اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرصت چهار ماهه برای مصرف ١٥٠٠ میلیارد تومان بنزین یارانه‌ای



اخبار,اخبار اقتصادی , افزایش قیمت بنزین

محدودیتی در فروش بنزین آزاد نیست

١٥٠٠ میلیارد تومان سوخت ذخیره شده در كارت‌های دارندگان خودروهای شخصی تا پایان شهریور ماه قابل استفاده است.


 به گزارش «اعتماد»، در حالی كه شایعاتی مبنی بر از بین رفتن سهمیه دو میلیارد و ١٠٠ میلیون لیتری ذخیره شده در كارت‌های سوخت دهان به دهان می‌چرخید، مدیرعامل شركت ملی پخش اعلام كرد مردم فرصت دارند بنزین ذخیره شده را تا پایان شهریور مورد استفاده قرار دهند.


 برخی معتقدند تعیین سقف چهار ماهه برای استفاده از بنزین‌های ذخیره شده می‌تواند به افزایش قابل توجه مصرف در چهار ماه باقیمانده دامن بزند چرا كه بسیاری تلاش می‌كنند در این دوره برای مصرف بنزین سهمیه‌ای خود سفر بروند یا نسبت به فروش سهمیه خودشان به متقاضیان اقدام كنند. تحركاتی برای فروش بنزین از سوی دارندگان ذخیره بنزین در كارت‌ها در اطراف جایگاه‌های سوختگیری دیده شده است.


 از اول مهر ماه اقتصاد ایران با بنزین سهمیه‌بندی خداحافظی خواهد كرد و در صورت عدم تغییر قیمت بنزین هر لیتر بنزین آزاد به قیمت هزار تومان و هر لیتر بنزین آزاد سوپر به قیمت ١٢٠٠ تومان به مردم فروخته خواهد شد. به این ترتیب این آخرین تابستانی است كه سفرهای سه ماهه با استفاده از بنزین سهمیه‌بندی صورت خواهد گرفت. بسیاری از كارشناسان معتقدند خداحافظی اقتصاد ایران با بنزین سهمیه‌ای به آن معنی است كه ایران یك گام دیگر به شفافیت اقتصادی نزدیك خواهد شد و این امر می‌تواند در صورت مدیریت مساعد تاثیر مناسبی به‌جا بگذارد.

بنزین آزاد یا سهمیه‌ای؟
 هر چند خبرهای بنزینی پنج روزی است كه در رسانه‌ها جا خوش كرده‌اند اما همچنان سوالات و ابهاماتی پیرامون این ماجرا وجود دارد. در حالی كه رییس سندیكای جایگاه‌داران سوخت از شارژ بنزین آزاد تا سقف ٥٠٠ لیتر در ماه در كارت‌های سوخت خبر داده و این را به نوعی سهمیه‌بندی تشبیه كرده، مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش تاكید كرده است كه هیچ محدودیتی در فروش بنزین آزاد وجود ندارد. پیش از این وقتی نظام سهمیه‌بندی برقرار بود، سقف ٥٠٠ لیتر بنزین آزاد در هر ماه در كارت‌ها شارژ می‌شد.

 

یكی از مدیران نفتی در پاسخ به این سوال كه آیا كسی نمی‌تواند بیش از ٥٠٠ لیتر بنزین خریداری كند، گفته بود: تا به حال با شكایتی از سوی كسی روبه‌رو نبودیم كه بگویند مثلا نیاز به خرید بنزین بیش از ٥٠٠ لیتر در ماه برای خودروی‌شان داشته‌اند اما اگر كسی به این حجم بنزین نیاز داشته باشد كه البته نیازی غیرطبیعی است می‌تواند با استفاده از كارت‌هایی كه در اختیار جایگاه‌داران است بنزین خریداری كند. با این حال برخی از وجود این سقف در كارت‌ها به عنوان باقیمانده نظام سهمیه‌ای یاد كرده‌اند كه البته این صفت از سوی مقامات نفتی و مسوولان این حوزه رد شده است.


در عین حال بیژن حاج محمدرضا گفته‌های خود را در خصوص تعیین سقف برای شارژ بنزین آزاد در كارت‌های سوخت با ابلاغیه‌ای كه از نظر وی قطعنامه بنزینی دولت خوانده می‌شود تطبیق می‌دهد و به «اعتماد» می‌گوید: «طبق قطعنامه‌ای كه شركت نفت روی سایت خود قرارداده و به ما هم اعلام شده است خودروهای شخصی از ساعت ١٢ شب سه‌شنبه ٥٠٠ لیتر بنزین سهمیه‌ای آزاد دارند. البته شركت نفت به ما – جایگاهداران- گفته است كه اگر كسی خواهان استفاده از كارت‌های بنزین جایگاه‌ها بود باید جایگاه‌دار كارت سوخت را در اختیار خودروسوار قرار دهد.»


