اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرصی برای کاهش مرگ بیماران قلبی/ آمارهای معاون وزیر بهداشت از بیماری‌ها



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری‌های قلبی

تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، معرفی قرصی برای پیشگیری 50 درصدی از مرگ و میر بیماری‌های قلبی، سرطان‌زا بودن تریاک، تربیت پزشکان با محوریت پیشگیری از جمله مباحث مطرح در نخستین جلسه اعضای کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور بود.

 دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در جلسه اعضای کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به اقدامات و برنامه‌های انجام شده در جهت پیشگیری و کترل بیماری‌های غیرواگیر، گفت: آموزش تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی مناسب، غنی آرد با آهن و نمک با ید، آهن‌یاری در مدارس، ترویج تغذیه با شیر مادر، حمایت از مادران باردار، پیشگیری از مصرف دخانیات، بیماریابی و مراقبت از بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون، سرطان دهانه رحم، هیپوتیروئیدی نوزادان، فینل کتونوری و ثبت سرطان از جمله این اقدامات است.

وی اقدامات و مطالعات انجام شده برای تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و افزود: عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عوامل خطر رفتاری نظیر سیگار، غذاهای ناسالم، کم تحرکی، مصرف الکل و ... و همچنین عوامل خطر بیولوژیک. این دو دسته از عوامل خطر، بیماری‌های غیرواگیر را رقم می‌زنند و برای حل این مشکل باید کاری شود.

سیاری افزود: بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، برای حل این مشکل باید از زمان بارداری و 1000 روز اول زندگی کار کرد. پس از آن نیز 2 تا 5 سالگی و سن مدرسه بسیار مهم است. برای حل مشکل چاقی به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای مهم بیماری‌های غیرواگیر باید این سه دوره زندگی را مهم بدانیم. در این زمینه سندهای لازم را تدوین کرده و مقدمات اجرای آن را فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به هفت برنامه و هشت پروژه در حوزه بهداشت در قالب اجرای طرح تحول بهداشت، گفت: اقدامات مربوط به گسترش شبکه بهداشت در کشور انجام شده و تا پایان امسال در حدود 4 استان پایلوت می‌شود و در سال 95 در کل کشور اجرایی خواهد شد.

در ادامه دکتر ملک‌زاده، معاون فناوری وزیر بهداشت و عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز ضمن اشاره به مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان‌ها، COPD و ... گفت: عواملی نظیر رژیم غذایی نادرست، تحرک ناکافی، سیگار، الکل و ... عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هستند.

پزشکان خانواده مهارت کافی ندارند
وی در ادامه ضمن اشاره به برنامه پزشک خانواده ادامه داد: پزشکان خانواده مهارت کافی برای ارایه خدمات سلامت به مردم را کسب نکرده‌اند. متاسفانه از امکانات پزشکی نیز بعضا به صورتی نابجا استفاده می‌شود. به عنوان حدود 50 درصد آندوسکوپی‌هایی که در کشور انجام می‌شود، غیرضرور است. متاسفانه پزشکان ما آموزش ندیده‌اند که پیشگیری کنند بلکه آموزش می‌بینند که درمان کنند. البته در این زمینه مباحث فرهنگی هم مهم است.

ملک‌زاده تاکید کرد: پزشکان باید طوری تربیت شوند که اساس کارشان پیشگیری باشد. باید کاری صورت گیرد که بیماری‌ها شناسایی شوند و از بروز بیماری در افراد جامعه جلوگیری کرد.

این عضو کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر سرطان‌هایی نظیر مری و معده را مورد اشاره قرار داد و گفت: در "گنبد" سرطان مری زیاد است و بررسی‌ها حاکی از آن است که نوع زندگی و فقر علت اصلی آن است و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم سبب نصف شدن موارد ابتلا به این سرطان شده است.

تریاک عمر را طولانی نمی کند
ملک‌زاده، مخدر "تریاک" را عاملی سرطان‌زا خواند و ادامه داد: این درحالیست که به اشتباه برخی تصور می‌کنند که تریاک عمر را طولانی کرده و از سکته جلوگیری می‌کند. تریاک از عوامل مهم خطر سرطان‌های دهان، مری، معده، حنجره، ریه، لوزالمعده و مثانه است. چای داغ نیز یکی از علل سرطان مری است. بر این اساس مشاهده می‌کنیم که باید سبک زندگی مردم تغییر کند.

