اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فنون امتحان دادن


در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پیشرفت خویش را می آزمایند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشیابی تحصیلی است و از آن برای تعیین موارد قدرت و ضعف تحصیلی دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره های امتحانی به كار می رود و ملاك قضاوت درباره ی معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگیری فنون صحیح امتحان دادن، سوابق تحصیلی درخشان و خوبی را از خود به جای گذاریم.


مهندس میلاد جواهری

دانش آموزان می توانند از امتحان به عنوان انگیزه ای برای مطالعه و مرور مطالب درسی استفاده كنند و از آن به عنوان معیاری برای سنجش میزان دریافت مطالب درسی و همچنین نقاط ضعف درسی بهره جویند. در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پیشرفت خویش را می آزمایند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشیابی تحصیلی است و از آن برای تعیین موارد قدرت و ضعف تحصیلی دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره های امتحانی به كار می رود و ملاك قضاوت درباره ی معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگیری فنون صحیح امتحان دادن، سوابق تحصیلی درخشان و خوبی را از خود به جای گذاریم. به همین منظور مطالبی كه باید قبل، در حین و پس از امتحان آن را رعایت نمود در ادامه آورده ام تا شما بتوانید آزمون و امتحان موفقی را پیش رو داشته باشید.

الف) چگونه مطالعه كنیم تا در امتحان تشریحی موفقیت بیشتری داشته باشیم ؟

1) در حین مطالعه ی درس ،  مضمون اصلی آن را دریابید. در این قسمت درس ، بحث به چه موضوعی اشاره دارد؟ چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان كرده است؟

2) همراه با خواندن درس به طور مرتب برای خود سوالاتی طرح كنید تا توجه شما به موضوع درس بیشتر جلب شود  . بهتر است سوالات به نوعی با مطالب درسی هماهنگی داشته باشد.

3) سوالات طرح شده باید با توجه به اصل مطلب و كلید هر پاراگراف باشند.

4) در هنگام مطالعه در منزل به مطالبی كه به نوعی در كلاس علامت زده یا در حاشیه و پاورقی نوشته شده نیز توجه خود را مبذول بدارید.

5) جمع بندی مطالب را با بیان خود ؛ بیان كنید تا فراموشی شما كمتر شود.

6) اگر از جزوات و مطالب خارج از كتاب استفاده می كنید ، دقت كنید كه با مطالب موجود در كتاب سازماندهی لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه های جدا از هم یك زنجیر در نیایند.

7) اوراق امتحانی نوبت های گذشته ی خود اعم از ترم و نیم ترم و ماهانه و... را مجدداً مرور كنید تا اولاً نوعی مرور كرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را كه در آن زمان در‌ آن تكرار كرده اید، مجدداً تكرار نكنید.

8) یك هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعی كنید خلاصه ی دروس  ، فیش برداری و فهرست نكات مهم را‌آماده و در پوشه ای جمع ‌آوری كنید.




ب) گام های مؤثر در هر امتحان :

گام اول : هر بار كه امتحان در پیش است قواعد عمومی حفظ سلامتی و بهداشت تن را شدیداً مراعات كنید ، به خیال صرفه جویی در وقت برای مطالعه از خوردن غذا صرفنظر نكنید.
روز قبل از غذاهای پركالری ولی كم حجم استفاده كنید و ترجیحاً اوقات غذایی خود را در روز به 5 وعده تقسیم كنید.

گام دوم: مطالعه ی دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط بین آنها با سایر دروس است.

گام سوم: خود را به جای طراح قرار دهید. ببینید اگر شما طراح سوالات بودید با چه فكری به طرح یك امتحان می پرداختید؟ بدین منظور تعدادی سوال ساده، متوسط و مشكل انتخاب كرده و در یك زمان و مكان معین به آن پاسخ دهید تا سطح مطالعه خود را ارزیابی كنید. پاسخگویی دقیق به همین سوالات تا حد زیادی موفقیت شما را در آزمون تضمین می نماید.

گام چهارم: با مرور كردن و به یادآوردن عناوین اصلی و فرعی در هر فصل از كتاب، میزان دقت و یادآوری خود را‌ آزمایش كنید. همچنین توجه داشته باشید كه اختصاص چند جلسه ی كوتاه به مرور مطالب به مراتب سودمندتر و مفیدتر از یك جلسه ی طولانی و خسته كننده است.


