اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كلاهبرداری از ۱۴ هزار نفر به بهانه كاریابی



 

كلاهبرداری از ۱۴ هزار نفر به بهانه كاریابی

رئیس پلیس آگاهی استان تهران و البرز از دستگیری ۴ عضو یك باند شركت هرمی كه ۶۰۰۰ نفر را فریب داده بودند و همچنین از پلمب یك شركت كاریابی قلابی كه از ۱۴ هزار نفر كلاهبرداری كرده است، خبر داد.

به گزارش «جام جم»، سرهنگ گل صباحی، در جمع خبرنگاران گفت: ۱۵ آذر امسال مردی با حضور در پلیس آگاهی از فردی به اتهام كلاهبرداری شكایت كرد.

در تحقیق از شاكی مشخص شد وی از طریق یكی از اقوامش با یك شركت تجاری كه به طور اینترنتی سرمایه گذار جذب می كرده، آشنا شده و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به حساب مدیرعامل واریز كرده است، اما بعد از ۲ ماه صاحب شركت سودی به حساب وی واریز نكرده و متواری شده است.

وی افزود: با آغاز تحقیقات افراد دیگری هم با حضور در مركز پلیس استان تهران و البرز شكایت های مشابهی را ارائه كردند.

۲ مرد و یك زن تحت تعقیب پلیس

رئیس پلیس آگاهی تهران و البرز گفت: با شروع تحقیقات مشخص شد زن و شوهری به همراه یك مرد جوان، شاكیان را فریب داده و به بهانه سرمایه گذاری در یك شركت تجاری در دام یك شركت هرمی گرفتار كرده اند.

با به دست آمدن این اطلاعات، روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد تا این كه ۲ مرد و یك زن شیاد تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند و در خانه ای در جنوب كرج دستگیر شدند.

متهمان با انتقال به پلیس آگاهی بازجویی شدند و اعتراف كردند كه در كلاهبرداری های كلان با مردی به نام محمد (۲۴ ساله) همكاری داشته اند.

اعتراف به همكاری با سركرده باند

جواد ـ متهم ـ در اظهاراتش به پلیس گفت: چندی پیش همراه همسر و برادرم با محمد كه سركرده شركت هرمی بود، آشنا شدم و او از ما خواست تا افراد مختلف را از میان دوستان و فامیل به عنوان سرمایه گذاری با سود بالا جذب شركت او كنیم و در قبال آن پول دریافت كنیم.

متهم ادامه داد: به این ترتیب همكاریمان در شركت هرمی «این وست تری اف اس» را شروع كردیم.

با اعتراف متهم، همسر و برادرش نیز به همكاری با وی و سركرده اصلی كه فراری بود، اعتراف كردند.

در حالی كه تحقیق از متهمان ادامه داشت، ماموران روزهای پایانی هفته گذشته سركرده باند ـ محمد ـ را در خانه ای در تهران دستگیر كردند.

با انتقال متهم به پلیس آگاهی استان تهران و البرز، وی در مواجهه حضوری با ۳ همدستش به ۲۰ میلیارد تومان كلاهبرداری از مردم اعتراف كرد.

متهم، سرمایه گذاران را اینترنتی فریب می داد

محمد ـ متهم ـ در اظهاراتش به پلیس گفت: با راه اندازی سایت اینترنتی، مردم را برای سرمایه گذاری و دریافت سود كلان به شركت واهی ام دعوت می كردم و با این ترفند از هر نفر یك تا ۲۰ میلیون تومان پول گرفتم.

وی افزود: به كمك ۳ همدستم تاكنون ۶۰۰۰ نفر را در دام شركت هرمی ام گرفتار كرده و ۲۰ میلیارد تومان به دست آورده ام. مبلغی از پول به دست آمده را نیز به ۳ همدستم كه بازداشت شده اند، پرداخته ام. متهمان در بازداشتگاه پلیس به سر می برند و تحقیقات از اعضای این باند ادامه دارد.

فریب ۱۴ هزار نفر جویای كار

رئیس پلیس آگاهی استان تهران و البرز همچنین درباره پلمب یك مركز كاریابی در كرج نیز گفت: از روزهای پایانی بهمن امسال شكایت های متعددی در اختیار پلیس قرار گرفت، مبنی بر این كه مردی با تاسیس یك شركت كاریابی در محله ای در شمال كرج، جویندگان كار را فریب داده و با كلاهبرداری از آنها متواری شده است.

