اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت هرمتر مسکن در سال ۹۰ چه قدر افزایش داشته است؟



قیمت هرمتر مسکن در سال ۹۰ چه قدر افزایش داشته است؟

مرکز آمار ایران از افزایش 24.1 درصدی قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در نیمه اول سال 90 نسبت به نیمه اول سال 89 است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

براساس گزارش مرکز آمار ایران، بررسی معاملات ثبت شده در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه اول 1390 برای تمام شهرهای کشور که توسط مرکز آمار ایران انجام شده است نشان می دهد، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور 8 میلیون و 675 هزار ریال بوده است.براین اساس، این رقم نسبت به دوره قبل 0.4 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 24.1 درصد افزایش داشته است.همچنین بنا بر آخرین آمار، متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور 41 هزار و 678 ریال بوده که نسبت به دوره قبل 24.4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 26 درصد افزایش داشته است./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل افزایش قیمت مسکن در سال 91/ کدام مناطق ارزان‌ترین و گران‌ترین منطقه نام گرفتند



افزایش قیمت مسکن,قیمت مسکن,دلایل افزایش قیمت مسکن

دلایل افزایش قیمت مسکن در سال 91/ کدام مناطق ارزان‌ترین و گران‌ترین منطقه نام گرفتند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان دلایل افزایش قیمت مسکن در سال 91، گفت: آمار 11 ماهه سال گذشته نشان می دهد که پایین ترین قیمت مسکن در مناطق 20، 19 و 18 تهران با میانگین یک میلون و 800 هزار تومان و بالاترین قیمت در منطقه یک با میانگین متری 7 میلیون تومان بوده است.

ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر در خصوص افزایش قیمت مسکن در سال گذشته گفت: از شهریور 91 که قیمت ارز و سکه بصورت غیرمتعارف رشد کرد و تحریم اقتصادی برای کشور تشدید شد با افزایش قیمت مسکن روبرو بودیم ضمن آنکه اجرای هدفمندی یارانه ها قیمت مصالح ساختمانی را که اغلب انرژی بر هستند افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم اقتصادی کشور در 30 سال گذشته به این شدت نبوده است، بیان کرد: این موضوع جو روانی بازار را بهم ریخت و قیمت‌های حبابی را در بخش سکه و ارز بوجود آورد، همچنین به گفته اقتصاددانان نرخ ارز در برابر ارزش ریال، نصف این رقمی است که در بازار وجود دارد، زیرا نیمی از آن حباب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، سیاست تولید و عرضه مسکن از سوی وزارتخانه باعث شد که شوک قیمتی مانند بازار خودرو و سایر بازارها در بخش مسکن بوجود نیاید و برآورد ما نشان می دهد که تورم بازار مسکن به طور میانگین تا پایان شهریور کمتر از تورم عمومی کشور بود اما از بهمن ماه قیمتها با افزایش مواجه شد.

صومعلو با بیان اینکه مصالح ساختمانی از این وضعیت تاثیر گرفته است، بیان کرد: تمام قیمت‌های مناطق 22 گانه از فرودین تا بهمن ماه را ثبت کرده ایم که براین اساس پایین ترین قیمتها در مناطق 20، 19 و 18 تهران با میانگین یک میلون و 800 هزار تومان بوده است.

منطقه یک؛ بالاترین قیمت فروش مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بالاترین قیمت در منطقه یک و با رقم میانگین متری 7 میلیون تومان بوده است که در برخی از مناطق مانند منطقه 4 به طور میانگین تا متری 3 میلیون و 700 هزار تومان هم افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: میانگین 11 ماه این منطقه نشان می دهد که در ابتدای سال قیمت هر مترمربع در این منطقه 2.5 میلیون تومان بوده که الان به 3.7 میلیون تومان رسیده است که افزایش حدود 30 درصدی را دراین منطقه نشان می دهد.

صومعلو با تاکید بر اینکه قیمتها تا پایان شهریورماه افزایشی نداشته است، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه امسال به طور میانگین یکهزار و 579 معامله با میانگین قیمت 2.5 تا 2.8 میلیون تومان انجام گرفته است، بنابراین تا شهریور 91 میانگین قیمت مسکن کمتر از تورم بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در واقع وزارتخانه 4 سال موفق شده بود که بازار مسکن را ثابت نگه دارد و حتی از مهر و آبان و در اوج افزایش قیمتها در آذر هم افزایش چندانی نداشتیم، گفت: از بهمن ماه قیمتها در منطقه 4 از 2.8  به 3.7 میلیون تومان رسید اما در مجموع بخش مسکن به خاطر سیاست تولید و عرضه توانسته نسبت به سایر بازارها آرامش بیشتری را داشته است.

وی افزود: به دلیل همین نیاز، در پرند و پردیس حدود 100 هزار واحد مسکونی، در هشتگرد 50 هزار واحد و در شهرهای اطراف تهران هم رقم 180 هزار واحد پیش بینی شد که رقم های بسیار بالایی است و پیش بینی 400 هزار واحد از سوی دولت برای افراد کم درآمد در تهران به اندازه پیش بینی بود که برای سالیان زیاد برای تهران انجام شده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این رقم به جز ساخت و سازهایی است که از سوی بخش خصوصی انجام می گیرد، گفت: در شهر تهران طی 22 ماه از سوی شهرداری 30 هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده است.

100 هزار واحد نیاز تهران در هر سال

وی با بیان اینکه بررسی یک روند در سالهای گذشته نشان می دهد 100 هزار واحد نیاز تهران برای هر سال است، بیان کرد: دولت 400 هزار واحد مسکن مهر تولید کرد، همچنین 30 هزار واحد هم شهرداری پروانه صادر کرده است و بیش از 300 هزار واحد خانه خالی در تهران وجود دارد؛ بنابراین باعث تعجب است که چطور مسکن خارج از عرف بالا می رود و مردم چرا برای خرید خانه عجله می کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه این آمارها دقیق و درست است، گفت: با مقایسه سیاست تولید و عرضه دولت در سال های 81 تا 90 مشاهده میشود که در سال 60 تورم انباشه مسکن خود را نشان می دهد اما از سال 86 به بعد دوباره قیمت کاهش پیدا می کند.

صومعلو تصریح کرد: در سال 88 حتی تورم معکوس را در بخش مسکن شاهد بودیم که تا سال 90 و شهریور 91 نیز قیمتها کمتر از 14 درصد و زیر نرخ تورم افزایش پیدا کرده است./مهر