ج) توصیه هایی در شب قبل از امتحان:


اول : از مشاجرات خانوادگی، رفت و آمدهای فراوان و مكرر، حضور در مكان های پر سر و صدا و شلوغ، دیدن و شنیدن رادیو و تلویزیون به طوری كه مغز احساس خستگی كند و به طور كلی تمام عواملی كه موجب تشویش، حواس پرتی و خستگی مغز  می شود به شدت پرهیز كنید.

دوم : مطابق معمول هر شب استراحت كنید و سعی كنید 6 تا 8 ساعت خواب‌آرام داشته باشید تا با نشاط بیشتری به سر جلسه ی امتحان بروید . همچنین برای سلامتی متابولیسم بدن نیز سعی كنید یك شام سبك و مختصر میل نمایید.

سوم : قبل از خواب شب امتحان نیز دو نكته مهم را  مدنظر قرار دهید:

الف) كلیه ی وسایلی كه باید صبح امتحان همراه شما باشد را از شب قبل روی میزی كه یادتان نرود آماده كنید.

ب) سعی كنید اگر كمی اضطراب دارید و همین مانع بی خوابی شما شده مطالب كلیدی و مهم كتاب درسی را در ذهن مرور كنید.  دقت داشته باشید كه این استرس طبیعی است و در ادامه به شیوه های مقابله با آن می پردازم و  راه های كاهش آن را با هم بررسی می كنیم.




د) توصیه هایی در صبح امتحان:


1) سعی كنید حداقل 2 ساعت قبل از امتحان از خواب بیدار شوید تا فعالیت های مغزی شما شروع شده و به اصطلاح مشاورین موتور مغزگرم شود و همچنین دقت كنید مطالبی را كه مطمئن هستید  در امتحان نخواهد آمد، هرگز نخوانید.

2) كمك گرفتن از معنویات در موفقیت شما سهم چشمگیری دارد لذا حتماً با وضو سرجلسه ی امتحان حاضر شوید و از خداوند متعال طلب كمك و استعانت كنید.

3) در صورت داشتن وقت كافی  یك مرور سطحی روی مطالب مهم و فیش برداری¬ های خود داشته باشید.

4) حتماً صبحانه كافی و مناسب را میل نمایید ؛ زیرا بدون تغذیه مناسب مغز شما انرژی كافی برای پاسخگویی به سوالات را نخواهد داشت  . توصیه ی خود من برای صبحانه یك لیوان چای شیرین، نان، پنیر و گردو است و چند شكلات كه سریع به بدن انرژی برساند.

5) حتماً سعی كنید كه زودتر از منزل خارج شوید و اگر از بعد مسافت دچار مشكل نیستید راه خانه تا مدرسه را پیاده طی كنید تا اكسیژن كافی به مغز برسد.

6) ممكن است هنگامی كه در مدرسه حضور پیدا می كنید تعدادی از دوستان و همكلاسی هایتان عمداًً یا سهواً از شما سوالاتی در مورد درس بپرسند سعی كنید كه اصلاً به‌‌آن سوالات پاسخ ندهید و حتی من توصیه می كنم كه با‌ آن صحبت هم نكنید.


هـ) توصیه هایی در جلسه ی امتحان  :


1) سعی كنید بدون نگرانی و اضطراب و با اعتماد به نفس بر روی صندلی خود تكیه بدهید و آرامش را در خودتان زیاد كنید و قبل از شروع امتحان یكبار چهار قل قرآن را در ذهنتان بخوانید.

2) یك نفس عمیق بكشید و برای لحظه ای آن را نگه دارید و سپس به طور كامل و آرام آن را بازدم كنید.

3) صدای خود را تغییر دهید؛ آهسته خدا را یادكنید و از او كمك بخواهید. ( آهسته كردن صدا موجب آرامش بیشتر می شود )

4) حالت صورت را تغییر دهید و با باز كردن اخم های ابروها و بالا كشیدن گوشه ی دهان می توانید آرامش را جهت به‌ یادآوردن مطالب به حافظه تان راهنمایی كنید.

5) سپس قلم را بردارید و‌ آماده خواندن اولین سوال بشوید.

6) اگر زود پاسخ ها را نوشتید، در برابر وسوسه ی ترك محل امتحان مقاومت كنید. از وقت باقیمانده برای بازبینی و اصلاح جواب های خود استفاده كنید حتی باید سربرگ امتحانی را هم بازبینی كنید تا از نوشتن نام و سایر مشخصات خود نیز مطمئن شوید.





