اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كالاهایی كه در شبکه‌های اجتماعی تحریم شدند



اخبار,اخبار اقتصادی,لبنیات

دیروز مرغ، لبنیات، شیر و... امروز خودرو. این جمله را شكلی دیگر نیز می‌توان بیان كرد؛ دیروز مواد غذایی، امروز كالاهای صنعتی. كمپین «نخرید» حالا وارد فضایی تازه شده است. فراگیری شبكه‌های اجتماعی شمار كمپین‌هایی از این دست را اخیرا با افزایش روبه‌رو كرده است.

كمپین خرید خودرو ممنوع هرچند كمپینی تكراری است اما تفاوتی ماهوی با كمپین‌های پیشین دارد. این‌بار كار از نیاز روزمره فراتر رفته است.

در حالی مردم قیمت خودروهای تولیدی در ایران را بالا می‌دانند و معتقدند نباید نسبت به خرید خودرو اقدام كرد كه تمام مذاكرات و نشست و برخاست‌ها و نامه‌نگاری‌های خودروسازان حول محور افزایش قیمت خودرو دور می‌زند. بازار خودرو در ركودی سخت به سر می‌برد، كاهش محسوس خرید و فروش خودرو در بازار اما ربطی به خودروهای صفر كیلومتر نداشت.

 

به نظر می‌رسد كاربران شبكه‌های اجتماعی این‌بار درصدد آزار تولید‌كننده برآمده‌اند و می‌خواهند پای ركود را به تولید گیر بدهند. كمپین خرید خودروی صفر ممنوع می‌تواند حالا بازار خودروسازانی كه در ماه‌های اخیر با افزایش ٧٠ درصدی تولید روبه‌رو شده‌اند كساد كند و زنگ خطری را برای‌شان به صدا در بیاورد.

داستان اول؛ پسته
جرقه تحریم خرید را پسته زد. پسته ٧٠ هزار تومانی، آن هم دو سال قبل، در آستانه نوروز ٩٢. پسته‌هایی كه با قیمت ٢٥ تا ٣٠ هزار تومان در اسفند ماه سال ١٣٩٠ به فروش می‌رسیدند، در اسفند ١٣٩١ ركورد ٧٠ هزار تومان را شكستند. زمزمه‌های تحریم پسته دهان به دهان چرخید و اتفاقا پای این تحریم به صدا و سیما نیز باز شد.

 

درست وقتی افكار عمومی مطالبه می‌كردند كه مقامات دولت درباره چرایی گرانی توضیح دهند، رییس‌جمهور وقت در گفت‌وگو با خبرنگاران، تحریم پسته را اتفاق خوبی توصیف كرد. كم‌كم پای بازاری‌ها به میان آمد. عسگراولادی، تاجر معروف پسته چند باری تلاش كرد، بگوید چرا پسته صادراتی از پسته وارداتی ارزان‌تر است.

 

می‌گفت پسته‌های در بسته و كوچك صادر می‌شود نه پسته‌های خندان و درشت و مورد‌پسند مردم ایران اما این توضیحات افاقه نكرد و بررسی‌ها نشان داد میزان فروش پسته ٦٠ درصدی كاهش داشت.

حتی برگزاری نمایشگاه‌های متعدد و عرضه پسته به قیمتی حدود ٥٠ تا ٦٠ هزار تومان نیز نتوانست ایرانی‌های خو گرفته با گرانی را راضی كند كه پسته نخرند. داستان تحریم پسته اگر با موفقیت به پایان رسید اما سبب كاهش قیمت‌ها نشد.

 

نتیجه كمپین این بود كه مصرف پسته در ایران رو به كاهش نهاد و برآوردها نشان می‌دهد این كاهش مصرف همچنان ادامه دارد. مردم ایران كمتر از قبل پسته می‌خورند هر چند پسته امروز در بازار ایران ارزان‌تر از اسفند سال ١٣٩١ است و با حدود ٥٠ اسكناس هزار تومانی در هر كیلو معاوضه می‌شود.