این عضو کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه در بیماری سرطان، زمان بسیار مهم است و علاوه بر لزوم پیشگیری از بروز این بیماری، باید آن را به موقع شناسایی و درمان کرد. برای پیشگیری از سرطان به زمانی 10 ساله نیاز است.

ملک‌زاده در جمع خبرنگاران نیز با معرفی قرص "پلی‌ پید" حاوی آسپرین، ضد چربی و فشار خون گفت: مطالعات این موضوع را انجام داده‌ایم و این قرص کاملا داخلی است و به زودی وارد بازار می‌شود که می‌تواند تا 50 درصد در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی بسیار موثر باشد.

معاون وزیر بهداشت: سالانه 1.4میلیارد دلار هزینه دارویی بیماری‌های غیرواگیر است
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اصلاح نمک فرآورده‌های غذایی نظیر پنیر، کنسروها، نان و ... را قطعا انجام خواهیم داد، به مقایسه هزینه‌های دارویی بیماری‌های غیرواگیر پرداخت و بر لزوم مداخله جهت پیشگیری از بروز بیماری در زمان سلامت افراد تاکید کرد.

دکتر رسول دیناروند در جلسه اعضای کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به 10 هدفی که در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دنبال می‌شود، گفت: زیان‌بخش بودن اسیدهای چرب ترانس قطعی است و هر درصدی که از آن کاسته شود بین یک تا 2 برابر آن بیماری‌های قلبی - عروقی کاهش می‌یابد. اهمیت این موضوع از آنجاست که مرگ و میر به دلیل بیماری‌های قلبی در کشور ما بالاست. هرچند در گذشته اقداماتی در زمینه کاهش اسیدچرب ترانس انجام شد، اما کافی نیست و باید جدی‌تر پیش رود.

وی ضمن تاکید بر لزوم کاهش مصرف نمک در جمعیت ایرانی، ادامه داد: باید در این زمینه مطالعه آماری در کشور انجام شود. البته کماکان بخشی هم نمک غیرمجاز از سوی مردم مصرف می‌شود. اگر به صورتی خوشبینانه سرانه مصرف نمک ایرانی‌ها را 12 گرم در نظر بگیریم، در صورت کاهش 50 درصدی به 6 گرم و در صورت کاهش 30 درصدی، این میزان به 9 گرم می‌رسد که این رقم اثرات دلخواه ما را نخواهد داشت.

دیناروند گفت: در مورد اسید چرب‌ ترانس، نمک مصرفی و همچنین در دسترس بودن و فراهم بودن داروهای لازم، تعاریف مربوطه را انجام داده‌ایم، استراتژی‌های مربوطه را نیز تعریف کرده‌ایم. در عین حال برای ارزیابی این موارد باید شبکه آزمایشگاهی قوی داشته باشیم.

وی همچنین ضمن هشدار نسبت به برخی روش‌های طبخ در بیماری‌زا کردن غذاهای مصرفی، افزود: به عنوان مثال شیوه پخت نان سنتی باید اصلاح شود. همچنین به منظور ارزیابی سموم و آفات نباتی، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت در آب و انتقال آن به محصولات و فرآورده‌های غذایی و مباحث این چنینی باید شبکه آزمایشگاهی ما تقویت شود.

دیناروند گفت: سازمان جهانی بهداشت اذعان دارد که مصرف نمک با توصیه به مردم کاهش نمی‌یابد و این امری بسیار سخت است. در عین حال می‌توان نمک را در محصولات و فرآورده‌هایی غذایی نظیر پنیر، دوغ، کنسروها، نانوایی‌ها و ... فوریت کم کرد و قطعا این کار را انجام خواهیم داد. این امر نیازی به توصیه ندارد و بلکه نیازمند اقدام است. به این ترتیب کاهش 3 گرم از نمک مصرفی روزانه مردم طی 4 یا 5 سال شدنی است.

وی افزود: اسیدهای چرب ترانس هم همین طور است با توصیه به مردم کاهش نمی‌یابد. اما می‌توان جلوی روغن‌های 30 درصد اسیدچرب ترانس به قنادی‌ها را گرفت یا با تولید کننده‌های این روغن‌ها برخورد کرد. این موضوع نیز با انجام اقداماتی با صنایع و دستگاه‌های مربوطه شدنی است. در مجموع سازمان غذا و دارو در زمینه بهداشت و سلامت فرآورده‌های غذایی می‌تواند موثر واقع شده و در کاهش بار بیماری‌های ناشی از آن مثمرثمر باشد.

