اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فوت 3641 نفر بر اثر آلودگی هوای تهران



فوت 3641 نفر بر اثر آلودگی هوای تهران

 

نوروزی، رئیس مركز معاینه فنی خودروهای تهران در وبلاگش، آوای سبز نوشت:این سه مطلب آخرین مطالب من در مورد آلودگی هوای تهران می باشند. لطفا حدس و گمان عجیب و غریب نزنید. خداوکیلی کسی هم به من امر نکرده که سخن نگویم . خودم دوست دارم و تصمیم گرفتم مدتی حرف نزنم. اگر هم در این چند روز مطالبی در رسانه ها دیدید همگی مربوط به مصاحبه های قبلی من می باشند. به امید هوای پاک....

 

مطلب اول: امروز ظهر به اتفاق دکتر رشیدی مهمان تعدادی از نماینگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودیم.موضوع بحث هم آلودگی هوای تهران بود.دکتر زارع نماینده تهران جمله جالبی گفتند.ایشان محیط زیست را خطاب قرار داده و ضمن انتقاد جدی از وضعیت بوجود آمده گفتند متاسفانه این یک ماهی که هوای شهر به این وضع دچار شده است با حیثیت کشور بازی شده است.

خانم لاله افتخاری هم در مورد آلودگی شدید هوا در جنوب تهران که تقریبا همیشگی است نکانی را گفتند.آقای کوثری اشاره مهمی داشتند به این نکته که طبق قانون توسعه چهارم که به اتمام رسیده است آلودگی هوای تهران باید رفع می شد که این اتفاق نیفتاده است.نمایندگان دیگر هم نکاتی را گفتند و استاندار تهران هم بیست دقیقه ای به اقدامات کمیته اضطراری آلودگی هوا اشاره کردند.

بعد از مدیر کل محیط زیست تهران من به نمایندگی از شهرداری صحبت کوتاهی کردم و یادآور شدم خواسته ما فقط اجرای قانون است.حال که قوانین مصوب هم در حوزه آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی اجرا نمی شود خواهش می کنیم یک فکر اساسی شود.پیشنهاد ابطال تمام قوانین و مصوبات مرتبط با آلودگی هوا و پیشنهاد تصویب قانون جامع کاهش آلودگی هوای کشور با ذکر بودجه،مجری، ناظر و زمان اجرا را مطرح کردم با این توضیح که در کنار این قانون جدید باید عزم ملی جزم شده و فعل خواستن هم صرف شود در غیر اینصورت ۱۵ سال دیگر هم بگذرد هیچ اتفاقی نمی افتد.

مطلب دوم: همانطوری که دکتر رشیدی مدیر عامل کیفیت هوا در جلسه دوشنبه کمیته اضطراری آلودگی هوا در محل سازمان محیط زیست تاکید داشتند متاسفانه پیش بینی هواشناسی غلط از آب در آمد و سه شبه و چهارشنبه شاخص استاندارد آلاینده ها بهتر نشد که بدتر هم شد.به راستی الان چه کسی باید یقه هواشناسی رابگیرد؟ وقتی نماینده وزارت بهداشت التماس می کرد تا آخر هفته شهر را تعطیل کنیم رییس جلسه با استناد به پیش بینی هواشناسی با این کار مخالفت کرد. نماینده وزارت بهداشت بعد از جلسه به یکی از خبرگزاری ها اینگونه گفتند:

" با توجه به تداوم وضعیت آلاینده‌های هوای تهران، پیشنهاد وزارت بهداشت آن بود كه دو روز پایانی هفته جاری تعطیل شود اما از آنجا كه سازمان هواشناسی وضعیت جوی روزهای آینده را مناسب و ناپایداری‌های جوی را پیش بینی كرد، جمع‌بندی جلسه بر آن شد كه این ناپایداری‌های جوی طی روزهای آینده سبب كاهش غلظت آلاینده‌های هوا شده و نیازی به اعمال تعطیلی در پایتخت نیست."

بیچاره دکتر رشیدی که پیش بینی آلودگی هوا را روی صفخه مانیتور لپ تاپش به من نشان می داد و فریاد می زد هوا آلوده تر خواهد شد اما در نهایت پیش بینی هواشناسی ملاک عمل قرار گرفت.

