اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غیبت خریدار در بازارها



نوسان قیمت طلا و دلار, دلار آمریکا ,بازار داخلی سکه و طلا

طلا و دلار همچنان می‌افتد
غیبت خریدار در بازارها

بازار ارز و سکه در روزهای اخیر با حداقل تقاضا روبه‌رو است و توام با خوش‌بینی به برخی تحولات منطقه در انتظار مشتری های پروپا قرص نشسته است. روز گذشته نیز بازار ارز و سکه افت بیشتری در قیمت‌ها را تجربه کرد.

این کاهش به ویژه در قیمت سکه  نمود بیشتری داشت. بهای سکه در بازار داخلی  در حالی با افت 15 هزارتومانی خود به یک میلیون و 15 هزارتومان  رسید که بهای طلا در بازارهای جهانی روی نرخ 1328 دلار بسته مانده بود. روزگذشته نرخ دلار نیز تا بعداز ظهر  کم نوسان بود،  اما تا غروب به سطوح پایین‌تری هم رسید.


سکه به مرز یک میلیون تومان رسید
جای خالی تقاضا در بازار
گروه بازار پول- شتاب کاهش قیمت سکه در بازار داخلی بیشتر شد به طوری که دیروز تا بعد از ظهر بهای هر سکه طرح جدید بر تابلوها 15 هزار تومان دیگر افت کرد. در بازار ارز هم بهای دلار ثبات بیشتری یافت.

 

چشم‌انداز برخی تحرکات جهانی در زمینه کنترل تب جنگ در منطقه از یک سو و انتظار برای جدی‌تر شدن کاهش محرک‌های اقتصادی در آمریکا، بازار داخلی را با کاهش تقاضای موثر در خرید طلا وبه ویژه سکه مواجه کرده است. به طوری که روز گذشته سکه تقریبا مشتری نداشت. در بین تحلیلگران اقتصادی همچنان انتظار برای کاهش بیشتر قیمت طلا از امروز وجود دارد.


خبرهای مهمی از تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای که می‌توان از آنها تعبیر به تنش‌زدایی داشت، به گوش می‌رسد. در مرکز بحران‌های اخیر منطقه در سوریه به نظر می‌رسد که توافق آمریکا و روسیه بر سر نحوه کنترل، نظارت، خروج و انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه موجب فروکش کردن برخی نگرانی‌ها شده است.

 

در این روزها رییس‌جمهور کشورمان از سوی بالاترین مقامات سعودی برای سفر حج دعوت شده و چشم انداز کاهش تنش نامرئی بین ایران و عربستان به منزله افول نگرانی‌های منطقه‌ای و کاهش فشارهای روانی منطقه‌ای بر بازارهای داخلی تعبیر می‌شود. در بازار داخلی در این ایام البته با وجود انتظار برای افزایش تقاضای ارز زیارتی و به ویژه ریال عربستان و دلار آمریکا، صرافی‌ها از تقاضای قابل توجه در این زمینه خبری نداده‌اند.

 

در عین حال تقاضای کل در این بازار به مراتب کاهش یافته و سفته بازی نیز به حداقل میزان خود نسبت به چند ماه اخیر رسیده است. به عقیده برخی فعالان بازار، ثبات در قیمت ارز مهم‌ترین عامل در کنترل فضای اقتصادی و تقویت امکان برنامه‌ریزی‌های تجاری است.از منظر برخی صرافان نوسان قیمت 5 تا 20 تومانی قیمت ارز عموما قابل اغماض است و باید از آن به ثبات قیمت یاد کرد. در بازار دیروز ارز، دلار آمریکا در محدوده 3175 تومان با تقریبا 5 تومان نوسان قیمت، فروخته شد.

 

در این بازار برخی می‌توانند بنا بر میزان دارایی‌های ارزی خود وپرتفوی آن و بنا بر نرخ‌های خرید قبلی محدوده نرخ‌های تابلوهای خود را با فاصله اندکی نسبت به سایرین تغییر دهند. این شرایط در بازار سکه وضعیت روشن‌تری دارد. به طور مثال آنهایی که دربازار سکه ربع سکه بیشتری دارند، نسبت به سایرین در تعیین قیمت فروش آن تخفیف بیشتری قائل می‌شوند. این ملاحظات می‌تواند در خصوص بقیه نیز در نظر گرفته شود.


دیروز در بازار داخلی سکه و طلا  افت قیمت سکه قابل توجه‌تر بود و تا غروب این افت بیشتر نمایان شد. بهای هر سکه طرح جدید با 15 هزارتومان کاهش تا یک میلیون و 15 هزارتومان بر تابلو‌ها پایین آمد. این در حالی است که بهای خرید آن تقریبا زیر یک میلیون تومان بود.

