اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كلاهبرداری ۱.۵ میلیارد تومانی به بهانه خرید موادغذایی



 

كلاهبرداری ۱.۵ میلیارد تومانی به بهانه خرید موادغذایی

 

افرادی كه با انتشار آگهی خرید مواد غذایی در روزنامه ها، اقدام به كلاهبرداری میلیاردی كرده بودند، دستگیر شدند؛ به گفته پلیس احتمال افزایش میزان كلاهبرداری این افراد وجود دارد.

در تاریخ ۱۱ مهرماه امسال، شخصی با مراجعه به دادسرای ناحیه ۱۲ تهران، ضمن طرح شكایت خود با موضوع كلاهبرداری به بازپرس شعبه چهارم این دادسرا گفت: در تاریخ ۱۵ فروردین شخصی به هویت "علی اكبر.ت " با فریب و نیرنگ و معرفی خود به عنوان "فروشنده مواد غذایی به وزاتخانه ها و ارگان های مختلف دولتی " ، اقدام به خرید مقادیر متنابهی از انواع مواد غذایی به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیون تومان از من كرد و پس از آن، متواری شده است.

با تشكیل پرونده مقدماتی و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه ۱۲ تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار كارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

فرد مالباخته پس از حضور در پایگاه هفتم پلیس آگاهی، به كارآگاهان گفت : یك روز و در زمان مطالعه متن آگهی ها در یكی از روزنامه های كثیرالانتشار، چشمم به متن خرید نقدی مواد غذایی به صورت عمده افتاد.

وی ادامه داد: پس از تماس با شماره های اعلامی و گرفتن آدرس مورد نظر در محدوده "چهار راه مولوی "، برای بازدید از محل و آشنایی با فعالیت نحوه كار این دفتر به آدرس مورد نظر رفتم و در آنجا با شخصی به نام "علی اكبر.ت " آشنا شدم. او خود را وابسته به ارگان های دولتی و مسئول تهیه موادغذایی از قبیل برنج برای این ارگان ها معرفی كرد.

مالباخته در خصوص اعتماد كردن به متهم متواری گفت : پس از اولین ملاقات، "علی اكبر.ت " آدرس یكی دیگر از دفاتر محل كارش را در "خیابان گاندی " به من داد و اظهار داشت كه به علت گستردگی كاری كه دارد اقدام به افتتاح چند دفتر خرید و فروش موادغذایی در تهران و استان های شمالی كرده است.

من نیز، پس از مراجعه به آدرس دفتر خیابان گاندی و مشاهده ظاهر فریبنده استفاده شده در این دفتر و دیگر اظهارات علی اكبر.ت، به تدریج به او اعتماد و اطمینان پیدا كردم.

وی افزود: "علی اكبر.ت " با طرح این ادعا كه قصد خرید عمده مواد غذایی برای یكی از ارگان های دولتی از جمله چندین تن برنج به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان را دارد، به من پیشنهاد داد تا در صورت تمایل می توانم برای تهیه این مقدار برنج مورد نیاز او با وی قرارداد ببندم؛ من نیز كه در طول آشنایی كوتاهمان به او اطمینان ۱۰۰ درصد پیدا كرده بودم، پیشنهادش را یك فرصت برای یك معامله كلان دانسته و بلافاصله برای تأمین ده ها تن برنج با او قرارداد بستم.

این مرد در ادامه اظهاراتش به كارآگاهان گفت: در زمان انعقاد قرارداد مبلغی در حدود ۶۰ میلیون تومان به صورت نقدی به من پرداخت و قرار شد تا مابقی ارزش معامله نیز در قالب صدور چك های مدت دار با زمان باز پرداخت ۴۵ روزه پرداخت شود اما در زمان سر رسید چك ها و مراجعه به بانك جهت وصول چك ها متوجه شدم كه هیچ پولی در حساب های بانكی وجود دارد؛ پس از مراجعه به آدرس دفاتر شركت در "مولوی " و "گاندی " نیز متوجه شدم كه این دفاتر تخلیه شده است و آن زمان بود كه متوجه شدم كه تمامی آن دفاتر و اظهارات فریبنده وسیله ای برای كلاهبرداری بوده است.

با آغاز تحقیقات كارآگاهان پایگاه هفتم و مراجعه تعداد دیگری از مالباختگانی كه به شیوه مشابه در محدوده بازار تهران مورد كلاهبرداری قرار گرفته بودند، شناسایی و دستگیری متهم در دستور كار كارآگاهان قرار گرفت. با توجه به شیوه و شگرد استفاده شده از سوی متهم كه نشان از حرفه ای بودن آن و احتمال ارتكاب دیگر جرایم از سوی متهم داشت، شناسایی متهم از طریق بانك اطلاعات مجرمین سابقه دار آغاز شد.

كارآگاهان با بهره گیری از چهره فرضی بدست آمده از مالباختگان و مطابقت آن با چهره مجرمان سابقه دار موفق به شناسایی اولیه یكی از مجرمان حرفه ای در زمینه كلاهبرداری شدند كه پس از استخارج اطلاعات موجود متهم و نشان دادن چهره وی به مالباختگان، تمامی آنها متهم را مورد شناسایی دقیق خود قرار دادند.

