اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فشار کاخ سفید به سنا، رای‌گیری لایحۀ جدید تحریم علیه ایران را دو هفته عقب انداخت



تحریم علیه ایران ,تحریم های جدید علیه ایران

یک منبع مطلع در سنای آمریکا خبر داد:فشار کاخ سفید به سنا، رای‌گیری لایحۀ جدید تحریم علیه ایران را دو هفته عقب انداخت

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: کاخ سفید فشارهای خود را برای به تعویق انداختن رأی‌گیریِ فوریِ لایحه سنای آمریکا به منظور تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، آغاز کرده و به گفته یک منبع آگاه در سنا، این فشارها نتیجه داده است.

 روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در شماره روز پنجشنبه خود در مقاله‌ای به قلم "مایکل ویلنر" نوشت، یکی از منابع مطلع در سنای آمریکا به جروزالم پست گفت: به نظر می‌رسد دولت آمریکا فعلاً موفق شده رأی گیری برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را حدود دو هفته عقب بیاندازد و این در حالی است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک قرار است 7 و 8 نوامبر، یعنی حدود یک هفته‌ دیگر، در ژنو برگزار شود.

این روزنامه می‌نویسد: پیشنهاد جدید سنای آمریکا با هدفِ نصف کردن مابقی صادرات نفت ایران مطرح شده است. در همین حال دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، استدلال آورده است که زمانبندی این لایحه مناسب نیست.

در عین حال، انتظار می‌رود اگر این لایحه در صحن علنی سنای آمریکا به رأی گذاشته شود، سناتورهای عضو هر دو حزبِ دمکرات و جمهوریخواهِ آمریکا به آن رأی مثبت دهند.

اخیراً مقامات ارشد دولت آمریکا به صورت علنی علیه این لایحه دست به لابی زده‌ و گفته‌اند، همزمان با ازسرگیریِ مذاکرات میان دو کشور آمریکا و ایران، تصویب چنین لایحه‌ای که تحریم‌های ایران را دو چندان خواهد کرد، مناسب نیست.

از زمان آغازِ اولین دور مذاکرات ژنو در ماه گذشته، دولت اوباما از کنگره آمریکا خواسته بود که کار بر روی هرگونه لایحه‌ای را که مجازات‌های بیشتری بر جمهوری اسلامی ایران به علت ادامه برنامه هسته‌ای این کشور، تحمیل ‌کند به تعویق اندازد.

کاخ سفید نه تنها خواهان تأخیر در رأی‌گیری در رابطه با این نوع لوایح در کنگره است، بلکه از سنای آمریکا خواسته است از شدت تحریم‌های گنجانده شده در این لایحه علیه ایران نیز بکاهد.

از سوی دیگر، سناتور رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجیِ سنا، که یکی از حامیان فعالِ تصویب مجازات‌های جدید علیه ایران است، به نشست ایپک که لابی طرفدار اسرائیل است گفت، ما فقط هنگامی توقف تحریم‌های بیشتر علیه ایران را در دستور کار قرار می‌دهیم که ایران تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیومِ خود را متوقف کند.

مایکل ویلنر افزود، این در حالی است که دولت آمریکا بیم آن دارد که تصویب چنین لایحه‌ای نتیجه‌ی معکوس دهد، زیرا بسیاری از متحدان آمریکا ممکن است تصور کنند آمریکا به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران هسته‌ایِ نه‌چندان شتابانِ ایران نیست از این رو از ادامه همکاری با آمریکا در خصوص تحریم‌های جدید اقتصادی برضد ایران بپرهیزند.

نویسنده این مقاله افزود، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه معاونان خود، بن رودز و تونی بلینکن، و همچنین وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران چهار سازمان بزرگ یهودیان آمریکایی در بعد از ظهر روز سه‌شنبه دیدار کردند تا شاید بتوانند آنان را قانع کنند از لابی کردن (فشار آوردن) برای تصویب لایحه تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در سنای آمریکا دست بردارند.

منابع آگاه به جروزالم پست گفتند: در حالی مقامات دولت اوباما با رهبران چهار سازمان یهودیِ یاد شده که شامل: ایپک، کمیته یهودیان آمریکایی، اتحادیه ضدتوهین به یهودیان در آمریکا و کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی آمریکایی است، دیدار کردند که بحث‌های داغ از سوی دو طرف در رابطه با فواید و مضرات لایحه‌ی مزبورِ سنای آمریکا در این نشست مطرح شد.

همچنین در این نشست، که بیش از یک ساعت طول کشید، در رابطه با راهبردِ مناسب آمریکا در خلال فرصت به دست آمده و پنجره دیپلماتیکِ حساسی که میان آمریکا و ایران باز شده است، مناظرات جدی درگرفت. کاخ سفید تأکید دارد که هیچ یک از تحریم‌های کنونیِ آمریکا علیه ایران را لغو نکرده یا کاهش نداده است، بلکه در این برهه‌ حساس، فقط خواهان به تعویق افتادن رأی‌گیری درباره تحریم‌های جدید علیه این کشور در کنگره آمریکا است. /باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
فضاسازی جدید رسانه ای کاخ سفید علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: رای سنا در ماجرای توافق ایران پیروزی دیپلماسی بود / کاخ سفید: کنگره تنها یک هفته برای رد توافق فرصت دارد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ضمن تمجید از رای کنگره به نفع توافق ایران گفت کار اکنون باید به اجرا و راستی آزمایی این توافق معطوف شود.

از سوی دیگر، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: فرصت کنگره برای رد کردن توافق هسته ای ایران یک هفته دیگر منقضی می شود و این یک خبر خوب برای جامعه بین المللی است که بتواند توافق هسته ای ایران را اجرا کند.

ارنست گفت: بدیهی است که هفدهم سپتامبر آخرین فرصتی خواهد بود که کنگره در اختیار خواهد داشت که از آن برای از بین بردن توافق استفاده کند. به طور امیدوارانه این تلاشها موفق آمیز نخواهند بود و به نظر نمی رسد که آنها به این خواست خود برسند.ما قادر خواهیم بود که همراه جامعه بین المللی به جلو حرکت کنیم و این توافق را اجرایی کنیم.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه در پاسخ به تلاش جدید شماری از نمایندگان مجلس نمایندگان برای مقابله با توافق اتمی ایران گفت: این کار بیهوده ای است که ساعاتی پس از آن آغاز شد که این موضوع شفاف شد که این لایحه در سنا راه به جایی نمی برد. در این طرح اختلاف نظراتی در بین اعضای جمهوری خواه کنگره درباره اینکه چگونه به جلو حرکت کنند، مشاهده می شود اما ما در این باره اطمینان داریم که پس از هفدهم سپتامبر این زمان منقضی خواهد شد و ما خواهیم توانست که همراه با جامعه بین المللی به جلو حرکت کنیم و این توافق را عملی کنیم و از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری کنیم.

 

اخبار سیاست خارجی  - انتخاب