 

نیم سکه در سطح 525 هزارتومان و ربع سکه در سطح 325 هزارتومان تقریبا بدون تغییر باقی ماند. در این میان بهای هر گرم طلای 18 عیار قبل از ظهر تا 101 هزار و 200 تومان هم افت داشت که دوباره با افزایش قیمت تا 102 هزار و 500 تومان رشد کرد.


 در بازار ارز، اما برخی موارد و نگرانی‌های قبلی همچنان وجود دارد. تکلیف آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سرمایه غیرمنتظره صرافان و مقررات ناظر بر نحوه فعالیت آنها همچنان موجب برخی انتظارات تورمی در این بازار شده است. برخی حتی خود را برای فعالیت‌های زیرزمینی در صورت اجرایی شدن آن آماده کرده‌اند.


به وجود آمدن این شرایط که البته مطلوب صرافان نیز نیست؛ به مثابه فرار از نظارت بانک مرکزی و مسیر نقل و انتقال ارز هم هست که در عین حال صرافان دارای مجوز فعلی را به جمع صرافان فاقد مجوز پیوند می‌دهد.

 

در این میان برخی همچون رییس اسبق شورای عالی کانون صرافان در نامه‌ای سر گشاده به رییس کل بانک مرکزی از وی خواسته تا از سخت‌گیری‌های پیش‌بینی شده در این مصوبه با لغو آن جلوگیری کند. علی اصغر سمیعی در این زمینه معتقد است: سختگیری در باره مجوز صرافی موجب کاسته شدن از صرافان مجاز و افزوده شدن به صرافان غیرمجاز خواهد شد و البته کمتر صرافی در بین دارندگان مجوز هست که موافق با ازدیاد سرمایه آن هم به این میزان باشد.

 

به گفته وی خواسته اکثریت جامعه صراف فقط ابطال آن مصوبه است و چنانچه لازم باشد تغیری در دستورالعمل اجرایی تاسیس و فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها باشد، لازم است آن کار بر عمده گروهی کارشناس خبره و بی‌نظر گذاشته شود تا با دقت به تدوین آن بپردازند. وی همچنین خواسته است تا بانک مرکزی اجازه دهد صرافان بی‌مجوز هم تشویق شوند که زیر پوشش بانک مرکزی درآیند که هم مالیات بدهند و هم از تقلب و تخلف‌ها کاسته شود.


در عین حال بنا بر خبرهای به‌دست آمده قرار است امروز مقامات جدید بانک مرکزی در خصوص این مصوبه احتمالا مواضع و نظرات کارشناسی خود را اعلام خواهند کرد.


انتظار برای کاهش قیمت طلا
در بازارهای جهانی بهای طلا دیروز نیز همچنان در سطح 1328 دلار بسته مانده بود. به‌جز نظر سنجی کیتکو برای این هفته که کاهش بییشتر قیمت طلا را مد نظر قرار داده بود، نظر سنجی هفتگی بلومبرگ هم براین نظر تاکید دارند. به دنبال فروکش کردن نگرانی‌ها نسبت به حمله احتمالی آمریکا به سوریه و گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش زودهنگام محرک پولی آمریکا اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این هفته بلومبرگ به کاهش بهای جهانی طلا در هفته جاری رای دادند.


به گزارش سایت طلا، در نظرسنجی این هفته از 25 تحلیلگر اقتصادی بلومبرگ 15نفر به کاهش،7نفر به افزایش و 3 نفر به ثبات بهای جهانی طلا در هفته جاری رای دادند.


در 21 آگوست با تشدید تنش‌ها در سوریه قیمت جهانی طلا تا 4/5 درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که با مداخله روسیه در حل بحران سوریه قیمت جهانی طلا به پایین ترین حد 5 هفته اخیر رسید. از آنجا که بانک مرکزی آمریکا اوایل سال2013میلادی از کاهش زودهنگام محرک پولی خبر داد و سرمایه‌گذاران اعتماد خود به بازار طلا را از دست دادند بهای جهانی طلا از آغاز سال جاری تاکنون برای اولین بار طی 13 سال اخیر بیشترین کاهش خود را به ثبت رسانده است.


کارشناسان اقتصادی موسسه گلدمن ساکس اعلام کردند: چنانچه بانک مرکزی آمریکا محرک پولی را کاهش دهد میزان فروش طلا افزایش می‌یابد. همچنین کارشناسان اقتصادی سوشیت جنرال نیز در این زمان سرمایه‌گذاران را به فروش طلا توصیه می‌کنند.


