اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غیبت احمدی نژاد در جلسه ارائه لایحه بودجه و تذکرات نمایندگان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیرموذن: رئیس جمهور شخصا باید لایحه بودجه را می آورد/ابوترابی فرد: لایحه را «دولت» باید بیاورد ولی عدم ارائه گزارش عملکرد بودجه، تخلف است

غیبت محمود احمدی نژاد در جلسه ارائه لایحه بودجه 92، تذکرات نمایندگان را برانگیخت.

اگرچه از دیروز زمزمه عدم حضور رئیسجمهور برای ارائه لایحه بودجه در راهروهای مجلس شنیده میشد اما امروز عینیت یافت. ارائه لایحه بودجه 92 از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهور، تذکرات مکرر نمایندگان را به دنبال داشت که معتقد بودند محمود احمدی نژاد بر خلاف قانون عمل کرده است.

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در تذکری با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به پرهیز از هرگونه استبداد و خودکامگی است، ادامه داد: رئیسجمهور هم سوگند یاد کرده که با پرهیز از استبداد و خودکامگی بر مدار قانون عمل کند و همچنین در برابر مجلس و ملت و مقام معظم رهبری مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم آمده است که رئیس جمهور مکلف است «شخصا» لایحه بودجه را تا 15 آذر هر سال به مجلس برساند، ادامه داد: ایشان باید خودشان می آمدند و با بها دادن به قانون به انذارهای ارائه شده، توجه میکردند تا منافع ملک و ملت ملاک باشد.

پیرموذن که میگفت نمایندگان به وزیر معرفی شده از سوی رئیسجمهور رای داده و لبیک گفتهاند، افزود: ایشان هم باید به انذارهای رهبری توجه میکردند. «عزت مستدام».

محمدحسن ابوترابیفرد که در غیاب رئیس مجلس، ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، با اشاره به تعداد زیاد نمایندگانی که تذکراتی مشابه داشتند، با استناد به موادی از آییننامه داخلی مجلس گفت: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند.

از این رو برای تسلیم لایحه بودجه، حضور شخص ریاست جمهوری هیچ الزامی ندارد. بلکه «دولت» موظف است، لایحه بودجه را ارائه دهد. البته از قانون فاصله گرفتهایم و اینکه به جای 15 آذر، در 9 دی لایحه بودجه آمده است، یک تخلف آشکار است.

نایب رئیس مجلس در مورد ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم نیز توضیح داد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس،این لایحه را نیز باید «دولت» ارائه دهد که میتواند از سوی رئیس جمهور یا یکی از معاونین وی باشد.

به گفته وی بر اساس ماده 213 قانون برنامه پنجم، دستگاههای اجرایی باید گزار ش عملکرد سالانه خود را تا پایان شهریورماه به معاونت برنامه ریزی دولت ارائه دهند. این معاونت نیز موظف است این گزارش عملکرد را همراه با نظرات خود و بررسی شاخصها و متغیرها به رئیس جمهور ارائه دهد. رئیس جمهور نیز مکلف است گزارش مذکور را همزمان با ارائه لایحه بودجه سالانه تا 15 آذرماه به اطلاع نمایندگان برساند.

وی بر این اساس تذکر نمایندگان را وارد دانست که رئیسجمهور باید گزارش عملکرد بودجه را تا 15 آذرماه به مجلس ارائه میداد و خلاصهای از آن را تبیین میکرد. اما دولت چنین نکرده است.

ابوترابیفرد، در پایان تاکید کرد: لایحه بودجه و لایحه چند دوازدهم را بر اساس آیین نامه داخلی مجلس دریافت میکنیم.

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در تذکر دیگری با تاکید بر اینکه رئیسجمهور باید گزارش عملکرد بودجه را همزمان با لایحه بودجه سالیانه به مجلس ارائه کرده و خلاصه آن را به اطلاع نمایندگان برساند، گفت: رئیس جمهور شخصا باید لایحه بودجه را تقدیم میکرد و عدم حضورش خلاف قانون برنامه است. هرچند نمیگویم توهین به مجلس است.

وی افزود: تاخیر در ارائه لایحه بودجه را به دلیل اینکه ایشان سرشان شلوغ بوده را میپذیریم، اما بهتر است باز هم صبر کنیم تا در جلسه بعدی رئیس جمهور شخصا لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهند که خلاف قانون اتفاقی نیفتاده باشد.