مطلب سوم: اگر اشتباه نکنم پارسال نماینده وزارت بهداشت در جلسه ای که در مجلس داشتیم آماری از مرگ و میر شهروندان در اثر آلودگی هوا را دادند ولی تاکید کردند محرمانه است و این آمار نباید منتشر شود.برای همین هم تا امروز این آمار را شخص من جایی مطرح نکرده ام.

امروز دکتر ندافی از وزارت بهداشت در جلسه با نمایندگان تهران آمار مرگ و میر سالیانه شهروندان در اثر آلودگی هوا را در شهر تهران به تفکیک آلاینده بیان کردند ولی نگفتند این آمار جایی مطرح نشود و برای همین این آمار را اینجا ذکر می کنم.حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال در تهران ۲۶۵۸ نفر، منوکسید کربن۱۵ نفر، ازون ۷۲ نفر و دی اکسید گوگرد ۸۹۶ نفر می باشد.../وبلاگ آوای سبز


ویدیو مرتبط :
فوت 17 نفر بر اثر گاز گرفتگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ سالانه ۳ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس: سالی ۳ هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

مهرداد بائوج لاهوتی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی مجلس ( خانه ملت ) با اشاره به تردد 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح تهران، گفت: اقداماتی نظیر زوج و فرد کردن اتومبیل ها هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

لاهوتی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: در همه جای دنیا برای کاهش آلودگی هوا از یک نسخه مدرن و قابل اجرا استفاده می شود اما متاسفانه در کشورمان تاکنون هیچ مسئولی نتواسته آن طور که باید وشاید در کاهش مشکلات زیست محیطی راهکار موثر ارائه دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده به عنوان یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا در تهران، افزود: اینکه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کاهش آلودگی هوا را نیازمند یک پروسه 10 ساله می داند اصلا رویکرد مناسبی برای رفع این مشکل نیست، زیرا در حال حاضر در حوزه حمل ونقل عمومی عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا وجود دارد که متاسفانه به آن هیچ توجهی نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه سالی 3 هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: رئیس سازمان محیط زیست به عنوان یک عضو هیات دولت باید خواهان ایفای نقش موثر دولت در حمل ونقل عمومی باشد، به عبارت بهتر دولت باید در 50 درصد ساخت مترو سهیم باشد؛ همچنین باید جلوی تردد خودروهای آلاینده به هر نحو ممکن گرفته شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح شهر فعالیت می کنند، گفت: متاسفانه هر موتور سیکلت در پایتخت حدود 7.5 گرم گاز تولید می کند که این مقدار حدود 4 برابر گاز تولیدی یک خودرو است؛ بنابراین مسئولان باید از راهکارهای غیرکارشناسی نظیر زوج وفرد کردن اتومبیل ها در جهت کاهش آلودگی هوا پرهیز کنند.

بائوج لاهوتی با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی سلامت جامعه باید راهکارهای کاهش آلودگی هوا را پیگیری کند، گفت: هرچند که در دولت‌های گذشته نیز هیچ اقدام موثری در جهت برخورد با آلاینده‌های زیست محیطی انجام نشده است اما در حال حاضر سازمان محیط زیست باید پیگیر مشکلات باشد زیرا با ابراز همدردی هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت و به ویژه مسئولان سازمان محیط زیست به طور حتم می‌توانند با استفاده از اهرم‌های قانونی از تردد خودروهای فرسوده  جلوگیری کنند، اما اینکه چراتاکنون هیچ اقدامی نشده متاسفانه سوالی است که مسئولان ذیربط هیچ پاسخی برای آن ندارند، بنابراین بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای تهران ساماندهی تردد خودروها در معابر شهری در کوتاه ترین زمان ممکن است.

رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش با تاکید براینکه کاهش آلودگی هوای تهران 10 سال طول می کشد گفت که سیاست‌های کاهش آلودگی هوا از سال 84 تا کنون اجرا نشده است.

اخبار اجتماعی - خبرگذاری صداوسیما