اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فیدل کاسترو دستور مرگ «چه» را داد


یکی از مأمورین سابق سازمان امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که رهبر انقلاب کوبا دستور مرگ "چه گوارا" را داده است. خبرگزاری تسنیم: به گزارش پایگاه خبری اسپانیایی زبان«آمریکا اینفوبائه»؛ فلیکس رودریگز، یکی از مأمورین سابق سازمان امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه "سی‌ان‌ان" ادعا کرده است که فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا دستور مرگ "چه گوارا"، یکی از مبارزان پرآوازه ضد امپریالیستی را داده است.


رودریگز در چهل و ششمین سالگرد مرگ "چه" ادعا کرده است که گوارا دقایقی پیش از مرگ خود به او اطمینان داده است که فیدل کاسترو دستور مرگ او را صادر کرده است.

وی در این خصوص گفت: گوارا یکی از حامیان پر و پا قرص چین به شمار می رفت این در حالی بود که کوبا از متحدین اتحادیه شوری بوده و رهبران انقلابی این جزیره این تفاوت را بر نمی‌تافتند.

وی در خصوص آخرین لحظات زندگی بیان داشت:  من وارد اتاقی شدم که " چه" در آن می‌زیست؛ در برابرش ایستادم و به او گفتم: فرمانده من تمام تلاش خودم را کردم اما متاسفم، اما او رنگش پرید و گفت: اینگونه بهتر است من هیچگاه نمی‌خواهم زنده‌ای زندانی باشم.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سازمان سیا در چندین دهه گذشته توطئه‌های مختلفی را برای سرنگونی و نیز ترور فیدل کاسترو طرح و اجرا کرده است.

ارنستو چه گوارا در چهاردهم مه 1928 در آرژانتین و از پدر و مادری ایرلندی – اسپانیایی متولد شد.

"چه" علاقه شدیدی به مارکسیسم داشت و در مکزیک به فیدل کاسترو، رهبر یکی از جنبش های انقلالی پیوست تا برای آزادی کوبا بجنگد. پس از آنکه فیدل کاسترو، رژیم فولخنسییو باتیستا (Fulgencio Batista ) را سرنگون کرد، او به مقام های بالایی دست یافت.

زمانی که او وزیر صنایع کوبا بود، دست از کار کشید و بار دیگر به زندگی چریکی بازگشت. چه گوارا در آمریکای لاتین و آفریقا به مبارزات مسلحانه پرداخت.

او در 8 اکتبر 1967 در روستای کوچکی در بولیوی همراه با چند تن از یارانش به محاصره ارتش بولیوی درآمد و دستگیر شد و در 9 اکتبر همان سال تیرباران شد.


ویدیو مرتبط :
ملاقات پاپ با فیدل کاسترو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتشار شایعه مرگ "فیدل کاسترو" برای "639 اُمین" بار




 اخبار بین الملل -  انتشار شایعه مرگ "فیدل کاسترو" برای "639 اُمین" بار

رهبر سابق کوبا از این جهت صاحب رکورد است و نام او در کتاب رکوردهای گینس به عنوان فردی که بیشترین شایعه درباره مرگ او منتشر شده است، آمده است.

روز گذشته خبری به سرعت در برخی رسانه های آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین منتشر شد که مضمون آن مرگ فیدل کاسترو رهبر بازنشسته کوبا بود.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان، این شایعه در پی آن گسترش یافت که خبر مرگ " فیدل اودینگا" فرزند رییس جمهور کنیا به طور اشتباهی با "فیدل کاسترو" رهبر سابق کوبا اشتباه گرفته شد و برخی تلویزیون ها و سایت ها این خبر را به سرعت پوشش داده و زیر نویس کردند.

 در این خبر اعلام شد فیدل کاسترو 89 ساله در روزهای گذشته و پس از اعلام عادی سازی روابط دولت کوبا با آمریکا هیچ واکنشی نشان نداده و سکوت کرده است و ظاهرا این سکوت او گمانه ها را از احتمال مرگ او در طی این مدت تقویت کرده است.

تصویر فیدل اودینگا فرزند درگذشته رییس جمهور کنیا در پس تصویر کاسترو آمده است

اخبار,اخبار بین الملل, فیدل اودینگا

 
حتی در برخی منابع خبری اعلام شد " نیکولاس مادورو " رییس جمهور ونزوئلا پس از شنیدن خبر مرگ کاسترو راهی کوبا شده است.

دولت هاوانا اما پس از انتشار این اخبار اعلام کرد که این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و کاسترو زنده است.

پس از تکذیب خبر مرگ کاسترو که در هنگامه سروصدای رسانه ای ایجاد شده حول و حوش واقعه تروریستی و گروگانگیری پاریس انتشار یافته بود، کاشف به عمل آمد این " فیدل اودینگا" فرزند "رایلا اودینگا" رییس جمهور کنیا بوده است که درگذشته و خبر مرگ کاسترو صحت ندارد.

در 56 سال گذشته و از زمان پیروزی انقلاب کوبا این ششصد و سی و نهمین بار است که شایعه مرگ کاسترو منتشر می شود . رهبر سابق کوبا از این جهت صاحب رکورد است و نام او در کتاب رکوردهای گینس به عنوان فردی که بیشترین شایعه درباره مرگ او منتشر شده است، آمده است.

کاسترو در هفته های گذشته و در پی اعلام عادی سازی روابط آمریکا با کوبا سکوت یشه کرده و هیچ اظهار نظری در تایید یا انتقاد از روند آشتی با آمریکا بر زبان نیاورده است.

اداره امور کوبا هم اکنون در اختیار رائول کاسترو برادر فیدل کاسترو قرار گرفته است.

کاسترو دیدگاهی به شدت ضد آمریکایی داشته است و سخنرانی های طولانی مدت او که گاه تا شش ساعت تداوم می یافت، در محکومیت آمریکا و امپریالیسم بین المللی و با حرارت تمام ایراد می شد.

 

 اخبار بین الملل  - عصر  ایران