اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاجعه خمینی شهر را ماستمالی نکنید!


مهراب قاسم‌خانی، حواشی به وجود آمده در مورد کشیدن بخیه‌های یک کودک ۴ ساله در اصفهان را ناشی از عدم شفافیت مسئولین و خبررسانی غیر شفاف به مردم دانست و از این رویه انتقاد کرد.

خبرآنلاین: مهراب قاسم‌خانی، طنزنویس، به حواشی ماجرای باز کردن بخیه‌های کودک خمینی‌شهری واکنش نشان داد.

او عدم شفافیت مسئولان و سرپوش گذاشتن بر اسامی و جزییات و دلایل اتفاقات اینچنینی را موجب به وجود آمدن روایت‌های چندگانه از ماجرا دانست. روایت‌هایی که گاهی در آن والدین کودک مقصرند و روایت‌هایی که پزشکان و کادر درمانی مقصرند.

فاجعه خمینی شهر را ماستمالی نکنید!

متن نوشته مهراب قاسم‌خانی به این شرح است:

«چند وقت پیش گندش در اومد كه توى فیفا از بالا تا پایینشون رشوه میگیرن و رشوه میدن. كارى با خود اتفاق ندارم. توى این ماجرا قبل از هر چیزى مسئولین مربوطه اقدام به دستگیرى‌ها كردن و اخبار و اسامى و دلایلش رو با جزئیات و به طور شفاف در اختیار رسانه ها قرار دادن...

چند روز پیشا توى یه بیمارستان توى اصفهان یه اتفاقى میفته كه دیگه همه ازش خبر دارن. هیچ خبر رسمى هیچ جا منتشر نمیشه. اخبار توى فضاى مجازى دست به دست میچرخه و همه‌مون مسببینش رو نفرین میكنیم.


مسئولین تازه بعد از این كه همه خبردار شدن واكنش نشون میدن. ولى چه واكنشى؟ باز هم بدون هیچ اطلاع رسانى دقیق، بدون ذكر اسامى و بدون شفافیت. حالا یكى دو روزه همون خبر به شكل دیگه اى توى فضاى مجازى منتشر میشه كه این بار تقصیر پزشكان كمتره و اولیاى كودك مقصر شدن.

حالا نه من و نه شما هیچ كدوم نمیدونیم دقیقاً اونجا چه اتفاقى افتاده چون یك قانون نا نوشته اى توى تمام بخش هاى مدیریتى كشورمون وجود داره كه باید روى هر اتفاق اینچنینى سرپوش گذاشت و صداش رو در نیاورد. اگه هم خدایى نكرده خبرش توى فضاى مجازى درز كرد باز هم با ماستمالى كردن سر و ته ماجرا رو هم آورد.

شبیه این اتفاق رو اینجا كم ندیدیم. نمیدونم مدیران كى متوجه میشن كه برخورد قاطع و خبررسانى شفاف خودشون با فساد مجموعه زیر دستشون نه تنها به ضررشون نیست بلكه سلامت اونها رو میرسونه و این سرپوش گذاشتن ها دقیقاً سلامت اونها رو زیر سوال میبره و اطمینان مردم رو روز به روز بهشون كمتر میكنه.

خلاصه كه امیدوارم مدیران عزیز از این اشتباهات استراتژیكشون درس بگیرن و شفاف باشن با مردم و حتى اگه به خاطر حفظ میزشون روى این موارد سرپوش میذارن بدونن كه مردم یه مدیر راستگو و شفاف رو بیشتر دوست خواهند داشت.»

قبل از مهراب قاسم‌خانی، پرویز پرستویی، تهمینه میلانی، امیر جعفری، پولاد کیمیایی، نیوشا ضیغمی از جمله هنرمندانی بودند که نسبت به اهمال در درمان این کودک چهارساله اظهار تاسف کرده بودند.


