اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كلینتون : وعده احمدی نژاد دلگرم كننده است



 

 

كلینتون : وعده احمدی نژاد دلگرم كننده است

 

هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه آمریكا در واكنش به خبر آزادی قریب الوقوع دو شهروند آمریكایی متهم به جاسوسی در ایران ، وعده رییس جمهوری ایران مبنی بر آزادی این دو شهروند را دلگرم كننده خواند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه كلینتون در نخستین ساعات پس از انتشار خبر وعده محمود احمدی نژاد مبنی بر آزادی شین باوئر و جاش فتال دو شهروند آمریكایی بازداشتی در ایران به اتهام جاسوسی، اعلام كرد كه آمریكا از اظهارات روز سه شنبه مقامات ایران دلگرم شده است و آن را از نزدیك پیگیری می كند.

كلینتون افزود :‌" امیدواریم شاهد نتیجه مثبت آنچه که به نظر می رسد تصمیم حکومت (ایران) است، باشیم."

شبكه ان بی سی آمریكا روز سه شنبه در خبری اختصاصی به نقل از احمدی نژاد اعلام كرد كه دو شهروند آمریكایی بنا به دلایل بشر دوستانه طی دو روز آینده با قید وثیقه آزاد خواهند شد .

وعده آزادی این دو شهروند آمریكایی با قرار وثیقه ای به مبلغ 500 میلیون تومان برای هر یك از آنها در حالی است كه آنها 3 هفته پیش در جریان دادگاه شان به اتهام ورود غیر قانونی به خاك ایران و جاسوسی به 8 سال زندان محكوم شده اند.

وزیر خارجه آمریكا پس از حكم دادگاه با مایوسانه خواندن آن خواستار آزادی این دو شهروند آمریكایی شده بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران آزادی این دو شهروند آمریكایی را در آستانه سفر سالانه خود به مجمع عمومی ملل متحد در نیویورك اعلام كرده است.

گفتنی است در مرداد ماه سال 1388 سارا شورد ، شین باوئر و جاش فتال سه شهروند آمریكایی كه از كردستان عراق وارد خاك كشورمان شده بودند توسط نیروهای مرزی دستگیر شدند.

سارا شورد پس از 13 ماه بازداشت  در شهریور ماه گذشته بنا به دلایل انسان دوستانه و به دلیل كمك به روند درمان بیماری اش با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی از زندان آزاد شده و به كشورش بازگشت..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
وعده های دروغ احمدی نژاد و جواب روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلینتون: وعده احمدی نژاد درباره 2 آمریکایی عملی شود



 

 

کلینتون

 

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ابراز خوش بینی کرده است مقام های ایران به وعده خود وفا کنند و دو شهروند محبوس با وجود 'تاخیری' که پیش آمده، بزودی آزاد شوند.

 

به گزارش بی بی سی، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرد که جاش فتال و شان باوئر، دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال پیش به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران در منطقه مرزی با کردستان عراق بازداشت شده بودند، احتمالا به زودی با سپردن وثیقه از زندان آزاد خواهند شد.

 

اما مقام های قضایی ایران بلافاصله آن را رد کردند و گفتند بررسی های این پرونده هنوز ادامه دارد.

 

کلینتون که برای گفتگو با مقام های استرالیایی در سانفرانسیسکو به سر می برد افزود پیش تر نیز تاخیرهایی از این قبیل پس از اعلام تصمیم مقام های ایران پیش آمده است و در حال حاضر نگرانی وجود ندارد.

 

وی گفت از چند منبع شنیده است که این دو شهروند آزاد خواهند شد و به خانواده هایشان باز می گردند.

 

مسئولان قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه در اطلاعیه ای نسبت به سخنان محمود احمدی نژاد که یک روز پیش تر از آن گفته بود این دو شهروند آمریکایی "ظرف دو روز آینده آزاد خواهند شد" واکنش نشان دادند و اعلام کردند فقط اطلاعاتی که از سوی قوه قضاییه در این زمینه منتشر می شود اعتبار دارد.

 

وزیر خارجه آمریکا افزود: "من بر روی این حساب می کنم که حکومت ایران اظهارات رئیس جمهور این کشور برای آزادی این دو نفر را عملی کند و امیدوارم که این روند تسریع شود و آنها خیلی زود آزاد شوند."

 

بر اساس گزارش هایی که پیش تر منتشر شد، مقام های عراقی و عمانی سرگرم گفتگو و رایزنی با مقامات ایران هستند تا مقدمات آزادی دو شهروند آمریکایی فراهم شود.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، عمان یک هواپیمای خصوصی را برای انتقال شین باوئر و جاشوا فتال به ایران اعزام کرده است.

 

در همین حال یکی از فرستادگان حکومت عراق که اکنون در تهران به سر می برد، از ایفای نقش جلال طالبانی، رییس جمهوری این کشور برای آزادی این دو شهروند آمریکایی خبر داده است.

 

ناظم دباغ، نماینده جلال طالبانی در تهران در این مورد به روزنامه شرق گفت: "رییس جمهوری عراق پس از درخواست خانواده این دو آمریکایی برای میانجیگری، با مقامات عالی رتبه ایرانی تماس گرفته است. آنها اوایل هفته آینده به سفارت سوییس در تهران تحویل داده می شوند."

 

از زمان قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در سال ۱۹۷۹ میلادی، سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران فعالیت می کند.

 

مسعود شفیعی، وکیل این دو آمریکایی نیز امروز به خبرگزاری رویترز گفته است که مبلغ وثیقه برای آزادی هر یک از دو موکلش ۵۰۰ هزار دلار تعیین شده است.

 

آقای شفیعی نسبت به آزادی قریب الوقوع موکلانش ابراز امیدواری کرده و می گوید که مذاکرات برای آزادی این دو در جریان است، اما به گفته او هنوز زمان دقیق آزادی آنها اعلام نشده است.

 

محاکمه شین باوئر و جاشوا فتال به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی به نفع کشورهای خارجی ماه گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

 

سارا شورد، دیگر شهروند آمریکایی که همراه با دوستانش شین باوئر و جاشوا فتال در سال ۲۰۰۹ در مرز ایران و عراق بازداشت شده بود نیز در سپتامبر سال گذشته و با میانجیگری مقام های کشور عمان آزاد شد و به کشورش بازگشت./عصرایران