اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرانسه جای آمریکا را در بین اعراب منطقه گرفت / پیام اعتراض امیز به اوباما در مورد ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , سفر فرانسوا اولاند به عربستان

حضور فرانسه در نشست شورای همکاری خلیج فارس پیامی اعتراض آمیز به آمریکا درخصوص ایران محسوب می شود.

به گزارش تیک، گزارشگر شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد برخی درباره علت حضور فرانسه در نشست شورای همکاری خلیج فارس که روز سه شنبه در ریاض برگزار می شود می پرسند. نشستی که به بررسی مسائل منطقه و در راس آن ها تحولات یمن و حضور ایران در این کشور می پردازد.

برای جواب به این سوال باید به نقاط قوت روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با فرانسه نگریست. روابط خوب میان این کشورها بیش از پیش ملموس تر و بهتر شده است.

در سفر فرانسوا اولاند به عربستان یک اعلامیه مشترک میان ریاض و پاریس در خصوص نفشه راه سیاسی و اقتصادی و راهبردی امضا شد.

فرانسه که از عملیات طوفان قاطعیت حمایت می کرد آخرین مواضع قوی و روشن پاریس بود که با این اقدام خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت کرد. نقطه دیگر از نقاط مشترک میان دو کشور به موضع فرانسه در قبال بحران سوریه مربوط می شود.

فرانسه بر خلاف آمریکا که مواضع تردیدآمیزی در قبال نظام بشار اسد دارد به شدت علیه نظام بشار اسد موضع گرفته است.

فرانسه در خصوص توافق هسته ای میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، نیز با عربستان نقطه مشترک دارد. فرانسه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از اینکه با توافقی هسته ای فعالیت های هسته ای ایران جنبه قانونی پیدا کند، ناخرسند هستند.

این شبکه مدعی شد، مساله هسته ای ایران باعث ایجاد مشکلات بیشتر برای منطقه و بی ثباتی منطقه شده است.

فرانسه با این موضع گیری های خود می خواهد از فرصت بزرگی که برای پر کردن خلائی که به علت عدم حضور آمریکا ایجاد شده است استفاده کند. همه این امور باعث می شود تا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک پیام به آمریکا که در مواضع بین المللی عقب نشسته است بفرستند. اختصاص یک کرسی به فرانسه در نشست شورای همکاری خلیج فارس این پیام را تفسیر می کند. 

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
اوباما: آمریکا در کنار مردم فرانسه می ماند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما در پیام نوروزی: دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد



پیام نوروزی اوباما,پیام اوباما,پیام اوباما به ایران,پیام نوروزی 91 اوباما

 

اوباما در پیام نوروزی: دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد

باراک اوباما اضافه کرد: دولت ایران سیگنال‌های ماهواره‌ای را مختل می‌کند تا رادیو و تلویزیون‌ها را خاموش کند.

فارس نوشت:


در حالی که دولت آمریکا طی سال گذشته از هیچ تلاشی برای تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران دریغ نکرد، رئیس جمهور این کشور طی پیامی به مناسبت نوروز گفت که هیچ دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد.

در حالی که دولت آمریکا و همپیمانان غربی‌اش طی سال گذشته تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران را تشدید بخشیدند، "باراک اوباما"‌ رئیس جمهور آمریکا طی پیامی به مناسبت نوروز گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران و آمریکا از یکدیگر جدا باشند.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا طی این پیام به مناسبت سال نوی ایرانی گفت که دو ملت با وجود تنش‌ها "مشترکات بشری" دارند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در این پیام گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که آمریکا و ایران از یکدیگر جدا باشند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که مردم ایران از دسترسی آزادانه اولیه به اطلاعاتی که خواستار آن هستند، منع شده‌اند.

