اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرش دستباف خارجی در بازار ندیم



 

 

مرغ تخم گذار



رییس سابق مركز ملی فرش كه برخلاف فعالان بخش خصوصی كشور، اعتقاد دارد تعرفه ۵۰ درصدی برای واردات فرش مناسب است، در مورد واردات فرش دستباف اظهار كرد: واردات فرش دستباف بیش از آنكه وجود داشته باشد، حرفش هست.

مرتضی فرجی در گفت وگو با این جمله كه «با نظام تعرفه ای موافق نیستم»، وضعیت حال حاضر فرش ایران را متاثر از عوامل دیگری به جز تعرفه عنوان كرد كه از جمله آن ها نرخ ارز است.

وی در این مورد اظهار كرد: باید همه بنگاه ها در رقابت های داخلی و خارجی حاضر باشند تا رشد كنند. این رقابت باعث می شود كه آن صنعت فرش دستباف و سایر صنایع رشد كنند و این به نفع مصرف كننده نیز هست. اما یك مشكلی كه اكنون فرش دستباف ایرانی و سایر كالاهای دیگر صادراتی ایران در صادرات با آن مواجه هستند این است كه ما بیش از ۱۰ سال نرخ ارز ثابت داشته ایم، در شرایطی كه تورم سالانه ایران به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ درصد بوده و در مجموع ۱۰ ساله این میزان حدود ۳۰۰ درصد می شود.

فرجی با اشاره به اینكه وضعیت تورم در كشورهای رقیب مانند نپال، پاكستان و چین این گونه نیست، افزود: به همین دلیل مزیت رقابتی فرش های ایرانی كاسته شده است و باید برای این تورم و نرخ ارز فكری كرد.

وی با بیان اینكه ۷۵ تا ۸۰ درصد قیمت تمام شده فرش دستباف دستمزد است، اظهار كرد: حتی علت آن واردات بی رویه ای هم كه برخی می گویند ارزان بودن نرخ ارز است كه باید متناسب با این روند تورمی معادل آن را به ارز اضافه می كردیم.

فرجی علاوه بر این، بر نقش بهره وری و بهره گیری از دانش روز تاكید كرد و در مورد واردات فرش دستباف به كشور یادآور شد: زمانی كه من هم در مركز ملی فرش مسئول بودم، این بحث ها مطرح شد اما در حد صحبت و بحث است. ما در سال ۸۷ می خواستیم در نمایشگاه بین المللی كه در كیش برگزار می كردیم فرش های خارجی هم حاضر باشند، زمانی كه یك سری تجار دعوت شده نتوانسته بودند در این نمایشگاه حاضر شوند، تصمیم گرفتیم مقداری فرش های خارجی را از سطح بازار ایران پیدا كنیم كه من فرش دستباف خارجی ای در بازار ندیدم اما خیلی ها می گویند هست.

وی تصریح كرد: واردات فرش دستباف بیش از آنكه وجود داشته باشد، حرفش هست اما به هرحال برای واردات طبق قانون برنامه چهارم هیچ محدودیتی وجود ندارد.

این مسئول سابق وزارت بازرگانی در حالی حضور فرش های دستباف در ایران را تایید نمی كند كه پیش از این فعالان بخش خصوصی از جمله رییس اتحادیه صادركنندگان فرش ایران با تایید این موضوع حتی عنوان كرد، برخی بعد از واردات این فرش ها آن ها را به نام فرش ایرانی صادر می كنند. جدای از این طبق آمار گمرك كشور در سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون دلار انواع فرش و كفپوش ها وارد كشور شده كه چون امكان تفكیك این دو قلم وجود نداشته، مشخص نیست چه میزان از آن فرش دستباف بوده است.

در همین مورد كمیته ای نیز در وزارت بازرگانی تشكیل شده كه مشخص كند سهم فرش دستباف از این میزان واردات فرش و كفپوش چقدر بوده است. همچنین رییس مركز ملی فرش هم كه این واردات را تایید نمی كرد اخیرا در جایی عنوان كرده بود كه ممكن است این فرش های خارجی برای تعمیر به ایران وارد شده باشند.

● تعرفه ۵۰ درصدی مناسب است

رییس سابق مركز ملی فرش در ادامه در مورد تعرفه ۵۰ درصدی فرش كه از دید فعالان بخش خصوصی به دلیل پایین بودن رقم، مورد انتقاد است، اظهار كرد: تعرفه ۵۰ درصدی مناسب و بزرگترین مشكل ما نرخ ارز است كه كلیه تولیدات داخلی ما چه در داخل و چه در خارج نمی توانند با محصولات خارجی رقابت كنند.

وی در پایان در مورد نرخ ارز خاطرنشان كرد: اگر همین روند جهشی تورم را برای نرخ ارز در نظر بگیریم و معادل آن تورم نرخ ارز را بخواهیم محاسبه كنیم، حتی اگر ۵۰ درصد آن رشد تورم را هم مدنظر قرار بدهیم، نرخ ارز اكنون باید به ۲۵۰۰ تومان افزایش می یافت.../تحلیل:ایسنا.


ویدیو مرتبط :
بازار بزرگ تبریز، بازار فرش دستباف و ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش ۵۰ درصدی صادرات فرش دستباف



 

 

 

فرش دستباف

 

 

رئیس مركز ملی فرش ایران از صادرات ۲۰۷ میلیون دلاری فرش دستباف در ۵ ماهه ابتدای امسال خبرداد و گفت: پیش بینی می شود صادرات فرش دستباف از مرز ۵۰۰میلیون دلار عبور كند.

 فیصل مرداسی در جمع خبرنگاران گفت: مطابق آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، صادرات فرش دستباف ایران در ۵ ماهه ابتدای سال جاری به ۲۰۷میلیون دلار رسید. رئیس مركز ملی فرش ایران افزود: صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۳۷ / ۴۹درصد و به لحاظ ارزشی ۵۱/۴۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یكم تا هفتم مهرماه در تهران گفت: مركز ملی فرش ایران با هدف الگوسازی حمایت از تولید فرش های با كیفیت و مطابق با سلایق جهانی در نظر دارد دومین مسابقه فرش برتر را در نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران برگزار كند...../ 

تحلیل:فارس