اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كشف فساد بانكی با 12 متهم/ تبانی با مسئولان ارشد بانک



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , فساد بانكی

  جلالی از كشف یك فقره فساد بانكی با دو متهم بانكی و 10 متهم غیربانكی خبر داد كه در سایه تبانی مسئولان ارشد این بانك و با نقض قوانین بانكی صورت گرفته است.

 امیر جلالی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، از كشف فساد بانكی با 12 متهم بانکی و غیر بانکی خبر داد و گفت:   یكی از بانك‌های مطرح كشور در اواخر دهه 80 به طرق غیرقانونی و بر خلاف ضوابط بانكی اقدام به پرداخت وام های بسیار سنگین ارزی و ریالی كرده است.

وی ادامه داد: برخی از این تسهیلات پرداخت شده است و در برخی موارد هم با دستور قضایی از پرداخت آن ممانعت به عمل آمده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز اضافه كرد: متأسفانه این تسهیلات پرداخت شده بدون وثیقه بوده و یا فاقد ضمانت لازم بوده است البته بخشی از اموال بازپس گرفته شده و ضمانت نامه لازم برای سایر موارد اخذ شده است.

وی افزود: در این پرونده فساد بانكی تخلفات گسترده‌ای وجود دارد چراكه این بانك بیش از سقف قانونی تعهد خویش عمل كرده یعنی بیش از تعهد و سقف قانونی خویش تسهیلات پرداخت كرده است.

جلالی عنوان كرد:  در برخی موارد كارشناسان بانك وثیقه و ضمانتی را كه وجود خارجی نداشته مورد ارزیابی قرار داده اند حتی در برخی موارد وثیقه ای كه اخذ شده دارای ارزیابی های غیرواقعی و یا دارای ارزش چند برابر كمتر از ارزش واقعی بوده است.

وی تصریح كرد: با كمال تأسف برخی افراد كه در این پرونده نقش داشته اند در مقاطع مختلف زمانی دارای مسئولیت بوده اند كه پیگیری های قانونی در این زمینه انجام شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز خاطرنشان كرد: ضمانت نامه های بانكی صادره خلاف قانون و بدون رعایت تشریفات صادر شده است به طوری برخی از مدارك و اسناد برای اخذ وام ارائه شده كه صدور این اسناد از ناحیه مراجع مختلف ذی صلاح خلاف قانون بوده است.

** تشکیل پرونده قضایی برای برخی از شركت ها و موسسات مرتبط با این فساد بانكی

وی ادامه داد: برای برخی از شركت ها و موسسات مرتبط با این فساد بانكی؛ پرونده قضایی تشكیل شده است و مدیران وقت بانك تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند كه پس از اجرای روند قانونی با تودیع قانونی آزاد شده اند.

جلالی اعلام كرد: وام گیرندگان اغلب با ثبت شركت های صوری و یا غیر فعال اقدام به دریافت مبالغ كلان كرده اند كه متخلفان احضار و در مواردی با بازگرداندن وجوه به حساب دولت و سپردن وثیقه كافی و قانونی آزادشده اند كه بررسی تخلفات آن ها در جریان است.

وی تأكید كرد: در این پرونده فساد بانكی، بعضی از مجوزها از مراجع قانونی صادر شده است كه پیگیری های لازم در این خصوص در جریان است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز عنوان كرد: این پرونده در حوزه بانكی دو متهم و در حوزه غیر بانكی 10 متهم دارد.

وی اظهار داشت: توقع از بانك ها این است؛ اگر در خصوص پرداخت وام های خرد حساسیت به خرج می دهند، در پرداخت وام های كلان توجه قانونی مطابق با تسهیلات پرداختی را داشته باشند حتی انتظار این است كه در پرداخت وام های چند میلیاردی این سخت گیری ها مضاعف و نظارت ها با رعایت ضوابط قانونی تشدید شود.

