اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاجعه آنتی بیوتیک در ایران/ وزارت بهداشت: تجویز در نیمی از نسخه های پزشکان/ نظام پزشکی: "درمان های کور" عامل این ماجرا



اخبار,اخبار اجتماعی ,آنتی بیوتیک

در بسیاری از کشورها پزشک با نمونه برداری از عفونت در همان زمان نوع عفونت را بررسی و مطابق با آن آنتی بیوتیک های لازم را تجویز می کند.

 تجویز نا بجای آنتی بیوتیکها از جمله مهمترین مشکلات نظام دارو ودرمان بسیاری از کشورها از جمله کشور ما محسوب می شود با وجودآموزش ها؛هشدار ها و اتخاذ تدابیر مختلف؛به نظر می رسد بخش قابل توجهی از مردم چندان به ضرورت یا عدم ضرورت تجویز آنتی بیوتیک ها و نحوه صحیح کاربرد این دارو ها آشنا نیستند.

مطابق آمار های وزارت بهداشت مصرف آنتی بیوتیک در کشور روند بالایی یافته به طوریکه در بیش از نیمی از نسخه های پزشکی که تجویز می شود حداقل یک آنتی بیوتیک وجود دارد .

 دکتر فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز منطقی داروی وزارت بهداشت در گفت و گو با عصر ایران با بیان اینکه الگوی مصرف دارو در کشور ما منطقی نیست در توضیح این موضوع گفت: هم اکنون در بعضی از گروه های دارویی در کشور میزان مصرف بسیار بالاتر از حد استاندار و در برخی دیگر با کاهش مصرف روبرو هستیم به طور مثال در بحث آنتی بیوتیک ها  میانگینی که از مصرف این دارو  به دست آورده ایم  نشان می دهد  که وضعیت تجویز این دارو در کشور با شرایط جمعیتی و بیماری های عفونی هم خوانی ندارد.

تجویز آنتی بیوتیک در نسخه نیمی از پزشکان
وی ادامه داد: مطابق بررسی های انجام شده در حدود نیمی از نسخه هایی که توسط  پزشکان خصوصا پزشکان عمومی تجویز می شود حداقل یک نوع آنتی بیوتیک وجود دارد و این موضع در حالی است که به هیچ عنوان این میزان تجویز با شرایط جمعیتی و بیماری های عفونی هم خوانی نداشته ولذا در این حوزه مصرف از شکل غیر منطقی به سمت مصرف بی رویه  رفته است.

وی گفت: مهمترین دلیل تجویز آنتی بیوتیک در مورد بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا است که در این حوزه های به دلیل اینکه بیماری ویروسی است  ضرورت تجویز آنتی بیوتیک وجود ندارد و بیمار با درمان های حمایتی  ظرف 3 تا 5 روز درمان می شود.

نظام پزشکی: درمان های کور یکی از دلایل مصرف بالای آنتی بیوتیک
دكتر حجت الله مقیمی قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد علت استفاده بالای پزشکان از آنتی بیوتیک در نسخه های خود گفت: یکی از دلایل مهم در این مورد به خود بیماران بر می گردد زیرا در کشور ما بسیاری از مردم تا بیماری به مرحله حاد نرسد به پزشک مراجعه نمی کنند و لذا این موضع باعث می شود تا بیماری پیشرفت کرده و با سخت تر شدن درمان نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک های وجود داشته باشد.

وی  درمان های کور را  یکی از دلایل دیگر  استفاده بالا از آنتی بیوتیک ها دانست و خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها به دلیل وجود امکانات کامل در مطب پزشکان زمانی که بیماری به پزشک مراجعه می کند پزشک با نمونه برداری از عفونت در همان زمان نوع عفونت را بررسی و مطابق با آن آنتی بیوتیک های لازم را تجویز می کند ولی  به دلیل نبود چنین امکاناتی در مطب پزشک و همچنین زمان بر بودن ارائه آزمایش از سوی آزمایشگاه ها پزشک ما اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی می کند که تعداد زیادی از میکروب ها را پوشش می دهد  و این خود نیز یکی دیگر از دلایل تجویز آنتی بیوتیک است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده گفت: وجود پزشک خانواده باعث می شود تا فرد همواره تحت نظر پزشک بوده و و زمانی که برای پایش و کنترل وضعیت خود مراجعه می کند چنانچه زمینه یک بیماری در وی وجود داشته باشد بیماری در مراحل ابتدایی کشف شده و دیگر نیازی به مصرف آنتی بیوتیک که برای درمان های پیشرفته بیماری انجام می شود وجود ندارد.

آنتی بیوتیک های خوراکی بهتر از  تزریق است
دکتر مقیمی در ادامه مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی را بهتر از نوع تزریقی آن ذکر کرد و گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند که استفاده از آنتی بیوتیک های تزریقی بهتر از نمونه خوراکی است و لذا از پزشک خود می خواهند  این آنتی بیوتیک ها را برای آنها تجویز کند و در صورتی هم که پزشک از این کار امتناع کند  وی را پزشک حاذقی ندانسته و به وی مراجعه نمی کنند که در این زمینه ها نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در بیماری های ویروسی صحیح نیست
قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی در ادامه با اشاره به این نکته که بسیاری از بیماران خصوصا بیمارانی که به سرما خوردگی و یا آنفولانزا مبتلا می شوند از پزشک می خواهند که برای آنها آنتی بیوتیک تجویز کند ادامه داد: در بیماری های ویروسی نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک وجود ندارد ولی بیماری این نکته را از پزشک خود  قبول نمی کند.

وی ادامه داد: در سرماخوردگی نیاز به اقدامات حمایتی وجود دارد به طور مثال مصرف روزانه 10 لیوان مایعات گرم باعث می شود تا میزان آب بدن زیاد شده و سیستم ایمنی به خوبی فعالیت کند ولی بیمار این نکات را جدی نمی گیرد و لذا بافت ها یی که بر اثر فعالیت ویروسی دچار التهاب  شده اند میکروب ها ی دیگری را نیز جذب کرده و عفونت ایجاد می شود و لذا پزشک برای پیشگیری اقدام به تجویز آنتی بیوتیک می کند که البته این موضوع از نظر علمی اشتباه است ولی چون گاهی بیمار همکاری نمی کند لذا پزشک مجبور به این کار می شود.

وی در پایان با بیان اینکه مردم نباید در مراجعه به پزشک حتما درخواست تجویز آنتی بیوتیک کنند خاطر نشان کرد: در بیماری های ویروسی نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست و لذا اگر پزشک نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک را احساس نکرد نباید همواره بر استفاده از آنتی بیوتیک تاکید داشته باشیم .


اخبار اجتماعی  -  عصر  ایران 


ویدیو مرتبط :
تشریح شرایط برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی از زبان معاون درمان وزارت بهداشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون درمان وزارت بهداشت: برخی پزشکان به دریافت مبالغ بالا عادت کرده بودند



اخبار,اخبار اجتماعی,درآمد پزشکان

 

 اخباراجتماعی  - معاون درمان وزارت بهداشت: برخی پزشکان به دریافت مبالغ بالا عادت کرده بودند

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص نارضایتی برخی پزشکان از تعرفه های اعلام شده در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات گفت: برخی از پزشکان به درآمدهای بسیار بالا عادت کرده بودند در حالی که روا نیست دستمزدهای غیرمتعارف آنها وارد کدهای این کتاب شود.

دکتر محمد آقاجانی در حاشیه اولین نشست دوره ای با نشریات و سایت های خبری تخصصی حوزه سلامت در خصوص طرح تحول سلامت و تعرفه ها که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: این کتاب اقدامی بوده که 2 دهه موردمطالبه جامعه پزشکی و بیمارستان های سراسر کشور بوده است.

وی ادامه داد: از این رو انتظار می رود که عدالت نسبی بین رشته های مختلف پزشکی از حیث درآمد و تعرفه درون رشته ها ایجاد شود. طراحی کتاب ناظر بر این است که تمامی رشته های پزشکی اعم از جراحی، داخلی، توانبخشی و رشته های مختلف پاراکلینیک و ... نیز دیده شده اند و تغییرات مناسبی در تعرفه خدمات رخ داده است.

معاون وزیر بهداشت ویزیت بستری و مشاوره های بهداشت را در طب حائز اهمیت دانست و گفت: این امر به طور کامل در این کتاب لحاظ شده است و همچنین توجه ویژه ای بر طب بالینی و تشخیص ها و اقداماتی که بر بالین بیمار انجام می شود نیز صورت گرفته است.

آقاجانی ادامه داد: معاینات و شرح حال دقیق و توجه پزشک بر بالین بیمار از اقدامات پاراکلینیک جلوگیری می کند وبدین ترتیب طب از لحاظ کیفی ارتقاء می یابد. درآمد پزشکان داخلی و روانپزشکان که عمده درآمدشان از طریق دریافت ویزیت است در این کتاب لحاظ شده است. همچنین متخصصین بیهوشی هم در این کتاب به طور کامل دیده شده اند و تعرفه آنها متناسب با کتاب رشد خواهد کرد.

