اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قنبری:چرا تركیه جایگزین روسیه برای مبادله سوخت هسته‌یی شد؟!



 

 

قنبری:چرا تركیه جایگزین روسیه برای مبادله سوخت هسته‌یی شد؟!

 

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز - سه‌شنبه - سوال قنبری از وزیر امور خارجه بررسی شد كه در نهایت نماینده ایلام اعلام كرد از پاسخ متكی قانع نشده است.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این ‌كه در این جلسه سه موضوع بررسی شد، اظهار كرد: بخش اول در خصوص دعوت از سایر دستگاه‌های امدادرسان به زلزله زدگان پاكستان بود، كه در این جلسه وزیر خارجه، معاون سیاسی وزیر كشور، دبیركل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر و دستگاه‌هایی كه دخیل در كمیته‌ی امداد هستند، گزارشاتی را به اعضای كمیسیون ارائه كردند.

وی افزود: نحوه امدادرسانی، كمك‌های ارسال شده، نحوه توزیع و تاثیرات انجام كار در آنجا و مسائل مختلفی كه در این مرحله باید مورد توجه قرار بگیرد، به خصوص حجم كمك‌های امدادی، بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه و بسیج مردمی و دستگاه‌های امدادرسانی، از جمله موارد گزارش ارائه شده بود كه در مجموع نشان می‌داد كارهای صورت گرفته در مورد امدادرسانی به زلزله زدگان پاكستان رضایت‌بخش است.

این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌كه موضوع دیگر مربوط به گزارش وزیر امور خارجه از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود، گفت: دراین گزارش مقدمات سفر رییس‌جمهور در تهران و اقدامات قبل از سفر و هماهنگی با كشورهای مختلف از سوی وزیر امورخارجه مطرح و گزارش خوبی از تاثیرات و بازتاب‌های سفر رییس‌جمهور و بحث‌های انجام شده بیان شد.

وی سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه را از دیگردستوركار كمیسیون متبوعش عنوان كرد و گفت: سوال اول آقای قنبری در مورد جایگزینی تركیه به جای روسیه در خصوص محل مبادله سوخت هسته‌یی بود كه سوال كرد چرا این كار انجام شده در صورتی كه بنا بود روسیه محل تبادل سوخت باشد، بعد در بیانیه تهران، تركیه در نظر گرفته می‌شود.

سبحانی‌نیا با بیان این‌كه وزیر امور خارجه توضیحات خوبی در این زمینه ارائه داد، بیان كرد: در این خصوص وزیر امور خارجه پاسخ داد كه چنین توافقی از قبل نبوده كه محل مبادله سوخت كجا باشد، بعد از آن بحث‌هایی انجام گرفت، اما هم‌چنان جای خاصی مشخص نبود تا این‌كه اوباما نامه‌ای برای داسیلوا نوشته و از او می‌خواهد این میانجیگری را انجام دهد، و نهایتا تركیه و برزیل این موضوع را دنبال می‌كنند و تركیه به عنوان محل مبادله سوخت هسته‌یی در نظر گرفته می‌شود؛ این گزارش خوبی بود ولی آقای قنبری در مورد این سوال قانع نشد.

این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هم‌چنین سوال دوم قنبری در مورد اظهارات مسئولین و معاونین وزارت امور خارجه در خصوص نقش چین و روسیه قبل از صدور قطعنامه در تلطیف محتوای قطعنامه بود كه در این خصوص وزیر با اشاره به سیاست‌های وزارت خارجه و تلاش‌هایی كه انجام گرفته و با توجه به بحث‌هایی كه قبلا در این كمیسیون داشتند توضیحاتی داد كه آقای قنبری نسبت به این سوال با توجه به سیاست‌های اعلامی و غیراعلامی، قانع شد و اعلام كرد كه ضرورتی برای طرح آن نمی‌بیند.

وی افزود: هم‌چنین مساله دیگر سوال احمدی‌بیغش در خصوص سفر اتباع برخی از كشورهای اروپایی به ایران و اخذ روادید از فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، مشهد، اصفهان و كیش و برخی فرودگاه‌های كشور بود كه وزیر امور خارجه پاسخ داد این موضوع بر اساس مصوبه هیات دولت انجام می‌گیرد و بنابراین وزارت خارجه تصمیم شخصی نگرفته و نیت، سهولت كار گردشگران یا كسانی بود كه كارهای علمی و تحقیقاتی داشته و از طرف شركت‌ها و كارخانجات دعوت می‌شوند.

سبحانی‌نیا گفت: بخش دیگر از سوال احمدی‌بیغش مربوط به خانمی بود كه در سفارت آلمان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود كه علاوه بر ایرانی بودن، تابعیت آلمانی هم داشت، و سوال ایشان این بود كه چرا در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است كه به نظر می‌رسد، نماینده شازند این سوال را برای روشن شدن موضوع مطرح كرده بود و قصدی نسبت به این‌كه این موضوع در صحن علنی مطرح شود، نداشت..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مبادله دو جاسوس روسیه و استونیmknews.ir

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بی اعتنایی به بیانیه مبادله سوخت هسته‌ای...



 

بی اعتنایی به بیانیه مبادله سوخت هسته‌ای...

 

بشار اسد در دیدار با زاپاترو:

بی اعتنایی به بیانیه مبادله سوخت هسته‌ای تهران نگران‌كننده است

از بی اعتنایی به بیانیه مبادله سوخت هسته‌ای ترکیه، ایران و برزیل نگرانیم زیرا این توافق راه را برای رسیدن به یک راه‌حل اصولی هموار می‌کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با نخست‌وزیر اسپانیا گفت: «از بی اعتنایی به بیانیه مبادله سوخت هسته‌ای ترکیه، ایران و برزیل نگرانیم زیرا این توافق راه را برای رسیدن به یک راه‌حل اصولی هموار می‌کرد.»
وی گفت: «هنوز با وجود مشکلات پس از مخالفت با بیانیه تهران‏، راه برای مذاكره باز است.»
رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با «خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو» همچنین گفت كه تنش در روابط تركیه و اسرائیل می‌تواند بر ثبات خاورمیانه تاثیر بگذارد و نقش تركیه در مذاكرات صلح خاورمیانه را كاهش دهد.
اسد گفت: «اگر روابط بین تركیه و اسرائیل از سر گرفته نشود آنكارا به سختی می‌تواند نقش مهمی در مذاكرات صلح ایفا كند.»
رئیس‌جمهوری سوریه گفت كه با وجود سیاست‌های خصمانه رژیم‌صهیونیستی و ادامه اشغال بلندی‌های جولان سوریه، برقراری صلح امکان‌پذیر نیست.
اسد تاكید كرد كه صلح باید فراگیر باشد و نمی‌توان فقط از صلح با سوریه بدون توجه به فلسطین سخن گفت...../تحلیل:ایلنا