جلالی بیان داشت: انتظار این است كه در تسهیلات كلان سیاست گذاری های تغییر یابد و بانك ها همانطور كه در وصول مطالبات به دستگاه قضایی متوسل می شوند در پرداخت تسهیلات كلان نیز استعلام سوابق گیرندگان تسهیلات را از طریق دستگاه قضایی داشته باشند تا شاهد بروز چنین تخلفاتی در سیستم بانكی نباشیم.

وی اذعان كرد: متأسفانه در این پرونده حتی بانك مربوطه برای بررسی صحت عمل وام گیرنده، نظارت معمول و عادی را نیز اِعمال نكرده است این در حالی است كه بانك ها در راستای وظایف خویش به عنوان حفظ حقوق مالی مردم و بیت المال مكلف به رعایت مقررات و ضوابط قانونی هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز گفت: متأسفانه بانك ها در این پرونده و در موارد دیگر اعم از پرداخت و وصول تسهیلات و حتی در موضوع رعایت نكات حفاظتی و امنیتی و سیستم ها توجه به حق الناس و انجام تكالیف قانونی توجه قانونی و لازم را ندارند.


 اخباراقتصادی -  میزان


ویدیو مرتبط :
صحبت های درودگر در خصوص تبانی و گله از مسئولان استانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وکیل متهم: جای مدیران بانک مرکزی در دادگاه فساد مالی خالی است



پول شویی,اتهام پول شویی,شرکت آریا,مه آفرید خسروی,

 

وکیل متهم: جای مدیران بانک مرکزی در دادگاه فساد مالی خالی است

حجت االاسلام بشر دوست گفت: تمام دستورات از سوی آقای خسروی بوده است و ایشان متهم هستند. شاید نماینده دادستان موافق نباشند ولی موکل من اختیار از خود نداشته است؛وی هیچگونه اختیاری برای خرید شرکتها و شرکت در مزایده ها نداشته اند.

 

وکیل معاون مالی اداری شرکت امیر منصور آریا گفت: جای مدیران بانک مرکزی و مرکز نشینان در این پرونده خالی است و کارکنان شرکت امیر منصور آریا در این پرونده مظلوم واقع شده اند.

 

به گزارش مهر، در پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده فساد مالی که امروز یکشنبه در حال برگزاری است معاون مالی و اداری شرکت امیر منصور آریا برای بار دوم در جایگاه متهمان قرار گرفت.

 

آقای "ش "معاون مالی شرکت آریا افزود: آقای "د" مشاور مالی آقای خسروی 20 میلیارد تومان از طریق کیف به ایشان دادند.

 

آقای" پ "که شریک خسروی بودند 12 میلیارد تومان گرفتند وآقای" ک" مدیر شعبه بانک صادرات به وزارت راه 4 میلیادرد تومان به عنوان حق مشاوره ،3 میلیارد تومان به آقای" ر" و یک میلیارد تومان به لوله سازی اهواز، 4 میلیارد تومان به آقای" م" و یک میلیارد تومان به اقای "آ" داده شد.

 

همچنین به کارشناس بانک صنعت و معدن 120 میلیون، مدیریت ساخت وزارت راه 120 میلیون،70 میلیون به یکی مدیران بانک پاسارگاد،60 ملیلیون به یکی از مدیران بانک ملت،140 میلیون به 6 بانک اصلی برای 300 کارمند عیدی داده شد.700 میلیون هم به دو مدیر بانک آریا دادند.

 

در ادامه وکیل متهم پرونده آقای "ش" در جایگاه قرار گرفت. رضا بشردوست وکیل آقای "ش" گفت: ذکر مشخصات شخصی متهم و داشتن و نداشتن سابقه کیفری در متن کیفرخواست نیامده است. همچنین پرونده شخصیتی هم برای متهم ایجاد نشده است. اگر شاکی بانک صادرات است از چه کسی و با چه اتهاماتی شکایت شده است،متهمان اصلی یا شناسایی و نه دستگیر نشده اند. این در حالی است که کمیسیون اصل نود جایگاه آنها را هم اعلام کرده است.