تحلیلگران موسسه سوشیت جنرال اعلام کردند: دوران روند صعودی قیمت طلا به پایان رسیده و سرمایه‌گذاران باید قبل از کاهش قیمت طلا به زیر 1200دلار اقدام به فروش طلای خود کنند. به عقیده این تحلیلگران بهای اونس جهانی طلا طی سه ماه آینده به 1300دلار و تا پایان سال‌جاری میلادی به 1175دلار کاهش خواهد یافت.


کارشناسان اقتصادی موسسه گلدمن ساکس اخیرا طی گزارشی پیش‌بینی کردند در صورت کاهش محرک پولی آمریکا بهای طلا به 1000دلار سقوط خواهد کرد. موسسه ABN نیز اعلام کرد: قیمت طلا تا پایان سال 2013 میلادی به 1100دلار نزول می‌کند./دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
مبحث غیبت، گام ششم(ریشه های غیبت) از منظر قرآن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وظایف منتظران مهدی در زمان غیبت




 

وظایف منتظران مهدی در زمان غیبت

 

 

در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) منتظران آن حضرت چه وظایفى بر عهده دارند؟

 

در تفكر شیعى انتظار موعود به عنوان یك اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است.

 

از بررسى اخبار و روایات معصومین(علیهم السلام)وظایفى چند در عصر غیبت براى منتظران استفاده مى شود:

 

1 ـ شناخت حجت خدا و امام زمان (علیه السلام): مهم ترین وظیفه ى یك فرد منتظر تلاش براى كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) است; چرا كه انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمى تواند وظیفه ى خود را در رابطه ى با او تشخیص دهد. در روایت آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». «هر كس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.»

 

2 ـ تهذیب نفس و كسب فضایل اخلاقى (خود سازى فردى): منتظر واقعى همیشه در صدد كسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است.

 

3 ـ تلاش براى اصلاح جامعه (خود سازى اجتماعى): تلاش براى برطرف كردن مفاسد اجتماعى از طریق امر به معروف و نهى از منكر و اهتمام براى تربیت نسل مهذّب و كارا و خلاصه آماده سازى زمینه براى ظهور امام زمان (علیه السلام)یكى از وظایف منتظر واقعى است، چون تا زمینه ى ظهور فراهم نگردد امكان ظهور امام زمان (علیه السلام)میسر نخواهد شد.

 

4 ـ كسب آمادگى هاى فكرى و فرهنگى و نظامى براى یارى امام زمان (علیه السلام): چرا كه آن حضرت پس از قیام به یارانى نیاز دارند كه حداقل در یكى از عرصه ها بتواند مفید واقع گردد.

 

توبه از گناهان

 

6 ـ اطاعت و پیروى از نایبان امام زمان (علیه السلام): همان طور كه مى دانیم در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) مردم موظفند در تمام كارها و حوادث، به توصیه ى ائمه ى اطهار(علیهم السلام)بویژه امام زمان (علیه السلام) به فقهاى جامع الشرایط ـ كه نواب عام آن حضرت هستند ـ مراجعه كنند و به احكامى كه آن ها طبق موازین شرعى صادر مى كنند، عمل نمایند.

 

7 ـ دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) و تعجیل فرج ایشان: منتظر واقعى در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خداى مهربان سلامتى و ظهور امام زمان (علیه السلام)را درخواست مى نماید.

 

8 ـ صدقه دادن براى سلامتى امام زمان (علیه السلام)

 

9 ـ انجام اعمال عبادى مانند خواندن نماز و قرآن، زیارت نمودن به نیابت از امام زمان (علیه السلام)

 

10 ـ توجه به اماكنى كه مورد عنایت امام زمان (علیه السلام) است نظیر مشاهد مشرفه، مسجد سهله، مسجد جمكران و ...

 

11 ـ توسل به امام زمان (علیه السلام) و زیارت آن حضرت با زیارت ها و دعاهایى كه در كتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آمده و از آن جمله موارد ذیل است:

 

الف) دعاى عهد كه هر روز صبح بعد از نماز خوانده مى شود: اللهم رب النور العظیم و رب الكرسى الرفیع ... ،

 

ب) دعاى اللهم عرفنى نفسك فانك لم ان لم تعرفنى نفسك ... این دعا در عصر روز جمعه خوانده مى شود،

 

ج) دعاى كه براى برآورده شدن حاجات ذكر شده است و با این عبارت شروع مى شود: الهى عظم البلاء و برح الخفاء ...،

 

د) دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام): اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن ...،

 

هـ) دعاى حضرت مهدى (علیه السلام) كه با این عبارت آغاز مى شود: اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المصیبته ...، و) زیارت آل یاسین. جهت توضیح بیشتر به كتابهاى (وظیفة الانام) و (شیوه هاى یارى قائم آل محمد علیه السلام) مراجعه شود.