اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فروزنده: صرفه جویی های ناشی از دوركاری به عنوان كارانه به كارمندان پرداخت می شود



 

 

فروزنده: صرفه جویی های ناشی از دوركاری به عنوان كارانه به كارمندان پرداخت می شود

 

'لطف الله فروزنده دهكردی' معاون رییس جمهوری در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی گفت: در سال آینده با اجرای دوركاری در هزینه دستگاه های دولتی صرفه جویی می شود و پرداخت منابع حاصله ناشی از آن به صورت كارانه به كاركنان امكان پذیر خواهد بود.

 

وی كه به سوریه سفر كرده بود در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در دمشق

 

افزود: با اجرای طرح دوركاری در دستگاه های دولتی هزینه های جانبی مانند ایاب و ذهاب و پشتیبانی برای این دستگاه های دولتی كم می شود و برای كارمندان نیز كاهش برخی هزینه های اجتماعی و جانبی را در پی دارد و با در اختیار قراردادن برخی تجهیزات و امكانات برای كارمندان دوركار در منزل یا مراكز دوركاری هزینه دستگاه های دولتی كاهش می یابد و می توان در قالب كارانه به كارمندان پرداخت شود.

 

وی گفت: باید در سال آینده اقدامات جدی برای صرفه جویی هزینه ها و دستیابی به الگوی مصرف در نظام اداری دنبال كنیم و در ارین ارتباط 10 برنامه مشخص تهیه شده است.

 

** تاثیر نداشتن دوركاری در اضافه كار و سایر پرداختی ها

 

معاون رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر دوركاری بر اضافه كار و سایر پرداختی های كاركنان نیز گفت: این امر تاثیری در پرداختی های كاركنان نسبت به گذشته نخواهد داشت و بر اساس آیین نامه ها پرداختی های رفاهی به كاركنان ، ایاب و ذهاب ، هزینه غذا با توجه به حاضر نبودن در اداره همچنان پرداخت خواهد شد و هیچ حقوقی از كاركنان كم نخواهد شد و علاوه بر آن 5 درصد نیز به حقوق آنان برای تجهیزات و امكانات نیز افزایش پیش بینی شده است .

 

فروزنده با تاكید بر این كه یك تیم كاری برای تشویق دوركاری كاركنان ایجاد شده است و اجرای این طرح موجب خواهد شد تا كاركنان از حالت وقت مزدی به كارمزدی گرایش پیدا كنند ، گفت: در این زمینه حضور فیزیكی كاركنان شرط نبوده بلكه مبنا كار بیشتر است و هر كارمندی كه كار بیشتری انجام دهد باید حقوق بیشتری دریافت كند.

 

وی افزود: برای اجرای این امر بین مدیر و كارمند توافق نامه ای امضا خواهد شد و در آن سطح مشخصی از كار در نظر گرفته شده و كارمند موظف است تا آن سطح را تامین كند و در صورت انجام بیشتر از سطح نیز به تناسب تشویق خواهد شد.

 

*** تغییرات قانون خدمات كشوری در ارتباط با نظام پرداخت هاست

 

فروزنده معاون رییس جمهوری با اشاره به این كه قانون خدمات كشوری جدید است و سه سال و نیم از عمر آن می گذرد، گفت: هنوز زود است از تغییر یا اصلاح این قانون صحبت كرد و یك قانون باید در بستر ده ساله اجرا شود تا بتوان تغییراتی در آن ایجاد كرد.

 

وی با تاكید بر این كه قانون مزبور بر اساس آسیب شناسی نظام اداری طراحی شده است ، گفت: برای تهیه این قانون قوانین مرتبط 10 كشور به صورت تطبیقی مطالعه شده و نوع نگاه آن به سیستم اداری مدیریت بر مبنای عملكرد است كه كاملا با نظام بوروكراسی فرق دارد.

 

معاون رییس جمهوی در امور توسعه مدیریت و منابع انسانی ادامه داد: تقریبا دو سال است كه بخش های جدی قانون خدمات كشوری در حال اجرا است و در صورت تصمیم برای تغییر در آینده عمدتا در فصل دهم و نظام پرداخت تغییراتی اعمال خواهد شد.