گل صباحی یادآور شد: با آغاز تحقیقات، شركتی كه متهم فراری راه اندازی كرده بود، شناسایی و پلمب شد و جستجوها برای دستگیری مرد شیاد ادامه پیدا كرد تا عاقبت ۲ روز پیش خانه اش در مركز شهر شناسایی و متهم دستگیر شد.

پایان ۸ سال فعالیت مجرمانه

وی اضافه كرد: متهم ـ خسرو ـ در بازجویی های پلیسی اعتراف كرد كه از ۸ سال پیش تاكنون ده ها شركت كاریابی در سطح شهرستان كرج راه اندازی كرده و جویندگان كار را كه ۱۴ هزار نفر بودند به بهانه استخدام در شركت های دولتی و خودروسازی فریب داده و از هركدام ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دریافت كرده است.

سرهنگ گل صباحی اذعان كرد: با پلمب آخرین شركت كاریابی متهم، تاكنون ۱۰۰ نفر با حضور در پلیس آگاهی از مرد شیاد شكایت كرده اند. تحقیقات در این رابطه ادامه دارد..... / گزارش : جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
مرگ ۱۴ نفر در اوگاندا توسط ویروس اِبولا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بورس در ارتفاع ۱۴ هزار واحدی



 

 

بورس در ارتفاع ۱۴ هزار واحدی

 

 

شاخص كل بورس تهران كه این روزها قدم‌های صد واحدی برمی‌دارد بالاخره با گذر از مرز ۱۴‌هزار به بالاترین رشد در تاریخ بورس رسید.

 


دیروز شاخص كل برای نخستین بار با ۲۰۳واحد رشد، رقم ۱۴هزار و ۱۳۸واحد را دید. بر این اساس شاخص نسبت به ابتدای سال یك‌هزار و ۶۰۱ واحد رشد كرد.

 


ظاهرا شاخص، سال ۸۹ را از ابتدا با موفقیت آغاز كرد چرا كه در ۲۵فروردین ماه نیز بالاخره پس از ۸ ماه رقم ۱۳هزار و ۹۰۴واحد را ثبت كرد و ركورد تاریخی بورس را شكست.

 


دیروز همچنین میانگین بازدهی بورس به ۸/۱۲درصد رسید كه كمی بیش از دو برابر بالاترین بازدهی بورس در فروردین ماه سال طلایی ۸۲ بود.

 


در این سال بورس ۱۳۸درصد بازدهی داشت كه در فروردین ماه آن سال بازدهی ۱/۶درصدی را ثبت كرد.

 


در پی رشد شاخص، دیروز ارزش بورس تهران به ۷۳‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان معادل ۷۴‌میلیارد دلار رسید كه بالاترین عدد در تاریخ فعالیت ۴۳ ساله بورس است. این در حالی است كه اگر شاخص بازده نقدی و قیمت را همانند گذشته داشتیم این شاخص نیز دیروز در بالاترین سطح تاریخی خود قرار می‌گرفت.

 


بر این اساس سه ركورد تاریخی بورس یعنی شاخص ۱۴‌هزار واحدی، بازدهی ۸/۱۲درصدی و بالاترین ارزش بورس دیروز شكسته شد.

 


اما در این میان نمادهای مپنا با ۱/۷۵واحد، فولاد مباركه با ۶/۲۷‌واحد، چادرملو با ۷/۱۵‌واحد، سایپا با ۸/۱۳واحد، بانك تجارت با ۴/۱۰واحد، پارسیان با ۱/۸واحد، گروه بارز با ۷/۷ واحد، صندوق بازنشستگی كشوری با ۵/۷‌واحد و فولاد خوزستان با ۳/۷‌واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

 


از سویی بانك صادرات با ۲/۱۲‌واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت.

 


این در حالی است كه عمده‌ترین دلیل رشد شاخص را می‌توان ركود بازارهای رقیب به ویژه بازار مسكن و بازار پول، رشد قیمت‌های جهانی و ابهامی كه در مورد نحوه اجرای شركت‌های اصل۴۴ وجود دارد، دانست.

