اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كاماندوهاي نيروي دريايي سپاه ناودشمن...



 

 

كاماندوهاي نيروي دريايي سپاه ناودشمن...

 

در ادامه مرحله اول رزمايش پيامبر اعظم 5؛

كاماندوهاي نيروي دريايي سپاه ناو دشمن فرضي را منهدم كردند


ناو جنگي دشمن فرضي كه با ناديده گرفتن مقررات بين‌المللي، وارد آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران شده بود، پس از شناسايي توسط يگان‌هايي از نيروي دريايي سپاه پاسداران هدف قرار داده شد.

توان و اقتدار نيروي دريايي سپاه با انهدام ناو دشمن فرضي به نمايش گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا در بندرعباس، در ادامه اجراي مرحله اول از رزمايش پيامبر اعظم 5، كه هم‌اكنون در منطقه عمومي خليج فارس در حال برگزاري است؛ ناو جنگي دشمن فرضي كه باناديده گرفتن مقررات بين‌المللي وارد آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران شده بود، پس از شناسايي توسط يگان‌هايي از نيروي دريايي سپاه پاسداران، هدف قرار داده شد.
سپس اين ناو دشمن فرضي، به تصرف كاماندوهايي از نيروي دريايي سپاه در آمد و در پايان نيز منهدم شد.
در اين مرحله يكي از ناوهاي كشورمان كه عمر عملياتي آن به پايان رسيده بود، به‌عنوان ناو دشمن فرضي در نظر گرفته شد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
‫اولین موشکهای میانبرد سپاه عملیاتی شد/سیلی سخت سپاه به تروریستهای عربستان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روز ارتش و نيروي زميني



 

 

 

روز ارتش  و نيروي زميني

 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اختصار نزاجا گفته می ‌شود .

شاخه های نظامی :
- نیروی هوایی
- نیروی زمینی
- نیروی دریایی
- قرارگاه پدافند هوایی

نیروی زمینی از افسران و درجه ‌داران و سربازان تشکیل شده است و افسران آن در دانشگاه افسری امام علی (ع) واقع در تهران تحصیل می ‌کنند و در این دانشگاه علاوه بر یادگیری دروس علمی روز و فنون نظامی به دوره‌ هایی نظیر رنجر و کماندو و رزم در کوهستان و اردوگاه های تابستانی و زمستانی اعزام می‌ شوند .

اصل 143 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید :
" ارتش جمهوری اسلامی ایران ، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد . "

اصل 144 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح دارد که :
" ارتش جمهوری اسلامی ایران ، باید ارتشی مکتبی و مردمی باشد و از افراد شایسته استفاده کند تا به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکاری کنند . "

بیست و نه فروردین ، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی های دلاور مردان نیروی زمینی ارتش است . همزمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ، ارتش رژیم شاهنشاهی که پیکره اصلی آن را جوانان برومند خانواده های مسلمان و اغلب مستضعف ایرانی تشکیل می داد ، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه همصدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستمشاهی و ستیز بی امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش های خستگی ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد .

به همین مناسبت امام امت روز بیست و نه فروردین را به نام روز ارتش نامگذاری کرد . امام خمینی (ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه " لحظه شادی بندگان خدا و یاس ستمگران " نقطه عطف درخشان و افتخار آمیز قلمداد فرمود .

با نگاهی گذرا به تاریخ خونبار انقلاب اسلامی در می یابیم که از لحظه نخست پیروزی انقلاب ، ارتش و ارتشیان ، عشق و علاقه و میل باطنی خود را به حرکت ستم سوز و توفنده انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل ابزار داشتند و در اثبات این معنا فداکاری ها ، تلاش ها و ایثارگری های بسیاری به خرج دادند .

گسستن از رژیم فاسد و منفور پهلوی و پیوستن به اقیانوس ملت ، بیعت با امام امت ، درهم شکستن توطئه های گوناگون دشمن بویژه مقابله با ضد انقلاب ، حضور گسترده ، مستمر و چشمگیر چندین ساله در عرصه های حماسه و شرف ، حراست و دفاع از مرز های زمینی ، هوایی ، دریایی و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود شاهدی صادق بر این مدعاست .

در ماه های خون و شهادت رهنمود های مدبرانه و حکیمانه رهبر فقید انقلاب ، بر آگاهی دلاور مردان ارتشی در برابر ماهیت ضد اسلامی و غیر مردمی رژیم فاسد پهلوی افزود . در این رهگذر فرمایش های " حضرت امام " وجدان های بیدار و فطرت های آلوده نشده ارتشیان را در سطوح مختلف به بیداری می خواند و زمینه را برای پیوستن آنان به انقلاب اسلامی و ملت بپا خاسته ایران مهیا می کرد .

این سخنان گهربار که از اعماق وجود رهبری هوشمند و مشفق بر می آمد لاجرم بر دل ها می نشست و محبت خود را در بین ارتشیان خداجوی می گذاشت و بذر آگاهی و بیداری را در دل های مستعد و حنیف آنها می افشاند .

فرار روز افزون نظامیان از پادگان ها ، استنکاف و خود داری از مقابله با مردم ، رژه رفتن پرسنل نیروی هوایی در روز 19 بهمن در محضر امام خمینی (ره) ، سرپیچی از دستورات فرماندهان طاغوت ، شرکت در خثنی کردن کودتای 21 بهمن 1357 ، بیعت با امام امت (ره) و پیوستن کامل به صفوف ملت در 22 بهمن و فرو ریختن دژهای ستمشاهی و از نتایج درخشان و ارزنده همان برخورد حکیمانه و خردمندانه حضرت امام (ره) در سال 1357 با ارتش بود .