 

وی در ادامه با تاكید بر این كه نظام پرداخت در قانون خدمات كشوری باید بهبود یابد و اكنون پرداخت ها بر اساس عملكرد نیست، افزود: باید بین شاخص های ثابت یك شغل مانند مدرك تحصیلی و عملكرد آن با پاداش دریافتی رابطه وجود داشته باشد و هر شخصی بیشتر كار كرد، بیشتر دریافت كند و اگر تلاش كمتر داشت، كمتر دریافت كند و برای این منظور باید سیستم انعطاف پذیر باشد.

 

معاون رییس جمهوری با تاكید بر این كه باید برای كسانی كه كار می كنند ، امنیت شغلی ایجاد كرد و برای كسانی كه كار نمی كنند ، چنین امنیتی وجود نداشته باشد، گفت: باید ساختارهای موجود در این زمینه روان باشد و مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد و این امر مستلزم نظام پرداخت منعطف است و باید برای احساس مسوولیت افراد جهت انجام كار بیشتر ، بستر لازم فراهم شده و بندهای قانونی آن پررنگ شود.

 

فروزنده با اشاره به این كه در فصل دوم این قانون نیز كه ایفای نقش دولت را در ارتباط با آموزش و پرورش ، آموزش های عمومی ، كارهای فرهنگی و بهداشت و درمان مشخص می كند ، ممكن است تغییراتی اعمال شود ، افزود: مساله حاكمیت دولت بسیار مهم است و وقتی اصل 44 اجرا می شود این دولت است كه باید برای بخش خصوصی بستر سازی ایجاد كند و در این ارتباط باید یك سیستم حاكمیتی قوی برای برنامه ریزی ، نظارت و دادن راهبرد به این بخش وجود داشته باشد .

 

وی با بیان این كه در كمیته مربوط به اصلاح قانون مزبور 52 مورد برای اصلاح گردآوری شده و می تواند اصلاح شود ، گفت: این قانون باید اجرا شود و در مرحله اجرا بدانیم چه مشكلاتی وجود دارد و الان مشكلات مزبور جنبه نظری و كارشناسی دارد و خیلی نمی تواند مبنایی باشد .

 

*** اعتبارات ، تورم و هزینه های زندگی معیارهای اصلی اعلام ضریب افزایش حقوق

 

معاون رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعلام ضریب افزایش حقوق توسط دولت نیز گفت: ضریب ریالی توسط دولت اعلام می شود و دولت نیز در این خصوص به تناسب اعتبارات، تورم و هزینه های زندگی به عنوان سه مبنای اصلی تصمیم گیری و ضریب مورد نظر را اعلام می كند.

 

فروزنده با تاكید بر این كه این افزایش به معنی افزایش توان كارمندان نیست و ما باید به گونه ای برنامه ریزی كنیم كه قدرت خرید كارمندان افزایش یابد ، افزود: اگر این امر كم شود به ضرر كارمندان است و امروز دولت به دنبال آن است تا از عواملی كه نقدینگی را افزایش داده و تورم زا هستند به خصوص با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها ، خودداری كند.

 

وی با بیان این كه 'باید بتوانیم تورم را كنترل كنیم و یكی از عوامل موفقیت اجرای طرح هدفمند كردن یارانه ها از سوی دولت كنترل تورم انتظاری با برنامه ریزی بود'، تصریح كرد : باید از هر عاملی كه باعث افزایش تورم می شود و قدرت و توان خرید مردم را كم كند ، جلوگیری كرد و ضریب افزایش حقوق نیز با همین عوامل سنجیده و اعلام می شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری با تاكید بر این كه باید فضایی از سوی دولت ایجاد شود تا هر كسی كه بیشتر دلسوزی می كند، انگیزه لازم را برای ادامه كار داشته باشد ، گفت: منابع دولت محدود است و اعلام ضریب نیز بر اساس این منابع ، هزینه ها و متغیرها صورت می گیرد و در این ارتباط دولت به دنبال عدالت و رفاه است و بر این مبنا برای همه اقشار نظیر كارمندان ، كارگران ، كشاورزان و صنعتگران تصمیم گیری می كند.

