اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فابیوس: اولاند از روحانی برای سفر به فرانسه در ماه نوامبر دعوت کرده است



اخبار,اخبارسیاسی,لوران فابیوس

وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری مشترک با ظریف گفت: دلیل اینکه فرانسه در مذاکرات محکم بود این بود که مانع اشاعه هسته‌ای در منطقه شود/ ایرانی‌ها احساس خوبی نسبت به فرانسه دارند

به گزارش نسیم ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مشترک خبری با محمد جواد ظریف در تهران با ابراز خرسندی از سفر به ایران ابراز داشت: بعد از دیدار با آقای ظریف قرار است در ناهار کاری با رئیس جمهوری ایران در زمینه مسائل مختلف گفتگو کنیم.

فابیوس افزود: بعد از این دیدارها قرار است با معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست و همچنین وزیر نیرو و وزیر راه و شهرسازی ایران دیدار داشته باشم و هرچند سفر من به ایران سفری کوتاه است اما قرار است خیلی پربار باشد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهم معنای این دیدار و ذهنیتی که از این سفر دارم را در دو کلمه خلاصه کنم "احترام" و "از سرگیری" روابط خواهد بود.

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه ایران و فرانسه در هر مرحله‌ای که باشند برای هم احترام قائل هستند، خاطرنشان کرد: فرانسه به نقش ایران در تحولات تاریخی واقف هست و به آن احترام می‌گذارد؛ همچنین ما به اهمیت نقش دانشجویان ایرانی واقف هستیم.

وی در ادامه با اشاره به جنگ ایران و عراق اظهار داشت: فرانسه به درد ایرانی‌ها در این جنگ واقف هست و در روند طولانی مذاکرات در موارد بسیاری به این موضوع اشاره شده است.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: البته ایران نیز به فرانسه احترام می‌گذارد و به تاریخ فرانسه واقف هست.

وی خاطرنشان کرد: بعد از توافق ما برای همدیگر احترام بیشتری قائل هستیم و این احترام در اقدام به تعهداتی است که توافق کرده‌ایم و از طرف دیگر موضوع از سر گیری روابطی است که بعد از توافق ایجاد خواهد شد.

فابیوس با اشاره به دعوت رئیس جمهور فرانسه از رئیس جمهور ایران برای سفر این کشور در ماه نوامبر خاطرنشان کرد: اگر این دعوت مورد پذیرش واقع شود نشان خواهیم داد به غیر از موضوع مذاکرات دو طرف زمینه‌های زیادی برای همکاری خواهند داشت.

وی با اشاره به روابط اقتصادی گذشته دو کشور اظهار داشت: بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی فرانسه علاقه‌مند به از سر گیری روابط با ایران در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت، کشاورزی، خودروسازی و دیگر موارد است و همچنین هیئت بزرگ اقتصادی در ماه سپتامبر به همراه وزیر کشاورزی و ماهیگیری و وزیر بازرگانی خارجی به ایران سفر خواهند کرد و همچنین ما علاقه‌مند به همکاری در زمینه فرهنگی و آموزشی به این دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به حضور تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در فرانسه خاطرنشان کرد: ما امیدواریم دانشجویان بیشتری از ایران به فرانسه و بالعکس در کشورهای دو طرف حضور داشته باشند.

فابیوس همچنین با اشاره به زمینه‌های فرهنگی همکاری دو کشور اظهار داشت: موزه لوور یکی از موضوعات برای تبادل فرهنگی بین دو طرف هست.

وی افزود: می‌دانید توریست‌های زیادی از ایران به دنبال سفر به فرانسه هستند و همچنین فرانسویان زیادی به دنبال آن هستند که به ایران بیایند و همینطور که مصطلح هست ما دوباره باید نقشه را ببینیم.

وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: از سر گیری روابط باید به مسائل منطقه‌ای و بین المللی سرایت کند و من در دیدار با رئیس جمهور ایران در این زمینه صحبت خواهم کرد و ایران که کشوری با نفوذ در منطقه هست باید نقش خود را انجام دهد، البته فرانسه نیز دارای نقش خود در منطقه می‌باشد.

فابیوس با اشاره به اینکه در خصوص مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دو طرف دارای علائق مشترک هستند، گفت: ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه‌ایم و توافق هسته‌ای تنها نه در خصوص موضوع هسته‌ای بلکه توافقی برای صلح و ثبات است که در آن استفاده نظامی ممنوع و استفاده غیر نظامی آزاد است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ذهنیت منفی که نسبت به فرانسه در میان ایرانی‌ها وجود دارد با ابراز خوشحالی برای پاسخ به این سوال گفت: در خصوص ذهنیت افکار عمومی در خصوص فرانسه با توجه به اینکه اولین باری است که به ایران می آیم در جایگاهی نیستم که در مورد آن صحبت کنم اما معتقدم احساسات متعددی نسبت به این موضوع وجود دارد اما اولین برداشت این است که ایرانی‌ها احساس خوبی نسبت به فرانسه دارند و دلیل آن این است که کشور ما و ایران روابط تاریخی بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند و همچنین اکنون فرانسه نقش بسیار مهمی در خصوص صلح و امنیت جهانی در شورای امنیت ایفا می‌کند و به علاوه اینکه ما انقلاب کبیر فرانسه را داریم که اکنون دنیا را دور زده است و در همه دنیا شناخته شده است.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه گفته می‌شود در خصوص نقش فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ذهنیت منفی در ایران وجود دارد، گفت: در مورد توافق هسته‌ای ما روزها و ساعت‌ها با آقای ظریف گفتگو داشتیم و در خصوص نقش فرانسه در مذاکرات ایران و 1+5 معتقدم نقش ما بر خلاف اینکه گفته می‌شود مواضع سرسختی بوده که مانعی در مذاکرات بوده است، مواضع محکمی بوده و این مواضع محکم در مذاکرات سازنده بوده‌اند.

