اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فیگارو: سایه اردوغان بر قره باغ علیا / راه دشوار پوتین برای آشتی دادن ارمنی ها و آذربایجانی ها



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, رئیس جمهور ترکیه

روزنامه فیگارو در مطلبی به، اوضاع در قره باغ علیا و تنش ها میان ارمنستان و آذربایجان پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»، فیگارو می نویسد اگر چه ترکیه رسما در تنش های منطقه سهمی ندارد اما اظهارات رئیس جمهور ترکیه در حمایت از آذری ها و سفر دو روز پیش رئیس جمهور آذربایجان به ترکیه را بعنوان نشانه هایی از حضور ترکیه در منطقه برجسته می کند.

بقول روزنامه، در حالیکه خاطره نسل کشی ارامنه توسط ترکیه در ارمنستان همچنان زنده است، بخشی از ارمنی های ساکن "شوشی"در قره باغ -علیای خودمختار، در روزهای گذشته از ترس شنودهای تلفنی توسط ترکیه، تلفن های شان را خاموش کرده بودند.
 
فیگارو به نقش روسیه در برقراری آتش بس در قره باغ علیا هم اشاره کرده و نوشته مسکو برای آشتی دادن ارمنی ها و آذربایجانی ها راه دشواری در پیش دارد زیرا روابط روسیه و ترکیه از زمان سقوط هواپیماهای روسی توسط ارتش ترکیه، به تنش آشکار میان هردو کشور بدل شده است.


 اخبار بین الملل - انتخاب 


ویدیو مرتبط :
قره باغ سرزمین مادری ما ارمنی ها است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ / پوتین خواستار آتش‌بس فوری در قره باغ شد



سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد: این حملات همچنان ادامه دارد. ارتش ارمنستان نیز دست به حمله متقابل زد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گزارش دادند که در منطقه مورد مناقشه قره باغ خشونت و درگیری صورت گرفته و دو کشور یکدیگر را به استفاده از سلاح گرم و آغاز درگیری متهم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای امروز (شنبه) گزارش داد: در 24 ساعت گذشته نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان 127 بار آتش بس در منطقه مورد مناقشه در قره باغ را نقض کردند. همچنین ارتش ارمنستان از خمپاره و سلاح خودکار استفاده کرده است.

در همین حال، وزارت دفاع جمهوری ارمنستان نیز در بیانیه‌ای به تیراندازی از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ پرداخت و اعلام کرد که این کشور از تانک، آتشبار و هواپیماهای نظامی استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد: این حملات همچنان ادامه دارد. ارتش ارمنستان نیز دست به حمله متقابل زد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد که اطلاعات درباره ساقط شدن یک هلیکوپتر ارتش توسط نیروهای ارمنستان در منطقه مورد مناقشه نادرست است و تمامی تسلیحات ارتش در منطقه سالم هستند.

درگیری میان دو کشور از زمانی که ناگورنو قره باغ از جمهوری آذربایجان جدا شد، در سال 1988 آغاز شده است و این دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.

 

اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,پوتین


پوتین خواستار آتش‌بس فوری در قره باغ شد
سخنگوی کرملین می‌گوید رئیس‌ جمهوری این کشور توقف فوری تبادل آتش در منطقه مرزی قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان را خواستار است.

 

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، پوتین از ارمنستان و آذربایجان می‌خواهد که به تبادل آتش در قره باغ پایان دهند.

منطقه مورد مناقشه قره باغ دیروز بار دیگر به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بدل شد.

شبه‌نظامیان موسوم به «ناگورنی» امروز اعلام کردند که یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را ساقط کرده‌اند. منابع خبری وابسته به ارمنستان هم مدعی شده‌اند که حملات آذربایجان به کشته شدن یک کودک 12 ساله منجر شده است. آذربایجان این ادعاها را رد کرده است.

ارمنستان هم اعلام کرده است که طرف آذری با استفاده از تانک، جنگنده و بالگرد اقدام به حمله به مرز این کشور کرده است.

ارمنستان و آذربایجان که هر دو از جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی هستند، چند دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند و مرز دو کشور در این منطقه سال‌هاست که وضعیت جنگی را شاهد است.

منطقه قره باغ که در مرز این دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. منطقه قره باغ در سال 1991 اعلام استقلال کرد، اما این اقدام به شکل‌گیری جنگی سه ساله منجر شد. هرچند با مداخله روسیه این جنگ به یک آتش‌بس منتهی شد، اما درگیری هرگز به معنای واقعی متوقف نشده و طرفین هراز چند گاهی وارد درگیری‌های مقطعی نظامی می‌شوند.

ارمنستان از متحدان روسیه به شمار می‌آید و در مقابل آذربایجان از کشورهای نزدیک به ترکیه است.

مسکو و آنکارا از اواخر سال گذشته در پی حمله ترک‌ها به یک جنگنده روس در آسمان سوریه روابط تنش‌آلودی داشته‌اند و رابطه دیپلماتیک بین‌ آن‌ها به پائین‌ترین سطح رسیده است.

 

اخبار بین الملل - ایسنا،فارس