 

*** صرفه جویی در بخش دولتی با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و پرداخت كارانه

 

فروزنده در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیرات اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها در بخش دولتی نیز گفت: در این بخش نیز حتما با اجرای قانون، صرفه جویی اتفاق خواهد افتاد و برای افزایش انگیزه در این ارتباط ماده 68 و پرداخت كارانه از سوی دستگاه ها در نظر گرفته شده است .

 

وی افزود: در این مبنا هر دستگاهی كه بتواند با اجرای اصلاحاتی در ارتباط با ساختارها، فرایند كار، نیروی انسانی، كاهش هزینه های انرژی زمینه های جنبی را برای صرفه جویی در هزینه ها ایجاد كند، می تواند منابع مازاد را به عنوان فوق العاده به كاركنان خود پرداخت كند و اگر كاركنان احساس كنند كه با صرفه جویی نتایج حاصله نصیب آنان خواهد شد، نسبت به اجرای این امر دستگاه ها را بیشتر یاری خواهند كرد و در این زمینه احساس مسوولیت می كنند.

 

*** انتقال 10 هزار نفر از كاركنان دولت به شهرستانها و 10 هزار نفر دیگر در نوبت انتقال

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا در دمشق در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتقال كاركنان دولت به شهرستان ها نیز گفت: دبیری كارگروه انتقال بر عهده ماست ولی اجرای آن با دستگاه های دولتی و اجرایی است و در حال حاضر 14 گروه در این كارگروه مشغول فعالیت در ارتباط با انتقال كاركنان هستند.

 

وی با اشاره به این كه در این ارتباط دو موضوع یكی انتقال داوطلبانه و دومی انتقال شركت ها ، گمرك و مراكز پژوهشی كه ضرورتی برای حضور در مركز ندارند، مطرح است ، افزود: این یك برنامه مستمر و دایم است و دولت روش های مختلفی را برای این امر دنبال می كند و جهت گیری كلی كار در این زمینه این است كه هر امكانی در شهرستانها برای كار وجود داشته باشد نباید حتی به مركز استان و یا تهران منتقل شود.

 

فروزنده با اشاره به این كه در حال حاضر آمار مهاجرت به تهران نرخی منفی را نشان می دهد ، افزود: هر چه این امر گسترش یابد، این نرخ منفی افزایش خواهد یافت و مهاجرت معكوس خواهد بود و در این ارتباط تاكنون 10 هزار نفر از كاركنان دولت به شهرستان ها منتقل شده و 10 هزار نفر دیگر اقدامات لازم را برای انتقال انجام داده اندو با توجه به سال تحصیلی در انتظار پایان آن برای انتقال همراه با خانواده هستند.

 

وی ادامه داد: از 120 شركتی كه حضور آنان در مركز غیر ضروری بود تاكنون در ارتباط با انتقال 30 شركت اقدامات لازم انجام شده و در خصوص حدود 80 مركز پژوهشی نیز برخی اقدامات برای ساماندهی و ادغام آنها صورت گرفته و در دانشگاه ها نیز 30 درصد كاهش ظرفیت كارشناسی را داشته ایم .

 

معاون رییس جمهوری با اشاره به این كه تاكنون بخش هایی مانند گمرك ، پست ، میراث فرهنگی و برخی نهادهای مرتبط با وزارت بازرگانی ، دفاع و صنایع عملكرد خوبی در ارتباط با انتقال كاركنان خود به شهرستانها داشته و 40 درصد سقف تعیین شده برای آنان اجرا شده و بقیه نیز به دنبال اجرای آن هستند، گفت: ممنوعیت توسعه تشكیلات و استخدام در تهران به این امر كمك می كند و دولت با بستن ورودی ها می تواند خروجی ها را نیز كنترل و به اهداف خود در این زمینه برسد.

 

*** محاسبه اضافه كاری های پرداختی در هنگام بازنشستگی

 

معاون رییس جمهوری در خصوص كم شدن اضافه كار در رقم مربوط به كسورات بازنشستگی در گذشته و تغییر قانون در این ارتباط و خارج شدن اضافه كاری از این كسورات نیز گفت: با تغییر قانون در این ارتباط چهار گزینه مورد ملاك و توجه قرار گرفت كه اضافه كاری در آن وجود نداشت و با توجه به این كه نسبت به برخی از كاركنان چند سال با روش های قبلی قانون اعمال شده بود این امر با ماده واحده پیشنهادی حل شد و از این پس به نسبتی كه هر یك از كاركنان اضافه كار پرداخت كرده اند در هنگام بازنشستگی در حقوق آنان منظور خواهد شد.

