اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
فضیلت فاطمه زهرا (س) از نگاه امام خمینی
حضرت امام خمینی (ره) درباره بالاترین فضیلت حضرت زهرا(س) فرمود: فاطمه سلام الله علیها پس از پدرش 75 روز زنده بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت ، جبرئیل خدمت ایشان میآمد و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده را نقل میکرد.
من راجع به حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- خودم را قاصر میدانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا میکنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- میفرماید: فاطمه سلام اللَّه علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد.
ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراودهای بوده است، یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده، ذکر کرده باشد و آنچه که به ذریه او میرسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا (ص) بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است.
مسئله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، .... تا تناسب بین روح این کسی که جبرئیل میآید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است.
حتی درباره ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام اللَّه علیها- ست که آنکه من دیدهام که جبرئیل به طور مکرر در این 75 روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریه او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است.
در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه میدانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کسی دیگر حاصل نشده و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- است.
* از بیانات امام خمینی در جمع بانوان جامعه الزهراء در یازدهم اسفند 1364
ویدیو مرتبط :
حضرت زهرا (س) از نگاه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
علمالهدی: زهرا مصطفوی (فرزند امام خمینی) دروغ میگوید
آیتالله علمالهدی:
معترضان به شورای نگهبان معنای احراز صلاحیت را نمیفهمند/ رجوع به رهبری راه حل نیست
به گزارش فارس از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به موضوع احراز صلاحیتها در پاسخ به سئوالی در ارتباط با افراد معترض که صلاحیتشان احراز نشده است، اظهار کرد: مسئله احراز صلاحیتها مسئله تشخیص است و هیچ کس در تشخیص فرد دیگر حق ندارد. در بحث احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری براساس قانون احراز صلاحیتها بر عهده شورای نگهبان است که در این شورا تصمیمگیری میشود که چه افرادی احراز صلاحیت شده و میتوانند وارد عرصه شوند.
وی افزود: در شورای نگهبان یک نفر تصمیم نمیگیرد بلکه 6 مجتهد عادل احراز صلاحیتها را بررسی کرده و خلاف تشخیص خود را به هیچ عنوان اعلام نمیکنند و البته در تشخیص آنها نیز کسی حق ندارد که بگوید حق من از بین رفته است چرا که قانون تشخیص را واگذار به این شورا کرده است؛ پس اینکه کسی بگوید مظلوم واقع شده درست نیست. به هیچ عنوان ظلمی وجود نداشته و تجاوز به حقی نشده است. چون حقی نیست که ظلم باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این اظهارنظرها در واقع تعابیر کسانی است که قانون را بلد نبوده و معنای تشخیص و احراز صلاحیت را نمیفهمند و یا خدای ناکرده مردم را بیتوجه به این مسئله میبینند. بنابراین، این تعابیری غلط است.
آیتالله علمالهدی با اشاره به راه پیگیری قانونی ادامه داد: در ارتباط با پیگیری قانونی افراد میتوانند مراجعه کرده و از آن فقها و شورای نگهبان بپرسند که بر طبق چه علائم و نشانهای احراز صلاحیت نشدهاند و نسبت به این علائم دفاع کنند و اگر نیاز بود دوباره تجدید نظر صورت گرفته و به تشخیص دومی برسند.
وی متذکر شد: اما قطعا شروع راه پیگیری قانونی رجوع به مقام معظم رهبری نیست؛ حضرت آقا در دو روز گذشته که ما خدمت ایشان رسیدیم میفرمودند که قانون وظیفه احراز و تشخیص را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. بنابراین احراز و تشخیص چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم و با دستور حل نمیشود.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: قطعا حداکثر دستور رهبری این است که دستور تجدید نظر دهند. اصلا اینکه فکر کنیم در کشور هر چه مطابق میل ما صورت نگرفت بخواهیم از حکم حکومتی و ولایت فقیه استفاده کنیم و به تعبیری بگوییم حکم حکومتی و ولایت فقیه ابزاری است که مجری اراده و خواست ما شود، قطعا غلط بوده و درست نیست؛ اینکه رهبری قانون را بر هم بزند نیز توقع غلط و بیجایی بوده و به گونهای زیاده خواهی بوده است.
آیتالله علمالهدی در ادامه با اشاره به نامه زهرا مصطفوی به رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تائید صلاحیت آیتالله هاشمی رفسنجانی اذعان داشت: در ارتباط با نامه زهرا مصطفوی که گفتهاند امام بعد از اینکه اسم مقام معظم رهبری را آوردهاند سپس اسم آقای هاشمی را نیز آوردهاند، باید بگوییم که اگر منظور این بود که یعنی امام (ره) برای رهبری این نظام دو نفر را در نظر گرفتند نه تنها دروغ است بلکه خلاف واقع نیز است.باید این را تشخیص دهیم که حضرت امام نه تنها یک فقیه بلکه یک خبره فقیهشناس هم بودند و اینگونه نسبت دادن به امام هتک حرمت به امام راحل است. که امام برای رهبری این امت دو نفر را کنار هم به عنوان فقیه جامعالشرایط دیدهاند.
