران و انگلیس و تبادل
سفیر بین دو كشور احتیاجی به تغییر مصوبه قبلی و مصوبه جدید وجود نداریم. /ایرنا

 

 


ویدیو مرتبط :
سوال موسوی نژاد از عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس مجلس هم به كمیسیون امنیت ملی می‌رود



اخبار,اخبار سیاسی,دعوت علی لاریجانی  به كمیسیون امنیت ملی


اخبارسیاسی - رییس مجلس هم به كمیسیون امنیت ملی می‌رود

قبلا هم اعلام كردیم كه از تیم مذاكره‌كننده حمایت می‌كنیم. ما طی نامه‌یی به رییس‌جمهوری و تیم مذاكره‌كننده خواسته‌ایم تا خطوط قرمز و منافع ملی رعایت و حفظ شود.

سوال و جواب‌ها پای رییس مجلس را هم به كمیسیون‌ها كشاند. نزدیكی‌اش با وزیر امور خارجه به دلیل سابقه دیپلماتیك و مواضع سیاسی‌اش در ضمن اطلاع از جزییات پشت پرده مذاكرات هسته‌یی، دلواپسان را ترغیب به این دعوت در كمیسیون امنیت ملی كرد؛ دعوتی كه باعث می‌شود تا رییس بهارستان مثل یك وزیر پاسخگوی سوالات و انتقادها باشد؛ كاری بكر و بدیع با نام دعوت ولی محتوای دعوت كه در قابوس و مرام دلواپسان بی‌سابقه و عجیب نیست.

به نوشته اعتماد، علی لاریجانی شاید فكرش را هم نمی‌كرد كه میانجیگری‌هایش برای حفظ وحدت داخلی در عرصه مذاكرات هسته‌یی و تقابلش با تندروی‌ها در صحن علنی كار را به جایی برساند تا به رسالت حفظ وحدت داخلی مبعوث شود، آن هم دقیقا زمانی كه تیم مذاكره‌كننده در وین با گروه 1+5 مذاكره می‌كند و در مقابل لابی صهیونیسم در عرصه بین‌المللی علیه مذاكرات و دلواپسان در عرصه داخلی در انتقاد از تیم مذاكره‌كننده و تحركات هسته‌یی در تلاش هستند.

روزنامه اعتماد به گفت‌وگویی با حسین نقوی حسینی، سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه پرداخته است:

آقای نقوی گفته شده كه آقای لاریجانی قرار است به كمیسیون امنیت ملی دعوت شوند. این دعوت در راستای چه هدفی انجام می‌شود؟
بحث حضور آقای علی لاریجانی در كمیسیون امنیت ملی بر محور تحولات سیاسی فعلی است كه یكی از آنها موضوعات مذاكره هسته‌یی ایران با گروه 1+5، آخرین پیشنهادات طرف غربی، آخرین پیشنهادات تیم مذاكره‌كننده جمهوری اسلامی، موانع پیش رو، موافقت‌ها و مخالفت‌ها و بررسی روند مذاكرات و پیش‌بینی آن خواهد بود.

آیا ممكن است توضیحات علی لاریجانی با روند فعالیت وزارت امور خارجه نوعی موازی‌كاری یا مانع‌تراشی ایجاد كند؟
این دیگر به شخص آقای لاریجانی برمی‌گردد. بالاخره ایشان فرد مجرب و كاردانی هستند و خودشان بهتر می‌دانند كه در این موضوع باید رایزنی صورت بگیرد یا نه یا اینكه توضیحاتش در چه سطحی و با چه كم و كیفی باشد.

در چند هفته اخیر بارها نمایندگان خواستار حضور اعضای تیم مذاكره در كمیسیون امنیت ملی شدند كه می‌توان درخواست برای مناظره با تیم مذاكره‌كننده پیشین، طرح سوالات باقیمانده، طرح سوالات جدید و نطق‌ها و تذكرات بعضا تند صحن علنی را یادآور شد. آیا چنین جلسه‌یی در پاسخ به همین درخواست‌هاست كه با توجه به حضور تیم مذاكره‌كننده در وین باعث شده تا آقای لاریجانی را به كمیسیون امنیت بكشاند؟
خیر چنین دعوتی با چیزی كه شما می‌گویید بی‌ارتباط است. نمایندگان یك‌سری دغدغه و سوال در رابطه با روند جاری مذاكرات داشتند لذا تصمیم به دعوت از آقای لاریجانی گرفتند.

چرا آقای لاریجانی برای دعوت به كمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند وقتی كه آقای بروجردی، رییس كمیسیون نیز با عضویت در كمیته هسته‌یی شورای عالی امنیت ملی در جریان مذاكرات قرار دارند؟ آیا چنین دعوتی آن هم برای رییس مجلس كمی عجیب نخواهد بود؟
بله آقای بروجردی در كمیته هسته‌یی عضو و از جزییات مذاكره مطلع هستند. ما از ایشان هم چندین بار در كمیسیون دعوت كردیم و توضیحاتی درباره روند مذاكرات به نمایندگان داده و اطلاع‌رسانی كرده‌اند كه خب بیشتر این جلسات اطلاع‌رسانی نشده است.

یعنی می‌خواهید بگویید چون توضیحات ایشان قانع‌كننده نبود شما دعوت آقای لاریجانی را در دستور كار كمیسیون قرار داده‌اید؟
خیر ایشان مباحثی كه مربوط به كمیته هسته‌یی می‌شد را به اطلاع نمایندگان رسانده‌اند. این گزارش‌ها كامل و جامع بودند. اما به هرحال آقای لاریجانی با توجه به ریاست قوه و عضویت در شورای عالی امنیت از نقطه نظرات و آخرین تصمیمات شورای عالی امنیت مطلع هستند و نمایندگان به همین دلیل تصمیم به دعوت از ایشان گرفتند.

