اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرمانده ناجا: در برابر حادثه تلخ کهریزک زبانی جز عذرخواهی نداریم/ باید "عبرت" بگیریم



اخبار,اخبار اجتماعی , قوه قضائیه

فرمانده ناجا گفت: داستان تلخ کهریزک باعث بیداری در پلیس شد و پس از آن ما به سمت توجه بیشتر به حقوق شهروندی پیش رفتیم.

فرمانده ناجا با اشاره به حادثه تلخ کهریزک، وقوع این حادثه را باعث بیداری پلیس عنوان کرد و افزود: ما در برابر این حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم.

به گزارش انتخاب ؛ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در دهمین نشست روسای پلیس پیشگیری کشور ضمن رونمایی از سامانه ارتباطی میان قوه قضائیه و پلیس، به موضوع تلخ حادثه کهریزک اشاره کرد و با تأکید بر عبرت‌گیری از آن حادثه خاطرنشان کرد: ما باید از حوادث تلخ پیش آمده همچون داستان کهریزک عبرت گیریم و امروز در برابر آن حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم و تنها قادر به جبران بخشی از آثار تلخ آن هستیم.

فرمانده ناجا ادامه داد: داستان تلخ کهریزک باعث بیداری در پلیس شد و پس از آن ما به سمت توجه بیشتر به حقوق شهروندی پیش رفتیم.

احمدی‌مقدم افزود: بحث حقوق شهروندی پس از آن حادثه یکی از مطالبه‌های اصلی شورای عالی امنیت ملی بود و من در آن جلسه قول دادم که ظرف مدت ۲ سال وضعیت بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌های پلیس را سامان دهم و این ساماندهی حتی به بهانه نبود اعتبارات نیز متوقف نشود.

وی با بیان این‌که امروز شاهد تحول در وضعیت حقوق بشر در تحت نظرگاه‌های و بازداشتگاه‌های پلیس هستیم، گفت: امروز که ما در روزهای پایانی سال ۹۳ قرار داریم ارزیابی‌های ما نشان از کسب رتبه ۸۶ تا ۸۷ از سطح دارد و امیدواریم نواقص باقی‌مانده نیز در طرح تکمیلی مکنا در سال ۹۴ مرتفع شود.

مرتضوی اصرار داشت
سردار اسماعیل احمدی مقدم نیز سابق بر این گفته بود که سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران با وجود مخالفت وی، اصرار داشت که بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک فرستاده شوند.

وی می‌گوید که کهریزک اساساً بازداشتگاه نبوده، بلکه در ابتدا به عنوان ''انبار نیروی انتظامی'' مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح می‌کند: «صبح روز جمعه جلسه‌ای پیرامون اتفاقات آن زمان برگزار شد و آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است.»

وی با بیان اینکه سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، اصرار داشت که این افراد دستگیر شده ''چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند''، می‌افزاید: «من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد.»

نامه به مقام معظم رهبری
احمدی مقدم دو سال پیش نیز در یک برنامه تلویزیونی درباره نامه‌ای که به رهبر معظم انقلاب نوشته، گفت: «نوشته بودم در هر صورت اگر جنابعالی صلاح بدانید در این حوادث اخیر بنده مسئولیت هر آن‌چه که اتفاق افتاده، اعم از اینکه ناجا کرده یا نکرده را می‌پذیرم، شما من را برکنار کنید تا قائله بخوابد. در این نامه نوشتم که مطمئن باشید بنده هرگز از جنابعالی دلگیر نخواهم شد. من گفتم مرا برکنار کنید و ایشان نپذیرفتند.»

اخبار اجتماعی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمانده ناجا: حادثه تلخ کهریزک باعث بیداری پلیس شد



اخبار,اخبار اجتماعی , حادثه کهریزک

فرمانده ناجا با اشاره به حادثه تلخ کهریزک، وقوع این حادثه را باعث بیداری پلیس عنوان کرد و افزود: ما در برابر این حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم.

به گزارش تسنیم، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در دهمین نشست روسای پلیس پیشگیری کشور ضمن رونمایی از سامانه ارتباطی میان قوه قضائیه و پلیس، افتتاح این سامانه را گامی برای ارتقای خدمت‌رسانی به مردم عنوان کرد و اظهار داشت: مردم ما شایستگی دریافت بهترین خدمات را دارند و افتتاح این سامانه گرچه گامی برای ارتقای خدمات‌دهی به مردم است ولی گام‌های بعدی باید با سرعت بیشتری برداشته شود. لذا در نظر داریم تا پایان سال 94 این ارتباط الکترونیکی را در سراسر کشور به صورت فراگیر اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: به کارگیری این سامانه باعث می‌شود تا بخشی از رفت و آمد و سرگردانی مردم بین دادسراها و کلانتری‌ها از بین برود و از سوی دیگر نظارت الکترونیکی ما را بر فعالیت‌های کلانتری‌ها ارتقا دهد.

فرمانده ناجا با اشاره به نقش مینیاتوری کلانتری‌ها در نیروی انتظامی گفت: کلانتری‌ها یک ویترین تمام‌نما است وظایف نیروی انتظامی هستند و از این رو با توجه به نقش‌شان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

احمدی‌مقدم با بیان این‌که یک سوم از پرونده‌های متشکله در کلانتری‌های کشور به صورت ریش‌سفیدی خاتمه می‌یابند، افزود: برای پررنگ‌تر شدن نقش کلانتری‌ها باید بر منزلت اجتماعی پلیس افزود چرا که به هر میزانی منزلت اجتماعی پلیس افزایش یابد، بر قدرت میانجی‌گیری پلیس نیز افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به رابطه مستقیم افزایش جمعیت و گسترده‌تر شدن وظایف پلیس خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت وظایف نیروی انتظامی نیز بیش‌تر می‌شود و پلیس باید بر قدرت پاسخ‌دهی خود نسبت به مردم بیفزاید.

