اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرزند وزیر اسبق ارشاد بازداشت شد


فرزند وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی موسوم به زینت الوزرای دولت اصلاحات بازداشت شد.

خبرگزاری فارس: فرزند وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی موسوم به زینت الوزرای دولت اصلاحات بازداشت شد.

با حکم بازپرس دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی ، محمد محسن مهاجرانی فرزند عطاءالله مهاجرانی وزیر لندن نشین فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات بازداشت شد.

منابع آگاه علت بازداشت فرزند مهاجرانی را بخاطر نقش وی در پرونده موسوم به دکل گمشده نفتی 87 میلیون دلاری عنوان کردند.

برای اولین بار اواخر سال  گذشته خبر دکل گمشده نفتی متعلق به شرکت تاسیسات دریایی در خبرگزاری فارس منتشر شد.

کمیسیون انرژی مجلس هم طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را کلید زد و برای دو تن از مدیران عامل سابق این شرکت پرونده قضایی تشکیل شد.

در دی ماه 93 نیز یکی از متهمان فساد در این شرکت بازداشت شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز 6 ماه بعد در اواخر تیر ماه 94 این خبر را تایید کرد. دکل نفتی فورچونا از سوی مالک اصلی آن به خریدار دیگری فروخته شده و پس از حمل به مکزیک، هم اکنون در حال حفاری در آب‌های خلیج‌ مکزیک است.

البته ماجرای دکل فورچونا تنها بخشی از پرونده مفصل شرکت تاسیسات دریایی را از ابتدای تاسیس این شرکت و در دوره‌های مختلف مدیریتی تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر این دکل نفتی در خلیج مکزیک در حال حفاری نفت است. این موضوع بر اساس اخباری است که در سطح رسانه‌های خارجی منتشر شده و برخی رسانه‌های داخلی نیز به آن اشاره کرده‌اند.

بر این اساس که دکل نفتی Furtuna متعلق به شرکت رومانیایی GSP که پول خرید آن توسط شرکت تأسیسات دریایی پرداخت شده با واسطه شرکت اماراتی با نام DEAN قرار بوده است که به ایران منتقل شود، در نهایت این دکل نه تنها به ایران منتقل نشده، بلکه از امارات مستقیم‌ به خلیج مکزیک رفته ‌تا در قالب قرارداد 894 روزه بین GSP و پمکس به کار حفاری بپردازد.

اما نکته جالب در این میان نحوه خرید این دکل نفتی به واسطه دو دلال نفتی است که گفته می‌شود یکی از آنها  پسر یکی از مقامات سابق دولتی  (فرزند مهاجرانی ) است

به گزارش فارس، پسر وزیر اصلاحات به عنوان پیشانی و مرد در صحنه یک تیم پشت پرده از نیروهای مشغول به کار و اخراجی یک نهاد خاص، در موضوع دلالی دکل‌های نفتی فعالیت می‌کرده است.

بر این اساس، پسر مهاجرانی یک قرارداد مفصل با یکی از دلالان اصلی دکل یعنی رضا طباطبایی منعقد کرده است که بر اساس آن ۴۰ درصد از همه قراردادهایی با موضوعیت نفت و عاملیت وی سهم می‌برده و برای این قرارداد ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت گرفته است.

نکته بسیار مهم اینجا است که دلالان شناخته شده دکل در ایران یعنی طباطبایی و شیرانی قرارداد دیگری را با مهرداد (همایون) انصاری شیرازی دلال بین‌المللی و مشهور نفت و اسلحه در بارسلون اسپانیا منعقد کرده بودند که بر اساس آن معاملات دلالی و فروش دکل به ایران سازماندهی می‌شود.

ردپای همایون انصاری در بسیاری از معاملات و قراردادهای شبهه‌ناک و محل بحث دیگر هم دیده می‌شود.

از جمله این قراردادها می توان به قرارداد مشهور کرسنت و شرکت اینوک که ۵.۳ میلیارد دلار بابت فروش نفت به ایران بدهی دارد اشاره کرد.

بعضی مدیران نفتی می‌گویند، وی نفوذ بی‌نظیری در معاملات خارجی نفتی ایران دارد و در اغلب معاملات نفتی ایران از خرید دکل گرفته تا قراردادهای توسعه میادین یا صادرات گاز می توان نشانی از او یافت.