و) توصیه هایی در جریان امتحان :


1) از روش گزینشی برای پاسخ به امتحان استفاده كنید، نه روش ترتیبی هر چند این كار خوشایند شما نباشد روش گزینشی دو مزیت مهم را در خود دارد:

الف) از نگرانی كه جهت كمبود وقت برای سوالاتی كه پاسخ آن ها می دانید كم خواهد كرد.

ب) از فراموش كردن پاسخ هایی كه می دانید جلوگیری می كند.

2) در هنگام خواندن سوال به كلمات راهنما ( افعالی كه در انتهای سوالات می آیند )  توجه كرده و زیر آن ها خط بكشید تا از دامی كه طراح برای شما گسترده رهایی یابید.

3) اگر پاسخ نیاز به رسم شكل یا نمودار دارد با ذكر فرمول ، قبل از فراموش كردن آن را بنویسید یا در گوشه ی ورقه ی خود علامتی برای رجوع به آن سوال بگذارید.

4) قبل از شروع پاسخ سعی كنید آن چه را كه سوال خواسته با استفاده از یك اسكلت بندی كلی روی ورقه ی خود بنویسید. روش اسكلت بندی، روشی است كه در آن با استفاده كلمات كلیدی متن و طرح شبكه ای خلاصه شده با یك نگاه می توان كل مطلب را دریافت كرد كه دو مزیت بزرگ را در بر دارد:

الف) باعث سرعت بخشیدن به پاسخگویی و نظم دادن به جریان فكری شما می شود.

ب) چنانچه به علت كمبود وقت نتوانستید پاسخ خود را كامل بیان كنید ، حداقل این طرح یا شكل ، هدف و طرح ذهنی شما را بیان می كند و به معلم نشان می دهد كه شما با مفهوم كلی آشنا هستید و می توانید لااقل قسمتی از نمره را بگیرید.

5) چنانچه می توانید مطالب و پاسخ های خود را به صورت مقایسه بیان كنید. بااین كار به دبیرتان نشان می دهید كه تنها  متن درس را حفظ نكرده اید بلكه دارای تفكر تحلیلی بوده اید و این كار در روحیه ی معلمتان در تصحیح برگه ی امتحانی شما تأثیر بسزایی دارد.

6) سعی كنید در پاسخ های خود از مثال استفاده كنید تا جواب هایتان واضح تر شود.

7) دقت كنید كه شماره ی سوال با شماره ی پاسخ در ورقه ی امتحانی هماهنگی داشته باشد.

8) بهتر است محدوده ی پاسخ هر سوال را روی ورقه ی خود با كشیدن یك خط و یا نقطه چین مشخص كنید تا:

الف) ظاهر ورقه ی شما زیباتر و مرتب تر شود.

ب) تصحیح ورقه توسط مصحح راحت تر شود.

ج) از سردرگمی شما نسبت به پاسخگویی سو الات جلوگیری كرده و از همه مهمتر اینكه در روحیه ی مصحح تاثیر مثبت می گذارد.

9) در پایان خاطر نشان می كنم كه تعدادكل پاسخ ها را با تعداد كل سوالات چك كنید تا مطمئن شوید كه تمام سوالات را خوانده اید.

پیش تر از این گفتم اگر بدانیم چه بخوانیم و چگونه بخوانیم امتحان نه تنها باعث افت بلكه باعث موفقیت دانش آموز در آن سال نیز می شود.






چه كارهایی را قبل از امتحان باید انجام بدهیم ؟


1) آماده باشید كه همه ی موارد درسی و امتحانی را مطالعه كنید.

2) بدانید كه داشتن یك برنامه ی درسی ذهن شما را‌ آماده می كند.

3) قبل از امتحان راحت بخوابید.

4) با اطمینان و جسارت به امتحان نگاه كنید.

5) در جلسه ی امتحان با معده خالی حاضر نشوید.

بدانید كه سبزیجات و میوه های تازه استرس را كاهش می دهند. غذاهای استرس آفرین عبارتند از: غذاهایی با طبخ چندمرحله ای مانند: انواع پیتزا و انواع ساندویچ  و شیرین كننده های مصنوعی مانند: انواع بستنی های میوه ای، نوشیدنی های ملایم كربنات دار مانند: انواع نوشابه ها، انواع شكلات ها، تخم مرغ، غذاهای سرخ شده، تنقلات، گوشت قرمز، فرآورده های همراه با آرد سفید، چیپس و غذاهایی كه دارای مواد نگهدارنده یا سس های تند هستند. حالا لابد می پرسید پس چه بخوریم با این شرایط دیگر چیزی برای خوردن باقی نمی ماند كه؟ در پاسخ  می گویم كه انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی به شرط آنكه سرخ نشود مفید است و سایر غاهای خانگی مادرهای عزیزمان كه در منزل طبخ می شود  نیز جزو موارد مفید و مثبت به حساب می‌آید.