 

وی افزود: برای مثال در صورتی كه كسی 10 سال به روش قبل كسورات پرداخت كرده است ، هنگام بازنشستگی به میزان همان 10 سال به حقوق وی افزوده خواهد شد و مابقی حقوق بازنشستگی نیز با روش جدید یعنی بدون اضافه كار محاسبه می شود.

 

*** امكان جذب معادل یك سوم افراد بازنشسته در دستگاه های دولتی

 

معاون رییس جمهوری در خصوص جذب نیروهای جدید به جای افراد بازنشسته در دستگاه های دولتی نیز گفت : بر اساس قانون، دستگاه های دولتی می توانند به ازای 3 نفر نیروی بازنشسته یك نفر كارشناس توانمند و خبره جذب كنند.

 

فروزنده با تاكید بر این كه باید سیستم چابك باشد و چابكی سیستم به این است كه نیروی كم ولی با كیفیت باشد ، گفت : نیروی زیاد به غیر از این كه مدیران را اسیر كند، هیچ مشكلی را حل نمی كند و الان ما در نظام اداری خودمان این معضل را داریم و درصد نیروهای ما بالا است ولی كارآمدی آنان پایین است و این امر به نیروهای كارآمد آسیب می زند .

 

وی ادامه داد: در سیستم اداری كنونی ما یك چهارم كاركنان كارشناس و سه چهارم پشتیبانی هستند و واقعا پشتیبانی ما نباید بیشتر از كارشناس باشد چرا كه اصل و پایه های یك سیستم بر اساس كارشناس است .

 

وی در ارتباط با جذب نیروهای جدید در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا گفت: خبرگزاری یك رسانه حاكمیتی و مهم است و ما الان در جنگ رسانه هستیم و حضور نیروهای معتمد و توانمند در آنجا سرمایه است و ما محدودیتی از جهت جذب نیروهای توانمند بر اساس یك سوم افراد بازنشسته نداریم .

 

*** انتظار از رسانه ها برای معرفی مدل های حاصله در ایران

 

معاون رییس جمهوری با اشاره به این كه كشورهای اسلامی ظرفیت های را برای همكاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران دارند، افزود: امروز ایران باب و فصل جدیدی را در ارتباط با تربیت نیروی انسانی و نظام اداری در بخش های مختلف در جهان گشوده است و دارای الگو و ایده است.

 

فروزنده با اشاره به تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهداشت ،دانش هسته ای، سد سازی، دفاعی، آموزش و استفاده از بخش خصوصی در این زمینه مانند دانشگاه پیام نور گفت: اینها باید مدل سازی شود و رسانه ها در این زمینه می توانند كمك شایان توجهی ارایه كنند.

 

وی با تاكید بر این كه تولید دانش فقط به فناوری ها خلاصه نمی شود بلكه ما می توانیم در ارتباط با روش ها و سیستم ها با نگاه نو و رویكرد اسلامی و بر اساس استقلال و خودكفایی مدل های خود را به جهان و به خصوص كشورهای اسلامی ارایه دهیم ، تصریح كرد: امروز بستر این امر در كشورهای اسلامی بسیار فراهم است و این امر باعث می شود تا اتحاد راهبردی مورد نظر بین این كشورها بهتر شكل بگیرد.

 

معاون رییس جمهوری در امور توسعه مدیریت و منابع انسانی با اشاره به این كه در صورت چنین اقدامی نیروی انسانی تحت آموزش پیشرفت ها و ابعاد نظام جمهوری اسلامی را بیشتر و بهتر می شناسد ، خاطر نشان كرد: انتظار از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یك رسانه موفق نیز كه امروز در مناطق مختلف دنیا توسعه پیدا كرده ، این است كه در ارتباط با چنین مدل هایی و معرفی آن به كشورهای همسایه اقدام كرده و متقابلا چالش هایی را كه دستگاه های اداری كشورهای همسایه دارند به داخل منتقل كند تا بتوان یك اقدام كارشناسی در این زمینه برای حل آنها و توسعه بیش از پیش روابط صورت گیرد.