 


از سویی وجود طرح تحول و نحوه اجرای آن، ریسك‌های سیاسی بین‌المللی، بحث چرخش روند قیمت‌های جهانی به سمت پایین و خروج بازارهای رقیب از ركود را می‌توان تهدیدی برای تداوم رشد فعلی بورس در نظر گرفت.

 


گر چه به نظر می‌رسد طرح تحول و خروج بازارهای رقیب از ركود می‌تواند در سال‌های آینده نیز تاثیرات جدی بر بورس داشته باشد.

 


در همین حال شاپور محمدی، دبیر كانون نهادهای سرمایه‌گذاری موضوعات مطروحه را نه به عنوان عاملی تهدیدآمیز، بلكه تعدیل‌كننده‌ بین بخش‌های مختلف از جمله بورس می‌داند.

 


وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: احتمال تداوم رشد بورس در نیمه اول سال بیش از نیمه پایانی سال است، چرا كه به نظر می‌رسد در نیمه دوم شاهد رشد متعادل‌تری باشیم.

 


وی با اشاره به رشد متغیرهای كلان اقتصادی همچون تورم و ...افزود: اگر چه شاخص به بالای ۱۴‌هزار واحد رسیده اما این افزایش در مقایسه با تجربه ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحدی سال ۸۲ و ۸۳ رقم قابل‌توجهی نیست.

 


وی اضافه كرد: بازار سهام نسبت به سایر متغیرهای اقتصادی از رشد چندانی برخوردار نبوده است.

 


وی در ادامه تصریح كرد: در صورتی كه بازارهای موازی از ركود خارج نشوند، بازار سهام می‌تواند امسال رشد پایداری را تجربه كند. وی همچنین كاهش نرخ سود بانكی را نیز عاملی در تحریك بورس دانسته و گفت: مردم وارد حوزه‌ای می‌شوند كه بازدهی بیشتری داشته باشد.

 


به گفته محمدی با ورود شركت‌های اصل۴۴ به بازار سهام، حجم این بازار رشد قابل‌توجهی یافته كه نظر مسوولان و مقامات را نیز جلب كرده و سیاست‌های مقامات در این زمینه معقول‌تر شده است.

 


دبیر كانون نهادهای سرمایه‌گذاری در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری عملكرد دولت‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: هیچ بازاری به شفافیت بازار سهام نیست و فضای مثبت این بازار می‌تواند به جلب اعتماد مردم كمك كند.

 


جهش در متغیرهای بازار سرمایه

 


مدیرعامل شركت بورس نیز با اشاره به جهش تمام متغیرهای معاملات گفت: ركوردهای جدید محدود به صنایع و گروه خاصی نبوده و ناشی از عملكرد كل بازار است.

 


حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس افزود: عمق بازار، ماندگار و تغییرات ایجاد شده از پایداری مناسبی برخوردار شده و نشان دهنده افزایش اطمینان به بازار سهام است.

 


همچنین علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اصلی‌ترین دلیل رشد بازار و قیمت سهام شركت‌ها را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و همچنین آثار خروج از ركود اكثر كشورها از بحران اقتصادی و بهبود نرخ رشد اقتصادی اغلب كشورها دانست كه در نهایت منجر به افزایش سودآوری شركت‌های بورس ایران شده است.

 


وی همچنین سخنان مقام معظم رهبری را عاملی دیگر برای توجه بیشتر مردم به بازار سهام ذكر كرد.

 


وی عدم وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب مانند مسكن، حذف سفته‌بازی در این بازار و بی‌صرفه بودن بازارهای خودرو و موبایل در سال‌های گذشته و همچنین كاهش نرخ سود كوتاه مدت سپرده‌گذاری بانك‌ها را از دیگر دلایل رشد بازار سهام نام برد.

 


صالح‌آبادی ادامه داد: حجم معاملات سال گذشته بازار بدون در نظر گرفتن معامله بلوك ۵۰‌درصد به اضافه یك سهم مخابرات به ارزش ۸/۷هزارمیلیارد تومان در حالی با آمار قابل قبولی خصوصا در نیمه دوم سال مواجه بود كه در سال جدید نیز شاهد افزایش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.... /  گزارش : روزنامه دنياى اقتصاد