اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قصه پرغصه میراث آریایی؛از متروی رم تا متروی اصفهان!



قصه پرغصه میراث آریایی؛

از متروی رم تا متروی اصفهان!

پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ؛ «سرای قاجاری دلگشا» در بازار تهران به تلی از خاک تبدیل شد»، «خانه دکتر وحید در رامهرمز با شکایت مالک از فهرست آثار ملی خارج شد» ، «بخشی از بنای مسجد و مدرسه گلشن نیشابور با لودر تخریب شد» ...

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

هر روز خبرهایی از تخریب و ویرانی آثار ارزشمند تاریخی و کهن این مرز و بوم می شنویم و برغفلت هایی که نسبت به این میراث ماندگار روا داشته می شود. چرا هر روز باید در صفحات روزنامه خبرهایی از ویران شدن بناهای تاریخی و یادگاری های دوران مختلف را که انبوه خاطرات را با خود دارند بخوانیم؟

«خانه مشکی» اصفهان اثری که سال ۵۴ به شماره ۱۱۵۶ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است هم به دلیل بی توجهی به بنای مخروبه ای تبدیل شده است که رهگذران با آه بر سرنوشت تلخ آن افسوس می خورند.

در شهر شیراز نیز باغ تاریخی «مینو» که در شمار آثار ملی کشور به ثبت رسیده است مدتی است فراز و نشیب هایی را شاهد است و سایه ساخت و سازها و تغییر کاربری بر آن سنگینی می کند. جالب آن که سال گذشته آگهی فروش آن در یک روزنامه سراسری منتشرشده است.

و این اخبار و اخبار مکرر هر روزه در خالیست نسبت به آثار باستانی و میراث فرهنگی همه آحاد جامعه به نوعی تعصب دارند چرا که با گذشته آن ها آمیخته است و افراد زیادی را سراغ داریم که برای کسب هویت، اصالت و ارزش های خود به خاطرات گذشته متمسک می شوند و در کشور ما که کشوری جوان است طبیعی است که باید به گذشته خود نیم نگاهی داشته باشیم.

گذشته ای پر از خاطرات تلخ و شیرین، عبرت ها و سرگذشت ها داریم برای هویت بخشی نسل جوان در برهه ای که شاهد تهاجم فرهنگی هستیم آثار فرهنگی و میراث کهن خیلی موثر هستند و آشنایی با اصالت ها و تبیین تاریخ جذابیت ایجاد کرده و آثار ماندگاری خواهد داشت.

همه کشورها مصر به حفظ آثار و ابنیه ملی هستند و جالب این که خیلی از آثارشان را به لحاظ ارزش هویتی حفظ کرده و به دیگران معرفی می کنند. آن ها مشوق های خوبی برای مالکان این بناها دارند و با تبلیغات و اطلاع رسانی و گنجاندن در تورهای مختلف و بازدید گردشگران بهترین استفاده از این فرصت ها را می کنند.

جالب آنجاست که شهر رم فقط دارای یک خط مترواست و سال هاست که خط ۲ و ۳ آن معطل مانده، دلیل اصلی آن هم این است که در طول مسیر هرازگاهی به یک اثر باستانی و تاریخی بر می خورند و برای آن که آن اثر لطمه ای نبیند، مسیر تونل را تغییر می دهند ؛ در ایران هم قصه پر غصه متروی اصفهان را همه می دانند.

در کشور ما هم قانون ثبت میراث فرهنگی برای آثار تا دوره زندیه در سال ۱۳۰۹ تصویب شد و بعد در سال ۵۹ ثبت آثار شاخص و دارای شان و جایگاه ملی تصویب شد و با ثبت شدن یک اثر قوانینی بر آن جاری می شود که اگر بنا مالک خصوصی هم دارد باید یک سری مسائل را رعایت کند و سازمان میراث هم در صورت لزوم با هزینه خودش استحکام بخشی بنا و مرمت آن را انجام می دهد.

به هر رو به نظر می رسد در میان انبوه دغدغه های سیاسی و اقتصادی ، باید ساز و کار حمایت و حراست از آثار ملی و میراث کهن ایرانیان تدارک دیده شده و با تعامل متولیان در دستگاه های اجرایی و قضایی بستر تخریب بناهای تاریخی مسدود شود./اعتدال

 


ویدیو مرتبط :
سوت متروی اصفهان شهریور شنیده می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زاینده رود، متروی اصفهان را زیر آب برد؟



اخبار,اخبار اجتماعی , متروی اصفهان

 

اخبار اجتماعی - زاینده رود، متروی اصفهان را زیر آب برد؟/ معاون اجرایی مترو: فقط نشتی داشتیم که طبیعی است

معاون اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان خبر بالا آمدن آب رودخانه زاینده رود و زیر آب رفتن ایستگاه متروی نزدیک به سی و سه پل را تکذیب کرد.

'سعید کورنگ بهشتی' گفت: وجود آب در مسیر ساخت مترو امری طبیعی است زیرا مسیر مترو 21 متر زیر زمین و زیر سطح آب حفر می شود.

او گفت: در حفاری همه ایستگاه ها و مسیرهای مترو چه واقع در مسیر زاینده رود و چه غیر از آن، آب وجود داشته و این آب همواره حین عملیات اجرایی پمپاژ می شود.

معاون اجرایی سازمان قطارشهری اصفهان گفت: مسیر مترو تا 10 کیلومتری شمال اصفهان تکمیل شده و در این مسیر، میزان نشت آب جزیی و در 10 کیلومتر جنوبی بدلیل تکمیل نشدن سازه و فونداسیون میزان آب بیشتر است.

او گفت: هنوز ایستگاه ها تکمیل نیست و پس از تکمیل سازه، آب موجود پمپاژ می شود.

'کورنگ بهشتی' گفت: بنابراین وجود آب در مسیر حفاری امری طبیعی بوده و ربطی به بازشدن آب زاینده رود ندارد ضمن اینکه جریان آب زاینده رود از بیش از یک هفته پیش کاهش یافته و بازگشایی آن مربوط به یک ماه قبل است.

او با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر وجود آبراه قدیمی مربوط به عصر صفوی در مسیر حفاری مترو گفت: کاوشهای باستان شناسی توسط سازمان میراث فرهنگی از ابتدای امسال تا تیرماه انجام شد و پیش از حفاری مهندسان قطار شهری به وجود این آبراه واقف بودند.

او گفت: دو کیلومتر اول مسیر منتهی به آبراه مذکور برای حفظ این اثر بصورت دستی خاکبرداری شده و میراث فرهنگی سایر اقدامات برای برنامه نجات بخشی این آبراه را انجام می دهد. در اجرای این پروژه تاکنون به اثر تاریخی دیگری برخورد نکرده ایم .
اخبار اجتماعی - ایرنا