اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قدیمی ترین موجود زنده جهان



 

 

 

قدیمی ترین موجود زنده جهان

 

 

دانشمدان اخیرا دریافته اند كه كلونی های گیاهان دریایی ممكن است از گروه موجودات زنده كهن غول پیكر با قابلیت گستردگی تا حدود ۱۶ كیلومتر تشكیل شده باشند كه از سن بیش از ده ها هزار سال برخوردارند.

 

 

دانشمندان اخیرا دریافته اند كه كلونی های گیاهان دریایی ممكن است از گروه موجودات زنده كهن غول پیكر با قابلیت گستردگی تا حدود ۱۶ كیلومتر تشكیل شده باشند كه از سن بیش از ده ها هزار سال برخوردارند.

 

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گیاه مورد نظر Posidonia oceanica نام داشته كه از طریق گل دادن یا تولید كلونهایی از خود تكثیر می شود. این امر می تواند به ظهور موجوداتی منجر شود كه بسیار بزرگ و كهن هستند.

 

 

این موجودات كلونال احتمالا قدیمی ترین و بزرگترین نمونه های حیات در جهان هستند. این در حالیست كه قارچ عسلی Armillaria solidipes تا ۸.۸ كیلومتر مربع و صنوبر لرزان (Populus tremuloides) تنها تا ۶ هزار تن رشد می كنند.

 

 

موجودات كلونال از یك ظرفیت خارق العاده برخوردارند كه طی آن یك ژنوم كامل در میان نسل ها، بدون تغییر، منتقل شده و پایان پذیر نیست؛ اما نظریه جدید بر این اساس است كه ژنوم یك موجود كلون در جریان فرایند نسخه برداری با جهش های جسمی تغییر كرده و بسیاری از آن طی نسل ها زایل شده و از بین می روند.

 

 

برای بررسی سال های حیات گیاه دریایی P. Oceanica، دانشمندان به تحلیل ۲۰ مرتع از این گیاه در یك حوزه ۳۵۰۰ كیلومتری در دریای مدیترانه پرداختند. تمام گیاهان كشف شده توسط این دانشمندان با هم همسان نبوده، اما كلونهای گیاه دریایی مد نظر دانشمندان گاه تا ۱۵ كیلومتر گسترده شده و از سن بیش از ۱۰۰ هزار سال برخوردار بودند.

 

 

الگوهای رایانه ای دانشمندان نشان داد كه برخورداری Posidonia oceanica از شیوه گسترش مشترك منجر به مقابله آن با جهش های زیان آور و از محو شدن مورد انتظار خلاص شده است.

 

 

گیاهان دریایی اساس اكوسیستم های ساحلی هستند كه ۲۰ سال گذشته با مشكلاتی از جمله كاهش سالانه پنج درصدی مراتع P. Oceanica روبه رو شده اند.

 

 

نتایج این تحقیق در مجله PLoS ONE منتشر شده است./خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
سرو جهار هزار ساله،مسن ترین موجود زنده جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قدیمی‌ترین موجود زنده جهان



 

 

 

موجودات كلونال از یك ظرفیت خارق‌العاده برخوردارند كه طی آن یك ژنوم كامل در میان نسل‌ها، بدون تغییر، منتقل شده و پایان‌پذیر نیست.

دانشمندان اخیرا دریافته‌اند كه كلونی‌های گیاهان دریایی ممكن است از گروه موجودات زنده كهن غول‌پیكر با قابلیت گستردگی تا حدود 16 كیلومتر تشكیل شده باشند كه از سن بیش از ده‌ها هزار سال برخوردارند.

به گزارش ایسنا، گیاه مورد نظر Posidonia oceanica نام داشته كه از طریق گل دادن یا تولید كلونهایی از خود تكثیر می‌شود. این امر می‌تواند به ظهور موجوداتی منجر شود كه بسیار بزرگ و كهن هستند.

این موجودات كلونال احتمالا قدیمی‌ترین و بزرگترین نمونه‌های حیات در جهان هستند. این در حالیست كه قارچ عسلی Armillaria solidipes تا 8.8 كیلومتر مربع و صنوبر لرزان (Populus tremuloides) تنها تا 6 هزار تن رشد می‌كنند.

موجودات كلونال از یك ظرفیت خارق‌العاده برخوردارند كه طی آن یك ژنوم كامل در میان نسل‌ها، بدون تغییر، منتقل شده و پایان‌پذیر نیست؛ اما نظریه جدید بر این اساس است كه ژنوم یك موجود كلون در جریان فرایند نسخه‌برداری با جهش‌های جسمی تغییر كرده و بسیاری از آن طی نسل‌ها زایل شده و از بین می‌روند.

برای بررسی سال‌های حیات گیاه دریایی P. Oceanica، دانشمندان به تحلیل 20 مرتع از این گیاه در یك حوزه 3500 كیلومتری در دریای مدیترانه پرداختند. تمام گیاهان كشف شده توسط این دانشمندان با هم همسان نبوده، اما كلونهای گیاه دریایی مد نظر دانشمندان گاه تا 15 كیلومتر گسترده شده و از سن بیش از 100 هزار سال برخوردار بودند.

الگوهای رایانه‌ای دانشمندان نشان داد كه برخورداری Posidonia oceanica از شیوه گسترش مشترك منجر به مقابله آن با جهش‌های زیان‌آور و از محو شدن مورد انتظار خلاص شده است.

گیاهان دریایی اساس اكوسیستم‌های ساحلی هستند كه 20 سال گذشته با مشكلاتی از جمله كاهش سالانه پنج درصدی مراتع P. Oceanica روبه‌رو شده‌اند.

نتایج این تحقیق در مجله PLoS ONE منتشر شده است..... /  تحلیل : عصر ایران