وی خاطرنشان کرد: البته خود آقای هاشمی هم نه در آن زمان و نه الان چنین ادعایی ندارند که فقیه جامعالشرایط هستند و حتی خود به عنوان فقیه جامعالشرایط به رهبری مقام معظم رهبری رای داد.
وی ادامه داد: اما اگر منظور این بوده که امام آقای هاشمی و مقام معظم رهبری را همواره دو عنصر موثر در انقلاب و دو یاور و معین خود میدانستند باید گفت که واقعیت همین است.
عضو مجمع خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به صحبتهای علی مطهری در مورد تائید صلاحیت هاشمی رفسنجانی گفت: این حرفها نسبت به رهبری که حضرت آقا فلان نامزد را تائید یا رد کند زیاده خواهی نسبت به مقام معظم رهبری است؛ بنا نیست حضرت آقا در مدیریت کشور دخالت کنند و در واقع مقام معظم رهبری زمانی دخالت میکنند که اساس انقلاب در معرض خطر قرار گیرد. اما اینکه در جزئیترین مسائل نیز دخالت کنند، قطعا سنگ بر روی سنگ نمیایستد.
آیتالله علمالهدی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نامه سیدحسن خمینی به علی اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه رد صلاحیت وی برای همگان غیرقابل باور بوده است اذعان داشت: احراز صلاحیت نشدن آقای هاشمی به دلیل مسائل سیاسی، اخلاقی و فکری نبوده است بلکه عدم احراز صلاحیت نسبت به توانمندی وی و حتی به استناد حرف خودش بوده است.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: آقای هاشمی در ملاقات با مقام معظم رهبری میگوید وقتی من مشکلات کشور را میبینم و توانایی خود را میبینم خلاف شرع است که در مقابل این مشکلات ادعا کرده و وارد عرصه شوم و حل آنها را به گردن گیرم؛ پس این صحبتها نشان میدهد که وی در توانمندی خودش برای اداره مشکلات کشور و در دست گرفتن قوه مجریه تردید دارد. و حتی با تردید برای ریاست جمهوری ثبتنام کرده است. حال شورای نگهبان نیز کسی را که با تردید ثبتنام کرده و خود نیز گفته توانمند نیستم صلاحیت وی را احراز نکرده است.
* ملت ایران برای گفتمان انقلاب اسلامی ارزش قائلند/ مشکلات معیشتی در مشارکت مردم تاثیر نخواهد داشت
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر مشارکت سیاسی همه ملت ایران در انتخابات پیش رو گفت: در 34 سال دیدیم که چه طور مردم در صحنه حضور داشته و امروز هم با همه مشکلاتی که در عرصه معیشتی دارند، باز هم مشارکت جدی در عرصه انتخابات خواهند داشت؛ مردم برای ارزشهای این انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی ارزش قائلند چرا که 34 سال است پای این انقلاب ایستادهاند. بنابراین به خاطر زندگی و شکم خود از گفتمان انقلاب اسلامی دست برنخواهند داشت.
* سیاست تنشزدایی دولت اصلاحات ما را مجبور به توقف و ایستایی علمی فناوری میکرد
آیتالله علمالهدی در ادامه با اشاره به مسئله هستهای و سیاست خارجه در دولت اصلاحات و در دوره کنونی اظهار کرد: در مسئله هستهای اصل تنشزدایی را شاهد بودیم که در دولت اصلاحات اجرا شد و اگر آن روش ادامه پیدا میکرد قطعا ما را به توقف و ایستایی علمی فناوری مجبور میکرد و در نتیجه شاهد رکود در عرصه علمی فناوری میبودیم. در حالی که مقاومتی که در برابر استکبار صورت گرفت به واقع حرکتی بسیار معقول بود و خوشبختانه این بنبست را برای ما شکست و از این توقف و رکود جامعه ما را نجات داد.
وی با بیان اینکه مقاومت در برابر استکبار راه توسعه دانشبنیان را برای ما باز و رشد فناوری را برای ما فراهم کرد، یادآور شد: قطعا اگر گفتمان قبلی را ادامه میدادیم امروز باید مسیر توسعه دانشبنیان را تعطیل میکردیم و یک بنبست برای خود میساختیم. در حالی که به برکت این مقاومت در مقابل زیادهخواهیهای دشمنان و غرب شاهد فراهم شدن رشد فناوری هستیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مدیریت این مقاومت مورد توجه جدی ماست، گفت: مقاومت در برابر استکبار در قالب استدلال و منطق مدیریت شد و مدیریت این مقاومت از خود مقاومت بالاتر و حائز اهمیتتر است. امروز در نتیجه همین مدیریت مقاومت شاهدیم که سلاح ایرانهراسی از دنیا برچیده شده است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: تا پیش از این دشمن همواره در حال ترویج سلاح ایرانهراسی در مسئله هستهای در دنیا بود. ولی با وجود این مسئله در نتیجه این مقاومت شاهد بودیم که پس از مذاکرات پیاپی دنیا از نظر سلاح ایران هراسی خلع سلاح شد.