6) غذایی مختصر ، مفید و قوی بخورید. این رژیم غذایی موجب می شود كه اضطراب از ذهنتان پاك بشود. از قند و شكر زیاد و آبنبات پرهیز كنید؛ این مواد شاید در حین امتحات به شما از لحاظ ذهنی كمك بكند ولی قبل از امتحان به جز بدتر كردن شرایط روحی و جسمی شما كار دیگری نمی كنند.

7) بكوشید برای خودتان وقت ذخیره كنید.

8) قبل از امتحان، آرام و آسوده باشید و باز هم می گویم « بر خود اعتماد و بر خدا توكل كنید. »

9) بكوشید در‌ آخرین دقایق درس ها را مرور كنید.


چه كارهایی را در طول امتحان باید انجام بدهیم؟

1) راهنمایی های بالای برگه را به دقت بخوانید.

2) روی صندلی جابه جا شوید تا راحت تر بنشینید.

3) اگر سوالی را جواب ندادید، از آن صرف نظر كنید و به سراغ سوال های دیگر بروید.

4) در طول سوالات تشریحی، اگر كل سوالات را جواب نداده اید، سوالی را انتخاب كنید و درباره ی آن فكر كنید و پاسخش را بنویسید. این گونه خواهید دید كه كم كم جواب ها به ذهنتان می آیند.

5) برای تحویل دادن برگه ی خود عجله نكنید و سرآسیمه و مضطرب نشوید. هیچكس برای این كار به شما جایزه نمی دهد !!!



مهندس میلاد جواهری:  09192678465      Email: [email protected]    

کتاب و لوازم التحریر میلاد:   22848594     |    انتشارات پیوسته:  09123235525


ویدیو مرتبط :
اصول و فنون مذاکر- همایش فن بیان-فنون مذاکره-سخنوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فراگیری فنون صحیح امتحان دادن



خواندن درس,مطالعه کردن,عوامل موفقیت در امتحان

امتحان دادن ملاك قضاوت درباره ی معلومات دانش آموزان است

 

در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پیشرفت خویش را می آزمایند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشیابی تحصیلی است و از آن برای تعیین موارد قدرت و ضعف تحصیلی دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره های امتحانی به كار می رود و ملاك قضاوت درباره ی معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگیری فنون صحیح امتحان دادن، سوابق تحصیلی درخشان و خوبی را از خود به جای گذاریم.

1- در حین مطالعه ی درس ،  مضمون اصلی آن را دریابید. در این قسمت درس ، بحث به چه موضوعی اشاره دارد؟ چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان كرده است؟

2- همراه با خواندن درس به طور مرتب برای خود سوالاتی طرح كنید تا توجه شما به موضوع درس بیشتر جلب شود  . بهتر است سوالات به نوعی با مطالب درسی هماهنگی داشته باشد.

3- سوالات طرح شده باید با توجه به اصل مطلب و كلید هر پاراگراف باشند.

4- در هنگام مطالعه در منزل به مطالبی كه به نوعی در كلاس علامت زده یا در حاشیه و پاورقی نوشته شده نیز توجه خود را مبذول بدارید.

5- توجه داشته باشید توکل به خدا , آرامش و اعتماد به نفس و پشتکار و برنامه ریزی مهمترین عوامل موفقیت در امتحان است.


6- سعی کنید هرگونه برداشت نا به جا از امتحانات و ناراحتی و انزجار و نفرت از امتحان دادن را از خود دور کنید. زیرا امتحان جزء لاینفک زندگی ماست .


7- روز های قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس‌پرتی می‌شود کاملا کنار بگذاریدزیرا توجه به سایر چیزها باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. و کاهش تمرکز روی درس خود به خود اضطراب به وجود می‌آورد.


8- آغاز کار مطالعه با یاد خدا و به جا آوردن نماز واجب و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آرامش را برایتان به ارمغان می آورد .


9- همواره سعی کنید امنیت و آرامش را در خانه فراهم کنید و برای مطالعه یک مکان آرام و بی سروصدا را مد نظر قرار دهید.

10- جمع بندی مطالب را با بیان خود ؛ بیان كنید تا فراموشی شما كمتر شود.