برابر اطلاعات موجود از متهم به هویت علی اكبر.ت (۵۰ ساله) وی از مجرمان سابقه داری است كه پیش از این بارها به اتهام ارتكاب جرایم مختلف از جمله قاچاق سلاح گرم، كلاهبرداری، جعل عنوان، استفاده از اسناد مجعول، سرقت و صدور چك های بلامحل بارها دستگیر و روانه زندان شده است.

كارآگاهان در ادامه تحقیقات خود و بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از مالباختگان متوجه شدند متهم با افتتاح دفاتر مختلف در "بازار حضرتی "، "چهارراه مولوی-انتهای خیابان تختی "، "سرای نواب "، "خیابان گاندی " و همچنین افتتاح دفتر در یكی از استان های شمالی كشور اقدام به كلاهبرداری از ده ها مالباخته كرده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد متهم با همدستی فرد دیگر و تحت عنوان برادران كاویانی اقدام به كلاهبرداری از طریق انتشار آگهی بازرگانی در سطح روزنامه های كثیرالانتشار كرده است. بر اساس اظهارات سایر مالباختگان شناسایی شده، متهم اقدام به خرید انواع مواد غذایی از جمله رب، گوجه، ماكارونی، برنج و همچنین وسایل و تجهیزاتی از قبیل كولر و صدور چك های بلامحل كرده است.

دستگیری متهمان و كشف اموال مالباختگان

سرانجام با تحقیقات پلیسی كارآگاهان پایگاه هفتم مخفیگاه "علی اكبر.ت " (۵۰ ساله) در منطقه "شهران " در غرب تهران مورد شناسایی قرار گرفت.

با شناسایی مخفیگاه متهم، كارآگاهان پس از اطمینان از حضور متهم در مخفیگاهش در ساعت ۶ بامداد ۲۰ مهر ماه، متهم را داخل مخفیگاهش دستگیر و به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل و در بازرسی از مخفیگاه متهم نیز ده ها فقره چك بلامحل و دسته چك های مجعول كشف شد.

با انتقال متهم به پایگاه پلیس آگاهی و دعوت از مالباختگان جهت شناسایی، تمامی ۲۰ مالباخته شناسایی شده در مدت آغاز تحقیقات این متهم را مورد شناسایی قرار دادند.

با توجه به اطلاعات بدست آمده از اقدامات كلاهبردارانه متهم و شناسایی توسط مالباختگان، "علی اكبر.ت " به ناچار لب به اعتراف گشود و علاوه بر معرفی دیگر همدست خود به هویت "كوروش.م " (۴۰ ساله) نشانی آدرس انباری استیجاری را در منطقه مولوی كه محل نگهداری اموال خریداری شده تعدادی از مالباختگان بود، در اختیار كارآگاهان قرار داد.

با شناسایی آدرس این انبار در منطقه مولوی و مراجعه كارآگاهان پایگاه هفتم به نشانی این انبار، مقادیری از اموال متعلق به مالباختگان از جمله برنج های خریداری شده از سوی متهم كشف شد.

در ادامه تحقیقات جهت شناسایی دیگر متهم پرونده (كوروش.م) مشخص شد كه این متهم چندی پیش به اتهام كلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده است كه با اخذ دستور قضایی، متهم در اختیار كارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

سرهنگ كارآگاه علی غیاثوند، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: برابر تحقیقات انجام شده، متهمان این پرونده با انتشار آگهی های مختلف بازرگانی و افتتاح دفاتر مختلف در قالب خرید و فروش مواد غذایی در سطح گسترده ای اقدام به كلاهبرداری از مالباختگان كرده اند كه با شناسایی ۲۰ مالباخته تا این لحظه، ارزش تقریبی اموال از این تعداد مالباخته در حدود ۱.۵ میلیارد تومان برآورد شده است كه با توجه به احتمال افزایش تعداد مالباختگان، احتمال افزایش این مبلغ متصور است؛ لذا از كلیه مالباختگانی كه بدین شیوه مورد كلاهبردارای قرار گرفته اند دعوت می شود جهت طرح شناسایی متهمان به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان ۱۵ خرداد مراجعه كنند.... / گزارش : خبرگزارى فارس



ویدیو مرتبط :
جزئیات خرید کالای ایرانی با وام ده میلیون تومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خروس سفید، بهانه كلاهبرداری ۵ میلیارد تومانی



 

خروس سفید، بهانه كلاهبرداری ۵ میلیارد تومانی

 

 

اعضای یك باند از شیادان حرفه ای كه قصد فروش تعدادی سنگریزه رودخانه به قیمت ۵ میلیارد تومان را داشتند، هنگام فروش سنگریزه ها در تهران به محاصره پلیس درآمده و دستگیر شدند.