فابیوس در خصوص سازنده بودن مواضع محکم فرانسه در مذاکرات اظهار داشت: اولین مسئله‌ این است که موضوع هسته‌ای، موضوع هسته‌ای است که موضوع شوخی بردار نیست و ما از ابتدا بر اساس رهنمود آقای روحانی و آقای ظریف عمل می‌کردیم که بر اساس این ذهنیت بود که هسته‌ای نظامی نه و غیر نظامی بله و در این زمینه بحث‌های بسیاری داشتیم که در زمینه فنی نیز باید از آقای صالحی تشکر کنم که نقش مهمی در این زمینه داشتند و البته ما کارشناسان بسیار خوبی نیز از فرانسه در این رابطه داشتیم که نقش مهمی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی در این زمینه این است که ما به دنبال مذاکره در خصوص اشاعه و رسیدن به توافقی که برای جهان و منطقه بسیار مهم است بودیم.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: این توافق مخصوصاً برای مردم ایران نیز که تحت مجازات‌های تحریمی بودند بسیار مهم است.

فابیوس در خصوص اهمیت جلوگیری از اشاعه هسته‌ای گفت: خطر این موضوع برای همه وجود دارد و برای همین باید توافق بسیار محکمی انجام می‌شد تا هیچ کس نتواند در ذهنش این موضوع را داشته باشد که می‌تواند به سمت بمب هسته‌ای برود و اگر ما توافق ضعیفی بر اساس چانه‌زنی داشتیم به هدف خود نمی‌رسیدیم و بعداً ممکن بود هر کسی با اشاره به این توافق از موضوع گذر کند و به سمت بمب هسته‌ای برود و دلیل اینکه فرانسه در مذاکرات محکم بود این بود که مانع اشاعه هسته‌ای در منطقه شود و همچنین اگر موافقت همه جلب نمی‌شد نمی‌توانستیم توافقی داشته باشیم البته فرانسه، ایران یا آمریکا هر کدام به دنبال این بودند که مواردی را به نفع توافق اضافه کنند.

وی با بیان اینکه اگر چنین احساسی داده شده است که فرانسه نقش محدودکننده‌ای برای توافق داشته این احساس درست نیست و افزود: فرانسه نقش سازنده‌ای در این توافق تاریخی که بعد از 13 سال به نتیجه رسید داشته است و ما می‌خواهیم به همین شیوه ادامه دهیم.

 

اخبار سیاست  خار جی  -  نسیم 


ویدیو مرتبط :
دیدارهای فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت ایران از اولاند و فابیوس برای سفر به تهران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط دیپلماتیک ایران وانگلستان


اخبار سیاست خارجی - ادعای فیگارو:
دعوت ایران از اولاند و فابیوس برای سفر به تهران/ عجله کشورهای غربی برای سفر به ایران/ ایران، دوسره برنده شد، حریفان چنددسته شدند!

انگلستان بتازگی روابط دیپلماتیک خود را با تهران از سر گرفته است؛ ایتالیا، سوئد، بلژیک و این هفته لهستان، وزرای خارجه خود را با عجله به تهران فرستادند و حتی صبر نکردند تا نماینده دیپلماسی اروپا خانم اشتون آنطور که قرار گذاشته شده است، ماه آینده به تهران برود.

فیگارو نوشت: حالا که مذاکرات اتمی با تهران بخوبی آغاز شده است، بازی دیپلماتیک با ایران نیز شروع می‌شود.

به گزارش انتخاب ؛ فیگارو، آنچه را که خود هجوم شتابزده مقامات غربی به سوی تهران می نامد، نوعی استفاده سودجویانه از موقعیت جدیدی توصیف می کند که برای ایران بر اثر آغاز مذاکرات موفقیت آمیز اتمی بوجود آمده است.

نویسنده یاد آوری می کند که انگلستان بتازگی روابط دیپلماتیک خود را با تهران از سر گرفته است؛ ایتالیا، سوئد، بلژیک و این هفته لهستان، وزرای خارجه خود را با عجله به تهران فرستادند و حتی صبر نکردند تا نماینده دیپلماسی اروپا خانم اشتون آنطور که قرار گذاشته شده است، ماه آینده به تهران برود.

به عقیده و ادعای نویسنده فیگارو، تهران دو سره برنده شده است. یعنی مقبلولیت خود را به سرعت بدست می‌آورد بدون انکه در سیاست های خود هیچ تغییری ایجاد کند.

در واقع این کشور با رو کردن قراردادهای تجاری، حریفان خود را دچار چنددستگی می کند؛ آنها را به رقابت با یکدیگر وامیدارد و وادارشان می کند که در مذاکرات هسته ای به نفع ایران تمایل بیشتری به سازش نشان دهند.

نویسنده یادآوری می کند که سفیر ایران در فرانسه- علی آهنی، فعالیت هایش را چند برابر کرده است؛ ملاقات نمایندگان پارلمان از ایران را تدارک می بیند و در عین حال منتظر است تا وزیر خارجه فرانسه- لوران فابیوس، دعوت همتایش را برای سفر به تهران پاسخ مثبت دهد. سفیر می گوید باید یک نقشه راه تدارک دید و در عین به سفر پرزیدنت فرانسوا اولاند به ایران اندیشید.

نویسنده می پرسد، آیا ایران بر اثر توافق با غرب حاضر خواهد بود از تنش‌های خاورمیانه بکاهد؟ در مورد سوریه چه ابتکار عملی می توان از ایران انتظار داشت؟
 اخبار سیاست خارجی - انتخاب