اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قنبری: اگر احمدی‌نژاد سمبل استکبارستیزی بود چرا منابع کشور را در آمریکا هزینه کرده؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  داریوش قنبری


  داریوش قنبری نماینده اسبق مجلس در اعتماد نوشت:احمدی‌نژاد در حالی که سعی داشت خود را سمبل استکبارستیزی نشان دهد، بخشی از منابع کشور را در راه توسعه امریکا هزینه کرد

حالا دیگر می‌توان قضاوت منصفانه‌تری نسبت به آنچه رخ داده است، داشت. از یك سو برخی شعار مبارزه با استكبار سر می‌دادند و از سوی دیگر آب در آسیاب استكبار می‌ریختند و منافع ملی را نادیده می‌گرفتند. صدای این گروه نیز در مخالفت با تلاش‌های دولت برای بازگرداندن آرامش به اقتصاد بلند‌تر از همیشه است. در حقیقت برخی تصور می‌كنند با سر دادن فریاد می‌توانند تقصیرات خود را در این پروسه پنهان كنند و مانع از روشن شدن تمام حقایق شوند.

در واقع تجربه نشان داده است كه این گروه همواره به روشن شدن بخشی از واقعیت اعتقاد دارند و تلاش می‌كنند در حالی بخشی از واقعیت را به جامعه اعلام كنند كه نتیجه آن با دروغ مورد نظرشان تفاوت نداشته باشد. در این میان می‌توان به رفتار متناقض این گروه از سیاستمداران نیز اشاره كرد. رفتارهایی كه در حقیقت اقتصاد و سیاست ایران را با بحرانی جدی روبه‌رو كرده است. رفتار متناقض به این معناست كه از یك طرف شعار استكبارستیزی سر داده شود و از طرف دیگر منابع كشور را برای توسعه و رشد كشوری مانند امریكا هزینه كنند. كشوری كه بعد از پیروزی انقلاب هیچگاه با یكدیگر رابطه دوستانه‌ای نداشتیم. اینها بخشی از رفتار متناقض دولت سابق است و از نظر عقلانی هیچ توجیهی ندارد.

حالا در این شرایط برخی تلاش دارند با یارگیری بار این تقصیر را با دیگران تقسیم كنند. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود كه چرا مجلس برای چنین سرمایه‌گذاری خطرناكی مصوبه داد؟ به عنوان فردی كه در دوره هفتم و هشتم مجلس حضور داشتم مطمئنم كه چنین تصمیمی به دور از اطلاع نمایندگان گرفته شده است. اصولا رییس‌جمهور سابق نشان داده است تمایلی به آن نداشت كه مجلسی‌ها یا دیگر مقامات از تصمیماتش با اطلاع شوند و زیر سایه ابهام و بی‌خبری برنامه‌های‌شان را اجرایی می‌كردند. وی حتی به اعتراض نمایندگان مجلس، در برخی موارد همفكران خود نیز وقعی نمی‌نهاد و تلاش می‌كرد تنها تصمیم‌گیر باشد اما حالا كه چنین اتفاقی افتاده همفكرانش تلاش دارند با افزایش شمار مسوولان بار خود را سبك كنند.

به هر روی مساله خرید اوراق قرضه دولت امریكا، توسط دولت سابق، مساله‌ای است كه اشتباه بودن آن با یك حساب سرانگشتی قابل محاسبه است. هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد دولت‌هایی كه با یكدیگر روابط عادی سیاسی ندارند دست به چنین مراوداتی بزنند. احمدی‌نژاد در حالی كه سعی داشت خود را سمبل استكبارستیزی نشان دهد، بخشی از منابع كشور را در راه توسعه امریكا هزینه كرد و صدالبته مشخص هم بود كه این كار به خوبی و خوشی پایان نمی‌پذیرد.

هر چند خرید اوراق قرضه كشورهای دیگر توسط دولت ایران به هیچ‌وجه با منطق اقتصادی نمی‌خواند، زیرا صنایع داخلی قبل از هر چیز نیازمند سرمایه‌گذاری هستند ولی خرید اوراق قرضه دولت امریكا بزرگ‌ترین اشتباه است، زیرا این كار مصداق مشخص سپردن گوشت به گربه است و از همان ابتدا هم می‌شد حدس زد كه این كار منجر به سوءاستفاده طرف مقابل خواهد شد.

متاسفانه منابعی كه در دولت‌های نهم و دهم هدر رفته، به مراتب بیش از این دو میلیارد دلار است ولی این مورد گاف بزرگی بود كه دولت سابق داد و قطعا مسوولان دولت گذشته باید پاسخگوی این رفتار عجیب خود باشند. باید از آنها پرسید به چه حقی و با اجازه چه كسی منابع مردم ایران را به خارج از كشور بردید و سرمایه‌گذاری كردید؟

 

 اخبار  سیاسی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
دغدغه دکتر احمدی نژاد در هزینه کرد از بیت المال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد: مشکل کشور منابع مالی نیست


مشکل کشور منابع مالی نیست و هر جا اراده ای متمرکز شده به نتیجه رسیده و نشان داده شده که کارهای تحقیقاتی در ایران کارهای بی نظیری است.