به گفته آیتالله علمالهدی امروز به دنیا ثابت شده که فناوری هستهای ایران صلحآمیز بوده و به هیچ عنوان در راستای سلاح هستهای نیست.
* کوتاه آمدن مقابل دشمن برای حل مشکلات پنداری غلط است
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دوستی با دشمن مشکلات اقتصادی و معیشتی را کاهش میدهد و حل میکند، اذعان داشت: اینکه بگوییم در مقابل دشمن کوتاه بیاییم تا مشکلات اقتصادی حل شود خیالی صد در صد باطل و پنداری شیطانی و غلط است. و قطعا با کوتاه آمدن مقابل دشمن مشکلات حل نمیشود.
وی افزود: اگر معتقدیم که مشکلات معیشتی را دشمن برای ما ایجاد کرده است، پس کوتاه آمدن مقابل دشمن و از در تنشزدایی وارد شدن قطعا به دشمنان نشان میدهد که ابزار آنها موثر بوده و لذا این ابزار را تشدید و زیادتر میکنند. پس نباید از در دوستی با آنها وارد شویم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دشمنان و به ویژه آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران است یا خیر، گفت: قطعا این گونه بوده و باید قبول داشته باشیم که آنها منتظر نتیجه انتخابات هستند. ولی در عین حال باید دو رویکرد را مدنظر داشت که آنها منتظر این بوده که چه کسی رئیسجمهور میشود و یا اینکه نه منتظرند ببینند مشارکت مردم چگونه است و مردم به چه میزان پشت سر نظام میآیند.
آیتالله علمالهدی با تاکید بر اینکه آمریکاییها بعد از 34 سال به این نتیجه رسیدهاند که عاملی که نظام را مصونیت میدهد در برابر آسیبپذیری این بود که مردم پشت سر این نظام هستند اذعان داشت: اینکه بگوییم آمریکاییها منتظرند چه کسی رئیسجمهور شود تا در این راستا سیاست خارجی و رویکرد ما تغییر کند باید توجه به این مطلب داشت که تجربه 34 سال نشان داده هر جا در استکبار ستیزی پایین آمدیم آمریکا دشمنی خود را تشدید و تحریمها نیز شدیدتر شده است.
* عدم حضور همه سلایق دروغ است/ همه جریانها کاندیدا دارند
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه در انتخابات پیش رو همه سلایق حضور ندارند، گفت: این اظهارات کاملا دروغ است. در کشور دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی داریم که از این دو جریان کاندیداهایی حضور دارند پس همه سلایق در انتخابات پیش رو کاندیدا دارند.
وی تاکید کرد: اما اینکه بیان شده جریانی به نام جریان انحرافی کاندیدا ندارند باید گفت این جریانی نیست بلکه حتی سلیقه هم نیست که بخواهیم برای آن ارزش قائل شویم؛ آقای رئیسجمهور هم از روی توهمزدگی از آن حمایت میکند.
* نامزدها در تبلیغات به منکرات شرعیه متوسل نشوند
آیتالله علمالهدی در بخش پایانی سخنان خود نسبت به تبلیغات کاندیدا توصیههایی داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متاسفانه بر تبلیغات نامزدها یک سری خاطرات تلخی از گذشته داریم اذعان داشت:این خاطرات تلخ این بوده که شاهد بودیم برخی از کاندیداها به مسائل منکرات شرعیه متوسل شده و حرکتهای ضد ارزشی را در تبلیغات خود توسعه دادند و یا کارناوالهای زنان بیحجاب و باحجاب راه انداختند؛ حتی شاهد بودیم در تبلیغات اختلاطهای نامشروع دختران و پسران صورت گرفته است. آنها به خیال خود میخواستند نسل جوان و قشر خاصی را به این صورت جذب کنند در حالی که باید توجه کنند جامعه ما جامعه دینی است و مردم ما به بیدین رای نمیدهند.
امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: اگر کاندیدا میخواهند به این صورت بیدینی خود را اثبات کنند باید بدانند در این صورت تنها بیدینها دنباله رو آنها میشوند در حالی که افراد بیدین اقلیتی هستند که اولا در انتخابات شرکت نمیکنند و اگر هم شرکت کنند عدد قابل توجهی محسوب نمیشوند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کاندیداها در تبلیغات خود در صدد اثبات بوده و در جهت نفی و سلب دیگران نباشند. یعنی وقتی قصد تبلیغ دارند خود را ارائه داده و کسی را سلب یا نفی نکنند.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: همچنین میخواهیم کاندیداها خدای ناکرده اصراف نکرده و هزینههای کلان مصرف نکنند چرا که مردم ما مردمی بیدار و بصیر هستند و خودشان تشخیص میدهند؛ مردم ما مردمی رشید و متدین هستند که پای این انقلاب ایستادهاند و برای ارزشهای این انقلاب ارزش و اهمیت قائلاند./فارس