اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فست‎فود حاوی ماده سرطانزای "آکرولئین" ‌است



اخبار ,اخبار اجتماعی ,فست‎فود

 

اخبار اجتماعی - فست‎فود حاوی ماده سرطانزای "آکرولئین" ‌

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تمام بیمارستان‎های استان به سیستم امحاء زباله مجهز شده‎اند.

صفرزاده در گفت‎وگو با ایسنا بیان کرد: خروج شیرابه زباله‎ها، آلودگی هوا، تولید پسماندهای عفونی بیمارستان‎ها و... از مسائلی هستند که بهداشت محیط را تهدید می‎کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در محل‎هایی که زباله‎ها تلنبار، غلتک و درنهایت خاک می‎شوند، شیرابه آنها ممکن است از لایه‎های زمینی عبور کرده و آلوده شدن سفره‎های زیرزمینی را منجر شود، هر چند باید گفت در استان دفع زباله‎ به محصولات کشاورزی آسیب نرسانده است.

صفرزاده اضافه کرد: همچنین در صورتی که این زباله‎ها توسط باد به نقاط دیگر منتقل شوند، بر فرآیند فتوسنتز گیاهان اثر سویی خواهد گذاشت.

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی درباره کرت‎بندی‎های غیراصولی برخی کشاورزان نیز گفت: کشت عمود بر زمین غیراصولی بوده و در صورت بارش باران و شسته شدن کود آن، سلامت منابع آب‎های سطحی را در معرض خطر قرار می‎دهد.

این مقام مسئول در رابطه با تولید پسماندهای عفونی بیمارستان‎ها نیز یادآور شد: خوشبختانه با برنامه‎ریزی‎ها و اقدامات صورت گرفته، تقریباً تمام بیمارستان‎های استان به سیستم امحاء زباله مجهز شده‎اند و پسماندهای عفونی آنها با بی‎خطرسازی و اطمینان از حذف ویروس‎های عفونی دفع می‎شوند و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به کم ارزش بودن فست‎فودها بیان کرد: عده‎ای در کارگاه‎های زیرزمینی خود اقدام به تولید مواد غذایی می‎کنند و نزوات سدیم را به‎عنوان مواد نگهدارنده به آن می‎افزایند، این ماده سرطانزاست و بر سلامت افراد تأثیر می‎گذارد.

صفرزاده اضافه کرد: فست‎فودها نیز به‎دلیل چند بار استفاده از روغن به تولید آکرولئین(ماده‎ای سرطانزا) منجر شده و بایستی اگر تخلفی دیده شد، مردم آن را گزارش دهند.

مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی توصیه کرد: باید از خرید غذاهای فوری پرهیز کرد و تنها در شرایط اضطراری آن هم با خرید از فروشگاه‎های معتبر که کارت تندرستی داشته و پروانه کسب دارند، این مواد غذایی را مصرف کرد.
اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
فست فود سیار | فست فود متحرک | فست فود قابل حمل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فست فود بخورید به پنج شرط



 

 

فست فود بخورید به پنج شرط


دل‌کندن از فست‌فودها برای بیشتر ماچندان هم آسان نیست. ولی اگر این بار نیز در هنگام عبور از جلوی یک رستوران وسوسه شدید که ناخنکی به غذاهای خوشمزه آن بزنید ، می‌توانید با رعایت دستورات زیر ، کمترین ضرر را از استفاده از فست‌فودها ببرید.

 

 

▪ برای منزل سفارش دهید :
مطالعات نشان می‌دهند هنگامی که افراد پشت میز غذاخوری در منزلشان غذا میل می‌کنند، بیشتر از خارج از منزل غذا می‌خورند. بنابراین بهتر است شما با یک فروشگاه عرضه فست‌فودها تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط شما ممکن است غذاهای سالم دیگری مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را روی میز غذا تدارک ببینید که ممکن است با میل‌کردن از آن غذاهای سالم، کمتر شکمتان را با فست‌فودها پر کنید.

 


▪ منو (فهرست غذاهای سالم) را انتخاب کنید :
رستوران‌های ارایه‌دهنده غذاهای حاضری در برخی نقاط دنیا دست به ابتکار جالبی زده‌اند. آنها فهرست فست‌فودهای سالم را از فست‌فودهای معمولی جدا کرده‌اند و یا حتی فضای داخل رستوران را به دو بخش تقسیم کرده‌اند که در یک بخش فقط فست‌فودهای سالم به مشتریان عرضه می‌شود. گاهی در فهرست غذاها آورده شده است که هر غذای حاوی چه موادی است و حتی فرآیند تهیه آن چگونه است. اگر شما طریقه آماده کردن هر غذا حاضری را بدانید، می‌توانید متوجه شوید که آیا خوردن آن غذا با رژیم شما جور درمی‌آید یا نه. غذاهای کبابی (کبابی شده)، آب‌پز شده و بخارپز شده به‌طور معمول سالم‌تر هستند. سالاد‌های مملو از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به‌طور معمول سالم‌تر از سالادهای حاوی پنیر، گوشت و سس هستند.

 

فست فود بخورید به پنج شرط

 

▪ از سفارش‌دادن غذاهای سالم خجالت نکشید :
شاید اگر به یکی از فروشگاه‌های عرضه غذاهای فست‌فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم‌تری برای شما تهیه کند، چندان با استقبال خوبی روبه‌رو نشوید. ولی این اتفاقی است که این روزها در بیشتر فروشگاه‌های فست‌فود در سراسر دنیا می‌افتد. مشتریان می‌توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جای اینکه غذای‌شان را در روغن یا کره سرخ کند، غذا را کبابی برایشان آماده کند و یا انواع سس‌های موجود در غذا را حذف کند. صاحبان این رستوران‌ها عمل به این خواسته مشتریان خود را، راهی برای جلب رضایت مشتری و جمع کردن مشتریان بیشتر می‌دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نکشید.

 

 

▪ سایز (اندازه) کوچک‌تر سفارش دهید :
به‌طور معمول در بیشتر رستوران‌ها، آنچه به‌عنوان یک <پرس> غذا به مشتریان ارایه می‌شود، گاهی حاوی دو، سه برابر کالری است که فرد باید از یک وعده‌ غذایی به‌دست بیاورد. بنابراین در صورتی که سایز‌های کوچک‌تر از غذاهای مورد علاقه‌تان موجود است، آن سایز‌های کوچک‌تر را سفارش دهید ولی اگر چنین امکانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف کنید و با دوست و یا فردی از خانواده‌تان که با شما به رستوران آمده است، شریک شوید. حتی می‌توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعده‌ای دیگر آن را نوش‌ جان کنید.

 


▪ سس را جدا سفارش دهید :
از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند، بلکه آن را در ظرفی جداگانه کنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را که همراه غذایتان می‌خورید کنترل کنید و یا به‌طور کل آن را حذف کنید.