وی افزود: برای مردم ایران، این تعطیلات در زمانی می‌آید که تنش‌ها بین دو کشور ادامه دارد. اما همانطور که مردم گرد خانواده‌هایشان جمع می‌شوند و سال نو را تبریک می‌گویند ما مشترکات بشری را که به اشتراک داریم یادآور می‌شویم.

 

تنش بین ایران و آمریکا به دلیل فشار این کشور بر تهران برای توقف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ایش است. در حالی که آمریکا بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را داراست و تنها کشوری است که از بمب اتم علیه بشریت استفاده کرده است اما اصرار دارد که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است را متوقف کند.

باراک اوباما اضافه کرد: دولت ایران سیگنال‌های ماهواره‌ای را مختل می‌کند تا رادیو و تلویزیون‌ها را خاموش کند.

 

رئیس جمهور آمریکا افزود: اینترنت را سانسور می‌کنند تا آنچیزی را که مردم ایران می‌توانند ببینند و بگویند کنترل کنند. حکومت ایران کامپیوترها و تلفن‌های همراه را با هدف حفاظت از قدرت خود نظارت می‌کند و در هفته‌های اخیر، سختگیری‌های اینترنتی شدیدتر شده به گونه‌ای که ایرانیان نمی‌توانند آزادانه با دیگران در داخل یا خارج در ارتباط باشند. فناوری که باید شهروندان را قدرتمند کند برای سرکوب آنها استفاده می‌شود.

اوباما در حالی از سانسور اینترنت در ایران و کنترل کامپیوترها و تلفن‌های همراه صحبت می‌کند که رسوایی کنترل تلفن‌های همراه و ایمیل‌ها در این کشور در زمان ریاست جمهوری‌اش به یکی از بزرگترین جنجال‌های رسانه‌ای تبدیل شد.

آمریکا در حالی دم از آزادی اینترنت در ایران می‌زند که طرح‌های این کشور تحت عناوین PIPA و SOPA که با هدف اعمال محدودیت در اینترنت تدوین یافته‌اند، در خود آمریکا با اعتراض مواجه‌اند.

 

از سوی دیگر دولت آمریکا تلاش دارد با استفاده از برخی سایت‌های اجتماعی اینترنتی و سایت‌های خبری وابسته و با استفاده از تکنیک‌های خبری و خبرسازی، اقدامات علیه ایران را تشدید کند.

اوباما در ادامه سخنانش گفت که به دلیل اقداماتشان، پرده‌ای الکترونیکی در اطراف ایران کشیده شده است، سدی که مانع از جریان ‌آزاد اطلاعات و ایده‌ها در کشور می‌شود و مانع از آن می شود که باقی جهان از منافع ارتباط با مردم ایران بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: من می‌خواهم مردم ایران بدانند که آمریکا به دنبال گفت‌وگویی است تا دیدگاه‌های شما را بشنود و آرزوهایتان را درک کند. این دلیل آن بوده است که سفارت مجازی را تاسیس کردیم تا شما بتوانید خود آن چیزی را که ‌آمریکا می‌گوید و انجام می‌دهد را ببینید. ما از زبان فارسی در فیس‌بوک، توئیتر و گوگل پلاس استفاده کرده‌ایم.

 

فارس در ادامه نوشت:در حالی که واشنگتن تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده است، اوباما گفت که دولتش چارچوب‌های جدیدی را طراحی کرده تا فراهم کردن نرم‌افزارها و سرویس‌های که مردم ایران بتوانند راحت تر به اینترنت دسترسی پیدا کنند را آسان کند.

اوباما در اولین سال ریاست جمهوری‌اش نیز در پیامی نوروزی خواستار کنار گذاشته شدن اختلافات بین ایران و آمریکا و آغاز فصلی جدید در روابط این دو کشور شد.

اما رفتارهای آمریکا طی سال‌های ریاست‌جمهوری اوباما نشان داد که این کشور از هر فرصتی برای ضربه زدن به ملت ایران فروگذار نکرده و همواره به دنبال مداخله در امور این کشور است./عصر ایران