 

*** سوریه بشدت به تجربه ایران در ارتباط با دولت الكترونیك نیاز دارد

 

فروزنده در ارتباط با هدف سفر به سوریه نیز با اشاره به این كه همه كشورها دارای یك نظام اداری هستند و پاشنه آشیل همه آنها نظام اداری است، گفت: ما می توانیم تجارب خود را در ارتباط با نظام اداری خود به عنوان یك مدل خوب به سوریه منتقل كنیم.

 

وی با تاكید بر این كه با ارائه مدل های مزبور كشورها متقاضی آنها می شوند، خاطر نشان كرد: برای مثال زمانی كه ما یادداشت تفاهم برای طرف سوری ارسال كردیم ، مسوولان این كشور از طرف ایرانی دعوت كردند تا برای گفت و گو در خصوص تجارب نظام اداری در ایران و به خصوص دولت الكترونیك به سوریه سفر كنند.

 

معاون رییس جمهوری با اشاره به این كه طرف سوری بشدت به كمك ایران در ارتباط با اجرای دولت الكترونیك نیازمند است ، گفت : علاوه بر این در زمینه تربیت مدیر و مدل های مدیریت، ایران دارای یك نظام آموزشی خوب است كه كشورهای همسایه و اسلامی می توانند از آن استفاده كنند و امروز بخش عمده ای از مدیران را در ایران خود سازمان ها با برنامه هایی مانند آموزش ضمن خدمت و نظیر آن تربیت می كنند.

 

فروزنده از جمله زمینه های انتقال تجارب از سوی ایران به كشورهای اسلامی مانند سوریه را قانون مدیریت خدمات كشوری ، اصل 44 ، بهداشت ، هدفمند كردن یارانه ها ، خودكفایی در صنایع و سد سازی خواند و افزود: ایران امروز با اجرای این قوانین و اشراف به چالش های موجود در مسیر اجرای آن در همه این زمینه ها دارای مدل و طرح های مكتوب است و می تواند آنها را به طرف ها و كشورهای دیگر منتقل كند و مقام های سوری نیز در ملاقات های خود تمایل خود را نسبت به استفاده از این مدل ها بیان كردند.

 

وی با تاكید بر این كه در سفر به سوریه به اهداف مورد نظر دست یافتیم ، گفت : اكنون یك كارگروه مشترك بین دو طرف در تهران تشكیل شده است و قرار شد تا یك سند تفاهم در ارتباط با همكاری در خصوص نظام اداری تنظیم شود و برخی از كارشناسان سوری نیز با سفر به ایران از نزدیك در جریان اجرای برنامه های مزبور به خصوص دولت الكترونیك قرار گرفته تا بتوان برخی از این سیستم را در سوریه پیاده و اجرا كرد.

 

فروزنده كه دوشنبه شب وارد دمشق شده بود ، شب گذشته با بدرقه 'سید موسی علیزاده طباطبایی' معاون سفیر ایران در سوریه دمشق را به مقصد تهران ترك كرد.

 

معاون رییس جمهوری اسلامی ایران در آخرین روز از سفر چهار روزه خود به سوریه با فاروق الشرع معاون اول رییس جمهوری سوریه دیدار و گفت و گو كرد.

 

فروزنده در این سفر ضمن حضور در جشن هشتم مارس مصادف با به قدرت رسیدن حزب بعث در سوریه به دعوت 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه با 'محمد ناجی عطری' نخست وزیر و 'عامر حسنی لطفی|' رییس سازمان برنامه ریزی و همكاری بین المللی سوریه دیدار و گفت وگو كرد.

 

فروزنده در دیدار با نخست وزیر سوریه پیام محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران را به همتای سوری خود تقدیم ناجی عطری كرد.

 

دیدار با مسوولان نهادهای ایرانی مستقر در سوریه و بازدید از شهر آزاد شده قنیطره در جنوب غربی سوریه از دیگر برنامه های معاون رییس جمهوری در سفر به سوریه بود..../ تحلیل : ایرنا


ویدیو مرتبط :
صرفه جویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صرفه جویی در برق با این محصول عجیب


به منظور کاهش در مصرف برق واستفاده کمتر از آسانسور!!