وی گفت: در کتاب مذكوربه گروه های غیر پزشکی که در امر درمان نقش مهمی دارند نیز توجه شده وبه طورقطع از منافع کتاب بهره مند خواهند شد. تعرفه ها چندین جزء دارد،به همین خاطر اصلاح و ارتقاء تعرفه ها فقط به معنای افزایش دستمزد پزشکان نیست.

آقاجانی تأکید کرد: تا قبل از تزریق منابع به بیمارستان ها در بیمارستان های دولتی نارضایتی حاکم بود و کیفیت در برخی خدمات مطلوب نبود. اما در حال حاضر از محل اصلاح تعرفه ها می شود انتظار داشت که شاهد ارتقاء رضایتمندی و کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی باشیم.

در ادامه این نشست دکتر اولیایی منش- مدیرکل تعرفه و استاندارد معاونت درمان- گفت: در خصوص نارضایتی برخی از اعضای جامعه پزشکی از تعرفه های معین شواهدی وجود ندارد.ضمن اینكه ممکن است ازبرخی از افراد در میان جامعه بزرگ پزشکی انتقادهایی شنیده باشیم اما اغلب از این کار حمایت می کنند و مدافع اش هستند.

وی افزود: این کتاب بعد از 29 سال بازنگری شده و تا قبل از آن ناعادلانه بود که جامعه پزشکی به طور کامل نسبت به آن واقف است. حال اگر کتاب عملیاتی و در عمل منجر به پرداخت هایی شود ما با این مواضع رو به رو نخواهیم بود.

آقاجانی در ادامه یادآور شد: ما طی 6 ماه با 28 انجمن تخصصی و فوق تخصصی جلسه داشتیم؛ درصدها جلسه کارشناسی؛ از نظرات کارشناسی خبرگان رشته های مختلف پزشکی بهره مند شدیم؛ البته کسب نظرات آنها تأمین 100 درصد نظرات آنها نیست؛ زیرا ممکن است آنها نظراتی داشته باشند که نظم کتاب را مختل کند.

وی گفت: قبل از تصویب کتاب امضای 28 انجمن انجام شد .حال به طور کلی ما در ساسر کشور رضایت جامعه پزشکی را داریم و نارضایتی ها موردی است .که البته به علت پیچیدگی کتاب حق دارند؛ زیرا 5 هزار کد اصلی دارد و با شرایط قبلی متفاوت است.

آقاجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از پزشکان ازكتاب تعرفه ها ناراضی اند ؛ بیان کرد: ما نگفتیم هیچ اعتراضی وجود نداردبلكه پزشکان معدودی هستند که همیشه صدای آنها می آید. آنها به دستمزدهای بسیار بالا عادت کرده بودند در حالی که روا نیست دستمزدهای غیر متعارف آنها وارد کدهای این کتاب شود. ادعایی وجود ندارد که در بین این حجم گسترده درمیان کدها نقصی وجود ندارد.

وی در ادامه این نشست تفاوت زیاد در تعرفه های بخش خصوصی و دولتی را مهمترین دلیلی دانست که باعث می شد تاکنون بحث پزشکان متخصص تمام وقت در بیمارستان های عمومی عملی نشود.

آقاجانی گفت: در واقع فاصله تعرفه های بخش خصوصی و دولتی بسیار زیاد بود و اتفاق مبارک در این کتاب اقدام موثری بود که درباره آن انجام شده زیرا تا قبل از آن فاصله تعرفه خدمات بستری 10 به یک بود.

وی ادامه داد: در غالب تعرفه های مصوب و دریافت های غیررسمی یک عمل جراحی در بخش های خصوصی و دولتی حداقل 4 برابر فاصله داشت. اما الان دستمزد 2 برابر شده، با اعمال نظرات و حذف پرداخت های غیر رسمی به بخش خصوصی تعرفه بخش خصوصی نیز کنترل شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: فاصله برای پزشکان تمام وقت 2 برابر شده و تفاوت یک پزشک تمام وقت در بخش دولتی و خصوصی یک به دو است. در خدمات تشخیصی و درمانی،فاصله خدمات سرپایی 4 برابر بوده ودر بخش دولتی با بخش خصوصی 2 دهم برابر یعنی 20 درصد اختلاف دارند.

 اخبار  اجتماعی  - شفا آنلاین