ابوترابیفرد که میگفت در جلسه هیات رئیسه مجلس نیز این موضوع بررسی شده است، گفت: اتفاق آرا ما این بود که در آیین نامه داخلی مجلس بر واژه «دولت» تاکید شده است و نه «رئیس جمهور». البته از آنجا که گزارش عملکرد بودجه را نیاوردهاند، خلاف قانون عمل شده است.

نایب رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: امروز باید به قانون برنامه عمل میشد و گزارش عملکرد بودجه 91 در راستای تحقق اهداف قانون برنامه به مجلس ارائه میشد. وقتی خلاف برنامه عمل میشود، این تذکرات را به دنبال دارد. وقتی رهبری نظام خواستار همدلی قوا شدهاند، این رفتارها به فضای تعامل لطمه میزند./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
آخرین جلسه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارائه شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت/ رأی گیری در مجلس نمایندگان برای تحریم شخص احمدی نژاد



 

 

ارائه شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت/ رأی گیری در مجلس نمایندگان برای تحریم شخص احمدی نژاد

 

شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت ارائه شد.به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، آمریکا دیروز جمعه شکایت نامه ای را علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. در این شکایت نامه، ایران به طراحی، برنامه ریزی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن متهم شده است.

این شکایت نامه به "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه شد تا از این طریق در اختیار تمامی اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت قرار بگیرد.

آمریکا همزمان تلاش های خود را برای جلب حمایت بین المللی برای تحریم بانک مرکزی ایران ادامه می دهد.

"سوزان رایس" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در شکایت نامه خود، سپاه قدس ایران را به حمایت از توطئه ای متهم می کند که "صلح و امنیت بین المللی"را تهدید می کند.

در این شکایت نامه به عمد عبارت "تهدید صلح و امنیت بین الملل" آورده شده است تا این مسئله در حوزه وظایف شورای امنیت قرار بگیرد.

به پیوست این نامه، اسناد اتهام علیه "منصور ارباب سیار" شهروند ایرانی آمریکایی و "غلام شکوری" شهروند ایران متهم به دخالت در طرح ترور سفیر سعودی نیز آورده شده است.

ارباب سیار هم اکنون توسط دولت آمریکا بازداشت شده ولی ادعا می شود غلام شکوری در ایران است.

در متن این نشکایت نامه آمده است که افرادی از دولت ایران، در طرح ترور سفیر سعودی دخالت داشتند واگر این طرح ، خنثی نشده بود ممکن بود باعث زخمی شدن یا قتل سفیر سعودی در واشنگتن و افراد دیگری بشود.

واکنش ها در مجلس نمایندگان آمریکا

"ایلیانا روس لیتینن"رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نشست این کمیته گفت: ایران درگیری را به داخل کشورمان کشانده است.

وی همچنین از واکنش دولت آمریکا نسبت به ایران و پافشاری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر شیوه قبلی اش در تعامل با ایران یعنی تمرکز بر چماغ تحریم ها و هویج مشوق ها به شدت انتقاد کرد.

لیتینن تاکید کرد: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تا قبل از پایان ماه جاری میلادی اعمال تحریم هایی علیه شخص محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بانک مرکزی ایران را به رای می گذارد.

هدف اصلی از تحریم بانک مرکزی ایران، تحریم غیر مستقیم صادرات نفت خام ایران است. ایران هم اکنون روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت خام صادر می کند و دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) است.

دراین نشست کمیته روابط خارجی، شماری از نمایندگان اعتراضات شدیدی را علیه دولت آمریکا مطرح کرده و گفته اند که صبر آنها درباره سیاست ارائه مشوق هایی به تهران و نزدیکی به ایران به پایان رسیده است.

این نمایندگان از دولت آمریکا این سئوال را پرسیده اند که آیا دولت اوباما تغییر حکومت در ایران را تایید می کند یا خیر ؟

ویندی شیرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در این باره پاسخ داد: دولت واشنگتن، آرمان های مردم ایران را تایید می کند.

جان مک کین سناتور برجسته آمریکایی هم گفت که طرح ترور سفیر سعودی با دخالت  ایران ، به معنی وجود مشکل جدی و واقعی است.

وی افزود: شک و تردیدی وجود ندارد که ایران به دنبال اعمال سیطره و هیمنه خود بر منطقه است.

مک کین همچنین دولت آمریکا را متهم کرد که از تظاهرات ها و اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 حمایت نکرد و این فرصت را به بهانه تلاش برای نزدیکی با ایران، از دست داد..../عصر ایران