اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قطع ویروس HIV از بدن موش‌ ها


محققان دانشگاه تمپل (Temple University) در آخرین آزمایشات خود موفق شدند ویروس اچ‌آی‌وی را از ساختار ژن‌ موش‌های آزمایشی قطع کنند. این عمل با نوعی قیچی مولکولی انجام شده و می‌تواند امید دانشمندان را برای درمان بیماری ایدز، بیش از پیش کند.

zoomit.ir - مهدی زارع: محققان دانشگاه تمپل (Temple University) در آخرین آزمایشات خود موفق شدند ویروس اچ‌آی‌وی را از ساختار ژن‌ موش‌های آزمایشی قطع کنند. این عمل با نوعی قیچی مولکولی انجام شده و می‌تواند امید دانشمندان را برای درمان بیماری ایدز، بیش از پیش کند.

ویروس HIV که منجر به بیماری ایدز می‌شود، ویروس بسیار خطرناکی است که محققان و دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند درمانی قطعی برای آن پیدا کنند. اما دانشمندان دانشگاه تمپل (Temple University) به تازگی در آزمایشاتی توانستند این ویروس را از ژن‌های موش‌های آزمایشگاهی قطع کنند.

محققان موفق به قطع ویروس HIV از بدن موش‌ ها شدند

پروفسور کامل خلیلی (Keml Khalili) که مدیریت این تحقیقات را بر عهده داشته است، در مصاحبه‌ای عنوان کرده که تکنولوژی اصلاح ژن آنها توانسته در نقاط مختلفی از اورگانیسم حیوانات کوچک، دی‌ان‌ای ویروسی را از ژن اصلی جدا کند. او امیدوار است که این دستاورد، شروع دوران تازه‌ای در درمان این ویروس در انسان‌ها باشد.

در حال حاضر، تنها درمان نسبی که برای ویروس HIV وجود دارد، ترکیبی از داروهای ضد ویروس (Antiretrovirals) است که تنها از رشد بیشتر ویروس جلوگیری می‌کنند و درمان قطعی برای آن ندارند. بعلاوه پس از قطع دوره‌ی درمان این داروها، ویروس مجددا خود را ترمیم می‌کند و گسترش پیدا می‌کند و بیمار مجددا در معرض بیماری ایدز قرار می‌گیرد. اگر محققان بتوانند با روش‌ جدید، ویروس را به طور کلی از ژن بیمار جدا کنند، پس از قطع داروها، ویروس HIV نمی‌تواند خود را ترمیم کند.

در آزمایش انجام گرفته، محققان ابتدا موش‌های آزمایشگاهی را به ویروس HIV مبتلا کردند و سپس تلاش کردند تا DNA ویروسی را از ژن میزبان قطع کنند. پس از دو هفته، آن‌ها ژن‌های کیس بیمار را بررسی کردند و به این نکته پی بردند که دی‌ان‌ای HIV از تمامی ژن‌های آن حذف شده ست. این دی‌ان‌ای از همه‌ی اورگانیسم‌های بدن موش مانند مغر، قلب، کلیه، کبد، ریه‌ها، طحال و سلول‌های خونی حذف شده بود.

دکتر خلیلی در مورد فواید این تکنولوژی جدید این‌گونه‌ توضیح می‌دهد: قابلیت نفوذ به ژن‌های بیمار و اصلاح دی‌ان‌ای‌های ویروس HIV، قابلیت مهمی است که با پیشرفت آن می‌توان از تکثیر این ویروس جلوگیری کرد و می‌تواند به عنوان درمانی قطعی برای بیماران ایدز استفاده شود.

قدم بعدی برای تیم تحقیقاتی دانشگاه تمپل، گسترش تحقیقات بر روی نمونه‌های حیوانات آزمایشگاهی است و البته آنها امیدوارند تا بتوانند در سال‌های آینده آزمایشاتی نیز بر روی نمونه‌های انسانی انجام دهند.


ویدیو مرتبط :
‫هایلایت 253: از حذف ویروس HIV از بدن موش‌ آزمایشگاهی تا ساخت دوربینی با سرعت 5 تریلیون بر ثانیه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف ویروس‌ها در بدن به كمك اشعه ایكس



 

 

 

ویروس

 

 

فارس: یك تیم بین‌المللی از محققان به تشریح چگونگی تهیه نخستین تصاویر از ویروس‌های سالم پرداخته‌اند.