كمپین خرید لبنیات
فصل اول داستان شیر را گرانی ننوشت. پرده‌برداری از یك تخلف جرقه اعتراض را زد. وزیر بهداشت صراحتا از استفاده صنایع لبنی از روغن پالم انتقاد كرده بود. آن روزها، مرداد سال گذشته همه رسانه‌ها پر بود از مطالبی درباره مضرات روغن پالم.

 

می‌گفتند گرفتگی عروق را سبب می‌شود و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. آمارهای گمرك نیز نشان می‌داد میزان واردات روغن پالم به‌شدت افزایش یافته است.

لبنیات در دو سال قبل از آن نیز به‌شدت گران شده بود. حالا آمارها نشان می‌داد جامعه‌ای كه كمتر از سرانه استاندارد جهانی شیر مصرف می‌كند، باز هم تن به كاهش مصرف داده و از ترس پالم ترجیح می‌دهد به پوكی استخوان پناه ببرد. قبل از آنكه نام كارخانه‌های متخلف اعلام شود مردم دست از خرید لبنیات پرچرب كشیدند.

 

تحریم شیر دهان به دهان چرخید و هنوز هم آمارها حكایت از آن دارد كه میزان مصرف به استانداردهای قبلی بازنگشته است. تحریم خرید شیر هر چند موفق بود و موجب كاهش فروش شیر شد اما در عمل اطمینانی در افكار عمومی ایجاد نكرد كه شیر و سایر محصولات لبنی دیگر پالم ندارد و استاندارد به دست مصرف‌كننده می‌رسد.

تحریم مرغ؛ نخرید تا بگندد
درست اسفند ماه سال گذشته بود كه كمپین تحریم خرید مرغ به راه افتاد. مرغ به كیلویی ٩ هزار تومان نیز رسیده بود.این بدان معناست كه یك مرغ متوسط حدود ٢٥ هزار تومان قیمت داشت.

 

كمپین خرید مرغ با شعار نخرید تا بگندد به راه افتاد و سبب كاهش فروش مرغ درست در روزهای اوج مصرف شد. برخی دست‌اندركاران این صنعت اعلام می‌كردند با كاهش خرید تنها تولیدكننده متضرر می‌شود اما با این حال خریداران راضی نشدند كه تن به مصرف مرغ بدهند.

 

این‌بار نتیجه تحریم فرق داشت. قیمت مرغ در نیمه فروردین رو به كاهش نهاد و حتی روی پنج هزار تومان را نیز دید. هر چند بهای مرغ اخیرا افزایشی اندك را تجربه كرده و به قیمتی حدود شش هزار تومان رسیده است اما مصرف‌كنندگان این تحریم را موفق می‌دانند.

 و اینك خودرو
هرچند تحریم‌های پیشین تولیدكنندگان این مواد غذایی را مورد تهدید قرار داد و تاحدی به زیان مقطعی آنها نیز منجر شد اما تحریم اخیر، یعنی تحریم خرید خودروی صفر كیلومتر ویژگی‌هایی دیگر دارد. شبكه‌های اجتماعی حالا مردم را آماده نخریدن كالایی می‌كنند خارج از دایره تحریم‌های پیشین.

 

اگر تا پیش از این مواد غذایی مورد تحریم قرار می‌گرفت، این‌بار كالایی ساخته‌شده را مورد تحریم قرار داده‌اند. خودرو، چشم و چراغ صنعت ایران كه سال‌هاست مورد حمایت‌های بی‌دریغ دولت قرار گرفته است.

واكنش اولیه دست‌اندركاران این صنعت هر‌چند عصبانیت بود اما شاید فراگیر شدن آن بتواند مشكلاتی را برای دو غول خودروسازی ایران پدید آورد. حالا دیگر توضیحاتی از این دست كه دو سال دیگر قراردادهای فعلی به نتیجه می‌رسد چندان ثمر‌بخش نیست.