رییس سازمان غذا و دارو با ارایه جدولی آماری از بیماری‌هایی نظیر چربی خون، دیابت، سرطان‌ها و ... ادامه داد: مطالعات نشان داده که 14 میلیون نفر از جمعیت کشور باید چربی خون‌شان اصلاح شود. در این زمینه 19 دارو در کشور داریم و در تمام این موارد جلوتر از فهرست پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت هستیم. اما متاسفانه آمار سال گذشته حاکی از آن است که به عللی از جمله بی‌اطلاعی افراد، تنها 13 درصد از این افراد دارو درمانی‌های لازم را دریافت می‌کنند. این درحالی است که داروهای این بیماری گران نیست و هزینه سالانه آن برای یک بیمار میانگین 28 دلار است و از پوشش بیمه‌ای نیز برخوردار است. داروهای کاهنده چربی خون همگی تولید داخل هستند و وارداتی نداریم.

وی در این باره افزود: همچنین هفت میلیون نفر در کشور در معرض خطر دیابت قرار دارند که تنها 2.5 میلیون نفر آنها دارو دریافت می‌کنند و 34 درصد این افراد از پوشش درمانی برخوردارند. هزینه داروهای این افراد نیز سالانه به طور میانگین 40 دلار است و سهم هر فرد حدود 10 دلار است.

دیناروند ضمن اشاره به تعداد بیماران قلبی - عروقی و COPD و افرادی که دارو درمانی‌های لازم را دریافت می‌کنند، ادامه داد: حدود 60 هزار نفر نیز در معرض خطر بیماری‌های کلیوی قرار دارند که حدود 50هزار نفر آنها دارودرمانی‌های لازم را دریافت و هزینه سالانه‌شان بالغ بر 2700 دلار است.

وی افزود: حدود 400هزار نفر نیز سرطان دارند که البته همه نیازمند دریافت درمان نیستند اما 140 هزار نفر از این افراد دارو درمانی‌های لازم را دریافت می‌کنند و هزینه سالانه‌شان به طور میانگین حدود 2500 دلار است. بنابراین مشاهده می‌کنیم که اگر در ستون‌های ابتدایی هزینه کنیم به ستون‌های انتهایی که هزینه‌های سرسام‌آوری نیز دارند، نخواهیم رسید.

دیناروند با بیان اینکه سالانه 1.4میلیارد دلار هزینه دارویی بیماری‌های غیرواگیر را می‌دهیم، افزود: در حال حاضر یک سوم کل بازار دارویی کشور متوجه افراد مبتلا به این بیماری‌هاست؛ این درحالیست که در صورت پوشش دارو درمانی برای تمام مبتلایان به این بیماری‌ها، هزینه‌های مربوطه حدود 3 برابر افزایش می‌یابد.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: عدم دسترسی این افراد به دارو به علت نبود یاگران بودن دارو نیست، چراکه اکنون تمام داروهای اساسی در شبکه روستایی نیز فراهم است. علت عمده این امر آن است که یا پوشش از نظر تشخیصی کامل نیست یا مردم برای درمان مراجعه نمی‌کنند. بنابراین لازم است زمانی که مردم هنوز علامتی از بیماری ندارند، مداخله‌های لازم انجام و از بروز بیماری پیشگیری شود.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
راه کاهش مرگ و میر بیماری های قلبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بودجه حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج از سال 90 افزایش می‌یابد معاون وزیر بهداشت



 

 


بودجه حمایتی

 

 

 

 

معاون درمان وزیر بهداشت از افزایش بودجه حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج از سال آینده خبر داد.

دكتر سید حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه پنجم توسعه، مقرر شده 10 درصد درآمد خالص هدفمندی یارانه‌ها به منظور حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج به وزارت بهداشت اختصاص یابد.

وی با بیان این كه افزایش بودجه حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج از ابتدای سال 90 خواهد بود، ادامه داد: این افزایش بودجه باید در قانون برنامه بودجه سال آینده لحاظ شود. به این ترتیب بیماران خاص و صعب‌العلاج از بودجه حمایتی بهتری برخوردار خواهند شد.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: در مجموع تا زمان تصویب قانون برنامه بودجه در مجلس، اعداد و ارقام افزایش بودجه حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج مشخص نخواهد شد.

به گفته امامی رضوی در حال حاضر حدود 60 میلیارد تومان بودجه بابت حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد..../تحلیل:ایسنا