اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غیبت حجاح ایرانی در حج امسال به اقتصاد عربستان لطمه می‌زند



 اخباراجتماعی  ,خبرهای   اجتماعی, حج تمتع

شبکه خبری سی ان ان با اشاره به توقف اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال اعلام کرد این اقدام به اقتصاد عربستان که درگیر مسائل عدیده ای همچون کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری است آسیب خواهد زد.

به گزارش تسنیم به نقل از سی ان ان،  ایران ضمن متهم کردن دولت عربستان به کوتاهی در تضمین امنیت زائران ایرانی، اعلام کرد امسال از شرکت در کنگره عبادی، سیاسی حج خودداری می کند.

تحریم حج تمتع امسال از سوی ایران به اقتصاد عربستان که درگیر مسائل عدیده ای همچون کاهش شدید قیمت نفت و جنگ های پرهزینه نظیر جنگ سوریه و یمن است، و با  کسری بودجه 87 میلیارد دلاری مواجه است، از نظر اقتصادی آسیب خواهد زد.

سال گذشته، هزاران نفر در جریان فاجعه منا در عربستان کشته شدند که بر اساس گزارش های رسانه ای، 464 نفر از آنها ایرانی بودند. ایران گفته که رقم واقعی کشته شدگان حادثه منا بسیار بیش از رقمی است که مسئولان عربستانی اعلام کرده اند.

این اولین باری نیست که تحریم مراسم حج از سوی ایران به میان می آید. اوایل امسال نیز، ایران تمام پروازهای ورودی از عربستان را ممنوع کرد و اعزام زائران ایرانی به حج عمره را متوقف کرد.

بر اساس این گزارش تحریم مراسم حج از سوی ایران به اقتصاد عربستان لطمه خواهد زد. عربستان سالانه حدود 18 میلیارد دلار از گردشگری مذهبی درآمد کسب می کند و ایرانی ها یکی از بزرگترین گروه های حاضر در مراسم سالانه حج محسوب می شوند. تعداد زائران ایرانی که هر سال برای شرکت در مراسم حج عازم عربستان می شوند، حدود 60 هزار نفر برآورد شده است.

 


ویدیو مرتبط :
عربستان با حجاح نیمه جان چه کرد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر لغو حج ایرانی ها بر اقتصاد عربستان


شبکه خبری آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به تنش‌های ایران و عربستان سعودی و کشته شدن جمعی از زائران ایرانی در سال ۱۹۸۷، از سوی نیروهای امنیتی آل سعود، عدم حضور ایران در حج امسال را به ضرر ریاض نامید. خبرگزاری فارس: وبگاه شبکه خبری «سی.‌ان.‌ان » در تحلیلی پیرامون  اخرین تنش‌های ایران و عربستان نوشت: عدم حضور زائران ایران در مناسک حج به اقتصاد عربستان سعودی آسیب وارد می‌نماید زیرا عربستان سعودی از مسیر جهانگردی مذهبی حدود 18 میلیارد دلار در سال درآمد دارد و ایرانیان نیز یکی از بزرگترین گروه‌های زائران را با جمعیتی حدود 60 هزار نفر شکل می‌دهند.


 سی ان ان در ادامه گزارش خود نوشته است: تنش بین ایران و عربستان سعودی به عنوان دو رقیب منطقه‌ای،بعد از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران که به دنبال حمله به سفارتخانه‌اش در ایران و نیز اعدام روحانی شیعه برجسته در عربستان رو به وخامت گرویده است.

در این بین سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلویزیونی مقام‌های سعودی را متهم نمود که از ارائه حمایت‌های کنسولی و امنیتی به زائران ایرانی خوداری کردند اما مقام‌های سعودی نیز در واکنش اعلام کردند این ایران بود که از امضا پیش‌نویس توافق برای حج امسال سرباز زد و این امر  نشان از تمایل این کشور در سیاسی کردن قضیه دارد.

شبکه خبری آمریکایی در خاتمه گزارش خود با اشاره به کشته شدن زائران کشورهای مسلمان در مراسم حج سال گذشته نوشت: آخرین تنش عمده بین دو کشور ایران و عربستان در مکان‌های مقدس عربستان در سال 1987به زمانی بر می‌گردد که بیش از 400 نفر زائر که عمدتا شیعیان ایرانی بودند، در برخورد با نیروهای امنیتی سعودی و در پی تظاهرات ضد غربی در مکه کشته شدند.