در واقع نمایندگان دنبال اطلاع بیشتری از مذاكرات هستند. آیا چنین نیست؟
این نظر نمایندگان است و آنها دغدغه‌هایی نسبت به جریان مذاكرات دارند.

در چند روز اخیر برخی نمایندگان مدعی بر لزوم تصویب متن نهایی توافقنامه در تمام كمیسیون‌ها اعم از تخصصی و غیرتخصصی مجلس و همچنین تهیه طرحی برای تعیین راهبردهای توافقنامه شده‌اند. آیا چنین چیزی مانع‌تراشی برخی جریان‌های سیاسی و جناح‌ها را نشان نمی‌دهد؟
در رابطه با تصویب توافقنامه نهایی باید عرض كنم كه مجلس می‌تواند برای پروتكل الحاقی نظر بدهد و این به همه مسائل هسته‌یی مربوط نمی‌شود. نمایندگان می‌توانند در رابطه با مسائلی كه مربوط به مجلس است نظر بدهند و چنین مسائلی را در كمیسیون‌های تخصصی نظیر كمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

موضع كنونی كمیسیون در برابر تیم مذاكره‌كننده چیست و بفرمایید اگر تیم مذاكره‌كننده بنا به خواسته‌های طرف غربی یا خطوط قرمز نتوانست به توافق برسد آیا ممكن است از سوی اقلیت مجلس تحت فشار قرار بگیرد؟
قبلا هم اعلام كردیم كه از تیم مذاكره‌كننده حمایت می‌كنیم. ما طی نامه‌یی به رییس‌جمهوری و تیم مذاكره‌كننده خواسته‌ایم تا خطوط قرمز و منافع ملی رعایت و حفظ شود. مطمئن باشید اگر تیم مذاكره‌كننده با ایستادگی بر خطوط قرمز نتوانست به توافق نهایی برسد مورد اعتراض قرار نخواهد گرفت بلكه با استقبال روبه‌رو خواهد شد. اگر به یاد داشته باشید در یكی از جلسات مذاكره با 1+5 بود كه آقای ظریف و عراقچی از زیاده‌خواهی طرف غربی سخن گفته و اعلام كردند ممكن است به نتیجه‌یی نرسند ولی دیدید چطور مورد حمایت قرار گرفتند و حتی دلواپسان استقبال كردند. این بار هم چنین چیزی صدق می‌كند. اگر تیم مذاكره‌كننده و دولت منافع ملی را در نظر داشته باشند دلیلی برای نقد نیست و همه استقبال خواهیم كرد.

در پیام ویدیویی آقای ظریف، ایشان از مردم و مسوولان داخلی خواسته بودند كه از اخبار خارجی به ویژه رسانه‌هایی وابسته به لابی صهیونیسم در تحلیل مذاكرات استفاده نكنند. این درخواست دقیقا به سابقه طرح سوالات و نطق‌های آتشین دلواپسان در صحن علنی پس از نگارش توافقنامه شش ماه مربوط می‌شود. آیا در این مرحله از مذاكرات چنین اتفاقی دوباره تكرار خواهد شد یا نمایندگان شنوای حرف آقای وزیر خواهند بود؟
اتفاقات آن دوره مربوط به نحوه مدیریت رسانه‌یی وزارت امور خارجه بود. ما در مورد این مساله قبلا انتقاد داشتیم. اگر وزارتخانه مدیریت رسانه‌یی خوبی انجام می‌داد و در پاسخ هر سوالی نمی‌گفت كه این مساله یا آن مساله محرمانه است، طبعا كسی به دنبال رسانه‌های خارجی نمی‌رفت ولی وقتی پنجره را ببندیم و پاسخ‌ها را شفاف ندهیم طبیعی است كه مردم و مسوولان را خود به خود به سمت دیگری سوق داده‌ایم.

در حال حاضر این اطلاع‌رسانی‌ها چطور است؟ آیا این حضور متوالی اعضای تیم مذاكره‌كننده و جلسات مستمر و خبری سخنگوی وزارت امورخارجه باز هم كافی نیست؟
الان كه شرایط خیلی بهتر شده و اگر مسوولان وزارت امور خارجه به همین شكل شفاف پاسخگو باشند بعید است مردم و مسوولان به دنبال رسانه‌های خارجی بروند. كما اینكه در چند هفته اخیر آقای عراقچی طی جلسات متعددی توضیحات خوبی به نمایندگان داده‌اند.

پیش‌بینی شما از نتیجه مذاكرات چیست؟
در حال حاضر فاصله بین زیاده‌طلبی امریكا و حق مسلم جمهوری اسلامی زیاد است كه با مذاكره حل نمی‌شود. آنها می‌خواهند كه ما تسلیم بشویم كه ما به این خواسته تن نخواهیم داد و غربی‌ها باید از زیاده‌طلبی امریكا عدول كنند چون ما هشدار داده‌ایم كه مسیر خودمان را خواهیم رفت و این آخرین فرصت غرب است. در سال 82 زمانی كه ما كمتر از 100 سانتریفیوژ داشتیم با آنان صحبت كردیم ولی آنان متاسفانه نتوانستند از زیاده‌خواهی‌ها عبور كنند تا امروز در مقابل جمهوری اسلامی به عنوان یك كشور قدرتمند هسته‌یی قرار بگیرند كه اگر دوباره چنین اتفاقی تكرار شود مطمئنا در آینده مجبور هستند با یك قدرت برتر رایزنی كنند.
 اخبار سیاسی - اعتماد