ویدیو مرتبط :
دمام زنان باولگان خمینی شهر در شهر خورزوق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات جدید از فاجعه خمینی شهر


پلیس و مقامات سیاسی و امنیتی، جزئیات دیگری از فاجعه تجاوز خمینی شهر را بیان کردند

بعد از گذشت یک ماه از فاجعه تجاوز گروهی به زنان در خمینی شهر اصفهان، پلیس هنوز روایتهای جدیدی از ابعاد مختلف این رویداد را منتشر می کند. در واپسین اطلاع رسانی پلیس، اعلام شده آخرین متهمی که بازداشت شد، در یک طویله مخفی شده بود.

در حادثه تجاوز گروهی خمینی شهر، 12 نفر از جوانان این شهرستان که گفته می شود حداکثر 25 سال سن داشتند، با حمله به باغی که در آن تعدادی خانواده، مشغول شادمانی بودند، دست و پای مردان را بستند و پس از انتقال زنان به باغ دیگری به آنها تجاوز کردند. انصاری، رئیس کل دادگستری اصفهان پس از یک ماه اعلام کرد 5 زوج جوان و دو خواهر و برادر قربانیان این جنایت بودند. گفته می شود 9 نفر از جنایتکاران دستگیر شدند.

اکنون فرمانده پلیس مبارکه، یکی از شهرستانهای اصفهان درباره دستگیری آخرین متهمی که در اختیار پلیس قرار گرفته، می گوید: "این متهم سه روز در یکی از دامداری های مبارکه پناهنده شده بود و رفتار مشکوک صاحب دامداری، باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی یکی از مخبرین محلی در منطقه شد و او به پلیس خبر داد."

حمید امیر خانی توضیح داد: "با اعلام این خبر به پلیس آگاهی مبارکه و با حضور ۲۰ مامور، عملیات محاصره این دامداری در بامداد آغاز شد و هر دو فرد (متجاوز و پناه دهنده) دستگیر و به پلیس خمینی شهر منتقل شدند.

رشد 113 درصدی تجاوز به عنف
رئیس پلیس اصفهان نیز از رشد 113 درصدی تجاوز به عنف خبر داده بود. به گفته حسن کرمی، حوادثی مانند فاجعه خمینی شهر، رویدادی طبیعی است و در شهرهای دیگر نیز اتفاق می افتد. این آمار وی به شدت مورد انتقاد مسئولان دولتی قرار گرفت. از جمله معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در نشست خبری خود با رسانه ها، از این آمار انتقاد کرد و گفت: "ضریب احساس امنیت استان اصفهان در کل کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. ما بزرگ کردن این حادثه ها را کار درستی نمی دانیم. رسانه ها نباید بیش از اندازه این مساله را در بوق و کرنا می کردند. مرتکبین این جنایت با دیدن جو رسانه ای این حادثه هوشیار و آگاه شده و متاسفانه برخلاف طراحی های امنیتی پلیس عمل کردند."

محمد مهدی اسماعیلی درباره نحوه اطلاع رسانی دولت در مورد فاجعه خمینی شهر توضیح داد: " این اتفاق ناگوار بود اما به دلیل امنیتی بودنش مایل به این نبودیم که خود در ابتدا وارد میدان شده و بحث رسانه ای آن را آغاز نماییم." هر چند کرمی، رئیس پلیس اصفهان، این چنین به ضعف اطلاع رسانی در خصوص این حادثه اقرار کرده بود: "اگر پلیس در این زمینه شفاف عمل کرده بود، حرف و حدیث ها آنقدر زیاد و متفاوت نبود."

دو تن از قربانیان اقلیتهای مذهبی بودند
پلیس به نکته مهم دیگری نیز در پرونده این حادثه اشاره کرده، دو تن از قربانیان این حادثه، جزء اقلیتهای مذهبی بوده اند. فرمانده انتظامی پلیس اصفهان گفته: خانواده ۱۳ نفره قربانی که دو نفر آنها از اقلیت های مذهبی بودند، رفتارهایی را مرتکب شده بودند که باعث جلب توجه پیرمرد باغبان همسایه شده بود.

به گفته کرمی، این پیرمرد باغبان با مشاهده اوضاع مهمانی این جمع در باغ، با دوستان جوان خود تماس گرفته و آنان را مطلع و پس از آن ۱۲ نفر به باغ پیرمرد آمده و از دیوار این باغ به داخل محل میهمانی وارد می شوند و فاجعه این گونه شکل می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر