اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرزین: حذف یارانه اقشار مرفه در آینده نزدیك



 

 

فرزین: حذف یارانه اقشار مرفه در آینده نزدیك

 

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها درباره آخرین وضعیت طرح تحول بانكی، گزارش عملكرد قانون هدفمندی یارانه ها و زمان آغاز حذف یارانه اقشار مرفه اطلاعات جدیدی ارائه كرد.

 

متن گفت وگوی محمدرضا فرزین با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره در پی می آید.

* گزارشی كه قرار بود از روند اجرای هدفمندی یارانه ها تهیه شود، در چه مرحله ای است؟

ـ طبق قانون این گزارش باید از سوی سازمان هدفمند سازی یارانه ها تهیه شود. سازمان هم گزارش را تهیه كرده و نسخه اولیه آن را به آقای مصباحی مقدم، رییس كمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارسال كرده است، ولی ظاهرا این گزارش به عنوان نسخه اولیه داده شده نه به عنوان نسخه نهایی. قرار است ما هم یك بررسی مجدد در دبیرخانه روی آن انجام دهیم و آن را به صورت رسمی به مجلس ارائه كنیم.

* محتوای این گزارش چیست؟

ـ این در واقع یك گزارش عملكرد است كه طی این مدت از كل مصارف هدفمندی كه به مردم و تولید كننده ها داده شده و سهمیه هایی كه پرداخت شده و نیز از منابع آن تصویر دقیقی داده شده است.

* در این گزارش به گفته شما درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها صحبت شده است. آیا بر اساس آن، منابع و مصارف با هم همخوانی دارد؟

ـ بله همخوانی دارد، ولی وقتی گزارش رسمی ارائه شود، جزییات نیز معلوم خواهد شد.

* گزارش رسمی چه زمانی ارائه می شود؟

ـ من فكر می كنم تا یكی دو هفته آینده نهایی شود. البته گزارش غیررسمی از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها به رییس كمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس داده شده است، ولی گزارش رسمی هنوز نهایی نشده است.

* بر اساس این گزارش، درآمد های هدفمندی از چه محلی تامین شده است؟

ـ من بارها گفته ام منابع هدفمندی یارانه ها چند مورد است. یك ردیف های بودجه ای است كه در بودجه مصوب شده و بخشی هم درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی است.

* سوال بعدی این است كه طرح تحول بانكی در چه مرحله ای است و چه زمانی عملیاتی می شود؟

ـ الان تقریبا نسخه اولیه طرح تحول بانكی در دبیرخانه تهیه شده است. البته این نسخه اولیه باید در كارگروه تحولات اقتصادی مصوب شود. ما هنوز این طرح را در كارگروه تحولات اقتصادی مطرح نكرده ایم و فعلا طرح در دبیرخانه است.

* سوال دیگر این است كه یارانه اقشار مرفه از چه زمانی حذف می شود؟

ـ ما در ماه های آینده كاملا روی حذف برخی از افراد كه مستحق دریافت یارانه نیستند، متمركز می شویم و متناسب با آنچه در قانون آمده، كار را اجرایی می كنیم. الان جلساتی برای تقویت نظام شناسایی گذاشته ایم. مشكل الان ما این است كه باید یك نظام شناسایی دقیق داشته باشیم تا افرادی كه از فهرست حذف می شوند، افرادی باشند كه طبق قانون باید حذف شوند و در این روند دچار خطا نشویم.

الان بیشتر جلسات ما روی تقویت نظام شناسایی و گرفتن اطلاعات از دستگاه های متمركز است و در آینده نزدیك، حذف یارانه اقشار مرفه آغاز می شود. البته همان طور كه گفته ام، پیش از حذف یارانه با افراد مكاتبه می شود.

* پارامتر هایی كه در نظام شناسایی استفاده می كنید، چیست؟

ـ ما پایگاه های اطلاعاتی مختلفی در كشور داریم كه همه آنها را با هم لینك می كنیم. مثلا پایگاه های اطلاعاتی درباره خودرو، مسكن یا وضعیت حقوق و دستمزد داریم و اینها معیارهایی است كه اطلاعات آن جمع آوری می شود و بر اساس آن، یارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد..../ ایسنا 


ویدیو مرتبط :
تاکید جهانگیری بر حذف یارانه اقشار پردرآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف یارانه اقشار مرفه/ دعوت به انصراف دولت، به خاطر احترام به مردم بود! / موافقت رسمی مجلس با فاز دوم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مجلس رسما مقابل دولت کوتاه آمد:

حذف یارانه اقشار مرفه/ دعوت به انصراف دولت، به خاطر احترام به مردم بود! / موافقت رسمی مجلس با فاز دوم

رئیس مجلس در پاسخ به درخواست سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا که خواستار بیان پیشنهادی بود، گفت: آقای دلخوش لطفا دل همه را خوش کن و پیشنهادت را مطرح نکن!

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : بنا بر مصوبه‌های اخیر مجلس شورای اسلامی و مبانی قانونی، یارانه اقشار مرفه به‌زودی حذف خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب"، پس از جلسات متعدد كمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 91 و اظهار نظر مسؤولان دولتی‌ سرانجام رقم 66 هزار میلیارد تومان برای درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رسید و اكنون با توجه به زمزمه‌های اجرای فاز دوم قانون از خردادماه، كمیسیون تلفیق مصوب كرده كه یارانه نقدی دهك‌های پر درآمد به زودی قطع شود.

 

از اسفندماه سال گذشته پیامك‌هایی از شماره 30025 به برخی از سرپرستان خانوار ارسال شد كه حاوی این پیام بود كه نظر به تمكن مالی جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.refahi.ir مراجعه كنند. البته مبنای ارسال پیامك‌ها هنوز مشخص نیست اما افرادی كه در زمان تعیین شده برای اعلام عدم انصراف خود به این سامانه مراجعه نكرده‌اند احتمالا جزو افرادی خواهند بود كه در فاز دوم از دریافت یارانه معاف خواهند شد. البته كسانی هم كه برای اعلام انصراف به این سامانه مراجعه كرده‌اند، قرار است اطلاعاتشان مورد بررسی قرار گیرد و احتمال قطع یارانه این افراد نیز وجود دارد.

 

بهمن‌ماه گذشته نیز دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به این‌كه از دیدگاه ما حدود 10 میلیون نفر باید از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند، گفته بود: هم‌اكنون اسامی این 10 میلیون نفر در حال نهایی‌ شدن است و به زودی در این‌باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

در این راستا به‌تازگی سیدكاظم دلخوش - نایب رییس كمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس - گفته است: به نظر می‌رسد كه دعوت به انصراف از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صرفا برای احترام به دهك‌های برخوردار است و این یارانه به‌زودی قطع می‌شود.

 

وی افزود: تحلیل بنده از تصویب 66 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه 91 این است كه از یك سو به‌دلیل محدودیتی كه مجلس در افزایش این سقف درآمدی مدنظر داشته است و از سویی قصد دولت برای حذف دهك‌های پردرآمد، به قطع یارانه نقدی اقشار مرفه همزمان یا پس از مدتی از اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها منجر خواهد شد.

موافقت رسمی مجلس با فاز دوم

نمایندگان مجلس نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها را مشخص و تعیین کردند که 48 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی پرداختی و غیرنقدی به خانوارها صرف شود.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب" به نقل از فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 1391 کل کشور، نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها را مشخص کردند.

وکلای ملت بیش از این درآمد حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها در سال 1391 و در فاز دوم اجرای این قانون را 66 هزار میلیارد تومان تصویب کرده بودند.

 

به موجب مصوبه مجلس در جلسه عصر امروز پارلمان مقرر شد تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان از این رقم به منظور اجرای ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و یارانه نان که در واقع سهم خانوارهاست،‌ هزینه شود.

 

بر این اساس 48 هزار میلیارد تومان از درآمد قانون یارانه‌ها برای یارانه نقدی پرداختی و غیرنقدی به همه خانوارهای کشور هزینه می‌شود.

همچنین بهارستان نشینان مقرر کردند 10 هزار میلیارد تومان از درآمد قانون یارانه‌ها در فاز دوم به منظور اجرای مواد 6 و 8 این قانون هزینه شود.

 

به موجب این مصوبه مجلس، در فاز دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها برای بخش تولید و صنعت صرف می‌شود.

وکلای ملت همچنین مقرر کردند 6 هزار میلیارد تومان به منظور اجرای بند "ب" ماده 34 قانون برنامه پنجم پنجساله توسعه هزینه شود که طبق این مصوبه در گام دوم اجرای قانون یارانه‌ها رقم 6 هزار میلیارد تومان بابت بخش سلامت و بهداشت و درمان در سال 91، پرداخت می‌شود.

 

وکلای ملت در مصوبه دیگری نیز مقرر کردند 2 هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها در فاز دوم این قانون صرف شود.

 

خانه ملتی‌ها مصوب کردند همه درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌های دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری به حساب‌های معرفی شده از سوی خزانه داری کل کشور واریز می‌شود تا طبق احکام و مقررات قانونی بین ذینفعان مربوطه تقسیم شود.

 

در تبصره این ماده نیز مصوب شد عوارض قانونی از کل وجوه دریافتی بر مبنای قیمت‌های فروش سال 1391پس از واریز به خزانه داری کل کشور به طور مستقیم به موسسات مربوط پرداخت می‌شود.

نمایندگان ملت مصوب کردند دولت مجاز به جابجایی اعتبارات این بند نیست و موظف است متناسب با تحقق درآمد سهم اجزاء "ب" ،"پ"، "ت" این بند را به بخش‌های ذیربط تخصیص دهد.

 

نمایندگان ملت در مصوبه دیگری نیز تعیین کردند در اجرای این بند اختصاص و پرداخت هر گونه وجهی برای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها و یارانه‌های موضوع این قانون، ممنوع است.

 

پس از مطرح شدن بررسی این بند در مجلس، تعدادی از وکلای ملت خواستار بیان پیشنهادات مختلف بودند که لاریجانی رئیس مجلس از وکلای ملت خواست از بیان پیشنهاداتشان صرف نظر کنند و خطاب به وکلای ملت گفت در رابطه با نحوه هزینه‌کرد درآمدهای قانون یارانه‌ها، بحث‌های مفصلی مطرح شده است.

 

وی افزود: در انتخابات مرحله دوم مجلس نهم، ده‌ها ساعت روی نحوه هزینه‌کرد این درآمدها بحث شد تا بالاخره به چنین نتیجه‌ای رسیدند و این قسمت به دولت رفت و در آنجا نیز جلسات مختلفی تشکیل شد.

رئیس مجلس در پاسخ به درخواست سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا که خواستار بیان پیشنهادی بود، گفت: آقای دلخوش لطفا دل همه را خوش کن و پیشنهادت را مطرح نکن!/انتخاب