در مقاله‌ای كه در شماره جدید نشریه نیچر منتشر شده است، یك تیم بین‌المللی از محققان به تشریح چگونگی تهیه نخستین تصاویر از ویروس‌های سالم شده‌اند، تكنولوژی كه می‌تواند به تهیه تصاویر ویدئویی متحرك از ملوكول‌ها، ویروس‌ها و میكروب‌های زنده منتهی شود. مقاله دیگر این تیم پژوهشی نیز به تشریح چگونگی روشی كوتاه برای تعیین ساختار سه بُعدی پروتئین‌ها پرداخته است. این دستاوردها با استفاده از نخستین لیزر اشعه‌ایكس سخت غیرالكترونی جهان "LCLS " محقق شده‌ است.

این اشعه یك میلیارد بار درخشان‌تر از منبع اشعه‌ایكس پیشین است و دارای قدرتی است كه می‌تواند استیل را بُرش دهد. دوره‌زمانی هر یك از پالس‌های آن به‌طرز غیرقابل باوری كوتاه است، تنها چند میلیونیم میلیارد در ثانیه! البته این سرعت هم می‌تواند موجوداتی كه قرار است از آنان تصویر تهیه شوند را تبخیر كند، اما این اتفاق تا وقتی كه تصاویر تهیه شود، رخ نمی‌دهد.

برپایه این گزارش محققان موفق به تولید ابزاری تخصصی شده‌اند كه به كمك آن می‌توان نمونه‌ها را به اشعه تزریق كرد. تصاویر به كمك دوربین اشعه ایكس بسیار حساس كه بخشی از CAMP، دستگاهی كه توسط تیم تحقیقاتی آلمانی ساخته شده و 7 میلیون دلار ارزش دارد، تهیه شده‌اند.

*تهیه تصویر از ساختار ملوكولی پروتئین‌ها

طی نخستین آزمایش، نانو كریستال‌هایی كه حاوی فتوسیستم I پروتئین‌ بودند، در طول اشعه لیزر اسپری شدند. فتوسیستم I در سلول‌های گیاهی وجود دارد كه طی فرآیند فتوسنتز نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌كنند و عضوی از گروه غشائی پروتئین‌هاست. تاكنون محققان تنها موفق به شناسایی ساختار 6 نوع از 30 هزار ‌پروتئین غشائی موجود در بدن انسان شده‌اند.

دانشمندان با استفاده از LCLS و با عبورنانوكریستال‌ها از زوایای متعدد در مجموعه‌ای از پالس‌های اشعه لیزر موفق به تهیه 3 میلیون تصویر لحظه‌ای از فتوسیستم I شدند. تركیب 10 هزار تصویر لحظه‌ای تصویری را بوجود آورد كه ساختار ملوكولی را نشان می‌داد كه معادل خوبی برای ساختار شناخته شده پروتئین بود. محققان امیدوارند بتوانند با این روش تصاویری از ساختار پروتئین به صورت اتم به اتم به دست بیاورند.

*تهیه تصویر از ویروس‌ها

در آزمایش دوم، نانوكریستال‌ها مورد استفاده قرار نگرفتند و به جای آن از اسپری‌كردن ذرات Mimivirus در اشعه لیزر استفاده شد. Mimivirus نوعی ویروس است كه رتبه اول بزرگی در میان ویروس‌ها به آن اختصاص دارد و ژنوم آن از یك میلیون و 200 هزار جفت ژنتیكی تشكیل شده است. هنگامی كه صدها ویروس در معرض اشعه لیزر قرار گرفتند، تنها 2 مورد داده‌های كافی برای بازسازی تصاویرشان در اختیار قرار دادند. در تصاویر، ساختار 20 وجهی لایه بیرونی ویروس كه ناحیه‌ای چگال‌تر از ماده‌ای دورنی است كه ممكن است ماده ژنتیكی آن‌ها باشد، قابل مشاهده است.

در این آزمایش دانشمندان برای تهیه تصاویر از ویروس‌ها می‌بایست آن‌ها رافریز می‌كردند و بُرش می‌دادند.

پرسیس درل مدیر این پروژه در این‌باره می‌گوید: این‌ها نخستین داده‌‌ها هستند و گام اول برای پژوهش‌های آتی به حساب می‌آید.

بیش از 80 پژوهش‌گر از 21 انستیتو پژوهشی از سراسر جهان در این آزمایش‌ها مشاركت داشته اند..../تحلیل:عصرایران