 

روز ۱۲ شهریور ماه ماموران كلانتری ۱۲۹ از طریق گزارش های مردمی اطلاع یافتند اعضای یك باند مسلح كه از یكی از شهرستان های جنوب كشور به تهران آمده اند، قصد دارند تعدادی سنگ و مهره مار را كه ادعا می كنند خاصیت مغناطیسی دارد، به فروش برسانند.


در پی این اطلاعات، موضوع به بازپرس جامعی در شعبه ۱۴ دادسرای عمومی و انقلاب گزارش و دستور قضایی برای دستگیری اعضای این باند صادر شد.


با ارجاع پرونده به اداره مبارزه با قاچاق كالا و ارز و تحقیق در این زمینه مشخص شد اعضای این باند متشكل از ۷ مرد و یك زن هستند كه ادعا می كنند این سنگریزه ها خاصیت مغناطیسی داشته و دارنده آن از تمام بلایا محفوظ بوده و حتی شلیك مستقیم گلوله به فردی كه این سنگ ها را همراه دارد، اثر نخواهد كرد.


سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران در این باره گفت: نتایج تحقیقات اولیه مشخص كرد اعضای این باند پس از ارتباط با یك فرد كه از طرف یك برج ساز واسطه خرید شده، قصد دارند این سنگریزه ها را به قیمت ۵ میلیارد تومان به فروش برسانند.


● محاصره محل


رئیس پلیس آگاهی تهران افزود: پس از جمع بندی اطلاعات در مرحله بعدی مشخص شد ساعت ۱۲ روز ۱۶ شهریور اعضای این باند با حضور در بوستان شهریار مقابل تالار رودكی قصد فروش سنگریزه ها را دارند كه اكیپ های آگاهی و كلانتری در محل مستقر شده ساعتی بعد مشاهده كردند ۷ مرد و یك زن وارد بوستان شده اند كه یكی از آنها خروس سفید رنگی را همراه یك قبضه سلاح ساچمه زنی به همراه دارد.


محمدیان اضافه كرد: با كنترل نامحسوس مشخص شد ۳ نفر از اعضای باند وظیفه مراقبت از اطراف محل قرار را دارند. فرد دارنده اشیا نیز با مانورهای متقلبانه سعی در مجاب كردن خریداران داشت و مدام می گفت در كیف ما سلاح جنگی است و اگر تردید دارید، حاضریم پس از فروش سنگریزه ها به شما شلیك كنیم تا خود مشاهده كنید كه هیچ گلوله ای برای دارنده این سنگ ها كارگر نیست و حتی برای امتحان می توان این مهره ها را برگردن خروس بست و با سلاح ساچمه زنی به وی شلیك كرد تا صحت گفته های ما تایید شود.


● دستگیری اعضای باند


رئیس آگاهی تهران ادامه داد: پس از این اظهارات و اصرار خریدار برای امتحان، مرد فروشنده گفت: چون نیاز به خواندن وردهای مخصوص است، این كار را نمی كند.


وی در ادامه از خریدار خواست ۳۰۰ میلیون تومان به وی پرداخت كند تا مهره ها را نشان دهد. سرهنگ محمدیان تصریح كرد: درپی این ماجرا فروشنده چند مهره و سنگریزه را با توسل به ترفندهای مختلف از یك كیسه سبزرنگ كوچك خارج كرد كه بلافاصله تیم های عملیاتی آگاهی و كلانتری این متهمان را دستگیر و در بازرسی از كیف متهمان تعدادی مهره سفید، یك سنگ سفید، ۲ عدد سنگ سبزرنگ به اندازه نخود، پر مرغ و چند برگ كاغذ كه روی آنها دعای بخت گشایی و ... نوشته شده بود، كشف و ضبط كردند.


با انتقال متهمان به پلیس آگاهی، فرد خریدار عنوان كرد كه از طرف یك برج ساز واسطه شده تا این اشیا را به قیمت ۵ میلیارد تومان برای او خریداری كند.


محمدیان افزود: زن دستگیرشده نیز به پلیس گفت چند ماه قبل از طریق اینترنت با یكی از متهمان دستگیرشده در این پرونده آشنا شده و باتوجه به این كه اطلاعاتی در زمینه سنگ و گوهر داشته، به عنوان كارشناس وارد این معامله شده است.


● سنگ های بی ارزش


رئیس پلیس آگاهی تهران عنوان كرد: با بررسی سنگ های كشف شده از سوی كارشناسان مشخص شد همه آنها از رودخانه جمع آوری شده اند و اعضای این باند با القای این كه سنگ ها به «تیربند» معروف هستند و به دارنده آن هیچ گزند و آسیبی نمی رسد، سعی داشته اند این سنگ های بی ارزش را به مبلغ ۵ میلیارد تومان به فروش برسانند كه در یك قدمی این كلاهبرداری بزرگ دستگیر شده اند.


وی افزود: بررسی ها حاكی است كه برخی ساكنان استان های جنوبی و شرقی كشور به تیربند اعتقاد دارند و بر این باورند كه اگر فردی تیربند در اختیار داشته باشد، اگر از فاصله نزدیك هم به او تیراندازی شود تیر به او اصابت نخواهد كرد.../جام جم آنلاین