در فروردین ۸۸ یکی از سایت‌های خبری از ارتباطات یک آقازاده مشهور با وی برای تامین مالی انتخابات و برهم زدن معادلات سیاسی کشور خبر داده بود.

گفته می‌شود، بسیاری از پروژه‌های اقتصادی ایران که به تامین تجهیزاتی از خارج از کشور نیاز دارد، معطل و منوط به تصمیم همایون انصاری است.

پیگیری موضوع دکل گمشده ۸۷ میلیون دلاری پرده از شبکه عنکبوتی، گسترده و به هم پیوسته‌ای از معاملات و دلالی‌های شبهه‌دار اقتصادی و سیاسی بر می‌دارد و هر یک از افراد درگیر در این مساله از جمله مدیران سابق شرکت تاسیسات دریایی و بستگان نزدیک آنها و باید به تناسب نقش خود در این پرونده پاسخگو باشند.


ویدیو مرتبط :
وزیر بهداشت چشم وزیر اسبق را روشن کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات وزیر ارشاد درباره بازداشت چند مستندساز



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ بازداشت تعدادی از مستندسازان اظهاركرد: اقدامی كه در این ارتباط انجام شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی كشور صورت گرفته است.

سیدمحمد حسینی كه در حاشیه جلسه هیات دولت با ایسنا سخن می‌گفت، ادامه داد: در مورد دستگیری‌ها با وزیر اطلاعات صحبت كردم و قرار شد كه جزییات بیشتری را در این ارتباط در اختیار ما قرار دهند تا ببینیم چه نوع همكاری وجود داشته و چه اقداماتی انجام شده است.

حسینی هم‌چنین درپاسخ به این كه گفته شده «این افراد در پی اتهام همكاری با بی‌بی‌سی فارسی دستگیر شده‌اند»، گفت: بی‌.بی‌.سی فارسی در دوران انتخابات و آشوب‌های پس از آن نقش‌آفرین بود. هدایت و تحریك می‌كرد و به دنبال این است كه مشكلات در كشور ایجاد شود و به همین دلیل نیز دفتر بی‌.بی‌.سی در تهران بسته شد. افرادی كه در داخل كشور رسما كار می‌كنند و حضور دارند باید در این جهت مراقبت بیشتری داشته باشند. وی متذكر شد: بنا نیست كه شبكه‌ای كه علیه جمهوری اسلامی ایران كار می‌كند و در جهت خلاف مصالح كشور ماست،‌ تقویت كنیم و دوستان باید در این جهت مراقبت بیشتری داشته باشند.

وزیر ارشاد در پایان تصریح كرد: در این ارتباط، قرار شده وزارت اطلاعات جزییات را در اختیار ما قرار دهد چرا كه ما نیز اطلاع دقیقی از موضوع نداریم و این وزارتخانه توضیح خواهد داد كه نوع همكاری‌ها چه و چگونه بوده است.

همچنین نشست خبری شفیع آقامحمدیان (رییس مركز گسترش سینمای مستند و تجربی) صبح امروز(28 شهریور) درحالی برگزار شد كه بیشتر سوال‌ها درباره عملكرد این مركز و وضعیت مستندسازان بازداشتی بود.

به گزارش ایلنا آقامحمدیان درباره بازداشت پرخی از مستندسازان گفت: براساس پیگیری‌های ما این بازداشت‌ها ربطی به مسایل سینمایی و پخش آثار آنها از شبكه‌های خارجی ندارد.

وی ادامه داد: از دیروز كه ما و معاونت سینمایی در جریان این مساله قرار گرفتیم، موضوع را پیگیری كردیم و هرچند پاسخ دقیقی به ما داده نشد، اما آنچه كه گفته شد این است كه بازداشت مستندسازان به دلیل پخش فیلم‌های آنها از شبكه‌های خارجی یا فیلم‌هایی كه آنها با همكاری مركز ساختند و از شبكه‌های داخلی پخش شده است، نبوده بلكه دلایل دیگری داشته است.

وی تاكید كرد: ما از این موضوع ناراحت هستیم و بازداشت این مستندسازان را همچنان پیگیری می‌كنیم..../ایسنا