اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فیگارو : ساركوزی به اردوغان حسادت می كند



 

 

فیگارو : ساركوزی به اردوغان حسادت می كند

 

روزنامه فرانسوی لو فیگارو با انتشار گزارشی از تشدید تنش در روابط دیپلماتیك فرانسه و تركیه نوشت كه یكی از دلایل این تنش دیپلماتیك انگیزه های شخصی نیكو لا ساركوزی رییس جمهوری فرانسه است.

این روزنامه فرانسوی می نویسد :‌"‌ روابط این دو رهبر تنش آمیز شده چون هر دوی این رهبران می خواهند رهبری بهار عربی را به دست گیرند. ساركوزی با اردوغان وارد رقابت قدرت شده و برای اینكه در میان فرانسوی  ها محبوبیت كسب كند با عضویت تركیه در اتحادیه اروپا به شدت مخالفت می كند."

گفتنی است در جریان سفر اخیر ساركوزی به ارمنستان ، رییس جمهوری فرانسه طی اظهاراتی با پیش كشیدن موضوع قتل عام ارامنه از مقامات آنكارا خواست تا در این باره به مسئولیت تاریخی خود عمل كرده و با پذیرش این واقعه تاریخی به جبران آن بپردازند.

این اظهارات ساركوزی با واكنش شدید آنكارا مواجه شد . دولت تركیه موضوع قتل عام ارامنه را به رسمیت نمی شناسد و از نظر دولت آنكارا در جریان ناآرامی های سال های 1915 تا 1917 صدها هزار نفر از ارمنی ها و ترك ها در اثر درگیری های متقابل قومی كشته شده اند و كشتار ارامنه سیاستی سازمان یافته از سوی دولت عثمانی نبوده است.

بر اساس برخی تحلیل های ارایه شده در رسانه های فرانسوی با توجه به این واقعیت كه محبوبیت عمومی ساركوزی در میان فرانسوی ها كاهش یافته و رقبای سوسیالیست  حزب حاكم فرانسه در نظر سنجی ها در حال صعودند ، ساركوزی در تلاش است با انجام مانورهای تبلیغی در عرصه سیاست خارجی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این كشور برای خود محبوبیت كسب كند كه از نظر رییس جمهوری فرانسه یكی از كم خطر ترین این عرصه ها كوبیدن بر طبل  مخالفت با عضویت تركیه در اتحادیه اروپا است .

اما ظاهرا این تاكتیك ساركوزی با وجودی كه می تواند حمایت بخشی از افكار عمومی فرانسه را به همراه داشته باشد ، اما مخالفت بخش های دیگر جامعه فرانسه به ویژه جامعه مهاجران این كشور را بر می انگیزد.

بر اساس گزارش " سی ان ان ترك " جامعه الجزایری های فرانسه از اظهارات ساركوزی علیه تركیه ناراضی بوده و معتقدند كه اگر از نظر ساركوزی دولت تركیه باید بابت قتل عام ارامنه عذرخواهی كند ، چرا این عمل از سوی دولت فرانسه برای قتل عام 17 اكتبر 1961 الجزایری ها در پاریس به دست فرانسوی ها متعصب ، انجام نمی شود ؟

تركیه و فرانسه دو كشور عضو ناتو هستند و تركیه دومین ارتش ناتو پس از آمریكا است ، با این حال این دو كشور بر سر موضوعاتی چون شناسایی قتل عام ارامنه از سوی پارلمان فرانسه ، موضوع عضویت تركیه در اتحادیه اروپا و مساله قبرس با یكدیگر اختلاف نظر دارند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
در مورد حسادت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اردوغان: تنها هستم و به من حسادت می‌کنند



اخبار,اخبار بین الملل , رجب طیب اردوغان

اردوغان: «اینکه دنیا فکر کند من تنها هستم برایم اهمیتی ندارد. چیزی که برای من مهم است این است که مردم در باره من چه فکر می‌کنند. شاهد بودیم که در انتخابات ریاست جمهوری مردم در کنارم ایستادند. در مقایسه با دیگر کشور‌ها این تنهایی نیست».

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای اولین بار اعتراف کرد که از نظر سیاسی در جهان تنهاست و به دلیل رک گویی‌اش مورد حسادت رهبران جهان قرار گرفته است.
 
به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری جهان نیوز ترکیه، وی که در بازگشت از سفر آمریکای لاتین با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «به علت رک گویی ام در مورد اوضاع و مسائل منطقه‌ای مورد هدف منتقدان قرار گرفته ام».
 
اما وی تاکید کرد: «این برای من تا زمانی که پشتیبانی مردم ترکیه را دارم، مهم نیست».
 
وی افزود: «اینکه دنیا فکر کند من تنها هستم برایم اهمیتی ندارد. چیزی که برای من مهم است این است که مردم در باره من چه فکر می‌کنند. شاهد بودیم که در انتخابات ریاست جمهوری مردم در کنارم ایستادند. در مقایسه با دیگر کشور‌ها این تنهایی نیست».
 
اردوغان ادامه داد: «شاید در میان رهبران جهان تنها باشم اما این چیزی بیش از حسادت آنها نیست». اظهارات اردوغان در شماری از روزنامه‌های ترکیه چاپ شد.
 
اردوغان  رابطه خود با اوباما را مثال آورد و گفت که در ابتدا ما با هم روابط خوبی داشتیم ولی به تدریج این روابط تغییر پیدا کرد. حتی اوباما و خانواده اش از من و خانوده ام در کاخ سفید  پذیرایی کرد. ما گفتگوهای رو در رو و دو نفره با هم داشتیم. پس از این گفتگو‌ها و در طول زمان این روابط به سویی دیگر پیشرفت کرد که من نمی‌فهمم دلیل آن چیست.
 
اردوغان اخیرا پس از قتل سه دانشجوی مسلمان در کارولینای شمالی، از اوباما شدیدا انتقاد کرد که چرا در این باره اظهار نظر نکرده است.
 
وقتی از اردوغان سئوال شد که آیا انتقاد شما از اوباما تند نبود؟ پاسخ داد: «نمی‌دانم شما بیانات مرا تند یا نرم تعریف می‌کنید، اما این قابل قبول نیست. اگر چنین حادثه‌ای در کشور ما رخ دهد ما نباید ساکت بمانیم. این شرطی لازم از شراکت استراتژیک بین ماست».
 
وی همچنین در مورد اوضاع مصر صحبت کرد و گفت من در تعجبم که چرا دنیا علیه رئیس جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی، سکوت کرده است.
 
اردوغان دائما از غرب بخاطر حمایت از سیسی و برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری این کشور انتقاد می‌کند.
 
بر همه روشن است که اردوغان از حامیان اخوان المسلمین مصر است که در حال حاضر غیر قانونی اعلام شده است. محمد مرسی نیز وابسته به این گروه سیاسی مذهبی بود.
 
اردوغان در این باره گفت: «وقتی در باره این مسائل صحبت کنید، تنها می‌شوید، در صورتی که میان مردم تنها نمی‌شوید». 

اخبار بین الملل - عصر ایران