مهر: رئیس جمهوری گفت: مشکل کشور منابع مالی نیست و هر جا اراده ای متمرکز شده به نتیجه رسیده و نشان داده شده که کارهای تحقیقاتی در ایران کارهای بی نظیری است.

 محمود احمدی نژاد پیش از ظهر پنجشنبه در افتتاح طرح های وزارت جهاد کشاورزی و رونمایی از واکسن گامبورو در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: مشکل کشور منابع مالی نیست و هر جا اراده ای متمرکز شده به نتیجه رسیده و برای مثال کسی در دنیا فکر نمی کرد ما بتوانیم ماهواره بفرستیم اما با بهره گیری از خرد جمعی امروز ما جزو کشورهایی هستیم که هدایت و ساخت و تولید ماهواره را برعهده داریم.

وی با اشاره به طرح های مورد بهره برداری در بخش کشاورزی تاکید کرد: برخلاف اینکه عده ای ظرفیت های بخش کشاورزی را جدی نمی گیرند من معتقدم کشاورزی در اهمیت و اولویت اول کشور ماست.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه تامین محصولات کشاورزی از نیازهای اولیه کشور محسوب می شود، یادآور شد: بعضی ها از فضا به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند و از این رو باید با غنابخشی به نیازهای فضایی کشور و تلاش برای تامین این نیازها در کشور از تهدیدات دشمنان جلوگیری کرد.
 
وی با برشمردن وسعت جغرافیایی ایران و منابع آبی و میزان بارندگی سالانه خواهان بازیابی آب در چرخه شد و ادامه داد: از 8.5 میلیون هکتار کشت آبی 1.1 میلیون هکتار تحت پوشش آبیاری شیوه جدید است که البته نمی توان آن را شیوه ای بسیار جدید خواند بلکه در حال حاضر از 65 درصد توان بهره گیری شده و این میزان بازدهی داریم.
 
احمدی نژاد در ادامه به وجود 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور اشاره کرد و گفت: باید بخشی از کشاورزی را به گلخانه ها برده و با مصرف آب کمتر چندین برابر بازدهی داشته باشیم.
 
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان اشتغالزایی بخش کشاورزی در کشور گفت: با ظرفیت کنونی بخش کشاورزی 6 هزار نفر اشتغال را در برنامه داریم تا ایجاد کنیم که این موضوع زمانبر بوده و دولت برای دستیابی به آن تلاش می کند.
 
وی با بیان اینکه قرار است دو میلیون هکتار به سطح زیر کشت کشور افزوده شود: ابراز امیدواری کرد بتوان ظرف یک سال و نیم، میزان فوق را به زیر کشت برده و 450 هزار نفر اشتغال جدید ایجاد کنیم.
 
رئیس جمهوری سال 91 را سالی جهادی در جهاد کشاورزی خواند و خواهان عملیاتی شدن طرح های تحقیقاتی این بخش و بهره گیری از توان کشاورزان و محققان داخل کشور شد.
 
احمدی نژاد در ادامه سفر به استان البرز گفت: استان البرز شاهد به ثمر رسیدن خدماتی در سه بخش مسکن، کشاورزی و تحقیقات است.
 
وی با اشاره به سخنان وزیر مسکن در این مراسم از اهتمام جدی دولت برای رفع مشکل مسکن در کشور و تداوم اجرای طرح مسکن مهر تا خانه دار شدن همه افراد فاقد مسکن خبر داد.
 
رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنان استاندار البرز مبنی بر رشد جمعیت در این استان تاکید کرد: اگر رشد جمعیت به 12 درصد هم برسد برای مسکن برنامه ریزی شده و کسی فاقد مسکن نخواهد بود.
 
احمدی نژاد در خصوص طرح های تحقیقاتی صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه واکسن گامبرو تولید محققان واکسن و سرم سازی رازی از تولید 2.5 میلیون دوز واکسن خبر داد و کشور را از واردات این دارو بی نیاز خواند.
 
وی به کشتار بیماری دامی طیور اشاره کرد و تولید واکسن گامبرو را عاملی برای جلوگیری از این میزان تلفات دانست.
 
رئیس جمهوری در ادامه به پیشرفت های فناوری کشور اشاره کرد و گفت: فناوری های روز دنیا در برابر استعداد انسانی ناچیز است و ازاین رو بشریت توان بالایی برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت دارد.
 
احمدی نژاد گفت: ایرانی ها در کار علمی از متوسط جهان بالاترند و این توان را دارند که علاوه بر تامین نیازهای خود، نیازهای بخشی از جامعه بشری را نیز تامین کنند.