فرمانده ناجا گفت: این شرایط در حالی است که از یک سو تمامی سیاست‌های کشور به دنبال کاهش هزینه‌های دولت بوده و از سوی دیگر نیاز به تامین امنیت هر روزه افزایش می‌یابد. ولی این دو هدف تنها با تکیه بر قدرت اجتماعی، بهره‌گیری از فناوری روز دنیا و افزایش بهره‌وری ممکن خواهد بود.

احمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه افزایش هر ساله بودجه نیروی انتظامی تنها برای گذر از تورم سالانه است، افزود: مجموعه سهم هزینه‌های پلیس در سبد دولت در سال‌های اخیر نه تنها افزایش نداشته بلکه با اندکی کاهش نیز روبرو بوده است ولی ما از این موضوع گلایه‌مند نیستیم چرا که معتقدیم هنر آن است که با امکانات کمتر بهترین خدمات را ارائه دهیم.

* در برابر حادثه تلخ کهریزک زبانی جز عذرخواهی نداریم
وی در ادامه سخنانش به موضوع تلخ حادثه کهریزک اشاره کرد و با تأکید بر عبرت‌گیری از آن حادثه خاطرنشان کرد: ما باید از حوادث تلخ پیش آمده همچون داستان کهریزک عبرت گیریم و امروز در برابر آن حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم و تنها قادر به جبران بخشی از آثار تلخ آن هستیم.

فرمانده ناجا ادامه داد: داستان تلخ کهریزک باعث بیداری در پلیس شد و پس از آن ما به سمت توجه بیشتر به حقوق شهروندی پیش رفتیم.

احمدی‌مقدم افزود: بحث حقوق شهروندی پس از آن حادثه یکی از مطالبه‌های اصلی شورای عالی امنیت ملی بود و من در آن جلسه قول دادم که ظرف مدت 2 سال وضعیت بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌های پلیس را سامان دهم و این ساماندهی حتی به بهانه نبود اعتبارات نیز متوقف نشود.

وی با بیان این‌که امروز شاهد تحول در وضعیت حقوق بشر در تحت نظرگاه‌های و بازداشتگاه‌های پلیس هستیم، گفت: امروز که ما در روزهای پایانی سال 93 قرار داریم ارزیابی‌های ما نشان از کسب رتبه 86 تا 87 از سطح دارد و امیدواریم نواقص باقی‌مانده نیز در طرح تکمیلی مکنا در سال 94 مرتفع شود.

* 50 تا 60 درصد از تلفات سالانه پلیس با استفاده درست از تجهیزات ایمنی قابل مدیریت است
فرمانده ناجا در بخش دیگری از این نشست به شهادت سالانه 60 تا 70 مأمور پلیس در کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه یکی از نقاطی که از آن آسیب‌های فراوانی خوردیم موضوع سطح ایمنی مأموران پلیس بود چرا که سالانه 60 تا 70 نفر مأموران نیروی انتظامی در سراسر کشور به شهادت می‌رسند و این در حالی است که 50 تا 60 درصد این موارد با ارتقای تجهیزات ایمنی و استفاده صحیح از آن‌ها قابل مدیریت است.

احمدی‌مقدم ادامه داد: به عنوان مثال در حادثه گلپایگان اگر مأموران پلیس از جلیقه ضد گلوله استفاده می‌کردند، تلفات آن حادثه بسیار کم‌تر می‌شد و متأسفانه باید قبول کنیم که ما در استفاده از تجهیزات ایمنی پلیسی، دچار مشکل فرهنگی هستیم.

وی افزود: فرماندها پلیس باید توجه داشته باشند که انجام مأموریت‌های پلیسی همواره با مخاطرات جدی روبه‌روست و از این رو باید نیروهای خود را ملزم به پوشیدن جلیقه ضد گلوله و استفاده از تجهیزات ایمنی کنند و دیگر نباید شاهد آن باشیم که جلیقه‌های ضدگلوله در صندوق عقب خودروها قرار گیرد بلکه این تجهیزات برای استفاده مأموران تهیه شده است.

وی با تأکید بر این‌که که شهادت در نیروی انتظامی یک افتخار بزرگ است، گفت: گر چه شهادت از ارزش بالایی در میان ما برخوردار است اما باید سعی کنیم برای حفظ جان مأموران و ارتقای اعتبار پلیس از حوادث ناگوار و تلخ جانی بکاهیم.

* 35 هزار پلیس افتخاری در سال آینده نیروی انتظامی را یاری می‌دهند
فرمانده ناجا در پایان خاطرنشان کرد:‌ برای نوروز امسال در نظر داریم از پلیس‌های افتخاری در تأمین امینت شهرها و محلات استفاده کنیم و اقدامات لازم برای به کارگیری 35 هزار پلیس افتخاری در سال آینده انجام شده است. همچنین به دنبال آن هستیم تا پایان برنامه فعلی تعداد نیروهای پلیس افتخاری را به اندازه تعداد کارکنان موجود در پلیس برسانیم.
اخبار اجتماعی - تسنیم