مطالعه کردن,عوامل موفقیت در امتحان

همه حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید

 

11- اگر از جزوات و مطالب خارج از كتاب استفاده می كنید ، دقت كنید كه با مطالب موجود در كتاب سازماندهی لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه های جدا از هم یك زنجیر در نیایند.

12- اوراق امتحانی نوبت های گذشته ی خود اعم از ترم و نیم ترم و ماهانه و... را مجدداً مرور كنید تا اولاً نوعی مرور كرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را كه در آن زمان در‌ آن تكرار كرده اید، مجدداً تكرار نكنید.

13- یك هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعی كنید خلاصه ی دروس  ، فیش برداری و فهرست نكات مهم را‌آماده و در پوشه ای جمع ‌آوری كنید.

14- در اتاقی که مطالعه می کنید عوامل مزاحم از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون و... را از خود دور نمایید.


15- حتما وسایل و مکان مطالعه را قبل از مطالعه، مرتب و منظم نمایید. تنها وسایلی را که واقعا مورد نیازتان می باشد مقابلتان قرار دهید.


16- در خود تمرکز ایجاد نمایید و تمام حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید.


17- هنگام مطالعه خود را به جای معلم قرار دهید و سوالات امتحانی را طرح نمایید .


18- سوالاتی را که قبلا معلم از شما امتحان گرفته یا در اختیارتان قرار داده است مجددا مرور کنید .

19- پس از یاد گرفتن کامل مطلب‌، حل تمرین‌های کتاب درسی و برطرف کردن اشکالات‌، نمونه سؤال‌های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. سعی کنید طرز پاسخ گویی به سؤال‌های نهایی را خوب بیاموزید. همچنین با دیدن کلید تصحیح امتحانات نهایی‌، به روش تصحیح اوراق خوب آشنا شوید.

خواندن درس,مطالعه کردن,یادگیری بهتر دروس

هنگام مطالعه روی عمیق خوانی و فراگیری دقیق مفاهیم بیشتر تأکید داشته باشید

 

20- این خطاست اگر فکر کنید سؤال‌های امتحان نهایی سال بعد باید شبیه سال‌های قبل باشد. اخیراً طراحان تلاش می‌کنند، سؤال‌های مفهومی را در قالب‌های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تأکید می‌کنیم که روی عمیق خوانی و فراگیری دقیق مفاهیم و ریزه‌کاری‌های کتاب درسی تأکید بیش‌تری داشته باشید.

21- مراقب باشید اگر بدخط هستید و از کارهای نوشتاری مانند حل تمرینات گریزانید، بیش‌تر در معرض بد امتحان دادن و پایین آمدن نمره‌ی معدل قرار دارید.

22- به اشکالات خود حساس باشید. بسیاری از بچه‌ها اشکالات ساده مانند خطای محاسبه‌، درست نخواندن متن سؤال و…. را اشکال نمی‌دانند. آن‌ها بلد نبودن‌های بزرگ را اشکال می‌دانند و بسیاری هم در توهم بلد بودن هستند. این نگرش دانش‌آموزی است که به اشکال و اشکال‌گیری حساس نیست. ولی دانش‌آموزان ممتاز حتی با یک اشتباه ساده‌ی محاسباتی‌، دوباره مسئله را حل می‌کنند. آن‌ها نسبت به ساده‌ترین اشکالات خود بی رحم هستند. این تجربه را از آن‌ها بیاموزید! برای گرفتن نمره‌ی 18یا19، دانستن مطلب کافی است‌، ولی برای گرفتن نمره‌ی 20، تسلط و حساسیت به اشکالات، اهمیت بیش‌تری دارد.

23-  تاکیدات معلم در زمان تدریس یا پرسشهای او را مجددا یادآوری کنید .


24- نمونه سئوالات امتحان سال های قبل را تهیه کنید و به بررسی آنها بپردازید تا با نحوه وسبک طرح سئوالات آشنا شوید.


25- برای امتحانات پایان ترم، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید و اشتباهات قبلی خود را بررسی کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.


26- اشکالات درسی خود را یادداشت کنید و در روزهای باقیمانده تا امتحانات و در فواصل امتحانات از دوستان و همکلاسی ها و اعضای خانواده و در صورت دسترسی از معلم بپرسید. و این کار را تا حد اکثر شب قبل از امتحان انجام دهید .


27- مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب کمک بزرگی به یادگیری بهتر دروس خواهد داشت.


گردآوری:بخش آرایش وزیبایی صبح بخیر

منابع:
blogfa.com
bartarinha.ir
konkur.in