 

كمپین خرید خودروی صفر هر روز بیش از گذشته در گوشی‌های هوشمند جای می‌گیرد. شاید گوشی‌های هوشمند را بتوان جایگزینی برای نهادهای مدنی دانست كه سال‌هاست در ایران حضور ندارند اما در غیاب‌شان مصرف‌كنندگان جایی را برای یافتن هم پیدا كرده‌اند.


اخبار اقتصادی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
مدیریت پروژه چابک متمایز شدن رفتار اجتماعی شبکه های اجتماعی رسانه های اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابطحی: شبکه‌های اجتماعی در انتخابات رقابت را از صداوسیما بردند/ مردم نگران بودند با رای به اصول‌گرایان تحریم‌ها برگردد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, ابطحی

در این انتخابات شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما دررقابتی سخت قرار داشتند که شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام در این انتخابات دست بالا را داشنند.

 محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در تحلیل رای مردم تهران درانتخابات مجلس دهم گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم( انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور) مردم نشان داده‌اند که ترجیح می‌دهند به صورت مدنی از حقوق خود استفاده کنند.

معاون پارلمانی دولت اصلاحات در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران خاطر نشان کرد: مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دیدند که حضورشان می‌تواند تغییر مهمی در فضای سیاسی کشور بوجود ‌آورد. این تجربه پشتوانه بسیاری خوبی بود تا مردم تهران از حق مدنی خود استفاده کنند و در اسفند 94 با حضور در انتخابات تغییری بزرگ را در فضای سیاسی کشور ایجاد کنند.

وی ادامه داد: افراط گرایی جریان اصول‌گرایی در ماه‌های گذشته در رای مردم نیز تاثیر فراوانی داشت. بعد از اینکه برجام با هدایت رهبری و درایت دولت شکل گرفت اصول‌گرایان کارشکنی‌های متعددی علیه این دستاورد بزرگ دولت داشتند.

ابطحی خاطر نشان کرد: مردم نگران بودند با رای دادن به اصول‌گرایان دستاوردهای هسته‌ای از دست برود و تحریم‌ها برگردد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات ادامه داد: اصلاح‌طلبان در این انتخابات نشان دادند که به بلوغ سیاسی رسیده‌اند. ارائه فهرست امید نمونه بارز آن است. این بلوغ را ما در انتخابات سال 92 و با کنار کشیدن عارف به نفع روحانی هم دیدیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: بر اساس همین بلوغ سیاسی مردم علی رغم رد صلاحیت‌ها و مشکلات ایجاد شده باز مسیر مدنی را انتخاب کردند و نشان دادند این مسیر قابل رشد و کم آسیب برای کشور است.

معاون سابق برون‌مرزی صداوسیما گفت: در این انتخابات شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما در رقابتی سخت قرار داشتند که شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام در این انتخابات دست بالا را داشنند. باید در دنیای جدید نقش شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم و از آن استفاده کینم.

ابطحی گفت: مهم ترین پیام انتخابات اسفندماه این بود که هیچ جریانی در ایران قابل حذف نیست. جریان‌ها باید بفهمند که باید با هم کار کنند و از نفی کردن یکدیگر بپرهیزند.

وی ادامه داد: مردم با رای خود نشان دادند که از برخوردهای سیاسی خسته شده‌اند و می‌خواهند تعادل در کشور حاکم شود.



عضو مجمع روحانیون در مورد آینده سیاسی اصول‌گرایان گفت: بعضی از این افراد به دلیل پشتوانه‌ای که دارند به پست‌های مهمی تری از نمایندگی مجلس می‌رسند و بخشی از آنها تبدیل به منتقدان جدی دولت خواهند شد اما باید بدانیم که اسنفد 94 به معنای حذف اصول‌گرایان حتی رادیکال‌ها هم نیست.

 

 اخبار سیاسی  -  عصر ایران