اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فقط واردات این چهار قلم میوه آزاد است


بازار میوه و تره‌بار با وجود ممنوعیت واردات، مملو از میوه‌های متنوع خارجی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره اعلام کرد: به غیر از چهار میوه‌ گرمسیری موز، آناناس، نارگیل و انبه، واردات همه میوه‌ها به کشور ممنوع است.

خبرگزاری ایسنا: بازار میوه و تره‌بار با وجود ممنوعیت واردات، مملو از میوه‌های متنوع خارجی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره اعلام کرد: به غیر از چهار میوه‌ گرمسیری موز، آناناس، نارگیل و انبه، واردات همه میوه‌ها به کشور ممنوع است.

به بازار میوه و تره‌بار در میادین مختلف شهر که سر بزنیم آنچه در میان خیل انبوه میوه‌های تولید داخل به چشم می‌خورد، میوه‌های خارجی است که گاه شاید نامی از آنها نشنیده باشیم و این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که با وجود این همه میوه‌های تولید داخل، واردات چرا؟!

البته به گفته محمدعلی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی واردات همه میوه‌های خارجی به غیر از چهار قلم میوه گرمسیری موز، آناناس، نارگیل و انبه ممنوع است و البته واردات میوه‌های مجاز هم با رعایت همه اصول و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای صورت می‌گیرد.

وی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه تولید چندانی از این چهار قلم میوه در کشور وجود ندارد و مردم به مصرف آن تمایل دارند، نمی‌توان واردات آن‌ها را ممنوع کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار کرد: مصرف این میوه‌ها محدود بوده و نمی‌تواند آسیبی به ذائقه مردم و تولید ملی بزند.

طهماسبی تصریح کرد: به غیر از این چهار قلم میوه گرمسیری، واردات بقیه میوه‌ها به کشور از جمله سیب فرانسه، گلابی، آوکادو و دیگر میوه‌هایی که در بازار میوه و تره‌بار مشاهده می‌شود، ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود.

به گفته طهماسبی به منظور جلوگیری از هر گونه انحصار و رقابتی کردن امر واردات این چهار نوع میوه با رعایت اصول قرنطینه‌ای، نیاز به هیچ‌گونه مجوز و مراجعه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی ندارد و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی واردات که دارای صلاحیت‌های لازم هستند، می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات به واردات آن ها اقدام کنند.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید از عرضه این میوه‌های قاچاق که مورد تایید مسئولان دولتی هم نیست، در همان مبادی ورودی کشور یا میادین عمده فروشی در استان‌های مختلف جلوگیری کنند و ضمن برخورد با متخلفان و قاچاقچیان، اجازه ورود میوه‌های رنگارنگی که هیچ اطمینانی از سلامت، کیفیت و قیمت آن‌ها وجود ندارد را ندهند.


ویدیو مرتبط :
انحصار واردات میوه، آری یا نه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انحصار واردات 4 قلم میوه در دست خواص


با توجه به حضور بازرسان وزارت بازرگانی، اصناف و تعزیرات حکومتی امکان توزیع میوه‌های قاچاق در میدان مرکزی تره‌بار وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی اتحادیه بارفروشان می‌گوید: مجوز همان ۴ قلم میوه‌ای که اجازه واردات رسمی به آنها داده می‌شود، در دست افراد و شرکت‌های خاص است که به راحتی با کاهش عرضه در بازار قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

در مورد وضعیت ورود میوه‌های قاچاق به میدان مرکزی تره‌بار به این نکته اشاره کرد که با توجه به حضور بازرسان وزارت بازرگانی، اصناف و تعزیرات حکومتی امکان توزیع میوه‌های قاچاق در میدان مرکزی تره‌بار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از طرفی براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات رسمی به میوه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود داده نمی شود و تنها 4 مورد مجوز برای میوه‌هایی همچون موز، آناناس، نارگیل و انبه به افراد خاص و شرکت‌های خاص داده می‌شود.

سخنگوی اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی تره‌بار با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد و وزارت صنعت مبنی بر تنظیم و مجوز واردات میوه گفت: بارها گفته‌ایم که برای تعدیل قیمت‌ها می‌توان عرضه را در بازار کنترل کرد نه آنکه انحصار واردات میوه در همین چند قلم هم در دست افراد خاص باشد که با جلوگیری از عرضه به یکباره می‌توانند قیمت‌ها را در بازار افزایش دهند.

وی گفت: ما حتی به‌ عنوان اتحادیه مرتبط واردکنندگان میوه را نمی‌شناسیم و این افراد حضوری در این حوزه ندارند، بارها گفته‌ایم که بهتر بود در راستای صدور مجوز نیز از ظرفیت اتحادیه استفاده شود.

حاج‌محمدرضا در پاسخ به اینکه ظاهراً سیب و پرتقال کشورهای شیلی و مصر از مبادی قاچاق وارد میوه‌فروشی‌ها می‌شود، گفت: اگر هم چنین چیزی وجود دارد به‌صورت خرده‌فروشی در اختیار میوه‌فروشی‌های سطح شهر قرار می‌گیرد که از اختیار ما خارج است.

وی گفت: از یک طرف می‌گویند سیب مازاد داریم و آن را صادر می‌کنند و قیمت بالا می‌رود، از یک طرف سیب وارد می‌کنند که قیمت‌ها را می‌شکند. یک زمانی سیب خراسان ما در اروپا حرف اول را می‌زد، اما اکنون کار به جایی رسیده که ترکیه هم سالانه 25 تا 30 هزار تن سیب به کشور ما صادر می‌کند و تولیدکننده ما در انبارهای خالی خود را بسته است.