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحول و دگرگونی در بنیاد ها و معیار های ارزشی جامعه ، از مسائل مطرح در مجامع مختلف بخصوص نیرو های مسلح این بود که انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب چه دیدگاهی نسبت به ارتش دارند و اصولاً در نظام اسلامی تکلیف نیرو های مسلح کنونی چیست ؟

 

روز ارتش  و نيروي زميني

 

درچنین جو تاریک و مبهمی که در فضای جامعه و بخصوص اذهان نظامیان به وجود آمده بود و دشمنان کمین کرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان نا آگاه ، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سرداده بودند و ارتش در حساس ترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود ، امام امت (ره) به عنوان بزرگترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طی پیامی ، با قاطعیت هرچه تمام تر ، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام ، یکپارچگی و وحدت ارتش ، فرمان تاریخی و مهمی را صادر فرمودند :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف و مبارز ایران و فقهم الهه تعالی ؛ با اهدا سلام و سپاس از مجاهدت خستگی ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را به خواست خدای بزرگ قطع کردید ؛ لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید :

1ـ روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می شود . ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرز های کشور اعلام نمایند .

2ـ ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان بنمایند . اکنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتش اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به این سمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آنان اعلام نمایند . اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان آن است جایز نیست . ما و شما و ارتش برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشور مان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اخلال مفسدین خاتمه دهیم .

3ـ افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند . توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می شود و نظام را از هم می پاشد . سربازان و درجه داران و افسران موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایند و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند . ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست ، اداره شود تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود .

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی
28 فروردین 1358

 

پس از صدور این پیام تاریخ ساز نیز ارتشیان در عمل ثابت کردند که شایستگی حمایت و پشتیبانی امام امت (ره) را داشته و دارند و در این رهگذر با خلق حماسه های عظیم و به یادماندنی در سال های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن اوراق زرینی بر دفتر تاریخ سراسر حماسه قیام ملت ایران افزودند که از جمله می توان به همبستگی و همراهی با ملت انقلابی در آغاز حرکت توفنده انقلاب اسلامی ، نقش اساسی و تعیین کننده و حضور درخشان و ارزشمند ارتش در رفع غائله گروهک ها و ضد انقلاب در جای جای میهن اسلامی ، هشت سال ایثار و جانبازی و دفاع مقدس در برابر هجوم همه جانبه استکبار جهانی و نیز فعالیت چشمگیر در دوران بازسازی و نوسازی کشور اسلامی ، اشاره کرد .

 

ارتش ، افتخار ملت
حضرت علی علیه السلام در بخشی از نامه به مالک اشتر می فرماید : « لشکریان به فرمان خدا ، پناهگاه استوار رعیت و زینت و وقار زمامداران ، شکوه دین و راه های تحقق امنیت کشورند . امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد » . این کلمات ، بیانگر اهمیت و والایی نیرو های مسلح است و سزاوار است هم نیروی مسلحی چون ارتش به جایگاه و موقعیت خود توجه کند و هم مردم به عظمت و رسالت نیروی مسلح عنایت لازم را داشته باشند .

 

خودکفایی، ضرورتی دینی و نظامی
ارتش و دیگر نیرو های مسلح ، برای انجام مأموریت ها و رسیدن به اهداف مورد نظر ، نیازمند دست یافتن به خودکفایی اند . قرآن کریم نیز به مؤمنان مجاهد ، دستور می دهد : « در برابر دشمنان ، آنچه توانایی دارید از نیرو و ( همچنین ) اسب های ورزیده ( برای میدان نبرد ) آماده سازید تا به وسیله آن ، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید » . در این آیه ، خداوند به مؤمنان مجاهد دستور می دهد پیش از حمله نظامی دشمن ، به حد کافی برای هجوم احتمالی دشمن آماده شوند و نیرو و ابزار جنگی تهیه کنند .

 

خودکفایی نظامی در کلام امام راحل رحمه الله
برپایه رهنمود های امام خمینی رحمه الله ، خودکفایی نظامی ، هدف گران سنگی است که رسیدن به آن در پرتو فقر نظامی مقدور نخواهد بود . به عبارت دیگر ، هنگامی که همه نیاز های قوای نظامی از خارج تأمین شود ، هیچ گاه افراد به فکر خودکفایی نمی افتند و در نتیجه ، برای برطرف ساختن نیاز های خود نمی کوشند . امام خمینی رحمه الله در این باره فرموده است : « اگر افکار شما آزاد باشد و باورتان آمد که ما می توانیم صنعتمند و صنعت کار باشیم ، خواهیم بود . اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم ، خواهیم توانست » .

 

ارتش ؛ معنویت و اقتدار
مقام معظم رهبری ، در بازدید از ستاد نیرو های زمینی ارتش ، فرمودند : « نیرو های نظامی باید روز به روز توانایی خودشان را در درون خودشان از همه جهت افزایش دهند ؛ استحکام سازمان دهی و ارتقای قدرت رزمی ، توانایی لازم را برای تولید و تهیه و تکمیل و نگهداری تجهیزات و بالا نگه داشتن روحیه مسئولیت نظامی و همه چیز های دیگری که با ابتکار مدیریت و مدیران خوب و مسئول امکان پذیر است .... توصیه من این است که برای آمادگی هیچ فرصتی را از دست ندهید . آماده شدن لزوما به این معنا نیست که این آمادگی در زمان کوتاهی به کار گرفته خواهد شد ، اما آماده نبودن ، خطر بزرگ و وحشتناکی را همواره محتمل می کند برای کشور و برای آبروی نیرو های مسلح ، همیشه باید آمادگی را حفظ کرد و افزایش داد ؛ هم آمادگی های معنوی و هم آمادگی های مادی » .