 

وکیل آقای "ش" گفت: در کیفرخواست آمده است که بر اساس اظهارات افراد مطلع در حالی که آنها خود متهم هستند. در ضمن آقای قاضی مگر شما خودتان اظهارات و اقرارها را گوش نکرده اید.

 

حجت االاسلام بشر دوست گفت: تمام دستورات از سوی آقای خسروی بوده است و ایشان متهم هستند. شاید نماینده دادستان موافق نباشند ولی موکل من اختیار از خود نداشته است؛وی هیچگونه اختیاری برای خرید شرکتها و شرکت در مزایده ها نداشته اند.

 

وی ادامه داد: وی معاون سرمایه گذاری بوده ولی مه آفرید خسروی همه کاره بوده است.

وکیل آقای" ش " تاکید گفت: اتهامات در هاله ای از ابهامات قرار دارد. در کیفرخواست صادره کلی گویی شده است. در سال 88 اصلا وی در این شرکت نبوده است وموکل من با صداقت ترین فرد در میان متهمان است و تمام مسائل را گفته و هزار صفحه اظهارات دارد و حقش نیست که اشد مجازات شود.

 

وی ادامه داد"مگر نمی گویید وی سند جعل کرده است خوب سندها را بیاورید؟چرا اظهارات را می خوانید؟به ما یک مشت اظهارات دادید، بنده فقط توانستم 60 صفحه پرونده را بخوانم و با خواهش و التماس با حضور چند مامور می توانم با موکل پرونده را بخوانم.

 

بشر دوست اضافه کرد:چرا وکیل اول استعفا داد چون نمی توانست پرونده را بخواند،جالب است تمام اعترافات موکلم بر علیه خودش استفاده شده آیا این رسمش است،کیفرخواست ها با عجله نوشته شده است.عده ای گفتند ایشان جعل امضا کرده در حالی که یکی از شهود گفته من نمی دانم؟

 

موکل معاون مالی شرکت آریا گفت: این انصاف نیست که در این پرونده بسیاری آقایان مانند مدیران بانکها مقصر هستند و تنها کارکنان شرکت آریا محاکمه می شوند،جای مرکز نشینان و مدیران بانک مرکزی خالی است.

 

وی ادامه داد: با خواندن کیفرخواست متوجه می شویم که ملاک عمل از بازپرسیها استفاده از تفسیر بوده که خلاف قانون است

 

بشردوست وکیل متهم در ادامه از قاضی پرونده در خواست کرد: به علت حائز اهمیت بودن موضوع با ذکر مصادیق جرم مجددا تحقیقات قضایی آغاز شود.

 

وکیل متهم با بیان این که متهمان فراری باید دستگیر شوند تا چیدمان تکمیل شود از رئیس دادگاه خواست :دستور فرمائید حسابهای مالی با حضور متهم و شخص مه آفرید دوباره بررسی شود و یک نسخه از کیفرخواست و دلایل را به وکیل بدهند. زیرا کپی کیفرخواست را نیز به ما ندادند.

 

وی افزود: پنجشنبه عصر اجازه ملاقات با موکلم را به من دادند چرا در درقیقه 90 به ما وقت ملاقات می دهند،اینها جاسوس نیستند

 

اگر جاسوس آمریکایی هم بودند باید از خود دفاع می کردند.

قاضی خطاب به وکیل متهم گفت: در کیفرخواست اتهام تلاش برای براندازی نظام ذکر نشده است.

وکیل ادامه داد: پول شویی اتهام باکلاسی است ولی بسیاری از متهمان این پرونده پول شویی نکرده اند،امیرمنصور آریا و کارکنانش مظلوم واقع شده اند./عصرایران