وی همچنین می‌افزاید: «كارت سوخت خودروهای عمومی نیز طبق همین ابلاغیه شركت نفت از امشب می‌سوزد و دیگر سهمیه‌ای به عنوان سهمیه خودروهای عمومی وجود نخواهد داشت.»


در عین حال داود عربعلی، سخنگوی شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حالی كه اظهارات بیژن حاج محمدرضا را رد می‌كند، می‌گوید: «بنزین ۱۰۰۰ تومانی بدون محدودیت عرضه می‌شود و مردم در استفاده از سهمیه ۷۰۰ تومانی تا پایان شهریور وقت دارند.

 

سهمیه‌بندی بنزین تك‌نرخی وجود خارجی ندارد، مالكان خودروهای شخصی و موتوسیكلت‌ها نگران نباشند و مانده بنزین ۷۰۰ تومانی آنها تا پایان شهریور قابل برداشت خواهد بود. بنزین نیز همچنان در قالب سامانه هوشمند سوخت عرضه خواهد شد و این سامانه فعالیت‌های پایشی ما را پوشش خواهد داد، اما در دریافت بنزین تك‌نرخی محدودیتی وجود نخواهد داشت.»


وی می‌افزاید: «اگر مالكان خودرو از كارت هوشمند سوخت استفاده كنند، در صورتی كه ابهام یا اختلافی درباره میزان سوخت تحویل شده ایجاد شود، این ابهام قابل پیگیری از طریق كارت هوشمند سوخت خواهد بود. این به سود مردم است كه همچنان از كارت هوشمند سوخت استفاده كنند، ما تابع دستورالعمل‌ دولت هستیم و مصوبه دولت بر سوخت‌گیری بدون محدودیت تصریح دارد و چیزی به عنوان سهمیه‌بندی بنزین آزاد وجود خارجی ندارد، چنان‌كه به كرات در یكی، دو روز اخیر هم اعلام شده است.»


سید ناصر سجادی، مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز از لغو سهمیه بنزین خودروهای شخصی و عمومی از ششم خرداد خبر می‌دهد.


وی با اعلام این خبر گفته است: «لغو نظام سهمیه‌بندی تنها برای بنزین اعمال شده و سوخت نفت‌گاز (گازوییل) براساس نظام قبلی به قوت خود باقی است. برداشت نفت‌گاز برای خودروهای عمومی و شخصی و خودروهای درون‌شهری و برون‌شهری طبق روال گذشته انجام می‌شود، تنها در قیمت نفت‌گاز تغییر ایجاد شده و این قیمت از ٢٥٠ تومان قبلی به ٣٠٠ تومان در هر لیتر رسیده است.»

 

 بیژن حاج‌محمد رضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت : طبق متنی كه شركت نفت روی سایت خود قرارداده و به ما هم اعلام شده است خودروهای شخصی از ساعت ١٢ شب سه‌شنبه ٥٠٠ لیتر بنزین سهمیه‌ای آزاد دارند. البته شركت نفت به ما – جایگاهداران- گفته است كه اگر كسی خواهان استفاده از كارت‌های بنزین جایگاه‌ها بود باید جایگاه‌دار كارت سوخت را در اختیار خودروسوار قرار دهد.


  مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران: لغو نظام سهمیه‌بندی تنها برای بنزین اعمال شده و سوخت نفت‌گاز (گازوییل) براساس نظام قبلی به قوت خود باقی است.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
آغاز فرصت یک ماهه اعتراض به حذف یارانه نقدی از فردا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت بنزین سوپر یارانه‌ای 500 و غیریارانه‌ای 800 تومان شد



 

 

قیمت بنزین سوپر یارانه‌ای 500 و غیریارانه‌ای 800 تومان شد

قیمت جدید بنزین سوپر با اجرای رسمی قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمتها اعلام شد.

 

به گزارش مهر، براساس ابلاغیه جدید دولت، قیمت بنزین سوپر یارانه ای 500 تومان و قیمت بنزین سوپر غیریارانه‌ای 800 تومان تعیین و اجرایی شد.

 

قیمت بنزین سوپر یارانه ای و غیر یارانه ای پیش از آغاز اصلاح قیمتها 150 و 550 تومان بود./مهر